• 0

Belastingprobleem, boekhouder denkt anders

Beste leden,

 

Ik zit met het volgende ''probleem''. Ik heb 2 jaar geleden een webshop gehad die ik met verlies heb verkocht en die ook nooit goed winst heeft gedraaid (wegens kosten/tnt probleem etc). Nu is het zo dat ik daarnaast ook een 40-tal website's run die voornamelijk op informatie draaien en Adsense advertenties. Deze website's brengen langzaamaan inkomsten binnen, maar geen schrikbarende getallen.

 

Nu vroeg ik aan de boekhouder vandeweek of hij de startersaftrek mee had genomen in zijn cijfers, zijn antwoord was nee aangezien hij die cijfers niet kon herleiden (logisch heb die shop niet meer, maar hij zag niet in dat ik zoveel met al die andere website's bezig ben). Nu heb ik hem erop gewezen en gevraagd alsnog dit toe te passen aangezien ik er weldegelijk aan kom om zodoende die extra aftrek te krijgen. Ik heb hem uitgelegd dat deze website's inderdaad weinig opbrengen, maar dat ze speciaal voor Google zijn geschreven en het kan gewoon 1-2 jaar duren voordat ze rendabel worden. Volgens hem is dit een ''grijs gebied'' en twijfeld hij of de Belastingdienst dit ziet als ondernemen (lijkt mij wel?). Nu zegt hij dat hij best dit voor mij wil regelen, maar dan wel met mijn handtekening eronder. Wat moet ik doen?

 

PS Stukje uit onze conversatie:

 

[13:26:14] xxxxx: sorry ik zie dit niet als iets wat echt aan alle eisen voldoet

[13:26:43] xxxxx: debiteuren risico is er namelijk niet

[13:26:46] xxxxx: erg zware investeringen ook niet

 

Dit is toch volstrekt logisch met website's die informatief zijn geschreven. Waarom zou ik uberhaupt veel investeren etc etc?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Waarom zou je daar geen ‘handtekening onder zetten’?

Het is jouw aangifte en eigenlijk zet je altijd je ‘handtekening’ eronder, ook gebeurt dat in jouw geval misschien ‘virtueel’ (mondeling of middels een machtiging of iets dergelijks).

 

Kennelijk vind je adviseur dat dit dermate apart is dat hij/zij wil dat je in dit geval je uitdrukkelijk akkoord verklaart met het feit dat dit zo aangegeven wordt.

Maakt verder geen verschil voor je aangifte zelf.

 

Link naar reactie
  • 0

Waarom iemand anders (jouw adviseur) iets kennelijk apart vindt weet ik natuurlijk niet, maar:

 

Je hebt zelf aangegeven dat je (dat is tenminste mijn interpretatie) genoeg uren in je onderneming stopt om zelfstandigenaftrek te kunnen claimen.

Dan is dat toch zo: het is jouw aangifte.

 

Verder is het niet van belang of je sites beheert of een patatkraam hebt. Een onderneming is een onderneming (als je inderdaad met recht kan claimen dat je ondernemer bent).

 

Link naar reactie
  • 0

Ja precies alleen mijn boekhouder zegt dat ik de regels van de Belastingdienst objectief moet bekijken in plaats van vanuit mijn onderneming. Hij zegt dat de Belastingdienst heus wel ziet dat ik er genoeg uren in stop, maar omdat er geen tot marginale winst is de kans groot is dat ik in 2010 niet gezien word als onderneming, daarnaast het gegeven dat er geen risico voor mij is (weinig investeringen, geen grote bedragen) zou ik geen startersaftrek krijgen volgens hem, maar ik kan het ook niet helpen dat investeringen zo laag zijn domeinen etc zijn immers niet duur.

Link naar reactie
  • 0

Ben het met Peter eens dat als je er zelf achter staat dat je dan rustig kunt tekenen. Ondernemerschap wordt op meer gronden beoordeeld dan alleen winstgevendheid en ondernemersrisico. In zekere zin kun je zeggen dat je al risico gelopen hebt omdat je geld en tijd geïnvesteerd hebt in websites die nog weinig rendement maken.

 

Dat je in een jaar weinig winst maakt, is vrijwel niet relevant als toekomstige winstgevendheid maar voldoende aannemelijk is. De winst moet redelijkerwijs te verwachten zijn.

