• 0

van eenmanszaak naar vof

Hallo

Ik heb een eenmanszaak. Mijn vriend [waar ik niet mee samenwoon] is mijn personeel op de loonlijstvoor 20 uur p/w. Nu wil ik i.v.m. het rookverbod de onderneming om laten zetten in een vof.

Nu lees ik dat je een winst verdeling volgens contract moet opstellen voor de vof. Maar wat als mijn partner alleen maar arbeid in de vof stopt en het kapitaal bij het starten van het cafe van mij was. Zelf werk ik minimaal 50 uur p/w.

Zijn er verder nog belangrijke zaken die ik moet overwegen?

Groetjes Margreth

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

• 0

Dag Margreth

Je hebt een café waar je vriend in loondienst in werkt. Je wilt onder het rookverbod uit en dus een café zonder personeel. Prima argument. Een VOF kan in redelijkheid de winst op elke gewenste wijze verdelen. Zijn beloning kan dus best gewoon aansluiten bij zijn huidige salaris. Als je wilt voorkomen dat hij aanspraak kan maken op de 'bezittingen' van jou in de VOF, dan kun je contractueel vastleggen dat jouw vermogen in de VOF zogenaamd buitenvennootschappelijk is. Dan deelt hij alleen mee in de winst conform jullie afspraken en blijft jouw deel van het café van jou.

Vereist wel een goede VOF-akte en dus is wat advies inwinnen noodzakelijk.

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hoi Joost

Bedankt voor je antwoord. Het is natuurlijk wel de bedoeling dat mijn vriend van de loonlijst gaat. Maar nu is de bedoeling dat hij elke maand een vergoeding krijg voor zijn inzet.

Kan ik die dan verrekenen met zijn gedeelte van de winst eind van het jaar?

Margreth

Link naar reactie
  • 0

Wel de lasten niet de lusten? Als je de winstverdeling zo stelt dat hij hetzelfde krijgt als in loondienst, gaat hij er behoorlijk op achteruit. In de huidige situatie krijgt hij immers altijd (tenzij het geld echt op is) zijn salaris, na toetreding alleen indien en voorzover er winst is. Hij kan geen beroep meer doen op werknemersverzekeringen (of dat nu wel kan is afhankelijk in hoeverre er sprake is van een gezagsverhouding).

Voordeel is wel een lagere belastingheffing, want hij wordt ondernemer - althans, zonder investering valt daar nog wel wat op af te dingen, maar goed. Ik zou eerder insteken op een echte toetreding, met een 'normale' winstverdeling. Hij hoeft zich niet (volledig) in te kopen, want je kan wel in de winstverdeling rekening houden met een vergoeding voor de stand op de kapitaalrekening en/of het voorbehouden van stille reserves of buiten het vennootschappelijk vermogen houden van (bepaalde) activa. Naast een vergoeding voor gewerkte uren kun je dan eventuele overwinst op andere wijze verdelen - bijvoorbeeld 50/50.

En jij moet ook goed beseffen wat het inhoud. Als je relatie onverhoopt op vervelende wijze uit gaat, is hij wel mede-eigenaar van je onderneming. Niet dat het makkelijk is om van een werknemer af te komen, maar dat is doorgaans een wat duidelijker situatie dan het ontbinden van een VOF met ruzie.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar