• 0

hoe bereken ik mijn brandstofkosten voor de BTW?

na lang zoeken op dit forum en op andere sites ben ik er nog steeds niet helemaal uit.

Hoe verreken ik nou precies mijn brandstofkosten met de BTW?

 

auto is prive

eenmanszaak / zzp

hou alleen mijn zakelijke kilometers bij, niet de privekilometers

 

ik bewaar mijn tankbonnen, maar als ik mijn tank volgooi voor een zakelijke rit, dan verrijd ik die tank (en bijbehorende bon) daarna deels prive. Andersom tank ik niet altijd voordat ik een zakelijk ritje maak... dus hoe zorg ik ervoor dat ik de juiste hoeveelheid btw over brandstofkosten aftrek?

 

1 - ik bewaar alle tankbonnen en voer 75% van de totale btw op, ook al heb ik misschien meer prive gereden dan zakelijk

2 - ik gebruik de benzine/kmverhouding van mijn auto en een recente brandstofprijs om het juiste deel btw te achterhalen (ingewikkeld!)

3 - andere optie

 

hoop dat iemand kan helpen, bedankt vast!

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

17 antwoorden op deze vraag

  • 0

 

1 - ik bewaar alle tankbonnen en voer 75% van de totale btw op, ook al heb ik misschien meer prive gereden dan zakelijk

 

 

hoe betaald? misschien wel 0%

 

sorry, dit antwoord snap ik niet... hoezo 0%? ik betaal met zakelijke pas en persoonlijke pas, dat maakt niet uit voor mij als eenpittertje (= herleidbaar).

Link naar reactie
  • 0

De belastingdienst redeneert ongetwijfeld anders ;) Naar mijn idee is het eenvoudig om de verhouding zakelijk-privé bij te houden:

 

[*]De kilometerstand op 1 januari en 31 december van het jaar noteren.

[*]Kilometerstand achterhalen op basis van je zakelijke kilometeradministratie. Stel dat je zakelijk hebt gereden op 12 januari en voor het laatst op 15 december. Krijg je ook een aardig beeld van de verhouding.

[*]Ten slotte kun je nog m.b.v. de facturen van de garage de kilometerstand achterhalen.

 

Mijn punt is het volgende: Als er controle volgt, dan zal de verhouding zakelijk-privé vrijwel altijd te achterhalen zijn.

 

Heb daarom zelf gekozen voor punt 1 (persoonlijk zou ik ook liever voor de 75%-regel gaan :)). De btw aftrek bereken je dan zo:

 

zakelijke kilometers / totale kilometers * btw over brandstofbonnen

 

@ikkrijg : btw op brandstof is ook aftrekbaar.

@erfgoedzaken: 0,19 is een forfair bedrag. Betekent dat dit geldt voor lopen / fietsen / auto. Met openbaar vervoer kun je kiezen voor 0,19 per kilometer óf dat je de daadwerkelijke kosten van het kaartje aftrekt.

Link naar reactie
  • 0

dank voor je antwoord,

 

Ik ben geenszins van plan de belastingdienst om de tuin te leiden mbt de zakelijke kms hoor!

Ik zou inderdaad met begin- en eindstanden het totale aantal kms bekijken en zo de verhouding zakelijk-prive vaststellen. Zakelijk hou ik netjes bij voor mijn opdrachtgevers.

 

maarreh de auto is sinds eind november de deur uit en ik heb volgens mij geen oude kmstanden meer... dus dat maakt het allemaal weer lastig! Ik gok zelf dat de verhouding ongeveer 20-80 is, zoals ik in het voorbeeld zei.

Link naar reactie
  • 0

@erfgoedzaken: 0,19 is een forfair bedrag. Betekent dat dit geldt voor lopen / fietsen / auto. Met openbaar vervoer kun je kiezen voor 0,19 per kilometer óf dat je de daadwerkelijke kosten van het kaartje aftrekt.

 

maar... iedereen trek toch liever een duurder treinkaartje af van de winst, dan 19 ct per kilometer?

Link naar reactie
  • 0

[

Deze bonnen zijn niet op naam gesteld! Dat zal toch problemen geven bij een controle ?

Zoniet, kan ik zonder al teveel problemen de tankbonnen van mijn buurman erbij zetten en ook die BTW verrekenen.

 

ben benieuwd naar ervaringen

 

 

Bon hoeft niet op naam, maar wel gepind via credit card, zak. bankrekening of tank card e.d. (aantonen dat hij door belastingplichtige is voldaan)

Link naar reactie
  • 0

Persoonlijk denk ik (geen echte ervaring met een casus, wel met de gedachtegang van de ‘fiscale jongens’) dat men de “75% regel” met een korreltje zout moet nemen.

 

Het wordt vaak zo uitgelegd:

Als je zakelijk met je privé-auto rijdt (dan breng je 19 cent per km ten laste van de winst) dan mag je 75% van de betaalde BTW voor benzine en onderhoud als voorbelasting aftrekken op de aangifte.

 

Maar stel nou dit:

- Je hebt voor 2.000,- aan benzinebonnen (met PIN betaald, dus wel netjes te herleiden naar desbetreffende persoon) en voor 2.000,- aan betaalde facturen inzake onderhoud, dus je hebt zeg maar 638,- aan BTW betaald.

- Je trekt 75% van 638,- af als voorbelasting op de BTW aangifte, want je gebruikt je privé-auto ook zakelijk.

- Je hebt (dat heb je netjes in je agenda bijgehouden) 1.000 zakelijke km’s gereden en trekt dus 190,- van de winst af.

 

Ik geloof niet dat dit door ‘de controle’ komt. Want je hebt kennelijk ca 20.000 kilometers gereden (een auto gebruikt toch ca 1/10…) en maar 1.000 daarvan waren zakelijk.

De belastingdienst heeft zo mijns inziens makkelijk iets gevonden om zich (met succes?) in vast te bijten.

 

 

Link naar reactie
  • 0

@peter

 

Misschien, maar wat als je je agenda niet zo goed hebt bijgehouden en je levert 900 kms in? En mijn auto loopt 1 op 20, maar ik rijd dan weer erg defensief. Overigens gaat het om het kalenderjaar, dus hoe weet je hoeveel kms je hebt gereden als je niet op 1 januari en 31 december heb geklokt?

 

Ik denk dat de Belastingdienst het wel goed vindt zo, dat deze regeling ook voor het gemak van hen is ontworpen. Ik vraag me af of ze zoveel moeite zouden nemen (verbruik per type auto, agenda doorspitten, kilometerstanden achterhalen) terwijl ze gemiddeld een halve dag voor een controle van een emz hebben....

 

 

Link naar reactie
  • 0

@ Griffioen

 

Nou, ik wil eigenlijk alleen de “75%-regeling” relativeren. Dus niet helemaal afraden of zo, want de regeling lijkt inderdaad zeer lucratief voor de ondernemer (en daar heb je het al…!).

 

De regeling stelt dat je het privé-gebruik “in beginsel uit de administratie moet halen”. Als dat niet kan, dan geldt er een goedkeuring dat 75% van de betaalde BTW (benzine+onderhoud) als voorbelasting wordt afgetrokken.

 

Maar ik denk dat een beetje een inspecteur/controleur snel zou kunnen vinden dat het privé-gebruik wel uit de administratie gehaald kan worden in een voorbeeld zoals ik net geschetst heb.

Als hij/zij inderdaad de moeite neemt om hier goed naar te kijken natuurlijk…

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 307 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.