• 0

Moeite met het ''goed'' begrijpen van mijn boekhouder.

Ik heb een boekhouder die ik niet zo goed begrijp door de moeilijke woorden die hij telkens uitspreekt zoals het verekkenen van btw omzet belasting marge belasting en die berekeningen die hij telkens aan mij verteld. Ik snap al die dingen niet zo goed. Hoe moet ik aan hem uitleggen dat die niet op zoeen moeilijke manier naar mij moet vertellen zodat ik het kan begrijpen?

 

Hij zei dat ik in het eerste jaar tot 11,000 euro mag verdienen zonder dat er belasting afgetrokken zou worden. Dus geen marge belasting en geen omzet belasting. Maar ik vroeg net of ik marge belasting moest betalen terwijl ik die 11,000 euro nog niet heb verdient en hij zei van wel. Dus nu begrijp ik het al helemaal niet meer.

 

Ik betaal ook 200 euro btw over mijn huurkosten. Ik wil graag weten wat er met die 200 euro gaat gebeuren nu ik de 11,000 nog niet heb verdient ? Hij zei dat het verrekent zal worden ofzo. Maar ik bedoel ik heb die 11,000 euro nog niet verdient , dan moet het toch gewoon terug op mijn bankrekening gestort worden of begrijp ik het verkeerd?

 

Mijn vraag is dus:

 

1-- Hoe moet ik de boekhouder uitleggen dat die op een veel makkelijkere manier alles moet uitleggen?

2-- Moet ik nu al marge belasting betalen terwijl ik die 11,000 euro nog niet heb verdient ?

3-- Ik betaal 200 euro btw over mijn huurkosten , krijg ik die terug ofniet? Of wat gaat er mee gebeuren?

Dit account is geband wegens overtreding van de forumregels

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Oké, laatste poging omdat er een concrete vraag ligt:

 

De EUR 209,00 is niet weg. Jouw verhuurder verricht een met BTW belaste prestatie (de verhuur van de onroerende zaken) en mag daarvoor BTW in rekening brengen. Deze BTW maak jij dus over naar jouw verhuurder.

 

Jouw verhuurder draagt deze BTW (die jij aan hem betaalt hebt) af aan de Belastingdienst. Deze BTW blijft dus niet in zijn zak zitten maar gaat naar de grote gezamenlijke bankrekening van ons allemaal (de pot waaruit indirect ook de straatverlichting, de politie en de ambtenaren van betaald wordt).

 

Wat jij met de door jou betaalde voorbelasting kan doen (die EUR 209,00) heb ik uitvoering aan de hand van voorbeelden aangegeven - mooie fictieve bedragen gebruikt om het inzichtelijker te maken. Nogmaals, praat met je boekhouder zodat hij jouw concrete situatie kan uitleggen, met fictieve bedragen gaat het lampje niet branden. Geeft niet, het is lastig, maar ik zie echt niet hoe wij jou verder kunnen helpen.

 

Succes!

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 2

Altan,

 

Bij huur geld een speciale regeling waarbij de verhuurder mag kiezen of hij zijn pand met of zonder btw verhuurd. Als je het goed vind ga ik niet precies uitleggen hoe en waarom, dat maakt het onnodig ingewikkeld. Maar de verhuur van bedrijfspanden gebeurd dus soms met en soms zonder btw. In jou geval, het eerste pand werd zonder btw verhuurd en het 2e met btw.

 

Waar jij mee zit is dat je het idee hebt dat je niks terugkrijgt en dat snap ik wel want als de kleine ondernemingsregeling (KOR) toepast dan lijkt het daar wel sterk op. Want hoewel de KOR er is voor kleine ondernemers om de start makkelijker te maken is de staat geen sinterklaas.. het is dus niet zo dat je een btw op je omzet hoeft af te dragen maar dat je wel btw mag terug vragen op je kosten. Je moet het idee los laten dat je geen btw op je omzet hoeft te betalen dat is een foute gedachte (die heel veel ondernemers maken) Dus je moet de KOR toepassen op het saldo van de af te dragen btw (over je marge in jou geval) en de te vorderen btw (over je kosten).

