• 0

WW voor ondernemers?

Beste mede forummers,

 

IK zal het verhaal zo kort mogelijk houden zo dat het nog interessant blijft ::)

 

Ben zelf een student van 2 ondernemende ouders. Mijn ouders hebben samen een confectie zaak. (het confectioneren van vlaggen). En ja zelfs mijn vader kan vlaggen naaien. Maar nu is het volgende voorval gebeurt. Wij waren al wat afgeslankt. Van 1 vrouw personeel naar mijn vader en moeder. Door het voorval dat ze last had van der spieren :o(wat overigens niet waar was)dat is goed gegaan voor 2 maanden. Maar afgelopen vrijdag heeft mijn moeder een ontzettende pijn aan haar schouder waardoor ze haar werkzaam heden niet kan doen. waardoor het dagelijks leven zelfs voor haar een hel is.

 

Maar bestaat er voor ondernemers niet iets als de WAO??

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0

Maar bestaat er voor ondernemers niet iets als de WAO??

 

Er was WAZ, dat bij arbeidsongeschiktheid een zeer bescheiden uitkering voorzag (70% minimumloon na 1 jaar, zoiets), maar dat is/wordt afgeschaft.

 

Als ondernemer ben je niet van overheidswege verzekerd voor ziekte of werkeloosheid zoals loondieners dat zijn. Je betaalt hier echter ook geen premie voor.

 

Als je wilt kun je jezelf hier (particulier) voor verzekeren, maar dat is in dit geval mosterd na de maaltijd. Helaas kan ik je geen positief nieuws geven, alleen maar beterschap aan je moeder wensen.

Link naar reactie
  • 0

Ja, voornamelijk voor Full-time ondernemers...

Je moet dan echter wel gedeeltelijk arbeidsongeschikt zijn...

Loop gewoon eens bij hun binnen, als je geluk hebt tref je een aardige ??? ambtenaar die je alles uitlegt. :)

 

De WAZ wordt pas 1 juli afgeschaft en daar heb je als ondernemer tot nu toe (als het goed is) premie voor betaald, dus dat is misschien ook nog een optie (misschien treffen ze nml. een overgangsregeling)

 

Succes

Egbert Punter

Link naar reactie
  • 0

Die verzekeringen zijn allemaal wel een probleem vooral die IOAW- en IOAZ-uitkering Mijn ouders hebben altijd boven die gemiddelde loongrens gewerkt.

 

Bij de Waz verzekering moet je het eerste jaar nog zelf maar kijken hoe je het gaat redden. Was eigenlijk benieuwd wat de mogelijkheden waren op korte termijn.

Jammer dat die er niet zijn.

 

Link naar reactie
  • 0

IOAW is trouwens niet voor zelfstandigen...

Mijn ouders hebben altijd boven die gemiddelde loongrens gewerkt

Als ze dat nu ook nog doen dan houden de mogelijkheden inderdaad voor de korte termijn op, maar ik zou toch aanraden om die WAZ nog aan te vragen....zoals ik zei; vaak is er een overgangsregeling en kan je moeder dan in ieder geval volgend jaar nog cashen....

Niet geschoten is altijd mis...

Egbert Punter

Link naar reactie
  • 0

Als ze dat nu ook nog doen dan houden de mogelijkheden inderdaad voor de korte termijn op, maar ik zou toch aanraden om die WAZ nog aan te vragen....zoals ik zei; vaak is er een overgangsregeling en kan je moeder dan in ieder geval volgend jaar nog cashen....

Niet geschoten is altijd mis...

 

Dat is helemaal waar. Eerlijkgezegd weet ik niet wat de regeling momenteel is, omdat het allemaal in de overgang tussen wel en niet bestaan zit - misschien kun je er wel aanspraak op maken. De premie ervoor was hoog genoeg om het alleen daarom al te proberen ;)

 

Heeft de IOAZ trouwens geen beperkingen wat betreft kapitaal en/of inkomen van het gehele gezin? Als er bijstand-achtige beperkingen aan kleven heeft het meestal weinig zin omdat je er alleen iets hebt als je echt aan de grond zit... maar wellicht is het iets om uit te zoeken!

Link naar reactie
  • 0

Heeft de IOAZ trouwens geen beperkingen wat betreft kapitaal en/of inkomen van het gehele gezin?

 

Bij de IOAZ is het maximale plafond qua inkomsten bijelkaar de laatste drie jaar gemiddeld € 22.695 bruto per jaar. Mijn ouders zitten daar boven.

 

Het enigste wat er nog op zit is de Waz regeling. Morgen maar even bellen.

Kijken waar het schip strand.

 

Link naar reactie
  • 0

WAt betreft de IOAZ zou ik toch even kijken.

Ik weet de regeling niet meer exact, maar voorheen was er bij arbeidsongeschiktheid (en daar is toch sprake van??) dat er gekeken werd naar de nog te verdienen inkomen en dat historisch inkomen geen rol speelde.

Wel was er iets met vermogen, maar die regels waren weer anders dan bij de Bijstand.

 

Dus kijk even op internet, zoek maar eens onder ioaz.

 

 

 

drs. Bernd W. Mintjes

Maxwell Group (van idee naar onderneming)

 

Kapitaaltrein bijeenkomsten over risicokapitaal

Link naar reactie
  • 0

Per 1 juli 2004 wordt de WAZ afgeschaft en per 1 juli 2005 worden geen nieuwe uitkeringen meer toegekend. Er is nu sprake van arbeidsongeschiktheid dus kan de aanvraag gewoon worden ingediend ondanks de wachttijd van 52 weken!! De arbeidsongeschiktheid moet wel binnen 13 weken gemeld worden bij het UWV-kantoor waarbij men is aangesloten. Daarnaast dient de aanvraag voor uitkering binnen 9 maanden worden ingediend.

 

Raken ondernemers voor 1 juli 2004 arbeidsongeschikt, dan is men nog steeds verzekerd conform de WAZ.

www.camelot-legal.nl

Link naar reactie
  • 0

Per 1 juli 2004 wordt de WAZ afgeschaft

Waarschijnlijk wordt deze datum nog uitgesteld.....

 

Egbert, je hebt gelijk.

 

Hoewel de Tweede kamer akkoord is met de afschaffing van de Waz, hebben leden van de Eerste kamer en vertegenwoordigers van het ministerie van SZW aangegeven dat behandeling van dit onderwerp niet voor 6 juli op de agenda zal staan. De Waz wordt niet afgeschaft per 1-7 maar op een later tijdstip.

www.camelot-legal.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 166 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.