 

groet

Joost

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Ik vraag me af of "het verhaal" compleet is.

 

Is er inkomen naast deze activiteiten ?

Waarom wordt er enkel gesproken over startersaftrek en niet over zelfstandigenaftrek ?

Zijn er andere criteria voor ondernemen waaraan niet voldaan wordt ?

Is het wel raadzaam om nu startersaftrek te claimen of beter in een later stadium als het inkomen hoger is ?

 

Met vriendelijke groet,

 

Jan van Nistelrooij.

Link naar reactie
  • 0

Ik vraag me af of "het verhaal" compleet is.

 

Is er inkomen naast deze activiteiten ?

Waarom wordt er enkel gesproken over startersaftrek en niet over zelfstandigenaftrek ?

Zijn er andere criteria voor ondernemen waaraan niet voldaan wordt ?

Is het wel raadzaam om nu startersaftrek te claimen of beter in een later stadium als het inkomen hoger is ?

 

Met vriendelijke groet,

 

Jan van Nistelrooij.

 

Er loopt een kleine uitkering naast, maar opzich maakt dat niets uit aangezien er geen winst uit de onderneming komt. Beide aftrekken word over gesproken excuseer. Alle criteria voldoe ik aan als ik het zo lees op de website van de Belastingdienst. Startersaftrek geld alleen de eerste 2 jaar vandaar.

 

@Joost Dat is dus moeilijk hard te maken of het aannemelijk is. Het zijn allen website's die SEO en Adsense gericht zijn en het kan per website wel 1-2 jaar duren voordat die gaat converteren, maar zal de Belastingdienst dit snappen?

 

PS Ik heb een brief opgesteld voor de Belastingdienst met daarin de vraag of ik in 2010 als ondernemer gezien word.

Link naar reactie
  • 0

Ik vraag me af of "het verhaal" compleet is.

 

Is er inkomen naast deze activiteiten ?

Waarom wordt er enkel gesproken over startersaftrek en niet over zelfstandigenaftrek ?

Zijn er andere criteria voor ondernemen waaraan niet voldaan wordt ?

Is het wel raadzaam om nu startersaftrek te claimen of beter in een later stadium als het inkomen hoger is ?

 

Met vriendelijke groet,

 

Jan van Nistelrooij.

 

Er loopt een kleine uitkering naast, maar opzich maakt dat niets uit aangezien er geen winst uit de onderneming komt. Beide aftrekken word over gesproken excuseer. Alle criteria voldoe ik aan als ik het zo lees op de website van de Belastingdienst. Startersaftrek geld alleen de eerste 2 jaar vandaar.

 

Beste W-media, misschien toch maar naar je boekhouder luisteren? de startersaftrek geld niet alleen in de eerste 2 jaar. maar in de eerste 5 jaar mag je hem 2x toepassen gebruiken. Als jij nu nog geen winst uit onderneming hebt hoef je hem dus ook niet toe te passen in 2010 je kunt tot en met 2014 van jaar tot jaar bekijken of het gunstig is om te gebruiken.

 

@Joost Dat is dus moeilijk hard te maken of het aannemelijk is. Het zijn allen website's die SEO en Adsense gericht zijn en het kan per website wel 1-2 jaar duren voordat die gaat converteren, maar zal de Belastingdienst dit snappen?

 

Ja dat snapt de belastingdienst. Je had het ergens over 40 sites. Het zou zelfs kunnen dat er 10 succesvol worden en 30 niet zolang dit onderdeel is van jou (zo goed mogelijk) onderbouwde ondernemingsplan dan zul je gewoon als ondernemer worden gezien. Het moet wel een verdedigbaar standpunt zijn. Het eerste jaar kan het best heel lastig zijn om de keus te maken omdat je op basis van de absolute feiten in 2010 misschien geen WInst uit onderneming hebt maar dat dit wel redelijkerwijs binnen 1-2 jaar te verwachten is.

Dit blijft dus een afweging die je zelf (samen met je boekhouder) moet maken. Als 2010 een twijfel jaar is dan moet je het dus vaststellen op basis van reeële toekomstverwachtingen. Als jou boekhouder die niet ziet, heb je 2 mogelijkheden. of je volgt zijn advies en doet inkomsten uit overig werk aangifte en ziet volgend jaar wel of het dan wel aan de criteria voldoet of je zoekt een andere boekhouder die meer ervaring heeft met webwinkels/websites en die er nu al wel toekomst ziet.

