• 0

Arbeidsovereenkomst en Vakantie

Een vakantietoeslag van 8% over het bruto loon is verplicht in Nederland heb ik begrepen.

 

Ik neem aan dat daarnaast ook het recht op een X aantal vakantiedagen een verplicht onderdeel van de arbeidsovereenkomst is?

Maar wat is een redelijk aantal dagen? Ik ben momenteel een tijdelijk nulurencontract aan het opmaken voor een nieuwe medewerker.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Het blijkt dat wij niet onder een CAO vallen. Het CNV vertelde mij dat er dan nog wel gewoon algemene richtlijnen van toepassing zijn. Deze zouden te vinden zijn op www.overheid.nl. Vooralsnog heb ik hier echter niet de gewenste informatie gevonden over het aantal vakantiedagen en of deze verplicht zijn in de arbeidsovereenkomst.

Link naar reactie
  • 0

Zoals ik het altijd begrepen heb, is de wet een beetje achterhaald door het feit dat meestal wel een CAO van toepassing is. Maar dat is hier dus niet het geval. Dan geldt de wet als een minimum:

Bij mijn weten staat er nog steeds 4 weken in de wet. Dat zou dus in principe 20 dagen zijn.

Maar het is eigenlijk veel gebruikelijker dat werknemers recht hebben op ca 25 vakantiedagen, dus vaak is het toch beter om dat gewoon af te spreken. Dan is iedereen (tenminste de werknemer!) tevreden, want dat is dan ongeveer gelijk aan zijn/haar referentiekader.

 

Je zou het dus kunnen houden op 20 dagen volgens mij (net als je het minimumloon zou kunnen betalen), maar of het personeel dan tevreden is…

Ik zou 25 dagen doen (maar dat is makkelijk gezegd, want ik hoef het salaris niet te betalen).

 

Link naar reactie
  • 0

Zoals ik het altijd begrepen heb, is de wet een beetje achterhaald door het feit dat meestal wel een CAO van toepassing is.

 

 

Gosh, ik zou deze wet zeker niet achterhaald noemen, en ook niet een beetje. Artikel 7:634 lid 1 BW is, zeker in de steeds maar liberaliserende (collectieve) arbeidsovereenkomsten, juist een baken. Met cafetariaregelingen (waarin je kunt kiezen om vakantiedagen in te ruilen voor bijvoorbeeld loon) geldt dat er niet onder het wettelijk minimum aantal vakantiedagen gedaald kan worden - dit volledig bindend recht.

 

 

Bij mijn weten staat er nog steeds 4 weken in de wet. Dat zou dus in principe 20 dagen zijn.

 

 

7:634 lid 1: "De werknemer verwerft over ieder jaar waarin hij gedurende de volledige overeengekomen arbeidsduur recht op loon heeft gehad, aanspraak op vakantie van ten minste vier maal de overeengekomen arbeidsduur per week of, als de overeengekomen arbeidsduur in uren per jaar is uitgedrukt, van ten minste een overeenkomstige tijd."

 

Peter heeft dus helemaal gelijk! Bij een volledig dienstverband heb je recht op minimaal 20 doorbetaalde vakantiedagen per jaar. Bij een 0-uren overeenkomst is dit dus flexibel, beter is om het uit te drukken in uren (scheelt ook heel veel herrekenwerk).

 

 

Maar het is eigenlijk veel gebruikelijker dat werknemers recht hebben op ca 25 vakantiedagen, dus vaak is het toch beter om dat gewoon af te spreken. Dan is iedereen (tenminste de werknemer!) tevreden, want dat is dan ongeveer gelijk aan zijn/haar referentiekader.

 

 

Helemaal mee eens. Ik weet bijvoorbeeld dat bij advocaten vaak niet verder gegaan wordt dan het wettelijk minimum (dus 20 dagen per jaar). Maar daar staat dan ook een riant salaris tegenover. Ik neem aan dat jij jouw werknemer niet op het salarisniveau van een advocaat gaat verlonen dus zou ik zelf ook kiezen voor de genoemde 25 dagen.

 

Overigens zou ik, als dit je eerste werknemer is (wat ik vermoed omdat je nog erg zoekt naar de wijze waarop je moet verlonen) nooit kiezen voor een 0-uren contract maar altijd gaan voor payrolling. Je neemt je een hele hoop last op de schouders (loonadministratie, ziekterisico etc.) dat je allemaal tegen een geringe meerprijs kunt uitbesteden. En een payrollovereekomst op basis van de uitzend-cao is vaak ook flexibeler dan het 0-uren contract. Mijn advies: vraag eens een paar offertes op en vergelijk zorgvuldig!

 

Succes!

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Beste,

 

in artikel 7:634 BW. staat dat iedere werknemer recht heeft op verlof gedurende minimaal 4 maal de wekelijkse arbeidsduur per jaar.

In art 7:645 BW staat dat er niet ten nadele van de werknemer mag worden afgeweken van art. 7:634 BW.

 

Omdat het aantal uren niet van te voren bekend is, kun je de vakantieopbouw per uur berekenen.

Daarvoor bepaal je eerst het aantal uren dat een voltijdwerknemer binnen een bedrijf per jaar moet werken.

 

Geldt er bv een 40-urige werkweek, dan zijn dit 52 weken x 40uur= 2080 uur.

Bepaal daarna hoeveel vakantieuren de voltijdwerknmer per jaar opbouwt, 4x40=160

Per uur wordt er dus 160/2080=0,0769 uur vakantie op, oftewel elke 13 uur werk levert 1 uur vakantierecht op.

 

Nederland wordt steeds slimmer. ;D

 

Nee hoor, citaat uit een vakblad wat ik vandaag ontving, ik heb het bijna letterlijk overgenomen, alleen in de berekening gaat men daar weer uit van zoals Peter aangaf, 200 uur= 25dagen.

 

En dan wordt het 200/2080=0,0962 vakantie, oftewel elke 10,5 uur werk levert 1 uur vakantierecht op.

 

De eerste berekening is het minimale, de tweede het meest gebruikelijk.

 

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 202 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.