• 0

rente / oprenting stamrechtkapitaal

weet iemand hoe ik de rente bijschrijving van een stamrecht bv op de balans verwerkt

ik heb van het stamrecht kapitaal de rente uitgerekend, en het dan bij de reserve vermeld maar wat is dan de tegenboeking van dat bedrag.

het bedrag van de rente bijschrijving is 2195,= eind van het jaar

is het dan een balanspost en winst/verlies

maar hoe en waar boek ik dat op de balans?

mvg

jannie

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

• 0

Herafin geeft de journaalpost.

Op de balans zal de voorziening voor de stamrechtverplichting groeien. Als aan de activa-zijde geen gelijke verhoging van de activa plaatsvindt (door rente op rekening, winst beleggingen etc), zal het eigen vermogen van de B.V. veranderen.

JM juristen & adviseurs

ondernemingsrecht:

samenwerkingsverbanden | overeenkomsten | (algemene) voorwaarden en reglementen | bedrijfsstructuren | bedrijfsoverdrachten.

Link naar reactie
  • 0

Ik bespeur hier een misverstand over de vraag van rente en de antwoorden over oprenten.

Of zit ik zelf verkeert wat TS schrijft over rente?

Rente uit bijvoorbeeld een actieve bankrekening (wordt in januari ontvangen) en wordt in het afgelopen boekjaar vermeld als post “gereserveerde rente” Debet op tegen post “rente nog te ontvangen” Credit .

Oprenten komt uit de Kosten Opslag op de stamrechtvoorziening begin boekjaar. Tenminste bij mij.

Het kan zijn dat andere vormen ook bestaan.

De Kosten Opslag kan bijvoorbeeld 2,5% of 1,5 % zijn, vermeld in de statuten.

Bij €100.000 stamrechtvoorziening en 2,5% is de Kosten Opslag €2500,-

Bij mij en volgens mijn adviseur is oprenting een vereffening tussen opbrengst en kosten.

Het verschil tussen Opbrengst (inclusief “rente nog te ontvangen”) en Kosten is bijvoorbeeld €1000,-

De nieuwe stamrechtvoorziening wordt dan €100000+€1000-€2500=99500,-

En de Kosten Opslag komt op Credit . Dientengevolge is (bij mij) het resultaat ook €2500).

Kan iemand dit beamen?

Link naar reactie
  • 0

Ik sluit met ieders welnemen dit topic. Enerzijds omdat dit een een stamrechtvraag betreft die niet gelieerd is aan (actief) ondernemen en daarom niet past bij de scope van Higherlevel, anderzijds omdat de vraag van TS al beantwoord is.

Hoewel vaker vermeld/uitgelegd nogmaals de motivatie van de moderators om terughoudend te zijn met stamrechtvragen en deze alleen toe te staan als het echt gerelateerd is aan actief ondernemen (bijv starten van eigen bedrijf)

[*]Higherlevel is een ondernemersforum, geen stamrechtforum

[*]we proberen de aanzuigende werking van stamrechtvragen - veroorzaakt door de hoge google ranking van HL op stamrechtgebied - in te dammen omdat er eenvoudigweg te veel niet ondernemersgerelateerde stamechtvragen gesteld werden.

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar