Ga naar inhoud
  • 0

Is dit de juiste manier ? (administreren / belasting)

  • Translate to English
Newbee     5 0

Ik ben in de opstartfase van een eigen bedrijfje , verkoop via voornamelijk internet , ik wil zelf maandelijks een voorraad uit Duitsland halen en vandaaruit mijn klanten hun bestelling gaan leveren.

 

Ik heb nog geen voorraad ingekocht , en moet nog langs KvK en Belastingdienst , heb geen ervaring met zelf boekhouden enzo , maar werk al wel een klein jaar als contactpersoon voor dit Duitse bedrijf en heb ruim 75 orders afgehandeld. Dus heb al eigen maniertjes en een heel simpele boekhouding ontwikkeld , gewoon puur voor mezelf om informatie overzichtelijk bij de hand te hebben :)

 

Nu ik het "echt" aan wil gaan pakken en als echte wederverkoper wil gaan werken , wil ik alles direct netjes bij gaan houden zodat het voor een eventuele boekhouder / belastingen aan het eind van het jaar een simpel klusje wordt om de juiste gegevens op te zoeken.

 

Ik ga natuurlijk graag zoveel mogelijk verder op de ingeslagen weg qua administratie , en wilde hier even voorleggen of mijn idee zoals ik het wil gaan doen , ook verstandig is en goed zou werken om alles netjes op orde te hebben als eenmanszaakje ?

 

Dit is de situatie/volgorde zoals ik hem in mijn hoofd heb dat ik hem graag wil :

 

- KvK-nummer aanvragen , gesprekje

- Belastingdienst voor BTW-nummer , gesprekje

- Bankrekening openen voor zakelijke betalingen / ontvangsten

 

- start-bedrag op die zakelijke rekening storten

- daarvan begin-voorraad inkopen bij leverancier (Duitsland)

 

- binnenkomende orders invoeren op zelf ontworpen formulier , daarop :

 

- Naam en adres klant , mailadres en telefoonnummer.

- Datum van binnenkomst order.

 

- bestelling , compleet met artikelen , kleuren en maten

- direct prijzen erbij + verzendkosten , totaalbedrag

- Totaal BTW-bedrag (verzendkosten ook BTW ???)

 

- Bijzonderheden van klant , zodat ik later weet : oja.

 

- Datum ontvangst betaling

 

 

Dit is dan voor mijn eigen order-administratie.

 

Een soortgelijk formulier (met mijn adres en KvK / BTW - gebeuren ) zou ik ook naar de klant mailen ter bevestiging van hun order , en dat is dan ook direct de rekening met betalings-info , betalen vooraf .

 

Stel , betaling wordt vooraf gedaan , zodra die bij mij binnen is noteer ik die datum dan op mijn order-formulier en stuur het al verzendklaar gemaakte pakket op naar de klant , met daarin nog eens de bevestiging / nota die ik al gemaild had naar de klant , voor de betaling.

 

Ditzelfde formulier print ik dan uit en dat dient als garantiebewijs voor de klant.

 

 

Na een afgehandelde bestelling heb ik dus :

 

- een orderformulier voor mezelf

- een bevestiging / rekening / garantie formulier dat naar de klant is gegaan.

 

Is de laatste dan mijn factuur die ik moet bewaren , of kan ik voor de belastingen ook toe met het order-formulier waar het totaalbedrag , ontvangst betaling en de af te dragen BTW al op vermeld staan ?

 

Zou me mooi een mapje schelen ::)

 

Dan hou ik al die orders bij elkaar in een map ,

en hou een kasboek bij waar alle orders zeer versimpeld onder elkaar staan qua BTW enzo , en dit reken ik dan per vol blaadje uit.

 

Ook wil ik liever geen nummers toekennen aan bestellingen ,

krijg ik een bestelling van Piet Janssen uit Amsterdam , dan wil ik die order graag noemen : Janssen - Amsterdam.

 

Dat laat ik klanten dan ook vermelden op hun overschrijving.

 

Dit zou voor mij het prettigst werken , maar is dat handig voor de administratie en voor iemand van een administratie-kantoor als ik alles weg wil brengen voor de juiste aangifte ?

 

En wanneer moet ik aangifte doen , kan ik gewoon op deze manier orders afhandelen , elke maand inkopen , en krijg ik dan automatisch aan het eind van het jaar een formulier dat ik in moet vullen , waarmee ik naar een admin. kantoor kan gaan met mijn boeken onder de arm , zodat zij dat allemaal netjes kunnen regelen ?

