• 0

grensoverschrijdend consumptief krediet voor buitenlandse klanten

Hallo,

Ik werk voor een groot bedrijf in het zuiden van het land en we hebben veel klanten uit België en Duitsland.

Ik ben op zoek naar de mogelijkheden om in de toekomst eventueel particuliere buitenlandse klanten in Nederland te kunnen financieren, mits de vraag van de klant er is.

Wettelijk is dit in Nederland welliswaar toegestaan, echter geen Nederlandse bank of financieringsmaatschappij durft dit risico te nemen omdat mensen welke woonachtig zijn in het buitenland niet getoetst kunnen worden bij het BKR in Tiel. Ook gerechtsdeurwaarders hebben geen rechten over de grens, dus bij betalingsachterstanden heeft de bank/kredietmaatschappij een onaanvaardbaar groot risico.

Daarnaast zijn de nevenkosten groot; denk aan een callcenter met medewerkers in diverse talen welke op de hoogte moeten zijn van de regelgevingen van de diverse landen etc.

Navraag bij de DNB en de AFM leert dat er weinig tot geen gegevens bekend zijn over de financieringsbehoefte in Duitsland en Belgie, simpelweg omdat deze markt niet interessant genoeg is om bovenstaande reden. Ook het Nibud en diverse banken en kredietmaatschappijen hebben weinig tot geen informatie hieromtrent.

Een andere, zeer interessante optie is om buitenlandse particuliere klanten in het land van herkomst te financieren met een maatschappij in het land waar de klant woonachtig is. Dus stel dat men een duitser is, woonachtig in Duitsland en deze klant wil in Nederland goederen op afbetaling kopen, kan de winkel dan via een duitse kredietmaatschappij een consumptief krediet voor deze klant afsluiten ?

Zijn er experts bekend met deze optie, en is dit überhaupt mogelijk ? Wat zijn de mogelijk- en moeilijkheden ? Is er particulier grensoverschrijdend betaalverkeer mogelijk tussen een buitenlandse particuliere klant, een buitenlandse kredietmaatschappij/bank en een Nederlands bedrijf ? Aan welke wetten en eisen zou een dergelijke constructie moeten voldoen ?

Zijn er alternatieve ervaringen of ideeën omtrent financieren over de grens ?

Alle info is welkom ! Bedankt voor de medewerking.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

• 0

Beste Teuntje43,

Higherlevel.nl is bedoeld voor ondernemers en wordt gevoed door ondernemers.

Uit de redactie van jouw vraag meen ik op mogen maken dat jij in dienst bent van een grootbedrijf, dus geen zelfstandige bent en dienaangaande ook niet aan het profiel van ondernemer voldoet.

Ondanks dat ik de vraagstelling interessant vind, sluit ik daarom ook dit topic.

Overigens het bedrijf waar jij voor werkt kan met gemak proffesionele hulp voor dit probleem betalen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar