• 0

Korte termijnsfinanciering voorraad

Hallo allemaal,

 

Alweer zo'n anderhalf jaar geleden kwam ik hier voor het eerst met vragen over mijn webshop. Ik ben toen vanaf 0 begonnen met amper kennis en moet zeggen dat ik er niet slecht vanaf gekomen ben. Mijn webshop is nog niet landelijk bekend en maakt geen enorme omzetten maar er blijft toch een sterk stijgende lijn inzitten (omzet van januari bvb 2,5 keer zo groot als die van januari vorig jaar.

 

Nu heb ik een productgroep die erg goed loopt. Door de hoge minimumorders en lange levertijd (3-7 weken) zit ik vaak met tekorten. Klanten reserveren wel, maar lang niet iedereen zal dat doen en wil wachten. Daarom wilde ik graag een grote order in één keer plaatsen.

 

De aankoop is ongeveer zo veel als de omzet van 2 maanden. Ik verwacht op 6 maanden nog maximum 10% over te hebben. Ongeveer een 10% is nu al gereserveerd.

 

Opties waar ik aan dacht:

- eigen spaargeld gebruiken en later weer op spaarrekening zetten. Dit is volgens de boekhouder mogelijk zonder extra belastingen enz. De opbrengst op de verkoop is groter dan de interest op de spaarrekening

- kaskrediet bij de bank: momenteel de enige lening die ik krijg, rood staan dus eigenlijk, rente zo rond de 9,75% volgens mij. Dit is mogelijk maar jammer voor de marge. Er blijft wel nog voldoende over om het het waard te maken

- klanten aanmoedigen om vooruit te betalen. Nu betaalt men gereserveerde producten pas als ze binnen zijn. Ik heb echter geen enorme marge op de producten en ik denk niet dat een particulier geïnteresseerd is in bvb 5% korting bij vooraf betalingen, dit levert volgens mij niet voldoende op om de aankoop te doen

 

Wat lijkt jullie het beste scenario? Heeft er iemand ideeën om de klanten toch vooraf te laten betalen? Ik wil graag gebruik maken van het feit dat deze producten nu populair zijn, wanneer ik het bedrag van de omzet moet 'sparen' ben ik weer enkele maanden verder en misschien te laat.

Het gaat om producten in de prijsklasse 50-150 euro

 

Alvast bedankt!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Helemaal mee eens. We kunnen hier een aantal calculaties maken en je voorrekenen dat dit de goedkoopste optie is, maar ik denk dat (gezien wat je schrijft) je dit zelf ook weet!

 

Dennis

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    13 leden, 204 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.