• 0

Controle belastingdienst, achteraf factuur maken?

Hoi,

 

Ik ben al een tijdje bezig bedrijfsmatig spullen verkopen op Marktplaats en heb dus ook een btw nummer.

Nu doe ik al mijn bestellingen gewoon per email en lever ik normaal geen factuur bij de bestelling.

 

Ik weet dat als de belastingdienst komt ik voor alles een factuur moet hebben maar vroeg mij af of je deze achteraf ook kan maken(dus na het bezoek van de BD).

De omzetbelasting bereken ik nu heel simpel door alle inkomsten/omzet te belasten met 19%, kwa aftrek heb ik alleen kosten voor pakketjes bij dhl(bij TNT zit geen belasting).

 

Het scheelt enorm veel werk als ik dus niet overal een factuur van maak en was dus van plan om als de belastingdienst ooit langs komt ze alsnog aan te maken.

Hoop werk maar dat risico wil ik best aangaan.

 

En nog een vraagje, ik heb nu geen KVK want ik zie het nut er niet van in maar goed het oogt misschien wat professioneler.

Zijn er nog andere nadelen bij de KVK dan de kosten die ik bereken via de site(en de spam..) http://www.kvk.nl/over_de_kvk/factuur_kvk/bereken_de_jaarlijkse_bijdrage/?refererAliasStat=rekenmodule?

 

Bedankt alvast

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Als ik dit zo lees denk ik terug aan het theorie-examen voor mijn autorijbewijs:

 

"u wilt zich niet aan de regels houden" .... "mag dat"?

 

Als je het zo doet hebben jouw klanten veel meer rechten dan wanneer je je wel aan de regels houdt (lees de wet verkoop op afstand eens). Dus daar zou ik om die reden mee ophouden.

 

Als de BD je administratie verwerpt dan wordt zo'n bezoekje opeens ook een ongezellige bijeenkomst. Dan gaan zij namelijk schatten wat je omzet was en dan kun jij daar vervolgens met goede argumenten tegen gaan strijden.

 

"En ik schrijf me niet in bij de KvK want dan bespaar ik me 5 tientjes per jaar". Dat is wachten op de dag dat er een actie "kettingzaag" komt en dat ze even alle mp-handelaars die de zaakjes niet voor elkaar hebben gaan afwerken. (economisch delict, belastingontduiking etc).

 

Ik heb geen idee hoe oud je bent en of je serieus wil ondernemen maar dit is eigenlijk vragen om problemen.

Link naar reactie
  • 0

Als ik dit zo lees denk ik terug aan het theorie-examen voor mijn autorijbewijs:

 

"u wilt zich niet aan de regels houden" .... "mag dat"?

 

Als je het zo doet hebben jouw klanten veel meer rechten dan wanneer je je wel aan de regels houdt (lees de wet verkoop op afstand eens). Dus daar zou ik om die reden mee ophouden.

 

Als de BD je administratie verwerpt dan wordt zo'n bezoekje opeens ook een ongezellige bijeenkomst. Dan gaan zij namelijk schatten wat je omzet was en dan kun jij daar vervolgens met goede argumenten tegen gaan strijden.

 

"En ik schrijf me niet in bij de KvK want dan bespaar ik me 5 tientjes per jaar". Dat is wachten op de dag dat er een actie "kettingzaag" komt en dat ze even alle mp-handelaars die de zaakjes niet voor elkaar hebben gaan afwerken. (economisch delict, belastingontduiking etc).

 

Ik heb geen idee hoe oud je bent en of je serieus wil ondernemen maar dit is eigenlijk vragen om problemen.

Dat men het binnen 7 werkdagen terug kan sturen etc hou ik me ook gewoon aan

Ik ben 24 en doe dit meer als bijbaantje dus niet heel serieus.

 

Maar goed ik had begrepen dat KVK niet noodzakelijk was maar schijnbaar wel dus?!

Het gaat om een maatschap.

 

Na wat beter lezen zie ik idd dat het verplicht is.. dat wordt aanmelden dus.

 

En het is dus verplicht om overal een factuur voor te maken?

Dan kan ik die gewoon digitaal bewaren en hoef het niet perse aan elke klant mee te geven toch?

Link naar reactie
  • 0

goed daar is die dan nog maar weer een keer!

