• 0

leverancier verplichten incoterms te gebruiken?

Hoe regel ik dit goed?

 

ik heb een misverstand met mijn leverancier. Die blijft volhouden dat de inkoopsprijs Incl vervoer en lokale kosten naar de haven zijn en dat de verdere kosten voor mij zijn.

 

maar, zo betaal ik dus ALLE kosten!

hij wil me wel 20% korting geven?

 

ik heb uitgerekend dat de inkooppsprijs nog steeds redelijk is, zelfs zonder die 20% maar ik vind het gewoon niet horen.

 

hoe zit het met internationaal importeren? kan ik hem verplichten met incoterms te werken en mij de spullen onder FOB te verkopen?

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als ik het zo lees, wordt de bestelling o.b.v. FOB uitgeleverd. En jij zou graag CIF willen? Dat is een kwestie van onderhandelen.

 

Succès en groet,

 

Hans

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

nee, het is geen Fob, dat wil ik wel, maar: de inkoopsprijs die ik moet betalen is dus INCL lokale tax en shipping.

 

dat valt niet onder Fob, want die kosten horen voor de leverancier te zijn toch?

 

Plus dat ik voor zeevracht ed betaal.

 

 

Link naar reactie
  • 0
nee, het is geen Fob, dat wil ik wel, maar: de inkoopsprijs die ik moet betalen is dus INCL lokale tax en shipping. dat valt niet onder Fob, want die kosten horen voor de leverancier te zijn toch? Plus dat ik voor zeevracht ed betaal.
Dat is volgens mij toch Free On Board, zodra het geheel aan boord is, komt het voor risico afnemer. CIF daarentegen (Cargo, Insurance, Freight) is inclusief shipping en valt pas van boord af in de eindhaven voor verantwoordelijkheid afnemer. Kan het op detail mis hebben, maar Incoterms zijn zo op te zoeken op EVD.nl e.d. Zoek die anders even op.

 

Succès en groet,

 

Hans

 

 

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

ex works valt het ook niet onder omdat de leverancier het verpakt en naar de haven stuurt, maar wel op MIJN kosten.

ex works houd in dat IK het verpak en verstuur, dus alle kosten zelf betaal. verschil is dus wie het inpakt en regelt.

ook is dan de vraag: wie is verantwoordelijk in het voorstel dat mijn leverancier doet?

 

FOB : dan zijn alle kosten (lokaal) tot aan de haven inclusief het laden voor de leverancier. alle kosten van op zee en inklaring etc zijn voor de afnemer

wat mijn leverancier voorstelt is geen FOB omdat ik moet betalen voor alle lokale kosten.

 

ik heb de gegevens juist gebruikt van de evd etc. dus ik weet wel wat er onder de incoterms valt.

 

 

Link naar reactie
  • 1

Betalen moet je het transport altijd :)

Het gaat er in dit geval om wie het regelt en het risico draagt.

Als jij het regelt moet jij de transporteur en binnenlandse kosten betalen (en het risico op je nemen), regelt je leverancier het moet de leverancier de transporteur en kosten betalen (en het risico nemen) alleen zal die jou die kosten doorbelasten natuurlijk.

incoterms90.jpg

Link naar reactie
  • 0

als je een beetje bij de tijd wilt zijn, gebruik je Incoterms 2000, maar de laatste herziening is begin dit jaar in werking getreden... :P

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Highio was me net voor ;)

 

Incoterms 2000 inderdaad, of nog beter: Incoterms 2010, die per 01-01-2011 in werking zijn getreden.

 

Wijzigingen zijn dat de 5 incoterms van groep D (DAF, DES. DEQ. DDU en DDP) worden vervangen door 3, in casu Delivered at Terminal (DAT), Delivered at Place (DAP) en Delivered Duty Paid (DDP)

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Wel als die kosten nodig zijn om de producten indonesie uit te krijgen

 

maar ik betaal dan en lokale indonsesche belasting En de belasting in Nl...

is dit dan een normale overeenkomst?

 

zouden jullie akkoord gaan met zo'n afspraak,zonder dat er over een incoterm gesproken wordt?

want dat is mijn zorg: hoe krijg ik de afspraak met de leverancier in een incoterm geperst?

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 72 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.