Link naar reactie
  • 0

Misschien heeft de boekhouder wel gelijk.... er moet namelijk winst worden gemaakt wil je recht hebben op zelfstandigenaftrek (en dus ook de startersaftrek) en ik lees:

 

Ik heb 2 jaar geleden een webshop gehad die ik met verlies heb verkocht en die ook nooit goed winst heeft gedraaid (wegens kosten/tnt probleem etc).

 

Heb je wel winst gedraaid in enig jaar of zijn de resultaten tot nu toe altijd verliesgevend? En dan bedoel ik al je opbrengsten en uitgaven totaal voor alle sites en niet per site. Ik ga er even vanuit dat je namelijk alle zaken in een EMZ hebt.

Ik kan de hele wereld aan (met een beetje hulp van jullie natuurlijk)

 

Alleen als je durft te delen, kan je ook vermenigvuldigen

 

http://www.linkedin.com/in/smitssander | twitter: sanderdsfinance

Link naar reactie
  • 1

Dan denk ik dat je de opmerking van je boekhouder tegen dat licht aan moet houden. Je moet namelijk winst maken voor de aftrek van zelfstandigenaftrek en startersaftrek. Leg dat eens aan hem voor, misschien dat je zo het antwoord krijgt.

Ik kan de hele wereld aan (met een beetje hulp van jullie natuurlijk)

 

Alleen als je durft te delen, kan je ook vermenigvuldigen

 

http://www.linkedin.com/in/smitssander | twitter: sanderdsfinance

Link naar reactie
  • 0

Dan denk ik dat je de opmerking van je boekhouder tegen dat licht aan moet houden. Je moet namelijk winst maken voor de aftrek van zelfstandigenaftrek en startersaftrek. Leg dat eens aan hem voor, misschien dat je zo het antwoord krijgt.

Als starter mag hij de zelfst.aftr. toch gewoon "verrekenen" met zijn uitkering en daardoor direct loonbelasting (ib) terugkrijgen?

Link naar reactie
  • 0

Dan denk ik dat je de opmerking van je boekhouder tegen dat licht aan moet houden. Je moet namelijk winst maken voor de aftrek van zelfstandigenaftrek en startersaftrek. Leg dat eens aan hem voor, misschien dat je zo het antwoord krijgt.

Als starter mag hij de zelfst.aftr. toch gewoon "verrekenen" met zijn uitkering en daardoor direct loonbelasting (ib) terugkrijgen?

 

Dat is voor de inkomstenbelasting denk ik? Deze kwestei ging over het laatste kwartaal btw aangifte 2010 ;)

Link naar reactie
  • 0

Dat is voor de inkomstenbelasting denk ik? Deze kwestei ging over het laatste kwartaal btw aangifte 2010 ;)

 

En nu snapt niemand meer waar dit over gaat!

Aangifte OB en startersaftrek??? Weet je zeker dat dit niet over de KOR gaat?

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Het begrip zelfstandigenaftrek en startersaftrek zijn in de inkomstenbelasting. De opening van het topic ging over het niet toe passen van de startersaftrek. Om recht te hebben op deze faciliteiten moet een ondernemer aan het urencriterium voldoen en winst maken. Bij verlies zijn ze niet toepasbaar.

 

Het verrekenen van het fiscale resultaat is zeker toegestaan met de uitkering. Alleen wordt de fiscale winst waarschijnlijk niet verlaagd door de zelfstandigen- en startersaftrek omdat er geen commerciële winst wordt gemaakt.

 

Toepassing van de KOR (komt alleen voor in omzetbelasting, maar moet voor de inkomstenbelasting dan wel als inkomsten voor de onderneming worden beschouwd) mag elke BTW-ondernemer toepassen (mits geen rechtspersonen!!). Deze onafhankelijk van het urencriterium of resultaat voor toepassing van de KOR

Ik kan de hele wereld aan (met een beetje hulp van jullie natuurlijk)

 

Alleen als je durft te delen, kan je ook vermenigvuldigen

 

http://www.linkedin.com/in/smitssander | twitter: sanderdsfinance

Link naar reactie
  • 0

Beste leden,

 

Ik zit met het volgende ''probleem''.

[...]

