• 0

Eenmanszaak naast BV laten lopen

Hallo allemaal,

 

Momenteel verricht ik, via mijn eenmanszaak werkzaamheden voor een BV. Nu krijg ik de kans om 20% aandelen van deze bv te kopen.

 

Ik wil deze aandelen opnemen in een nieuw op te richten BV waarin ik, in ieder geval, mijn pensioen ga beheren.

 

Kan iemand mij vertellen hoe ik nu de geldstromen moet laten verlopen. Ik bedoel hiermee of de eenmanszaak moet blijven factureren of moet ik dit via de pensioen BV laten verlopen.... Wat is de slimste route???

 

bvd

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

17 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dan lijkt me dat er gewoon sprake is van een dienstbetrekking. Ook in de huidige situatie...

 

Je kunt vanuit je Holding/pensioen BV een management-fee sturen aan de Werk-BV en vanuit die management-fee kan de Holding een salaris aan je uitbetalen. Als je 20% van de aandelen verkrijgt, is de Holding zelfs verplicht een DGA-salaris aan je uit te betalen. Dit salaris bedraagt ten minste € 41k, tenzij je aannemelijk kunt maken dat een lager salaris gebruikelijk is.

 

Aangezien je een minderheidsbelang hebt, blijf je (verplicht) sociaal verzekerd voor de werknemersverzekeringen.

 

Succes,

 

Odeon

 

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Odeon,

 

Bedankt voor dit heldere antwoord.

 

Over het belang in de BV ben ik niet helemaal duidelijk geweest realiseer ik mij nu. Het gaat om een Werk-BV waar 5 vennoten in zitten die nu dus elk 20% van de aandelen bezitten.

De belangen zijn dus gelijk.... Is er dan nog steeds sprake van een dienstbetrekking daar iedereen even veel te zeggen heeft en er dus formeel niemand het gezag draagt (behalve de vennoot die aangewezen is als bestuurder)?

 

Mij via mijn eenmanszaak laten inhuren heeft vooral tot doel (omdat ik startende ondernemer ben) om dat kleine beetje inkomsten dat ik nu genereer, via extra aftrekposten, te ondersteunen.

 

Groet,

Rob

Link naar reactie
  • 0

 

Hoi Fons01,

 

Ik ben er voor het gemak vanuit gegaan dat je een minderheidsbelang zou verkrijgen. Als elke aandeelhouder een gelijk belang heeft, ligt het natuurlijk wat genuanceerder. Volgens mij ben je dan nog steeds sociaal verzekerd, omdat de andere aandeelhouders, als ze zich tegen je samenspannen, je nog steeds kunnen ontslaan. Maar zeker weet ik het niet, dus even de reacties van andere HL-ers afwachten.

 

Dat je je inkomen wilt ondersteunen met extra aftrekposten is begrijpelijk, maar een non-argument naar de fiscus toe. Dit argument moet je vooral dus niet gebruiken, als je je ondernemerschap naar de fiscus moet verdedigen. Heb je wel een VAR-verklaring, BTW-nummer en inschrijving KvK?

 

Odeon

Link naar reactie
  • 0

 

Hoi Fons01,

 

Je kunt nog altijd een VAR aanvragen voor 2011. Voor 2010 heeft dat m.i. niet meer zoveel zin. Alleen, hou er wel rekening mee dat je geen VAR-WUO krijgt, maar een VAR-ROW. Dit betekent in de praktijk dat je geen recht hebt op ondernemersaftrek in de inkomstenbelasting.

 

Als de fiscus en het UWV van mening zijn, dat er sprake is van een dienstbetrekking, loopt je werkgever - de BV- het risico op forse naheffingen (loonbelasting en premies werknemersverzekeringen).

 

Link naar reactie
  • 0

Alleen, hou er wel rekening mee dat je geen VAR-WUO krijgt, maar een VAR-ROW. Dit betekent in de praktijk dat je geen recht hebt op ondernemersaftrek in de inkomstenbelasting.

 

Ha Odeon,

 

Volgens mij is dit iets te kort door de bocht ;)

 

Dat je een VAR-ROW krijgt betekent dat de opdrachtgever geen zekerheid heeft over het punt of hij wel dan nie verplicht is om loonheffing in te houden - dit moet keer op keer opnieuw bekeken worden.

