• 0

Intellectueel eigendom website

 

Ik ben momenteel bezig met de afronding van de website voor een klant. Nou wilt de klant dat de bestanden van de website naar een dealer gaan die deze website dan vervolgens ook op een andere domein kan gaan gebruiken en waarnodig kan aanpassen / vertalen.

 

In de contracten / offertes staat niks over intellectueel eigendom vermeld.

 

Ze hebben mijn assistentie gevraagd bij het kopieren van de site. Nou is mijn vraag mogen ze deze website (kosteloos) kopieren naar een ander domein / andere dealer? Of is de website mijn eigendom en moeten ze hiervoor mijn toestemming krijgen/kopen?

 

Ik ben benieuwd naar jullie reacties.

 

Ps. Het ontwerp voor de website is wel aangeleverd door de klant. De website en alle techniek is door mij gemaakt. De webshop willen ze ook kopieren, hiervoor heb ik het ontwerp en de html code gemaakt en is de webshop techniek uitbesteed aan een programmeur.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als er verder niets geregeld is in de contracten en offerte's ligt het auteursrecht bij degene die het heeft gemaakt.

 

Dus: Auteursrechten van het ontwerp zijn van de klant.

Auteursrechten van de andere code van de site is van jouw.

Auteursrechten van de webshop code is van de programmeur die het heeft ontwikkeld.

Auteursrechten van het ontwerp en html is van jouw.

 

In het geval 1 van de betrokkenen in dienstbetrekking is bij een werkgever dan is het auteursrecht van de werkgever. Als dat werkzaamheden zijn die de werkgever aanbiedt.

Link naar reactie
  • 0

Het recht waar het hier om gaat is het auteursrecht:

 

http://ejure.nl/dossier_id=45/f_dossier/dossier.html

 

In principe betekent dit dat de maker van een werk (in dit geval html code) daar de rechten op heeft, hierop zijn 3 uitzonderingen:

 

- Maatschappelijk belang kan zwaarder wegen (hier denk ik niet van toepassing)

- Contractueel is het auteursrecht overgedaan aan een andere partij

- Je bent werknemer, in dit geval ligt het auteursrecht bij het bedrijf waarvoor je werkt. Geldt dus niet voor ZZP-ers.

 

Voor het ontwerp ligt het auteursrecht dus bij je opdrachtgever. De html-code in principe bij jouw en de webshop techniek in principe bij de programmeur.

 

Vragen zijn dus hoe was het contract tussen jouw en de webshop programmeur. En wil je hier een gevecht om beginnen, is dat klant vriendelijk?

website zonder gedoe? www.zondergedoe.nl

Link naar reactie
  • 0

Beste Vofje,

 

Bedankt voor je reactie. Als het auteursrecht van de code en techniek van de site bij mij ligt alsook het auteursrecht van het ontwerp en HTML van de webshop dan mogen ze dit toch niet zomaar (kosteloos) kopieren, toch?

 

Wat is meestal de gang van zaken hierbij?

 

Normaal gesproken worden dit soort zaken ook nog afgedekt in de algemene voorwaarden, of een licentieovereenkomst. Je blokje intellectueel eigendom van jouw algemene voorwaarden dekt alleen af dat je de code voor jezelf mag gebruiken voor andere projecten. Hoe sterk je juridisch in je recht staat om nu nog te claimen dat de eindgebruiker de code niet mag gebruiken voor andere doeleinden durf ik niet te zeggen.

Link naar reactie
  • 0

@Wouterz Er is geen contract opgesteld met de webshop programmeur. Echter heeft deze programmeur vanwege persoonlijke problemen het project ook niet kunnen afmaken. Ik ben momenteel op zoek naar een andere programmeur die de boel af kan maken. Wellicht kan ik met hem alsnog afspreken dat het auteursrecht wordt overgedragen aan mij?

 

Kijk de klant heeft mij gevraagd of ik de andere partij kan helpen met het kopieren van de site en webshop. Echter wil ik hier graag een financiele vergoeding voor zien aangezien er veel tijd en ook onkosten (programmeur) in zitten. Maar hiervoor wilde ik wel graag eerst weten wat mijn rechten zijn in deze situatie, voordat ik dingen ga beweren tegen de klant die niet kloppen.