 

Ik weet ook niet zo goed hoe ik dat moet doen met dat inkopen in Duitsland , want dan koop ik daar natuurlijk in tegen een BTW van 16 % . Hoe verreken ik dat ??? Of kan ik ook voorraad daar inkopen ZONDER daar BTW bij te betalen ???

 

De grote lijnen heb ik dus al in mijn hoofd , de uitvoering deugt alleen nog niet om dat ik inzicht mis in hoe dit soort dingen werkt ;D

 

Daarom is het ook zeker handig voor mij om die gesprekjes aan te gaan bij de KvK en de belasting ;)

 

Maar wellicht dat jullie hier al iets op kunnen helderen , zeggen van : onee dat moet je ECHT niet zo doen , maar kun je beter als volgt...enz :-*

 

Groetjes Bianca.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 0
Legend     328 2

Bianca,

 

Zoveelmogelijk antwoord op je vragen:

 

verzendkosten ook BTW ???

Ja, ook over verzendkosten wordt BTW berekend.

 

Stel , betaling wordt vooraf gedaan , zodra die bij mij binnen is noteer ik die datum dan op mijn order-formulier en stuur het al verzendklaar gemaakte pakket op naar de klant , met daarin nog eens de bevestiging / nota die ik al gemaild had naar de klant , voor de betaling.

 

Ditzelfde formulier print ik dan uit en dat dient als garantiebewijs voor de klant.

Zorg ervoor dat dit formulier voldoet aan de eisen die de belastingdienst aan een factuur stelt en bewaar (ja inderdaad) voor jezelf een kopie van de factuur.

 

Ook wil ik liever geen nummers toekennen aan bestellingen ,

krijg ik een bestelling van Piet Janssen uit Amsterdam , dan wil ik die order graag noemen : Janssen - Amsterdam.

De order mag je benoemen hoe je wilt, maar de factuur zal genummerd moeten zijn. (eis van de belastingdienst)

 

En wanneer moet ik aangifte doen , kan ik gewoon op deze manier orders afhandelen , elke maand inkopen , en krijg ik dan automatisch aan het eind van het jaar een formulier dat ik in moet vullen , waarmee ik naar een admin. kantoor kan gaan met mijn boeken onder de arm , zodat zij dat allemaal netjes kunnen regelen ?

Waarschijnlijk krijg je 4x per jaar BTW (afhankelijk van je omzet) en 1x per jaar Vennootschapsbelasting aangifte.

 

Ik weet ook niet zo goed hoe ik dat moet doen met dat inkopen in Duitsland , want dan koop ik daar natuurlijk in tegen een BTW van 16 % . Hoe verreken ik dat ??? Of kan ik ook voorraad daar inkopen ZONDER daar BTW bij te betalen ???

Als je je buitenlandse (binnen de Europeese Unie) leverancier je BTW nummer geeft hoeft hij je geen BTW in rekening te brengen. Zorg hier dus voor, want Duitse BTW moet je ook weer in Duitsland terugvorderen... zonde van de tijd!

 

Op de BTW aangifte breng je vervolgens "op papier" de BTW aan jezelf in rekening, en die kun je dan weer direct aftrekken als voorbelasting. Je hoeft in dit geval de BTW dus niet voor te schieten voor de fiscus...

 

Daarom is het ook zeker handig voor mij om die gesprekjes aan te gaan bij de KvK en de belasting ;)

Voor de belastingvragen heeft de belastingdienst een handboek beschikbaar (GRATIS!) waarin zo ongeveer alles wat je op belasting gebied moet weten als startende ondernemer uitgelegd wordt. Wellicht kun je je dan nog de kosten van een administratiekantoor besparen ook...

Comfi puzzelt aan comfort in de afstemming tussen mensen, systemen en strategie.

Comfi vervult hierbij een brugfunctie tussen management, automatisering, controlling en de uitvoerende organisatie.

Link naar reactie
  • 0
Newbee     5 0

Bedankt !!

 

Ik heb inmiddels alweer een paar dingen geleerd.

 

Ga morgen naar de KvK voor m'n registratie , ik dacht dat je zowel bij de KvK als bij de Belastindienst zomaar *hop* kon binnenwandelen , schijnt bij de Belasting dus absoluut niet zo te zijn ???

