• 0

Afrekenen over stille reserve in pand

Volgende situatie:

 

Een fysiotherapeut heeft, in maatschapsverband, een praktijk. Naast de praktijk heeft hij ook nog een winkel, die verband houdt met de praktijk, in hetzelfde pand. Het pand is in eigendom van de fysiotherapeut en volledig als ondernemingsvermogen geetiketteerd.

 

1. Over een tijdje moet de fysiotherapeut, volgens het contract, de maatschap verlaten. De winkel wordt wel voortgezet. Moet er op dat moment worden afgerekend over een eventuele stille reserve in het pand?

 

2. Ook rijdt de fysiotherapeut een auto van de zaak. Deze staat op naam van de praktijk, maar wordt zowel voor de praktijk als voor de winkel gebruikt. Zou het niet verstandiger zijn (als het al mogelijk is) om de auto op naam van de winkel te zetten, i.v.m. aftrekbaarheid van BTW?

 

Hoop dat jullie me kunnen helpen!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

Hans

 

Gezien je post-geschiedenis en de veelheid aan onderwerpen twijfel ik eraan of je als ondernemer je vragen stelt. Ik heb nu voorbij zien komen: handel van canada via Italië, NL BV emigratie naar Frankrijk, een Antilliaanse NV, en een praktijk in de fysiotherapie met een pand en een auto.

 

De termen "stel" en "een ondernemer heeft" (in plaats van "ik heb") en de variatie aan rechtsvormen en vragen komen zo vaak voorbij dat het vermoeden nu wel gestaafd kan worden dat dit verkapte studievragen zijn.

 

Ik zet hier een slot op en verzoek je vriendelijk mij van het tegendeel te overtuigen per PM.

 

groet

Joost

 

HL admin

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 207 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.