 

Concreet; alles wat ik gemaakt heb, heb ik auteursrecht op en mogen zij niet zomaar kopieren? Hier zou ik dus een (redelijke) meerprijs voor kunnen vragen? Wat is hierbij reëel in bijv percentage?

Link naar reactie
  • 1

@Wouterz Er is geen contract opgesteld met de webshop programmeur. Echter heeft deze programmeur vanwege persoonlijke problemen het project ook niet kunnen afmaken. Ik ben momenteel op zoek naar een andere programmeur die de boel af kan maken. Wellicht kan ik met hem alsnog afspreken dat het auteursrecht wordt overgedragen aan mij?

 

Kijk de klant heeft mij gevraagd of ik de andere partij kan helpen met het kopieren van de site en webshop. Echter wil ik hier graag een financiele vergoeding voor zien aangezien er veel tijd en ook onkosten (programmeur) in zitten. Maar hiervoor wilde ik wel graag eerst weten wat mijn rechten zijn in deze situatie, voordat ik dingen ga beweren tegen de klant die niet kloppen.

 

Concreet; alles wat ik gemaakt heb, heb ik auteursrecht op en mogen zij niet zomaar kopieren? Hier zou ik dus een (redelijke) meerprijs voor kunnen vragen? Wat is hierbij reëel in bijv percentage?

 

Je zou inderdaad als nog de rechten kunnen krijgen. Wat je ook zou moeten doen is een contractje maken voor het overdragen van je rechten naar je klant, hier in kan je dan voorwaarde vaststellen, bijvoorbeeld alleen gebruik voor dat specifieke bedrijf geen recht op door verkoop, en dat je zelf het auteursrecht behoud en het recht om de ontwerpen te blijven gebruiken.

 

Wat je daar voor kan vragen, kan ik je niet zeggen. Ik zelf ga in dit soort situatie uit van de werkelijke kosten van een verhuizing, kost me ongeveer een half uur en reken daarover mijn standaard uurtarief. Het is wel zo dat in mijn geval de klant bij het aankopen van de website ook de volledige kosten heeft betaald (er is dus geen abbonement waarop ik die kosten weer terug verdien). Daarom vind ik het ook onredelijk om in mijn geval de klant nogmaals te laten betalen voor iets dat hij al heeft betaald. Ik wil juist geen lock-in creëren en een soepele overgang, zodat zelfs klanten die weggaan nog tevreden zijn over hoe dat is verlopen.

website zonder gedoe? www.zondergedoe.nl

Link naar reactie
  • 0

Beste mensen,

 

ik heb een vraag die hierbij aansluit.

 

Ik heb (als hobby webmaster) voor een bevriend bedrijf een website gemaakt op basis van een door het bedrijf gekochte template. Vele uren heb ik besteed aan het vullen van de template, met foto's, tekst en aangepaste scripts.

 

Helaas is het bedrijf nu failliet en is het overgenomen door een concurrent. Die is hard bezig om het ontwerp te ruïneren, kennelijk hebben ze daar een webmaster die e.e.a. niet onder de knie heeft. Ik zie het met lede ogen aan.

 

Mijn vraag is of ik hier nog enige zeggenschap over heb?

Link naar reactie
  • 0

Beste mensen,

 

ik heb een vraag die hierbij aansluit.

 

Ik heb (als hobby webmaster) voor een bevriend bedrijf een website gemaakt op basis van een door het bedrijf gekochte template. Vele uren heb ik besteed aan het vullen van de template, met foto's, tekst en aangepaste scripts.

 

Helaas is het bedrijf nu failliet en is het overgenomen door een concurrent. Die is hard bezig om het ontwerp te ruïneren, kennelijk hebben ze daar een webmaster die e.e.a. niet onder de knie heeft. Ik zie het met lede ogen aan.

 

Mijn vraag is of ik hier nog enige zeggenschap over heb?

 

Heb je het ontwerp van de aangekochte template zodanig aangepast dat het gezien kan worden als een origineel en op zichzelf staand ontwerp? Heb je de teksten zelf geschreven of de foto's zelf gemaakt? Zijn de scripts op maat gemaakt? Je moet namelijk wel iets hebben om rechten te claimen, alleen een website aankleden met content is niet genoeg.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 234 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.