 

Daar baal ik wel een beetje van , ik wil dat BTW-nummer graag zo snel mogelijk hebben want als ik volgende week nog geen voorraad in kan kopen in Duitsland (wordt dus zonder BTW geleverd , ben ik erg blij om , maar daar hebben ze wel mijn BTW-nummer voor nodig idd :) ) , dan moet ik weer een anderhalve maand ongeveer wachten tot hun eigen voorraden weer aangevuld zijn...en de orders komen nu gewoon binnen ondertussen , die wil ik toch echt eind van de maand kunnen leveren :)

 

Dus ik heb vanmiddag gebeld met de Belastingtelefoon voor Ondernemers en ze gaan me nu een pakket opsturen met daarbij ook een aanvraagformulier.... volgens mijn baas kan dat wel 2 weken duren eerdat ik dan uiteindelijk dat nummer heb , daar heb ik heus wel begrip voor , maar uiteraard baal ik er best wel van , had gedacht dat dat ZO geregeld zou zijn.... enig idee hoe snel ik dat kan hebben , en zijn er nog manieren om er sneller aan te komen ???

 

Heb eigenlijk alles op orde qua uitdenken , en zit te wachten op dat BTW-nummer voor mijn definitieve order voor eerste voorraad , balen wel.

 

Ik heb inmiddels aardig in mijn hoofd hoe ik mijn administratie prettig en netjes bij kan houden , maar nog wel veel vragen over het administratieve belasting-gedeelte , qua wat is allemaal aftrekbaar ( huis-huur , internet , test-producten ??? ) , hoe werkt de aangifte precies , moet ik daar zelf voor dingen aanvragen of krijg ik aoutomatisch een seintje / papieren van : hee , even dit invullen !

 

En die controle die je kunt krijgen...hoe zit dat ? :o

 

Ik werk thuis , ben er alleen 's avonds.

Komt er dan 's avonds ineens een pak aan de deur , totaal onverwachts ???

 

Ik zie mezelf al NET onder de douche staan , NET .... vul maar in ;D

 

 

Dat soort dingen , ik neem aan dat dat ook behandeld wordt in dat belasting / ondernemers handboek ?

 

BTW betalen over verzendkosten vind ik trouwens erg vreemd..klinkt niet logisch....

 

Producten worden verkocht voor een bepaalde prijs , verzendkosten komen er los bij.

 

Lijkt me dat je dat op een order zet , alle artikelen + kosten onder elkaar , totaalbedrag van bestelling , bedrag daarvan dat afgedragen wordt aan BTW , en daaronder pas de verzendkosten.

 

Dat valt toch eigenlijk buiten de order dan ???

 

Ik verkoop toch geen verzendkosten..... is puur precies de hoeveel geld die de TPG wil om het pakket te bezorgen , ik verdien er niks op , immers ?

 

Moet je niet alleen BTW over de verzendkosten betalen ,

als je die verzendkosten IN de prijs van het product op hebt genomen ?

 

 

Ofzoiets ;)

 

Ook vraag ik me af wat Vennootschapsbelasting precies is ???

 

Om voor mezelf even een goed beeld te krijgen van kosten en winst ,

ga ik uit van het volgende :

 

Als een klant 100 euro betaald voor een product ,

dan gaat daarvan 19 euro direct naar de BTW.

 

Blijft er 81 euro over.

 

Mijn inkoop op dit product was bvb. 50 euro.

81 - 50 , blijft er 31 euro over.

 

Dit zijn dan feitelijk mijn inkomsten neem ik aan ?

 

( afschrijvingen zoals voor speciale eenmanszaak-regelingen , bedrijfskosten e.d. even daargelaten , dat werkt dan nog in mijn voordeel natuurlijk , qua wat er uiteindelijk echt overblijft)

 

Dus even simpel , mijn winst is 31 euro.

 

Dan zal ik daar best Inkomensbelasting over moeten betalen...

Ik val nu in de laagste schaal , 35 % neem ik aan ?

 

Dus er gaat nog eens 35% van die 31 euro af....ofwel van 100 euro die de klant mij betaald voor een product , hou ik uiteindelijk ECHT besteedbaar over : 20 euro.

 

Of reken ik nu heel fout ???

 

Moet ik nog bang zijn dat ik door te hoge omzet / verdiensten / whatever , ineens in een hogere belastingschaal val ?

 

Dan zou ik er dus voor moeten zorgen dat ik niet meer verkoop dan een x-waarde... kan dat ook nog ?

 

Of , om even niet anderen lastig te vallen met al deze vragen (excuseer ;D ) , moet ik voor deze vragen echt een afspraakje maken met de Bealstingdienst ?