 

http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/ondernemen_btw/ondernemen_btw-14.html

 

Met de opkomst van marktplaats en internetwinkels lijkt het wel of iedereen goud ziet en zich totaal niet in de regels en eisen van het ondernemen verdiept.

 

jammer want zo ingewikkeld is het niet.

 

begin eens met het handboek ondernemen van de BD

 

http://www.belastingdienst.nl/download/2588.html

 

nou bedenk ik mijzelf dat ik eigenlijk niet weet hoe je een mooie link op HL zet met een aangepaste naam, wellicht kan iemand anders mij dat vertellen? ;D

Link naar reactie
  • 0

goed daar is die dan nog maar weer een keer!

 

http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/ondernemen_btw/ondernemen_btw-14.html

 

Met de opkomst van marktplaats en internetwinkels lijkt het wel of iedereen goud ziet en zich totaal niet in de regels en eisen van het ondernemen verdiept.

 

jammer want zo ingewikkeld is het niet.

 

begin eens met het handboek ondernemen van de BD

 

http://www.belastingdienst.nl/download/2588.html

 

nou bedenk ik mijzelf dat ik eigenlijk niet weet hoe je een mooie link op HL zet met een aangepaste naam, wellicht kan iemand anders mij dat vertellen? ;D

Factuur maken zal geen probleem zijn moet alleen een goed programma vinden die het mooi in een database stopt en het makkelijk maakt om het uit te printen.

 

Stel ze komen op bezoek, welk adres zouden ze dan nemen van de maatschap of bellen ze eerst wel?

Want we wonen niet bij elkaar en de voorraad/administratie ligt alleen bij 1 persoon.

Link naar reactie
  • 0

Stel ze komen op bezoek, welk adres zouden ze dan nemen van de maatschap of bellen ze eerst wel?

 

;D

 

Tenzij je bang moet zijn voor blauwe vuilniszakken (dan komen ze van de FIOD, die bellen meestal niet van tevoren en nemen gewoon alles mee) komt er bij een boekencontrole gewoon een briefje van de Belastingdienst dat ze over twee weken komen. Jij kan dan gewoon de afspraak verplaatsen en ook aangeven waar je deze meneer of mevrouw wilt ontvangen.

Onthoud, het uitgangspunt van de Belastingdienst moet zijn dat jij te goeder trouw bent en er wordt gecontroleerd op afwijkingen. Als jij gewoon een bonafide ondernemer bent die netjes zijn boeken bijhoudt (of bij gaat houden en het verleden bij gaat werken!) heb je helemaal niets om bang voor te zijn. We leven immers niet in een politiestaat...

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0
Maar goed ik had begrepen dat KVK niet noodzakelijk was maar schijnbaar wel dus?!

Het gaat om een maatschap.

 

Doe je dit werk niet alleen?

 

Dan denk ik dat je een vennootschap onder firma bedoeld. Een maatschap komt je eigenlijk alleen bij artsen fysiotherapeuten e.d.

 

Dan is het wellicht handig dat je ook een vof contract maakt.

 

als je het alleen doet is het gewoon een eenmanszaak.

Link naar reactie
  • 0

Tenzij je bang moet zijn voor blauwe vuilniszakken (dan komen ze van de FIOD, die bellen meestal niet van tevoren en nemen gewoon alles mee)

 

Sinterklaas melodie

 

Daaaaar word weer een deur ingetrapt, hard ingetrapt, zacht ingetrapt, wie zou dat zijn....

 

Het is de FIOD- ECD

die neemt al je papieren mee

Link naar reactie
  • 0

Tenzij je bang moet zijn voor blauwe vuilniszakken (dan komen ze van de FIOD, die bellen meestal niet van tevoren en nemen gewoon alles mee)

 

Sinterklaas melodie

 

Daaaaar word weer een deur ingetrapt, hard ingetrapt, zacht ingetrapt, wie zou dat zijn....

 

Het is de FIOD- ECD

die neemt al je papieren mee

 

 

;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D

 

Hoezo geen humor op de zondagmiddag ;)

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Maar goed ik had begrepen dat KVK niet noodzakelijk was maar schijnbaar wel dus?!

Het gaat om een maatschap.

 

Doe je dit werk niet alleen?