 

 

 

Nog maar eens een voorbeeld proberen. Ik neem bewust een beetje hoge omzet en een goede marge voor een kwartaal om het duidelijk te maken Jij verkoopt marge auto's dus dan word altijd gestart met omzet incl btw voor de berekeningen (voor de meeste andere ondernemers reken je altijd ex btw en dat maakt het ook al weer een beetje lastiger)

 

Stel in 3 maanden verkoop je 5 auto's voor 2000 euro per stuk dat is 10.000 euro omzet incl btw!. Deze auto's heb je ingekocht voor 1.000 euro elk dus totaal 5000 euro inkoop incl btw!. Omdat je de margeregeling moet toepassen bij autoverkoop moet je btw afdragen over 10.000-5.000 = 5.000 /119*19 = 798 af te dragen btw

 

Stel ook even dat je alleen huur hebt betaald dan heb je ook 3300 euro huurkosten en heb je 627 euro ook betaald.

 

Op de aangifte komt dan

 

af te dragen 798 btw

terug te vorderen 627 btw

Per saldo te betalen 171

Toepassing KOR 171

Per saldo te betalen 0 euro.

 

Dus als de KOR niet zou bestaan moet je 171 euro betalen aan de belastingdienst. want op je omzet moet je 798 euro betalen (altijd), je krijgt 627 terug van je huurkosten. En omdat het saldo wat overblijft klein is zegt de belasting dienst weet je wat.. laat dat ook maar zitten die hoef je niet te betalen. Dus daar zit je extra voordeel, niet over de omzet.

 

Stel nou dat je elk kwartaal precies dezelfde btw aangifte hebt want elk kwataal verkoop je evenveel auto's en voor dezelfde marge dan mag je op jaarbasis dus 4x 171 euro= 684 euro in je zak steken. Dat is hoe het nu gaat.

 

Nu hetzelfde voorbeeld maar dan met je oude pand.. daar betaalde je geen btw. btw over de marge blijft 798 per kwartaal. maar omdat je geen btw op de huur betaald kun je ook geen btw terugvragen, das logisch toch?

 

dus dan word de btw aangifte dus

 

af te dragen 798 btw

terug te vorderen 0 btw

Per saldo te betalen 798

Toepassing KOR 798

Per saldo te betalen 0 euro.

 

Lijkt logisch toch??? helaas klopt niet.. ;D want bij de KOR mag je alleen gebruiken als je minder als het "per saldo te betalen bedrag voor KOR-korting op jaar basis minder is als 1883 euro. en als je 4x 798 moet betalen dan betaal je per jaar dus 3192 btw en dan mag je geen KOR toepassen

 

Als ik het dus samenvat als jij per jaar deze omzet zou halen dan kun je dus als je een pand huurt zonder btw de KOR niet toepassen en als je zoals nu een pand huurt met btw dan kun je de KOR dus wel toepassen. (dus in dat opzicht geen slechte zaak dat je een nu een "btw-pand" huurt)

 

Ok nu hoor ik je bijna denken... leuk voorbeeld maar van deze omzet en marge kan ik alleen (nog) maar dromen...

 

STel je verkoopt in 3 maanden weer 5 auto's verkoop prijs 1500 incl btw, inkoopprijs 1000 euro incl btw.

de marge is dan 500 x 5 = 2500 marge /119*19 = 399 euro btw af te dragen. De huur is hetzelfde dus 627 euro per kwartaal.

 

Dan word de aangifte.

 

af te dragen 399 btw

terug te vorderen 627 btw

Per saldo te krijgen 228

Toepassing KOR 0

 

Nu heb je dus meer te ontvangen btw als te betalen btw door de huur en lagere marge. Je krijgt dan 228 euro gestort voor dit kwartaal en dan pas je de KOR dus niet toe. en op jaarbasis krijg je 4x 228 euro = 912 terug.

