• 0

Simpele vraag omtrent suppletie indienen OB

Hallo mensen.

 

Een hele korte vraag waar hopelijk iemand antwoord op heeft.

Vorig jaar heeft iemand voor me berekend dat ik over heel 2009 het beste een suppletie kon indienen, omdat ik toen niet helemaal juist de aangiftes heb ingevuld tezamen met de KOR regeling, deze was als volgt.

 

Kwartaal 1 2009

 

Verschuldigde omzetbelasting € 331,-

Voorbelasting 287,-

Vermindering volgens de KOR €44,-

 

Kwartaal 2 2009

 

Verschuldigde omzetbelasting € 172,-

Voorbelasting 164,-

Vermindering volgens de KOR €8,-

 

Kwartaal 3 2009

 

Verschuldigde omzetbelasting € 418,-

Voorbelasting € 1631,-

Geen KOR toegepast

Teruggekregen € 1213,-

 

Kwartaal 4 2009

 

Verschuldigde omzetbelasting € 172,-

Voorbelasting 266,-

Geen KOR toegepast

Teruggekregen € 94,-

 

 

verschuldigd 1.093

voorbelasting 2.348

sub 1.255 neg.

aangegeven 1.307 neg

te betalen 52

 

-------------------------------

 

Nu bijna een jaar verder heb ik weer alle aangiftes op een rijtje en heb ik aan de hand daarvan zelf even een berekening gemaakt:

 

Kwartaal 1 2010

 

Verschuldigde omzetbelasting € 137,-

Voorbelasting € 279,-

Geen KOR toegepast

Teruggekregen € 142,-

 

Kwartaal 2 2010

 

Verschuldigde omzetbelasting € 580,-

Voorbelasting € 225,-

Vermindering volgens de KOR €355,-

 

Kwartaal 3 2010

 

Verschuldigde omzetbelasting € 0,-

Voorbelasting € 726,-

Geen KOR toegepast

Teruggekregen € 726,-

 

Kwartaal 4 2010

 

Verschuldigde omzetbelasting € 98,-

Voorbelasting € 98,-

 

Verschuldigd 815

voorbelasting 1.328

sub 513 neg

aangegeven 868 neg

te betalen 355

 

------------------------

 

Graag hoor ik even een reactie of het inderdaad klopt dat ik nu weer een suppletie moet indienen betreffende 355 euro die ik nog moet betalen? Wat kan ik hier voor de toekomst aan doen om dit te voorkomen? Ik ben er namelijk niet helemaal uit wat ik nu fout doe als beginner?

Alvast bedankt voor de reacties.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dat klopt.

 

Als ik jou was zou ik in de 1e 3 kwartalen niet de KOR toepassen en in het 4e kwartaal de KOR-berekening maken en dan toepassen. Dan kom je gelijk goed uit.

 

Je kunt ook wél de KOR toepassen voor de 1e 3 kwartalen (dus ook in het geval dat je meer voorbelasting dan af te dragen BTW hebt), en dan de KOR toepassen voor het hele jaar in het 4e kwartaal, maar dat zou niet mijn keuze zijn.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Dat klopt.

 

Als ik jou was zou ik in de 1e 3 kwartalen niet de KOR toepassen en in het 4e kwartaal de KOR-berekening maken en dan toepassen. Dan kom je gelijk goed uit.

 

Je kunt ook wél de KOR toepassen voor de 1e 3 kwartalen (dus ook in het geval dat je meer voorbelasting dan af te dragen BTW hebt), en dan de KOR toepassen voor het hele jaar in het 4e kwartaal, maar dat zou niet mijn keuze zijn.

 

 

 

Ok dat is duidelijk, dank voor de reactie!

De 4e kwartaalaangifte van 2010 heb ik nog niet ingediend (sta ik wel op het punt te doen eerdaags) maar zoals bovenstaand is het nu als ik hem nu zou invullen.

Voor het 4e kwartaal 2010 kan ik eerdaags nog een grote order ontvangen (ca. 500 euro aan BTW) die ik gelijk kan verwerken, tevens had ik al plannen om een grote aanschaf te doen (circa 200 aan BTW).