 

Dan denk ik dat je een vennootschap onder firma bedoeld. Een maatschap komt je eigenlijk alleen bij artsen fysiotherapeuten e.d.

 

Dan is het wellicht handig dat je ook een vof contract maakt.

 

als je het alleen doet is het gewoon een eenmanszaak.

Ik doe de webshop samen met mijn zus en sta al een jaar ingeschreven als maatschap bij de BD.

Lees nu dit hier:

http://www.lancelots.nl/bedrijfsvoering/rechtsvormen/maatschap

Maatschappen worden niet ingeschreven bij de Kamer van Koophandel.

 

Denk dat ik dit ooit heb gelezen en daarom dacht dat het niet hoeft.

Link naar reactie
  • 0

Als je aan particulieren levert ben je niet verplicht om een factuur op te maken (natuurlijk wel een boekhouding bijhouden)

Kwa boekhouding heb ik alleen een voorraad lijst en bestellijst met ordernummers van iedere order.

 

En aan de hand van het ordernummer kan ik zo in mijn email programma(online opgeslagen) vinden aan wie het geleverd is.

 

Zou dit dan voldoende zijn en het apart aanmaken van facturen niet nodig is.

Link naar reactie
  • 0

Maatschappen worden niet ingeschreven bij de Kamer van Koophandel.

Denk dat ik dit ooit heb gelezen en daarom dacht dat het niet hoeft.

Voor 2010 was dit ook zo. Maar als het goed is heb je een brief van de KvK gehad. Per 1 januari 2010 vallen maatschappen onder de categorie "nieuwe inschrijvers".

 

http://www.kvk.nl/nieuwe_inschrijvers/

 

Wel inschrijven dus.

 

Daarnaast twijfel ik er sterk aan of een webshop wel in een maatschap gedreven kan worden. Regulier maakt men dan gebruik van een vof.

 

Het is eigenlijk gewoon jammer. M.b.v. internet ligt de juiste info over wat wel en niet moet voor het oprapen. Met een Excel-sheet heb je binnen no-time een prima overzichtelijke administratie die door de BD geaccepteerd wordt. Een beetje inzet mag je van een ondernemer toch vragen?

 

Maar je geeft zelf al aan dat het "niet heel serieus" is. Wellicht verstandiger om hier een slotje op te gooien?

Link naar reactie
  • 0
Samenwerkende freelancers die als één bedrijf naar buiten willen treden, kiezen vaak voor de maatschap of de VOF (vennootschap onder firma) als rechtsvorm. Zowel de maatschap als de VOF is een verzameling van eenmanszaken en/of BV’s. De traditie wil dat beoefenaars van een vrij beroep, zoals artsen en advocaten, in een maatschap werken en ambachtslieden, bijvoorbeeld meubelmakers en boekbinders, in een VOF. Dit wordt ook wel aangeduid als het onderscheid tussen beroep en bedrijf.

 

denk toch dat het dan een v.o.f. moet zijn. of je moet van doktertje spelen je beroep gemaakt hebben ;D

Link naar reactie
  • 0

Maatschappen worden niet ingeschreven bij de Kamer van Koophandel.

Denk dat ik dit ooit heb gelezen en daarom dacht dat het niet hoeft.

Voor 2010 was dit ook zo. Maar als het goed is heb je een brief van de KvK gehad. Per 1 januari 2010 vallen maatschappen onder de categorie "nieuwe inschrijvers".

 

http://www.kvk.nl/nieuwe_inschrijvers/

 

Wel inschrijven dus.

 

Daarnaast twijfel ik er sterk aan of een webshop wel in een maatschap gedreven kan worden. Regulier maakt men dan gebruik van een vof.

 

Het is eigenlijk gewoon jammer. M.b.v. internet ligt de juiste info over wat wel en niet moet voor het oprapen. Met een Excel-sheet heb je binnen no-time een prima overzichtelijke administratie die door de BD geaccepteerd wordt. Een beetje inzet mag je van een ondernemer toch vragen?

 

Maar je geeft zelf al aan dat het "niet heel serieus" is. Wellicht verstandiger om hier een slotje op te gooien?

Ik heb nooit een brief van de KVK gehad, heb mij voor 2010 aangemeld bij de BD als maatschap en heb sindsdien elk kwartaal de omzetbelasting betaald.