Nadeel is wel dat je ook maar 4x 2500 marge=10.000 (brutowinst) hebt gemaakt maar wel 12*1100=13.200 en dus 3200 euro verlies hebt gemaakt. (dat bedoelde de boekhouder dus met dat je btw terugkrijgt als je verlies maakt)

 

Je ziet wel de rekensommetjes kunnen alle kanten op vallen afhankelijk van je echte marge en je echte kosten. dus je kunt niet even simpel roepen over 11. 000 euro omzet betaal ik geen btw. want jij moet btw afdragen over je marge en niet over je omzet. Dus als je veel te duur inkoopt en weinig winst (marge) maakt dan betaal je ook weinig btw en krijg je wel de btw op alle kosten terug.

 

Zo voor dit tijdstip genoeg rekensommetjes gemaakt als ik morgen een goede bui heb zal ik er nog een paar neerzetten zodat je een beetje snapt dat alles afhangt van de marge die je hebt en van de kosten die je maakt of je de KOR wel of niet moet toepassen...

 

 

Link naar reactie
  • 0

Stel dat ik bijvoorbeeld 1000 euro marge omzet heb gemaakt in 1 maand. Ik heb die maand wel 209 euro btw over mijn huur kosten enz betaald.

 

1000 / 119 = x 19 = 159 Euro btw , maar deze maand heb ik alleen al door mijn huur btw al 209 euro betaald. Dus dan doen we het zo toch? :

 

209 euro - 159 euro = 50 Euro moet ik betalen aan de belasting. Maar als we de Kor regeling toepassen wordt deze 50 euro ook afgeschreven en krijg ik die terug neem ik aan?

 

Of maak ik nu weer een fout?

Dit account is geband wegens overtreding van de forumregels

Link naar reactie
  • 0

Stel dat ik bijvoorbeeld 1000 euro marge omzet heb gemaakt in 1 maand. Ik heb die maand wel 209 euro btw over mijn huur kosten enz betaald.

 

1000 / 119 = x 19 = 159 Euro btw , maar deze maand heb ik alleen al door mijn huur btw al 209 euro betaald. Dus dan doen we het zo toch? :

 

209 euro - 159 euro = 50 Euro moet ik betalen aan de belasting. Maar als we de Kor regeling toepassen wordt deze 50 euro ook afgeschreven en krijg ik die terug neem ik aan?

 

Of maak ik nu weer een fout?

Zoals je het hier stel is het heel simpel:

De € 159 moet jij afdragen aan de Belastingdienst.

De € 209 krijg je van de Belastingdienst.

 

Dus dat verrekenen ze met elkaar. Jij krijgt dan dus nog € 50,- van de belastingdienst op je rekening gestort.

 

Daar heb je geen KOR voor nodig. De KOR komt om de hoek kijken als jij meer moet afdragen dan dat je terug krijgt.

 

Overigens krijg ik uit eerdere posten het idee dat je het verschil de gelijkenis van BTW en omzetbelasting niet snapt. De belasting dat jij je BTW moet afdragen is de omzetbelasting, dus: BTW IN - BTW UIT = BEDRAG OMZETBELASTING

Nieuwsgierig naar mijn kijk op organiseren? Lees: Organiseren als spreeuwen: www.terogroep.nl/organiseren

Link naar reactie
  • 0
Ik denk toch dat je de tips van de vorige antwoorders ter harte moet nemen en eens een kleine cursus volgen, het is duidelijk dat je van de administratie niet erg veel snapt.... Hoe kan je nou controleren of de cijfers die je boekhouder aanlevert juist zijn?

 

ik lees nu al een tijdje mee maar ik krijg steeds meer het gevoel dat Altan zijn boekhouder het ook niet begrijpt. Als je klant zijn spullen aanlevert er er blijkt uit dat hij omzet heeft gehad dan moet je als boekhouder toch weten dat er ook BTW afgedragen moet worden?

 

Altan: als jij een auto verkoopt krijgt de klant dan een factuur? Of is het handjeklap en het geld in de achterzak?

 

En als de klant een factuur krijgt zet jij daar dan de BTW wel op?