Nu vroeg ik aan de boekhouder vandeweek of hij de startersaftrek mee had genomen in zijn cijfers, zijn antwoord was nee aangezien hij die cijfers niet kon herleiden (logisch heb die shop niet meer, maar hij zag niet in dat ik zoveel met al die andere website's bezig ben). Nu heb ik hem erop gewezen en gevraagd alsnog dit toe te passen aangezien ik er weldegelijk aan kom om zodoende die extra aftrek te krijgen. Ik heb hem uitgelegd dat deze website's inderdaad weinig opbrengen, maar dat ze speciaal voor Google zijn geschreven en het kan gewoon 1-2 jaar duren voordat ze rendabel worden. Volgens hem is dit een ''grijs gebied'' en twijfeld hij of de Belastingdienst dit ziet als ondernemen (lijkt mij wel?). Nu zegt hij dat hij best dit voor mij wil regelen, maar dan wel met mijn handtekening eronder. Wat moet ik doen?

[...]

 

Vraag: gaat het alleen om de startersaftrek? Vraag je dan eerst eens af of het fiscale belang de moeite van eventuele kostbare discussies met de fiscus waard is.

 

Als het om meer dan alleen de startersaftrek gaat, dan kan ik me voorstellen dat jouw boekhouder ("de boekhouder vandeweek": bestaat dit fenomeen?) vindt dat je die aftrek maar op eigen titel moet claimen. Maar dat is natuurlijk niet de juiste manier om met deze materie om te gaan. Hij had moeten zeggen: "OK, regel ik voor je als je mij eerst nog even een gespecificeerd urenoverzicht over 2010 aanlevert waaruit blijkt dat je aan het urencriterium voldoet. Oh ja, doe dat ondernemingsplan met die realistische begroting er ook even bij. Realiseer je overigens dat het fiscale belang € ... is en dat bij het ontbreken van fatsoenlijke stukken de kans op kostbare discussies met de fiscus groot is. Ik wacht je stukken af."

 

Want de fiscus behoort e.e.a. te beoordelen op basis van de feiten. Bij een gebrek aan feiten kan een belastingambtenaar niet anders dan afgaan op de feiten die er wel zijn en op de indruk die deze wekken. Welke indruk deze wekken, heeft die boekhouder al laten weten.

 

Douwes Fiscale Diensten: Meester in Fiscaal Maatwerk www.douwesfiscalediensten.nl

Link naar reactie
  • 0

Als het om meer dan alleen de startersaftrek gaat, dan kan ik me voorstellen dat jouw boekhouder ("de boekhouder vandeweek": bestaat dit fenomeen?) vindt dat je die aftrek maar op eigen titel moet claimen. Maar dat is natuurlijk niet de juiste manier om met deze materie om te gaan. Hij had moeten zeggen: "OK, regel ik voor je als je mij eerst nog even een gespecificeerd urenoverzicht over 2010 aanlevert waaruit blijkt dat je aan het urencriterium voldoet. Oh ja, doe dat ondernemingsplan met die realistische begroting er ook even bij. Realiseer je overigens dat het fiscale belang € ... is en dat bij het ontbreken van fatsoenlijke stukken de kans op kostbare discussies met de fiscus groot is. Ik wacht je stukken af."

 

Aanvullend, misschien was het toch al een kleine waarschuwing inderdaad van de “boekhouder van de week”. Heb je een uitkering WW?

Bij een uitkering voor .... uur per week werkloosheid, zou je moeten oppassen wat je opgeeft aan uren voor je ondernemen. Wat de belasting weet, weet ook het UWV :(

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Het begrip zelfstandigenaftrek en startersaftrek zijn in de inkomstenbelasting. De opening van het topic ging over het niet toe passen van de startersaftrek. Om recht te hebben op deze faciliteiten moet een ondernemer aan het urencriterium voldoen en winst maken. Bij verlies zijn ze niet toepasbaar.

 

Het verrekenen van het fiscale resultaat is zeker toegestaan met de uitkering. Alleen wordt de fiscale winst waarschijnlijk niet verlaagd door de zelfstandigen- en startersaftrek omdat er geen commerciële winst wordt gemaakt.

Ik zet mijn vraagtekens bij wat je hier schrijft. Mogelijk heb je een verwijzing naar een bron.

