• 0

Veelvuldig gebruik van prive-auto ipv auto van de zaak

Ik heb een auto van de zaak die op benzine rijdt. Door de vele kilometers die ik zakelijk moet maken heb ik enige tijd geleden besloten om een auto op diesel te kopen (priveauto). De auto van de zaak staat nu regelmatig langere perioden stil. Een dure zaak dus, echter rij ik niet minder dan 500km per jaar met de auto van de zaak, dus zal ik de volle mep aan bijtelling moeten betalen.

 

Ik trek de benzinekosten (75%) af van alle zakelijke ritten die ik met de priveauto rij, maar ik vraag me eigenlijk af of dat wel mag, aangezien ik gewoon in feite een auto van de zaak "moet" gebruiken voor zakelijke ritten...

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dag Ron,

 

Je móet niet rijden met de zakelijke auto. Het mag. Het zal wel lastig worden om bij een controle te bewijzen dat je met de privé auto op pad was naar een zakelijke afspraak en niet met de zakenauto!

 

Toch mis ik je logica. Nu ga je privé tanken (geen aftrek brandstof in de IB) en betaal je bijtelling voor de benzine auto. Heb je al eens berekend of de diesel wel voordeliger is nu die brandstofkosten niet aftrekbaar zijn?

 

En denk er ook eens over om de auto van de zaak juist van de zaak af te halen. Als je die niet meer zakelijk gebruikt, heb je IMHO een valide reden om het etiket zakelijk in te ruilen voor privé.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Toch mis ik je logica. Nu ga je privé tanken (geen aftrek brandstof in de IB) en betaal je bijtelling voor de benzine auto. Heb je al eens berekend of de diesel wel voordeliger is nu die brandstofkosten niet aftrekbaar zijn?

 

En denk er ook eens over om de auto van de zaak juist van de zaak af te halen. Als je die niet meer zakelijk gebruikt, heb je

 

Hallo Joost,

 

Ik tank inderdaad prive, maar tot op heden (afgelopen jaar), heb ik de diesel voor 75% afgetrokken en in mijn administratie opgenomen, dit mag dus blijkbaar niet, aangezien ik een auto van de zaak heb? Klopt dat?

 

Auto van de zaak van de balans af halen, ja daar heb ik over nagedacht. Echter zijn daar nog bepaalde restricties/procedures voor? De auto is gekocht op basis van financial lease en de looptijd daarvan bedraagt nog 24 maanden. Wat zijn de do's en don't oftewel best practices hiervoor? Ik neem aan dat de auto niet zomaar van de balans afgehaald kan worden, maar dat deze door mij met privegeld moet worden bekostigd? En hoe gaat dit dan?

Link naar reactie
  • 0

Hoi Ron

 

Nee, het is niet verboden om ook de BTW uit de diesel mee te nemen in je voorbelasting. Je zult bij een controle echter erg moeilijk aan kunnen tonen dat je al die ritten met de diesel auto gereden hebt. De inspecteur zal aannemen dat dat met de auto op de zaak was, die dient immers dat doel.

 

De auto van de balans halen is erg simpel: uit de administratie wegboeken tegen de boekwaarde en tegenboeken tegen de dagwaarde als privé onttrekking. Het verschil tussen de boekwaarde en de dagwaarde is boekwinst of boekverlies.

 

Wel zal wellicht deels de BTW gecorrigeerd moeten worden die je teruggevraagd hebt bij de aanschaf. Kortom, adviesklusje voor je boekhouder/accountant/fiscalist.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

om de auto van de zaak juist van de zaak af te halen. Als je die niet meer zakelijk gebruikt, heb je IMHO een valide reden om het etiket zakelijk in te ruilen voor privé.

Die eenmaal gemaakte keuze zakelijk of prive (IB) was toch heel moeilijk ongedaan te maken, ben ik vaak tegengekomen? Of zit het verschil hem er dus puur en alleen in dat als je de auto daarna niet/nooit meer voor welke zakelijke rit dan ook gebruikt het opeens geen probleem is om hem van de balans te halen...ik ben blij dat jij dit allemaal weet Joost, mij blijft het verbazen die auto-materie!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 186 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.