• 0

incasso bureau komt inspannings verplichting niet na

Zojuist een behoorlijk hoog oplopende woordenwisseling gehad met een incasso bureau waar ik de afgelopen jaren tientallen zaken uit handen gegeven heb en rechtzaken gevoerd zijn.

 

Veel dossiers blijkt al jaren (soms als vanaf 2007) niks meer mee gedaan te zijn.

in veel gevallen is er een vonnis bepaald bij de rechtbank maar is dat vonnis nog niet eens betekend of zijn betekende vonnissen nooit meer wat mee gedaan.

 

Ik had dus een verzoek per e-mail gedaan om een status update van al die zaken te geven.

Kreeg ik vanmorgen nadat ik er eerst 2 keer achteraan heb moeten bellen een reactie dat ze niet van plan zijn om mijn vragen te beantwoorden omdat ik in een vordering die door een andere klant tegen mij is ingedient nog een bepaald bedrag moet betalen en ik dat bedrag eerst maar eens moet gaan betalen voordat ze mij als klant verder te woord willen staan.

 

Ze weigeren dus nu tientallen vorderingen die ik als klant van hun aan hun heb uitbesteed te behandellen omdat een andere klant van mij nog een vordering op mij heeft.

 

Die vordering die die andere klant van hun op mij heeft komt uit 2007 en is in oktober 2008 voor het laatst blijkbaar contact over geweest (een e-mail ontvangen zag ik net die in de map verwijderde items van mij stond (waarschijnlijk ongelezen verwijderd omdat hij geen onderwerp had)).

 

Van die vordering die ze op mij hadden blijkt al een groot deel door het incasso bureau verrekend te zijn met bedragen die ze geincasseerd hebben in vorderingen die ik aan hun uit handen gegeven hebben (hele bedrag dat ze van mij tegoed

hebben gaat om slecht een paar honderd euro, bedrag dat ik aan incasso's aan hun heb uitbesteed bedraag ruim 9000 euro).

 

Nu is die restant betaling dus gewoon simpelweg vergeten door mij (wat ik niet goedpraat) en wil ik die ook in principe gewoon betalen ware het niet dat ze een wettelijke rente in rekening brengen die volgens mijn eigen berekeningen 4 keer zohoog is als hij zou moeten zijn en ze weigeren een specificatie van de vordering en extra kosten te geven.

Buiten dat steiger ik nogal dat ze kennelijk voor 9000 euro aan dossiers niet willen behandelen omdat er nog een factuurtje van 150 a 250 euro van een andere klant bij mij zou openstaan.

 

In het contract dat ik met dit incasso bureau heb staat dat ze voor de vorderingen die ik aan hun uit handen gegeven heb een inspannings verplichting hebben en geen resultaat verplichting.

Maar het feit dat ze dus soms al meer als 3 jaar geen inspanning meer verricht hebben is naar mijn mening een contractbreuk.

 

Ik vraag me enkel af wat ik hieraan kan doen.

 

Ik kan natuurlijk schriftelijk het incasso bureau in gebrekke stellen en vorderen dat ze zich gaan inspannen om alsnog dat geld binnen te halen maar wat als ze daar niks mee doen?

Ze zijn niet aangesloten bij een branche organisatie en ze hebben dus tientallen vonnissen in handen tegen klanten van mij waar dus niks mee gebeurd.

Weet dus niet zo goed wat ik hier mee moet, zeker niet aangezien ik net van de week nog een vordering van 3000 euro aan ze heb uitbesteed.

 

Het gaan betalen van die oude vordering + naar mijn idee veel te hoge wettelijke rente om mijn zaken in behandeling te krijgen voel ik met de minuut minder voor omdat ik niet gechanteerd wens te worden op zo een manier, zeker niet aangezien ze al dik 2 jaar niks mee van zich hebben laten horen (wel zaken van me aannemen maar die halverwege niet verder behandelen vanwege een andere vordering waarvoor ze niet eens even een herinnering sturen)

 

Hopelijk heeft iemand een nuttig advies.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Lekker incassobedrijf >;(. Volgens mij hebben zij geen vordering op jouw openstaan voor de te verichten incasso werkzaamheden. Dus zij moeten jou als klant gewoon helpen. Dat iemand anders nog een vordering op jouw heeft die ook jij dit incassobureau heeft uitbesteed doet volgens mij helemaal niet ter zake (je zou er de voorwaarden van het incassobureau nog eens op na kunnen lezen).

 

Beetje rare gang van zaken dus. Zou ook meer actie ondernemen richting het incassobureau, zorgen dat je in gesprek raakt en als dat niet helpt ze met behulp van een advocaat/rechtsbijstand in gebreke stellen.