Echter, als aan het einde van het jaar blijkt dat Fons01 als ondernemer meer dan 1225 uur heeft gemaakt komt hij wel degelijk in aanmerking voor de ondernemersaftrek. Het is niet zo dat dit vooraf besloten wordt en dat je daarna niet meer mee mag doen.

 

Groet,

 

Dennis

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

 

Ha Odeon,

 

Volgens mij is dit iets te kort door de bocht ;)

 

Dat je een VAR-ROW krijgt betekent dat de opdrachtgever geen zekerheid heeft over het punt of hij wel dan nie verplicht is om loonheffing in te houden - dit moet keer op keer opnieuw bekeken worden.

Echter, als aan het einde van het jaar blijkt dat Fons01 als ondernemer meer dan 1225 uur heeft gemaakt komt hij wel degelijk in aanmerking voor de ondernemersaftrek. Het is niet zo dat dit vooraf besloten wordt en dat je daarna niet meer mee mag doen.

 

Groet,

 

Dennis

 

Hoi Dennis,

 

TS geeft aan dat hij maar 1 opdrachtgever heeft.

 

Link naar reactie
  • 0

Klopt! Had ik in mijn reactie geen rekening mee gehouden. Maar dit staat volgens mij los van de VAR ROW.

 

Hierop verder bordurend vraag ik mij zelfs af of er niet gewoon sprake is van een dienstverband of in ieder geval een gelijkgestelde. Heeft dan toch wel grote consequenties...

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Hoi Dennis en Odeon,

 

Dank voor de input. Heeft de fiscus dan geen begrip voor startende ondernemers die blij zijn dat ze al 1 opdrachtgever hebben. Als dit na 1 á 2 jaar nog steeds het geval is snap ik dat best wel. Ik ben pas een half jaar geleden gestart!

 

In ieder geval heb ik nu wat beeld gekregen bij deze materie..

 

Thanx.

Link naar reactie
  • 0

Dag Fons

 

Het gaat niet zozeer om het feit dat je nu start met 1 opdrachtgever, maar om fiscale transparantie. De fiscus zal jou gewoon in loondienst stellen van de BV. Dan heb je vervolgens een leuke kluif aan het aantonen van het bestaansrecht van je EMZ. Wat je als EMZ richting je BV presteert, kun je immers ook doen als medewerker van je BV.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Ik heb eigenlijk zo'n soort vraag. Ik ben zzpér en heb drie a vier verschillende klanten waar ik voorlopig een tijd zoet mee ben. Ik maak software voor ze en/of onderhoud hun softwaresysteem. Hier kan ik redelijk mijn brood mee verdienen.

 

Op dit moment zit ik in het buitenland met een team om te proberen ook hier projecten te scoren. En ik moet zeggen dat het erg voortvarend gaat. Nu is gebleken dat er zoveel mogelijkheden zijn. Dat ik aan het volgende denk.

Ik wil naast mijn zzp-bestaan een bv oprichten die volledig andere aktiviteiten doet en die voornamelijk te maken hebben met het land waar ik nu verblijf. Een van de teamleden ga ik in dienst nemen, die die aktiviteiten doet vanwege de taal die hij spreekt en vanwege zijn netwerk die hij al heeft..

Daarnaast zal ik als zzpér af en toe it-diensten leveren aan het bedrijf. Verder dan ook de vraag of ik ook als medewerker daar in dienst moet treden , vanwege de verzekeringen en pensioen e.d.

 

Wie kan mij wat advies geven of misschien zeggen dat dit helemaal niet kan?

 

grt

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Op zich moet dat (vanuit Nederlands perspectief) naast elkaar te doen zijn, zoals je het beschrijft. Echter, de BV (of wellicht beter een vergelijkbare, lokale rechtsvorm) zal alleen buiten Nederland activiteiten hebben en wellicht ook buiten Nederland zijn gevestigd. Dat betekent dat je ook rekening moet houden met de wetgeving op dit gebied in het betreffende land.

 

Wat de beste optie is, is dus zo niet te zeggen.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Ter aanvulling ....

 

Het bedrijf zal zich gewoon in Nederland gaan vestigen en zal buitenlandse klanten als nederlandse klanten gaan krijgen.

 

 

Bedoel je dat je zowel buitenlandse klanten als Nederlandse klanten zult bedienen of dat je buitenlandse klanten als Nederlandse klanten zult behandelen? Dit is een tamelijk wezenlijk verschil...

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 239 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.