Bij de inschrijving heb ik omschreven wat wij deden en ik neem aan dat zij het dan wel aangeven dat het een VoF is.

 

Met niet heel serieus bedoel ik meer dat ik dit niet full time doe, ik wil het uiteraard wel volledig legaal doen en als dat betekend overal een factuur voor aanmaken dan moet dan maar.

Link naar reactie
  • 1

goed daar is die dan nog maar weer een keer!

 

http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/ondernemen_btw/ondernemen_btw-14.html

 

Met de opkomst van marktplaats en internetwinkels lijkt het wel of iedereen goud ziet en zich totaal niet in de regels en eisen van het ondernemen verdiept.

 

jammer want zo ingewikkeld is het niet.

 

begin eens met het handboek ondernemen van de BD

 

http://www.belastingdienst.nl/download/2588.html

 

nou bedenk ik mijzelf dat ik eigenlijk niet weet hoe je een mooie link op HL zet met een aangepaste naam, wellicht kan iemand anders mij dat vertellen? ;D

 

Ik waardeer het dat ondanks de vele terugkerende vragen weer opnieuw geantwoord (gereageerd) wordt . Dus "daar gaan we weer" kun je weglaten. Toch voor de beloning van je antwoord ben ik ook op zoek gegaan naar de benaming van een link, omdat ik het ook wil leren.

Heb het gevonden.

 

Open de link zelf

kopieer het adres (Ctr-V)

Ga naar je reageer venster

Klik op het blauwe internet teken

En vul dit in met versturen

Het werkte bij mij.

 

Link naar reactie
  • 0

Even een klein misverstandje (weer) wegwerken. Over verzendkosten die je de klant in rekening brengt moet BTW worden gerekend. Ondanks het feit dat TNT Post geen BTW rekent.

 

Vrij naar de Belastingdienst:

 

Waarover berekent u btw?

 

Vaak is de vergoeding voor een levering of een dienst opgebouwd uit verschillende onderdelen. Bij een belaste levering of dienst berekent u de btw over het totaalbedrag dat u uw afnemer in rekening brengt. Bij het totaalbedrag horen ook verzendkosten, reiskosten, telefoonkosten, verpakkingskosten (behalve statiegeld) en dergelijke.

Link naar reactie
  • 0

Even een klein misverstandje (weer) wegwerken. Over verzendkosten die je de klant in rekening brengt moet BTW worden gerekend. Ondanks het feit dat TNT Post geen BTW rekent.

 

Vrij naar de Belastingdienst:

 

Waarover berekent u btw?

 

Vaak is de vergoeding voor een levering of een dienst opgebouwd uit verschillende onderdelen. Bij een belaste levering of dienst berekent u de btw over het totaalbedrag dat u uw afnemer in rekening brengt. Bij het totaalbedrag horen ook verzendkosten, reiskosten, telefoonkosten, verpakkingskosten (behalve statiegeld) en dergelijke.

Doe ik ook... ik bedoelde alleen dat ik geen btw aftrek bij de omzet belasting.

Bij pakketjes van dhl kan dat wel.

Link naar reactie
  • 0

Als je aan particulieren levert ben je niet verplicht om een factuur op te maken (natuurlijk wel een boekhouding bijhouden)

 

Interessante quote. Dit wist ik niet. Een webshop is dus bijvoorbeeld niet verplicht de factuur mee te sturen (wel een boekhouding natuurlijk)?

Link naar reactie
  • 0

Interessante quote. Dit wist ik niet. Een webshop is dus bijvoorbeeld niet verplicht de factuur mee te sturen (wel een boekhouding natuurlijk)?

 

Een factuur is een een of ander velletje papier dat aan belachelijk veel eisen moet voldoen, voor een particulier ben je niet verplicht dit uit te reiken.

 

http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/omzetbelasting/administratie_bijhouden/facturen_maken/facturen_maken-01.html

Link naar reactie
  • 0

Interessante quote. Dit wist ik niet. Een webshop is dus bijvoorbeeld niet verplicht de factuur mee te sturen (wel een boekhouding natuurlijk)?

 

Een factuur is een een of ander velletje papier dat aan belachelijk veel eisen moet voldoen, voor een particulier ben je niet verplicht dit uit te reiken.