 

 

website zonder gedoe? www.zondergedoe.nl

Link naar reactie
  • 0

algemene voorwaarden staat hier helemaal niks over kwa verrekening en mogen opschorten van werkzaamheden als een andere klant van hun een vordering op mij heeft.

 

Heb met ze gebeld en antwoord was dus dat ik geen overzicht van de verschuldigde bedragen kon krijgen (rente berekening enz) en dat ze mij niet verder willen helpen of dus de stand van zaken willen doorgeven van mijn dossiers totdat ik die andere vordering betaald heb.

 

Ben ondertussen min of meer in oorlogsstemming en ben druk bezig met een aangetekende brief om ze officieel in gebrekke te stellen wat betreft hun inspanningsverplichting en te sommeren de werkzaamheden verder te gaan zetten.

Link naar reactie
  • 0

Ik snap je oorlogsstemming en ben het er ook wel mee eens.

 

Maar bedenk je goed dat er dus al 2-3 jaar amper contact is geweest over de lopende zaken, jij al 2,5 jaar een factuur hebt openstaan bij hun. En dan nu ga je ze na een paar telefoontjes ineens in gebreke stellen, waarbij zij een conflict over een paar honderd euro erbij kunnen halen om alvast jouw in gebreke stelling weer (of alvast proberen) onderuit te halen.

 

Misschien is het wijsheid om die factuur te betalen en daarmee jezelf alvast uit het "wanbetaler" hokje te halen. Het is op het totaal bedrag te verwaarlozen en het maakt jouw zaak sterker. (Kijk wel even of ze niet bijna failliet zijn, anders ben je de boedel aan het spekken). Een rechter zal 2 zakelijke conflicten zien die een vergelijkbare tijd lopen (2,5 jaar) waar beide partijen niet of nauwelijks naar hebben gekeken, tja, dan mag je alsnog waarschijnlijk het bedrag betalen en daarna je vorderingen naar een andere partij brengen, daar schiet je bijzonder weinig mee op.

 

Aan de andere kant, kijk ook of je die €9000 die je uit hebt staan eenvoudig bij een ander bureau zou kunnen onderbrengen of dat er nog zaken vanuit hun geregeld moeten worden om recht te blijven houden op je vordering. Het zou jammer zijn dat doordat zij vertragen jij een of meerdere vorderingen niet meer kan vorderen en je voor een groter bedrag de boot in gaat.

 

Wat betreft het wel of niet ter zake doen van de vordering. Het is niet ongebruikelijk dat een leverancier werkzaamheden opschort als er niet betaald wordt, ook al valt dat niet direct onder de overeenkomst die niet is voldaan. Anders zou een leverancier bijna verplicht worden om te blijven leveren zonder dat er betaald wordt, want elke levering is vaak weer een aparte overeenkomst.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je reactie.

Er is de afgelopen jaren regelmatig contact geweest omtrent diverse zaken en melding was altijd dat ze er mee bezig waren.

Nu controleer ik niet elke zaak elke maand omdat veel zaken nu eenmaal lang duren.

Ik hou voornamelijk de belangrijkste in de gaten. toevallig kwam ik door een bepaalde situatie een andere zaak eens onder de loep en zag daarbij staan dat begin 2008 het vonnis uitgesproken is (verstek vonnis in mijn voordeel) maar dat daarna geen enkelle actie meer genomen is.

Daarop ben ik op een zondag eens alle zaken stuk voor stuk gaan doorlopen en zag dus dat bij een 20tal zaken er al heel lang geen acties meer ondernomen zijn.

Daarop heb ik dus een lijst met vragen gemaakt betreffende die dossiers en heb ze die gemaild.

5 dagen later had ik nog geen reactie dus eens over gebeld en reactie was: mail?? hummm moeten we eens in de mailbox gaan kijken. Oja ik zie een mail en zal hem eens gaan doorsturen.

Weer 4 dagen later nog geen reactie dus eens gebeld en kreeg 10 minuten later dus een e-mail dat ze mijn lijst met vragen over die dossiers niet in behandeling willen nemen tot ik een bedrag van 280 euro zou betalen voor een andere klant van hun.

Dat bedrag was oktober 2008 dus nog 160 euro (oftwel 120 euro rente in 2 jaar).

dat ik daarvan om een specificatie vroeg was het antwoord: die kunt u niet krijgen.

 

Als ik zelf wettelijke rente uitreken over die periode bij een reken tool kom ik op 33 euro rente maar verschil hebben ze geen zin om te verklaren.