 

Poeh , lang verhaal.....

 

Ik hoop vooral heel erg dat ik dat BTW-nummer snel kan krijgen :-[

 

Celletje1947 , bedankt :-*

Link naar reactie
  • 0
Newbee     5 0

Dat snap ik niet helemaal ?

 

Zou dat BTW-nummer dan uitgaan van mijn persoonlijke sofi-nummer ofzo ???

 

Ofwel : kan ik vantevoren al beredeneren wat het gaat worden dan ?

 

Niet dat ik daar wat aan heb natuurlijk , het zal toch eerst bij de Belasting geregistreerd moeten staan.....

 

2 a 3 werken

 

Is dat 2 a 3 WEKEN ??

 

Ik hoop dat je werkdagen bedoeld , dat klinkt prettiger ;D

 

Groetjes Bianca.

Link naar reactie
  • 0
Guests

je btw-nummer is inderdaad je sofinummer.b.01

waarbij die 01 staat voor het aantal bedrijven die je hebt gehad.

 

je kan er van uit gaan dat dit je btw-nummer wordt.

Link naar reactie
  • 0
Newbee     5 0

Goh , wat grappig.... :)

 

Ik wist niet dat dat zo werkte.... is dat altijd de insteek ,

dat het sofi-nummer van de oprichter van het bedrijf gebruikt wordt ?

 

Ik ging er eigenlijk vanuit dat het simpelweg "doornummeren" was :)

 

Nou...we zien het wel verder , bedankt nogmaals !

 

 

Link naar reactie
  • 0
Legend     1,1k 8
En die controle die je kunt krijgen...hoe zit dat ?

Die wordt van te voren aangekondigd.

hoe werkt de aangifte precies , moet ik daar zelf voor dingen aanvragen of krijg ik aoutomatisch een seintje / papieren van : hee , even dit invullen

Je krijgt inderdaad seintje...soms echter krijg je wel een verkeerd inkomstenbelastingformulier, maar dat is pas een zorg voor 2004

Moet je niet alleen BTW over de verzendkosten betalen ,

als je die verzendkosten IN de prijs van het product op hebt genomen ?

Nee, je moet altijd BTW afdragen over de verzendkosten.

Ook vraag ik me af wat Vennootschapsbelasting precies is

Dat is belasting voor BV's, de winst die daar gemaakt wordt valt onder de VennootschaPsBelasting VPB en niet onder de inkomstenbelasting.

hou ik uiteindelijk ECHT besteedbaar over : 20 euro

In principe klopt je rekensommetje wel, maar er gaan nog andere kosten af natuurlijk dus je marge wordt nog kleiner....

Maar als je genoeg uren draait mag je wel Zelfstandigenaftrek en Startersaftrek aftrekken van je winst...dat scheelt weer...

Moet ik nog bang zijn dat ik door te hoge omzet / verdiensten / whatever , ineens in een hogere belastingschaal val ?

Als je zoveel verdient ben je spekkoper en zou ik me geen zorgen maken om tariefgroepen maar gewoon nog meer verkopen!!

moet ik voor deze vragen echt een afspraakje maken met de Bealstingdienst ?

Nee hoor, hier zijn je antwoordjes....

Ik zou wel even bij hun langs gaan om het handboek ondernemen op te halen (kan vaak ook op een startersbijeenkomst van de kvk)

want daar staat genoeg nuttige informatie in.

 

 

Egbert Punter

Link naar reactie
  • 0
Legend     328 2
Ook vraag ik me af wat Vennootschapsbelasting precies is
Dat is belasting voor BV's, de winst die daar gemaakt wordt valt onder de VennootschaPsBelasting VPB en niet onder de inkomstenbelasting.

Oops ja, sorry, foutje van mij.... (automatisme van werken bij grote bedrijven...) daar heb je inderdaad als eenmanszaak niet mee te maken.

Comfi puzzelt aan comfort in de afstemming tussen mensen, systemen en strategie.

Comfi vervult hierbij een brugfunctie tussen management, automatisering, controlling en de uitvoerende organisatie.

Link naar reactie
  • 0
Retired Mod     3k 90

Is dat 2 a 3 WEKEN ??

 

Ik hoop dat je werkdagen bedoeld , dat klinkt prettiger ;D

 

Bij mij duurde de aanvraag 2,5 maand.... :o

 

Merkwaardig, wij zitten in dezelfde regio bij dezelfde insepcteur en voor mij was alles binnen een middag geregeld, gewoon bij de startersdesk. De bevestiging had ik al na 3 dagen in mijn postbus.