Kan het nog een voordeel zijn om 1 van die 2 of beide in het 4e kwartaal van 2010 te laten vallen voordat ik hem invul zodat die 355 euro die ik zou moeten betalen bijvoorbeeld lager uit zou vallen??

Link naar reactie
  • 0

 

Voor het 4e kwartaal 2010 kan ik eerdaags nog een grote order ontvangen (ca. 500 euro aan BTW) die ik gelijk kan verwerken, tevens had ik al plannen om een grote aanschaf te doen (circa 200 aan BTW).

Kan het nog een voordeel zijn om 1 van die 2 of beide in het 4e kwartaal van 2010 te laten vallen voordat ik hem invul zodat die 355 euro die ik zou moeten betalen bijvoorbeeld lager uit zou vallen??

 

ehm,,, die moet je even uitleggen. Volgens mij is het 4e kwartaal 2010 26 dagen geleden geëindigd.

Als jij nu een order krijgt is dat echt omzet 2011 evenzo met je uitgaven als je nu een "grote aankoop" doet dan kun je die pas opnemen in de aangifte voor het 1e kwartaal 2011

Link naar reactie
  • 0

 

Voor het 4e kwartaal 2010 kan ik eerdaags nog een grote order ontvangen (ca. 500 euro aan BTW) die ik gelijk kan verwerken, tevens had ik al plannen om een grote aanschaf te doen (circa 200 aan BTW).

Kan het nog een voordeel zijn om 1 van die 2 of beide in het 4e kwartaal van 2010 te laten vallen voordat ik hem invul zodat die 355 euro die ik zou moeten betalen bijvoorbeeld lager uit zou vallen??

 

ehm,,, die moet je even uitleggen. Volgens mij is het 4e kwartaal 2010 26 dagen geleden geëindigd.

Als jij nu een order krijgt is dat echt omzet 2011 evenzo met je uitgaven als je nu een "grote aankoop" doet dan kun je die pas opnemen in de aangifte voor het 1e kwartaal 2011

 

Oke weer iets nieuws voor mij (heb nog een hoop te leren denk ik)

Ik dacht altijd dat het kwartaal liep tot het moment van de uiterste inzenddatum van de omzetbelasting van dat kwartaal, in dit geval het 4e kwartaal welke ik uiterlijk 31 januari 2011 ingevuld moet hebben zoals op de brief staat.

Maar daar zit ik dus totaal naast?

 

Als ik het goed begrijp mag ik iets wat ik morgen bedrijfsgerelateerd zou kopen niet meer verwerken in de 4e kwartaalaangifte die ik uiterlijk 31 januari 2011 ingediend moet hebben.

Link naar reactie
  • 0

oemf.. misschien toch op zijn minst de toelichting bij de aangifte eens lezen? >;( of eens op de site van de belastingdienst kijken? Daar staat echt heel nuttige info voor beginners, maar jezelf na 2 jaar nog beginner noemen geeft wel blijk van enige naiviteit in je bedrijfsvoering. niemand verwacht dat je dingen zomaar weet, maar als ondernemer word er wel van je verwacht dat uitzoekt wat je moet doen en of je het goed doet..

 

ahum, einde preek :-[

 

BTW kwartalen zijn kalenderkwartalen. De belastingdienst is zo coulant om je een maand de tijd te geven om je cijfers op te maken. Nu is dat voor een kleine ondernemer vaak maar 1 dag werk.. maar voor grotere ondernemingen duurt het wat langer..

 

Kortom voor het 4e kwartaal 2010 mag je inderdaad alleen de omzet en kosten meenemen van verkoopfacturen en inkoopfacturen met een datum tussen 1 oktober 2010 en 31 december 2010. en je moet aangifte doen voor De andere kwartalen kun dan wel zelf bedenken toch

 

Voor de KOR zou ik het advies van Griffioen volgen. Gewoon gedurende het jaar niet toepassen en pas op het einde van het jaar toepassen. je struikelt nu over de regeling omdat je 2x in kwartaal 3 grote bedragen het teruggehad eigenlijk had je toen de terug ontvangen KOR weer in mindering moeten brengen op het terug te vragen bedrag in het 3e kwartaal.

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 271 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.