• 0

hoe ontstaat vordering van BV op DGA in rekening-courant?

Beste mensen,

 

Omdat ik mijn nauwelijks actieve BV heb stilgelegd ben ik nu zelf bezig met de jaarrekeningen ivm de VPB-aangifte. Er was erg weinig omzet meer in de BV (minder dan 5000 euro) en slechts kosten op hoofdzaken. Ik kan de Verlies- en Winstrekening nu volgens mij goed zelf opmaken.

Ik gebruik daarvoor mijn eigen bedrijfsadministratie en de jaaropgave/loonstrook van mijn minieme DGA-loon. Ik heb goed naar de voorgaande jaarrekeningen gekeken, die nog zijn opgemaakt door mijn (te dure) boekhouder. Nu heb ik eigenlijk alleen moeite met het invullen van de balans.

Ik heb aan de passivakant te maken met verlaging van het eigen vermogen met het bedrag van het verlies. Daarnaast aan schulden: a. nog te betalen btw en b. loonbelasting. Aan de activakant staan de liquide middelen, en daarnaast alleen een post "Rekening-courant DGA".

Nu zag ik in de jaarrekeningen van de jaren daarvoor dat deze R/c de afgelopen jaren best fluctueert, en ik begrijp niet waar dat vandaan komt. Ik las dat dat door extra prive-onttrekkingen uit de BV of priveschulden aan de BV kan ontstaan? Maar dat is volgens mij absoluut niet gebeurd. Ik heb een duidelijk gescheiden geldstromen op verschillende rekeningen.

Toch is de R/c elk jaar toegenomen, tot zo'n 3500 euro nu. Kunnen er andere oorzaken zijn waardoor die R/c zo is toegenomen? Of verkijk ik me op een boekhoudkundige kunstgreep? Ik kan dit nu nergens aan toeschrijven.

Bij voorbaat dank voor een antwoord!

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste S-G,

 

Een dergelijke schuld ontstaat meestal doordat bepaalde kosten die betaald zijn door de bv als prive worden aangemerkt en dus niet aftrekbaar zijn in de bv. In de boekhouding word dan op die rekening courant met de DGA geboekt. Eigenlijk moeten deze posten door de boekhouder besproken worden met de klant maar vaak gebeurd dat niet uit tijdgebrek of omdat de klant het wel goed vind zo..

 

Voorbeelden van kosten die daarop kunnen komen. (ik zeg dus niet dat dit bij jou het geval is het zijn voorbeelden van wat veel voorkomt)

- Het kan bijvoorbeeld zijn dat jij niet het exact juiste nettoloon overmaakte dat op je loonstrook staat. Stel op de loonstrook staat dat je netto per maand 950 euro en jij betaald jezelf elke maand standaard 1000 euro uit. dan heb je in een jaar tijd een schuld opgebouwd van 600 euro

- je hebt bepaalde kosten gedeclareerd bij je bv waarvan jij dacht dat ze zakelijk aftrekbaar waren maar de boekhouder vond dat dit niet kon en heeft die kosten alsnog als prive geboekt.

- je hebt een auto in prive maar je betaald je brandstof via de zaak, bij controle van de zakelijke kilometers blijkt dat je teveel kosten hebt geclaimd het verschil word geboekt als vordering in de rekening courant.

- Je gebruikt af en toe (al dan niet per ongeluk) je zakelijke pinpas of creditcard voor prive boodschappen of niet zakelijke kosten

- Je hebt niet van alle gemaakte kosten via de bank of kas bonnen/facturen bij je boekhouding gedaan. bij twijfel over de zakelijkheid word dit dan vaak uit gemak op de rekening courant met prive geboekt omdat navragen bij jou en daarna corrigeren meer kost aan tijd (en uurtarief) als het gewoon bij twijfel maar op deze rekening te boeken.

 

De enige manier om er achter tekomen wat het is is om de grootboekkaart van de rekening courant van voorgaande jaren te bekijken.

Link naar reactie
  • 0

[...]

- Je hebt niet van alle gemaakte kosten via de bank of kas bonnen/facturen bij je boekhouding gedaan. bij twijfel over de zakelijkheid word dit dan vaak uit gemak op de rekening courant met prive geboekt omdat navragen bij jou en daarna corrigeren meer kost aan tijd (en uurtarief) als het gewoon bij twijfel maar op deze rekening te boeken.

[...]

Oe daar zou ik niet blij mee zijn, gewoon op vraagposten en correct afhandelen wat mij betreft. Teveel gekke dingen daarmee gezien.

 

Ook al geef je alleen zakelijke facturen en bonnen door dan nog kan het voorkomen: Prive correcties op bijvoorbeeld mobiele telefoonkosten zou bijvoorbeeld een factor kunnen zijn. Zo zijn er nog meer posten te verzinnen waar soms een correctie voor privé gemaakt dient te worden bij gebruik zowel privé als zakelijk.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

 

Dank voor jullie reacties. Ik begrijp nu dat dit vooral kan zijn gebeurd door onduidelijkheden en vraagposten!

 

Ik zal mijn boekhouder niet op voorhand verwijten dat hij daarover geen contact heeft gezocht, maar ik heb nu de grootboekrekening voor die jaren opgevraagd.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 215 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.