 

Ben ook absoluut niet van plan om dit te gaan betalen als ik geen specificatie krijg.

 

En aangezien ze aangeven in dat geval mijn tientallen dossiers niet verder te behandelen zal ik ze dus officieel in gebrekke moeten stellen.

 

 

Ik ga dus ook naleving van het contract eisen en dat ze dus die inspanning gaan leveren om het geld te incasseren (als ze hun werk wat actiever zouden doen hadden ze ook al 10 keer het bedrag voor mij incasseren dat ik aan hun andere klant verschuldigd was geweest en hadden ze dat nog kunnen verrekennen (niet dat dat volgens contract mag maar goed had ik nog mee kunnen leven.

 

Daarnaast gewoon stom van ze dat ze al ruim 2 jaar niks hebben laten weten, had destijds namelijk veel en veel meer schulden en die zijn al lang allemaal opgelost maar dit is door het uitblijven van enige herrinnering totaal over het hoofd gezien (ik weet niet eens meer welk bedrijf het nu precies was).

Link naar reactie
  • 0

Heeft deze branche een geschillencommissie en is jouw incassobureau aangesloten bij? Misschien kun je eens even telefonisch informeren naar jouw standpunt? Is over deze patstelling nooit eerder gecommuniceerd?

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Gewoon excuus en betalen als start. Daarna zou ik ze uitnodigen voor een gesprek, als ze echt niet willen dan kan je alsnog juridisch e.d. gaan doen maar het lijkt me niet handig om dat nu meteen te doen. Ik zou gewoon de factuur opzoeken en die betalen met excuses voor de vertraging. Die rente die ze niet willen specificeren zou ik niet betalen, ze kunnen dat gewoon even doorsturen, dat is niet vreemd als het een kloppende berekening is.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Beste Ondernemertje

 

Wil je uberhaupt nog wel dat ze iets voor je doen? ik weet dat zaken lang kunnen duren maar als er 2 jaar niks loskomt dan zijn ze gewoon niet goed bezig, je zou minimaal 1x per jaar een overzicht moeten krijgen van zaken waar in 12 maanden niets mee is bereikt om vervolgens te kijken wat zinvol is om te doen.

 

Voor wat betreft je eigen vordering, als je zelf ook ervaring hebt met schulden dan weet je dat er meer kosten zijn om rekening mee te houden als wettelijke rente. bij een hoofdsom van 160 euro zit je zo op de 120 euro kosten. om te beginnen heb je al de incassokosten die ze mogen rekenen, dat is al 36 euro, jou wettelijke rente is 33 euro, zit je al bijna op 70 euro. Die overige 50 euro zou zomaar eens een verstekvonnis kunnen zijn.. je weet zelf inmiddels hoe laks het incassobureau is met het betekenen van het vonnis in jou zaken >;(

 

kortom je hebt een punt als je zegt dat ze het gewoon even moeten specificeren. dus betaal de hoofdsom en de wettelijke rente daarvan weet je dat je daar toch aan vast zit. Persoonlijk zou ik de incassokosten ook meenemen dus in totaal 160+33+36=229 euro betalen of desnoods 193 en er dan een mail aan wagen dat je de hoofdsom plus zelfberekende rente hebt betaald (met excuses) en dat je het restant bereid bent te betalen als uit een deugdelijke specificatie blijkt dat je hiertoe verplicht bent.

 

Voor je andere zaken zou ik nog eens goed kijken welke nog een kans maken en die weghalen bij hen. De wijze waarop ze met jou omgaan is niet fatsoenlijk. er is gewoon een onevenredig belang 280 euro voor jou zaak versus 9000 euro aan zaken voor jou. Het incassoburo had of gebruik moeten maken van de bestaande klantrelatie om met jou snel en vaardig te bemiddelen over de afhandeling of hij had deze vordering niet in behandeling moeten nemen. Nu ontstaat er toch wel een heel rare en onacceptabele situatie. Maar toch zou ik eerst jou aandeel in de zaak oplossen (of in elk geval proberen) voordat je hoog van de toren gaat blazen.

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Ondernemertje

 

Wil je uberhaupt nog wel dat ze iets voor je doen? ik weet dat zaken lang kunnen duren maar als er 2 jaar niks loskomt dan zijn ze gewoon niet goed bezig, je zou minimaal 1x per jaar een overzicht moeten krijgen van zaken waar in 12 maanden niets mee is bereikt om vervolgens te kijken wat zinvol is om te doen.

als dit de manier is waarop ze werken hoeven ze niks meer voor me te doen, zal ook absoluut nooit meer een nieuwe vordering aan hun uit handen geven.