 

Ik geef een voorbeeld:

Je hebt een startende winkelier. Hij huurt een pand op 1 januari. Begint het in te richten en opent zijn zaak op 1 maart. Werkt 1800 uur in zijn zaak. Omzet jaar 1 € 150.000 Inkoop € 100.000 bedrijfskosten € 25.000. De inrichting kostte hem € 100.000 en hij wil dat in 3 jaar willekeurig afschrijven (WASO) met een restwaarde van € 10.000. Hij schrijft het eerste jaar € 30.000 af.

Het resultaat: een fiscaal verlies van € 5.000

 

Daarnaast heeft hij een inkomen van € 15.000 uit een loondienstfunctie van 15 uur per week.

 

Volgens jouw stelling heeft deze starter dan geen zelfstandigen/startersaftrek?

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Staterscoach.

 

Volgens mij is zijn commerciële resultaat is -5000 en daardoor is er geen recht op zelfstandigen aftrek, waardoor zijn fiscale resultaat ook dit is. Door het negatieve resultaat heeft hij bijvoorbeeld ook geen recht op FOR.

 

Zie http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/veranderingen2010/veranderingen2010-05.html

 

Daar wordt gemeld dat de winst tenminste 0 moet zijn en -5000 is minder.

 

Het commerciële resultaat is wel te verrekenen met de loondienst inkomsten, waardoor zijn belastbaar inkomen op 10.000 uitkomt.

Ik kan de hele wereld aan (met een beetje hulp van jullie natuurlijk)

 

Alleen als je durft te delen, kan je ook vermenigvuldigen

 

http://www.linkedin.com/in/smitssander | twitter: sanderdsfinance

Link naar reactie
  • 0

Dank je Sander voor je reactie.

 

Ik doel juist op de uitzonderingspositie van een een startende ondernemer in dit geval. Kort (en zeer summier) omschreven staat dit ook op die pagina van de BD:

 

De zelfstandigenaftrek bedraagt niet meer dan het bedrag van de winst, behalve als u in aanmerking komt voor de startersaftrek.

 

Naar mijn idee wordt het fiscale verlies van € 5.000, door de zelfst.aftrek en startersaftrek, een verlies van € 16.537, na MKBwinstvrijstelling (12%) wordt het dan een belastbaar verlies van € 14.553.

 

Belastbaar inkomen wordt dan € 447

 

(Ik neem in dit voorbeeld de te claimen investeringsaftrek niet mee :) )

 

Link naar reactie
  • 0

Op startersaftrek heb je recht als recht hebt op zelfstandigenaftrek. Je gaat dus een stapje te snel in mijn ogen. In je voorbeeld heb je geen recht op zelfstandigenaftrek (comm winst negatief) en daardoor dus ook niet op startersaftrek.

 

Heb je wel recht op zelfstandigenaftrek, dan mag die niet meer bedragen dan de winst. Echter, als je ook recht hebt op startersaftrek, dan kan je fiscale winst dan wel negatief worden.

Ik kan de hele wereld aan (met een beetje hulp van jullie natuurlijk)

 

Alleen als je durft te delen, kan je ook vermenigvuldigen

 

http://www.linkedin.com/in/smitssander | twitter: sanderdsfinance

Link naar reactie
  • 0

De wettekst doet daar niet zo moeilijk over:

 

Artikel 3.76. Zelfstandigenaftrek

1. De zelfstandigenaftrek geldt voor de ondernemer die aan het urencriterium voldoet

(...)

3. Indien de ondernemer in een of meer van de vijf voorafgaande kalenderjaren geen ondernemer was en bij hem in die periode niet meer dan tweemaal zelfstandigenaftrek is toegepast, wordt de zelfstandigenaftrek verhoogd met € 2123.

(...)

5. In afwijking in zoverre van het tweede en vierde lid bedraagt het bedrag van de zelfstandigenaftrek niet meer dan het bedrag van de winst. De eerste volzin is niet van toepassing op een ondernemer die in aanmerking komt voor de verhoging van de zelfstandigenaftrek, bedoeld in het derde lid. (...)

 

Ik heb wat minder relevante onderdelen weggeknipt. Het behalen van winst is dus niet van belang voor toepassing van de zelfstandigenaftrek, maar is dat wel voor de hoogte daarvan. En de startersaftrek (verhoging van de zelfstandigenaftrek) is geen vrije keuze: je krijgt hem of je krijgt hem niet. Je kunt niet zelf kiezen in welk jaar je die toepast.

 

Waren er nog meer discussiepunten, of was de rest al helder?

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 197 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.