 

http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/omzetbelasting/administratie_bijhouden/facturen_maken/facturen_maken-01.html

 

Dankjewel voor de link! Dit wist ik namelijk nog niet, scheelt weer werk.

Link naar reactie
  • 0

Een factuur is een een of ander velletje papier dat aan belachelijk veel eisen moet voldoen, voor een particulier ben je niet verplicht dit uit te reiken.

 

Ja maar nu de andere kant >;(

Hoe kun je weten dat je levert aan een particulier of ondernemer?

Voor de verkoper misschien niet interessant, maar voor een ontvangende ondernemer die ook wil webshoppen. Het gaat dus over Incidentele aankopen voor inventaris e.d.

Met andere woorden een kopende ondernemer wil graag de btw terugvorderen.

 

Hint:

Waarom zetten webshops (en vrij verkoop sites) geen (klik)knop op hun website waarmee de koper kan verlangen dat er een

''legaal velletje" met btw erop wordt mee verstuurd. Zou simpelweg verplicht moeten zijn.

 

Link naar reactie
  • 0

Ja maar nu de andere kant >;(

Hoe kun je weten dat je levert aan een particulier of ondernemer?

Voor de verkoper misschien niet interessant, maar voor een ontvangende ondernemer die ook wil webshoppen. Het gaat dus over Incidentele aankopen voor inventaris e.d.

Met andere woorden een kopende ondernemer wil graag de btw terugvorderen.

 

Hint:

Waarom zetten webshops (en vrij verkoop sites) geen (klik)knop op hun website waarmee de koper kan verlangen dat er een

''legaal velletje" met btw erop wordt mee verstuurd. Zou simpelweg verplicht moeten zijn.

 

 

Als niet bonnen uitreiker (ik) snap ik je standpunt. TS vraagt of hij moet "nafactureren" , ik denk niet dat dat op prijs word gesteld door de belastingdienst, zeker als men dieper wilt gaan zoeken, zullen ze zien dat je alles op 1 dag hebt gemaakt hebt.

 

Stel dat je dan een foutje maakt op je facturen? Dan heb je denk ik gezeik aan de knikker. Krijg je dadelijk een na-aanslag + boete van heb ik jou daar.

 

Zolang ik niet hoef, begin ik er niet aan, ik hoef niet te factureren, dan doe ik het ook niet, alleen maar meer romslomp waar je dure fouten mee kunt maken.

 

Die 10 euro (1,60 euro btw) die mijn software online kost is te verwaarlozen, dan maar geen aftrek voor de enkele ondernemer die het koopt. Ik ben veel te bang (al dan niet terecht) om problemen en gezeur te krijgen met de fiscus.

Link naar reactie
  • 0

Ja maar nu de andere kant >;(

Hoe kun je weten dat je levert aan een particulier of ondernemer?

Voor de verkoper misschien niet interessant, maar voor een ontvangende ondernemer die ook wil webshoppen. Het gaat dus over Incidentele aankopen voor inventaris e.d.

Met andere woorden een kopende ondernemer wil graag de btw terugvorderen.

 

Hint:

Waarom zetten webshops (en vrij verkoop sites) geen (klik)knop op hun website waarmee de koper kan verlangen dat er een

''legaal velletje" met btw erop wordt mee verstuurd. Zou simpelweg verplicht moeten zijn.

 

 

Als niet bonnen uitreiker (ik) snap ik je standpunt. TS vraagt of hij moet "nafactureren" , ik denk niet dat dat op prijs word gesteld door de belastingdienst, zeker als men dieper wilt gaan zoeken, zullen ze zien dat je alles op 1 dag hebt gemaakt hebt.

 

Stel dat je dan een foutje maakt op je facturen? Dan heb je denk ik gezeik aan de knikker. Krijg je dadelijk een na-aanslag + boete van heb ik jou daar.

 

Zolang ik niet hoef, begin ik er niet aan, ik hoef niet te factureren, dan doe ik het ook niet, alleen maar meer romslomp waar je dure fouten mee kunt maken.

 

Die 10 euro (1,60 euro btw) die mijn software online kost is te verwaarlozen, dan maar geen aftrek voor de enkele ondernemer die het koopt. Ik ben veel te bang (al dan niet terecht) om problemen en gezeur te krijgen met de fiscus.

Wat voor software gebruik je nu dan?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 299 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.