Maar met huidige zaken en vonnissen zit ik helaas wel aan ze vast.

Voor wat betreft je eigen vordering, als je zelf ook ervaring hebt met schulden dan weet je dat er meer kosten zijn om rekening mee te houden als wettelijke rente. bij een hoofdsom van 160 euro zit je zo op de 120 euro kosten. om te beginnen heb je al de incassokosten die ze mogen rekenen, dat is al 36 euro, jou wettelijke rente is 33 euro, zit je al bijna op 70 euro. Die overige 50 euro zou zomaar eens een verstekvonnis kunnen zijn.. je weet zelf inmiddels hoe laks het incassobureau is met het betekenen van het vonnis in jou zaken >;(

in die 160 euro zit al incasso kosten. bedrag was hoger maar zijn 2 bedragen van iets van 300 euro totaal al verrekend waarna die 160 openstaand overbleef.

dus enkel wettelijke rente komt erbij. vonnis is er niet want ben ook niet gedagvaard daarvoor.

hebben enkel 2 briefjes geschreven en daarna nog 2 e-mails zonder onderwerp (die ik vrijwel automatisch verwijder zonder te lezen).

 

kortom je hebt een punt als je zegt dat ze het gewoon even moeten specificeren. dus betaal de hoofdsom en de wettelijke rente daarvan weet je dat je daar toch aan vast zit. Persoonlijk zou ik de incassokosten ook meenemen dus in totaal 160+33+36=229 euro betalen of desnoods 193 en er dan een mail aan wagen dat je de hoofdsom plus zelfberekende rente hebt betaald (met excuses) en dat je het restant bereid bent te betalen als uit een deugdelijke specificatie blijkt dat je hiertoe verplicht bent.

ik heb al aangegeven dat ik zou gaan betalen als ze me een specificatie sturen maar dat willen of kunnen ze niet. en pas als hele bedrag betaald is willen ze verder praten over mijn dossiers. gewoonweg chantage dus en dat accepteer ik in geen enkel geval van een bedrijf waar ik zaken mee doe.

Voor je andere zaken zou ik nog eens goed kijken welke nog een kans maken en die weghalen bij hen. De wijze waarop ze met jou omgaan is niet fatsoenlijk. er is gewoon een onevenredig belang 280 euro voor jou zaak versus 9000 euro aan zaken voor jou. Het incassoburo had of gebruik moeten maken van de bestaande klantrelatie om met jou snel en vaardig te bemiddelen over de afhandeling of hij had deze vordering niet in behandeling moeten nemen. Nu ontstaat er toch wel een heel rare en onacceptabele situatie. Maar toch zou ik eerst jou aandeel in de zaak oplossen (of in elk geval proberen) voordat je hoog van de toren gaat blazen.

 

ze hadden gewoon mijn vragen moeten beantwoorden en mij nog even een brief/e-mail moeten sturen of nog beter even bellen metd e melding: denk er even aan dat er nog een bedrag openstaat inzake dossier...

Ik heb afgelopen jaren tientallen keren contact met ze gehad en nooit 1 woord over gesproken door hun en nu ineens weigeren ze iets te doen als ik niet direct betaal.

Als ze nu bij al die egsprekken dat steeds hadden aangegeven dat ik nog moest betalen kan ik er nog enigzins inkomen (hoewel het dan ook onfatsoenlijk is en niet volgens contract) maar niet ruim 2 jaar bij alle contacten over zwijgen en dan ineens weigeren iets te doen vanwege die vordering.

Link naar reactie
  • 0

Als bedrijven hun hakken in het zand zetten over "domme" bedragen die niet relevant zijn in de relatie is er meestal meer aan de hand. Als zij een of meerdere vorderingen van je afhandelen hebben ze het geld al binnen, dus is er eigenlijk geen reden om überhaupt de betaling af te dwingen.

 

Ik vraag me echt af of ze niet bijna failliet zijn of andere organisatorische problemen hebben.

Link naar reactie
  • 0

Uiteraard dienen zij de rekening aan u te specificeren. Als u geen dagvaarding heeft ontvangen, dan kan u ervan uitgaan dat er inderdaad geen verstekvonnis is toegewezen. Maar vraagt u om de specificatie, dan weet u het zeker.

 

Voor het overige bent u gerechtigd hen in gebreke te stellen. Doet u dat bij aangetekend schrijven en geef een redelijke termijn om te reageren en het verzuim te herstellen. Daarna kunt u uiteraard vervolgstappen overwegen. Naast dit formele traject doet u er goed aan het contact ook op informele wijze voort te zetten.

www.deurwaarder.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 216 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.