• 0

VOF omzetten naar Eenmanszaak terwijl ik al een eenmanszaak heb

Dag Allemaal,

 

Alvast dank voor het lezen van dit bericht. Ik zal mijn situatie zo goed mogelijk proberen uit te leggen zodat men er in de toekomst ook wat aan heeft.

 

Inleiding

 

Na verschillende samenwerkingen met een vriend hebben wij besloten eind 2009 een nieuw bedrijf op te richten.

Wij zijn hiervoor naar de KvK gegaan en zijn een VOF gestart (verhouding 50 / 50).

Wij hebben op dat moment beide een eenmanszaak.

Nu zijn wij sinds half 2010 beide druk met verschillende andere werkzaamheden waardoor het samenwerken moeizamer verloopt en de onderneming op een laag pitje staat.

Dit vind ik zeer jammer en heb hem aangegeven dat ik de onderneming graag alleen voort wil zetten aangezien hij erg druk is met andere werkzaamheden.

Ik zal hem dus uitkopen met zijn aandeel in de onderneming.

n.b. De onderlinge verhoudingen zijn prima en alles gaat in goed overleg.

 

Mijn vraag

"Hoe moet ik de onderneming nu op de juiste manier naar mezelf overdragen?"

 

Ik heb zelf over de volgende dingen nagedacht. Ik zou het op prijs stellen als men deze onderdelen ontkracht wanneer ze niet juist zijn en aanvult waar mogelijk:

- De VOF heeft een eigen BTWnummer maar dit zal niet meer geldig zijn nadat de onderneming is omgezet naar een eenmanszaak.

- De nieuwe eenmanszaak krijgt dus hetzelfde BTWnummer als mijn huidige eenmanszaak, maar dat kan niet volgens mij aangezien IK de rechtspersoon van beide ondernemingen ben.

- Is het dan wel verstandig om de VOF om te zetten naar een eenmanszaak of is het verstandiger om de VOF te laten vervallen en de bedrijfsnaam aan mijn huidige eenmanzaak te koppelen als handelsnaam?

- Als ik de VOF laat vervallen; wat is dan de juiste procedure om dit te doen?

- We hebben voor de VOF een bankrekening (positief saldo), dit contract is aangegaan door mij in naam van de VOF. Kan ik de bankrekening laten vervallen nadat ik mijn compagnon heb betaald of is het nodig deze rekening nog voor termijn x aan te houden?

- Dien ik iets bij de belastingdienst door te geven of wordt dit allemaal door de KvK gedaan na het opheffen/overzetten van de VOF?

 

Dit zijn de dingen waaraan ik heb gedacht. Zijn er verder nog onderdelen waar ik aan moet denken of tips (website's) waar ik info kan vinden. Op de website van de KvK en Belastingdienst kan ik niet het juiste antwoord vinden op bovenstaande vraag.

 

Ik hoop dat iemand mij kan helpen.

 

Bij voorbaat dank.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

Finch, ik heb maar één tip voor je: regel e.e.a. samen met een terzake kundige fiscalist. Die kan je na inventarisatie van de situatie precies vertellen hoe alles fiscaal en juridisch het beste afgehandeld kan worden.

 

Douwes Fiscale Diensten: Meester in Fiscaal Maatwerk www.douwesfiscalediensten.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 236 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.