Link naar reactie
  • -1

Ik denk toch dat je de tips van de vorige antwoorders ter harte moet nemen en eens een kleine cursus volgen, het is duidelijk dat je van de administratie niet erg veel snapt.... Hoe kan je nou controleren of de cijfers die je boekhouder aanlevert juist zijn?

 

ik lees nu al een tijdje mee maar ik krijg steeds meer het gevoel dat Altan zijn boekhouder het ook niet begrijpt. Als je klant zijn spullen aanlevert er er blijkt uit dat hij omzet heeft gehad dan moet je als boekhouder toch weten dat er ook BTW afgedragen moet worden?

 

Altan: als jij een auto verkoopt krijgt de klant dan een factuur? Of is het handjeklap en het geld in de achterzak?

 

En als de klant een factuur krijgt zet jij daar dan de BTW wel op?

 

Klant krijgt een factuur. De inkoop factuur+ de verkoop factuur doe ik bij elkaar. En dan zie je wat de verschil is (marge).

Dit account is geband wegens overtreding van de forumregels

Link naar reactie
  • 0
Margeregeling voor handelaren in gebruikte goederen, kunst, antiek en voorwerpen voor verzamelingen

 

Als u handelt in gebruikte goederen, kunst, antiek of voorwerpen voor verzamelingen, past u de zogenoemde margeregeling toe. Dit houdt in dat u niet over de omzet btw berekent, maar over het verschil tussen de verkoopprijs en inkoopprijs (de marge).

 

Als u voor de levering van deze margegoederen een factuur uitreikt, moet daaruit duidelijk blijken dat de margeregeling van toepassing is.

 

Zie ook: de brochure 'Btw bij handel in gebruikte goederen'. U kunt deze brochure downloaden.

 

http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/ondernemen_btw/ondernemen_btw-20.html#P216_22909

 

 

Link naar reactie
  • 0

Margeregeling voor handelaren in gebruikte goederen, kunst, antiek en voorwerpen voor verzamelingen

 

Als u handelt in gebruikte goederen, kunst, antiek of voorwerpen voor verzamelingen, past u de zogenoemde margeregeling toe. Dit houdt in dat u niet over de omzet btw berekent, maar over het verschil tussen de verkoopprijs en inkoopprijs (de marge).

 

Als u voor de levering van deze margegoederen een factuur uitreikt, moet daaruit duidelijk blijken dat de margeregeling van toepassing is.

 

Zie ook: de brochure 'Btw bij handel in gebruikte goederen'. U kunt deze brochure downloaden.

 

http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/ondernemen_btw/ondernemen_btw-20.html#P216_22909

 

 

 

 

Dat klopt *

Dit account is geband wegens overtreding van de forumregels

Link naar reactie
  • 0

Hey altan, Johannes heeft al geantwoord op jou eigen berekening maar je maakt dus inderdaad een denkfout.. daarom vermijd ik bij btw altijd al het woord te betalen zoals in mijn voorbeeld. want veel mensen denken de btw over je omzet betaal je aan de belastingdienst en de btw over de kosten moet ik ook betalen, ik heb vorige week nog met een pas begonnen boekhouder gesproken die het ook vaak nog fout deed omdat ie steeds in de war raakte :) maar het is bij btw dus zo:

 

1. BTW op je omzet (marge in jou geval) krijg je van je klanten maar moet je afdragen aan de fiscus en je moet altijd marge btw rekenen.

 

2. De btw die op jou kosten facturen staan de kun je terugvragen. maar je betaald het wel eerst aan jou leverancier.

 

Dit systeem komt wat ingewikkeld over want, jij krijgt extra geld bij je omzet wat je niet mag houden en moet weer aan de belastingdienst afdragen en bij je kosten moet je extra geld uitgeven wat je daarna weer terugkrijgt. Maar ja het is het enige eerlijke systeem want nu ben jij zelf degene die kan bepalen en bijhouden of je geld moet afdragen per saldo of dat je geld ontvangt. Maar uiteindelijk betaal jij dus geen omzetbelasting (BTW) je verrekend namelijk de bedragen met elkaar.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 133 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.