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0
Moderator     7,7k 149

Ik wist niet dat dat zo werkte.... is dat altijd de insteek ,

dat het sofi-nummer van de oprichter van het bedrijf gebruikt wordt ?

 

Geen idee of dit echt een 'regel' is, maar ik heb eigenlijk nog nooit gehoord dat een ander nummer werd toegekent.

 

En ja, of het nou 2 weken of 2 maanden is, ik vind het allebei verdacht lang om ".B.01" achter een getal te zetten en dit uit te printen ;)

Link naar reactie
  • 0
Newbee     5 0

Pffft...nou nou.

 

Nu weer even later , ben inmiddels naar de KvK geweest en sta ingeschreven.

 

Direct een BTW-nummer aanvragen ging niet.

 

Ik heb een starterspakket aangevraagd bij de landelijke belasting-telefoon , daar zou ook een Opgaaf startende ondernemer bij zitten.

 

Heb deze na een week ontvangen , zonder terug-stuur-envelop en bijlage ter uitleg.

 

Hele spul ingevuld , nog her en der gebeld of er geen snellere manier was , maar moest echt via het opsturen van dat formulier , totaal geen enkele bereidheid om het wat leuker en vlotter te maken allemaal ::)

 

(denk aan die slogan van ze ;D )

 

Uiteindelijk gebeld met kantoor Rotterdam , doorverbonden naar de Startersdesk. Ik had de vraag waar ik die Opgaaf naartoe moest sturen , omdat ik dus geen antwoord-envelop had gekregen.

 

Dame v/d startersdesk aan de telefoon was erg prettig , gaf adres en was zop eigen initiatief zelf erg hulpvaardig , heeft ook nog de bijlage doorgefaxd en geholpen bij een paar onduidelijke vragen , erg fijn !! :)

 

Maarja , het gaat helaas wel een week of 4 duren waarschijnlijk ,

en het is dus idd gebruikelijk dat je BTW-nummer gewoon je sofi-nummer.B.01 wordt .... allemachtig zeg.

 

Ik weet dus al mijn BTW-nummer , maar wanneer ze het daar ook "activeren" zeg maar ..... ?

 

Blegh.

 

Dus nog een maand wachten voordat ik echt in kan gaan kopen eindelijk , fijn dan :(

 

Nouja.

 

Bedankt allemaal zover hoor :)

 

Ik zit nog wel met een heel lijstje vragen ,

wilde dat ik dit door kon mailen aan een belasting-consulent ofzo.... zijn simpele vragen , als je er verstand van hebt ;D

Link naar reactie
  • 0
Super Senior     134 0

Als je je buitenlandse (binnen de Europeese Unie) leverancier je BTW nummer geeft hoeft hij je geen BTW in rekening te brengen. Zorg hier dus voor, want Duitse BTW moet je ook weer in Duitsland terugvorderen... zonde van de tijd!

 

Hmm, ik heb met de Bdienst gebeld - bij mij ging het om een levering van goederen binnen EU (fyi: een website+CMS systeem) en moest zodoende gewoon BTW doorberekenen. Ik vond dit vreemd omdat ik idd in de veronderstelling van bovenstaande was. Het schijnt te zijn veranderd, buiten EU ligt het weer anders..daar moet je je BTW vermelden en kan er een 0% btw-tarief gehanteerd worden. Zijn er hier specialisten die hier iets met alle zekerheid over kunnen zeggen?

3 AM Productions - New media design & services

http://www.3amp.com/

Link naar reactie
  • 0
Legend     1,1k 8

 

Binnen de EU wordt er inderdaad ALTIJD BTW berekend, maar dit mag tegen 0% als je het btw nummer van je klant hebt.

 

Als jij iets uit het buitenland (binnen de EU) ontvangt, dan kan dit zonder BTW als jij je nummer hebt gegeven aan je klant. Echter....

 

Op je belastingformulier moet je deze BTW wel betalen....(huh ???)

Je moet deze zaken opgeven bij punt 4, inclusief het BTW bedrag.

Dit is een grapje van de belastingdienst, want dit bedrag mag je ook gelijk optellen bij de Voorbelasting 5b. Per saldo betaal je dus niets, maar je moet het wel opgeven.

 

Ik denk dat ze dit bedoelden.....

Egbert Punter

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Verberg sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 274 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.