• 0

Financiering bedrijfspand

Ik ben bezig met een bedrijfsplan, voor mezelf én voor de bank, in verband met de aanschaf van een bedrijfspand. Mijn bedrijf bestaat sinds 2002, begonnen als student, en is sindsdien groeiende. Inmiddels zijn we uit onze spreekwoordelijke voegen gegroeid en moet er echt betere huisvesting komen.

 

Nu las ik een aantal topics van 'lotgenoten' en vond dat ik mijn ervaring tot nu toe even moest delen. In een opwelling heb ik bij 3 banken via internet een aanvraag gedaan, met de achterliggende gedachte dat zij mij zouden bellen om een afspraak te maken. Normaal zou ik zoiets niet via internet doen, maar ze bieden de service nu eenmaal aan en ik had niet gedacht dat de financiering in mijn geval een probleem zou worden.

 

Van de 3 banken, Rabobank, ABN en ING, ben ik door 2 banken daadwerkelijk gebeld, alleen de Rabobank laat verstek gaan. Dit heeft mij echter minder doen verbazen dan de reactie van de ING. De beste man belde mij tijdens kantooruren en deelde mij op een uiterst correcte manier mee dat ze mijn aanvraag niet eens in behandeling zouden nemen. Ze hadden verder geen gegevens van mijn onderneming en hebben dus de KvK en Graydon geraadpleegd. Daar was verder geen vuile was te vinden, alleen bij Graydon stond volgens de beste man de registratie "Klant betaald af en toe met vertraging".

Voor de rest was er nergens een negatieve aantekening te vinden bekende de man en ook het kredietadvies was positief, maar alleen vanwege deze vermelding werd de aanvraag niet in behandeling genomen.

 

Deze vermelding kwam mij wel bekend voor, ik kreeg namelijk hetzelfde te horen toen ik een aantal jaren (!) geleden een telefoon abonnement afsloot bij een bevriende telecom winkelier.

 

Maargoed, ik heb erg mijn best moeten doen om de ING medewerker niet uit te lachen. Ons betalingsgedrag is gewoon goed en dat weet ik zelf als geen ander. Soms vraag ik me af waarom ik de facturen niet pas na 14 of 30 dagen betaal, als de betalingstermijn afloopt.

 

Vervolgens heb ik contact opgenomen met de firma Graydon, wat blijkt? Ze hebben géén gegevens over ons bedrijf en ons betalingsgedrag en de vermelding bij onze bedrijfsnaam is de standaard vermelding die een bedrijf krijgt indien er geen verdere gegevens beschikbaar zijn.

 

Waarop baseert de ING dan dat ze mijn aanvraag niet in behandeling willen nemen?

 

Maargoed, verder, de ING ben ik wel klaar mee. Mijn eigen bank, ABN Amro, was de eerste die belde. Geen call-center niveau maar iemand met verstand van zaken. Deze dame was oprecht verrast dat ik bezig was het bedrijfsplan uit te werken en zou die graag bij de aanvraag inzien, ik kon deze meenemen naar het persoonlijk gesprek. Ik heb toen aangeboden het plan vooraf op te sturen zodat zij zich konden inlezen en we e.e.a. sneller konden afronden. Nogmaals was de dame positief verrast. Zo kan het dus ook!

Nu begrijp ik dat mijn eigen bank een beter inzicht heeft in mijn bedrijf (omzet, banksaldo etc.), maar toch.

 

Maargoed, nu ik hier toch bezig ben, heb ik ook wat vragen. Ik wil tenminste 3 offertes aanvragen, maar ben met name benieuwd wat ik kan verwachten ten aanzien van rente, afsluitprovisie en het maximale hypotheekbedrag.

 

Bedrijfspand: € 150.000

Executiewaarde (getaxeerd): € 137.500

Verbouwing: € 40.000

Eigen investering: € 25.000 (liever iets minder)

 

Bedrijf:

 

Omzet 2010: € 500k

Netto winst: € 70k

Tendens omzet en winst: steigende

Markt: krimpende

 

Verder heb ik niet al te lang geleden een eigen huis gebouwd waar direct overwaarde in zit (€ 100k eigen geld, € 15k afgelost), waarvan ik echter alleen mijn deel (50%) als onderpand kan/wil inbrengen. Ik snap dat ik er vanzelf achter kom wat gangbare rentes zijn als ik de onderhandelingen in ga, maar ik kom liever wat beter beslagen ten ijs, zeker als je uitrekent wat het effect van 0,1% rente op de lange termijn doet!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Eerste vraag: wat is de rechtsvorm ( eenmanszaak/ VOF/ BV?)

 

Bank zal berekenen wat de solvabiliteit (aansprakelijk vermogen/Balanstotaal) is ná investering. Er wordt uitgegaan van 20 tot 30 %. Kijk daar eens naar!

 

Normaliter word ca 60 tot 70 % van de executiewaarde verstrekt op 25 jaar lineair af te lossen. Vervolgens zal gekeken worden of de exploitatie de rente- en aflossingslasten kan dragen en of er nog middelen overblijven voor groei/vervangingsinvesteringen.

 

Je stelt aankoop op 150/m. ( kk?) verbouwing 40/m. komt op te investeren 190/m. eigen inbreng 25/m. Te financieren 165/m. daar gaat het mis.

Er van uitgaande dat de executiewaarde ná verbouwing uitkomt op ca 155/m. en de bank maximaal 70 % wil financieren, dus 108/m. kom je (165/m. -/- 108/m.) 57/m. tekort.

 

Mogelijk dat voor dit tekort de overwaarde in je huis meegenomen wordt door de bank, maar dat zal dan op basis van een volwaardige hypothecaire inschrijving geschieden en dat is volgens jou niet mogelijk, omdat slechts 50% mogelijk is.

 

Uitgaande van 165/m. en 25 jaar lineair aflossing ca 6,5 /m. per jaar en een rente van stel 4,5 % i.e. 7/m. komt je financieringslast uit op ca 13,5/m. per jaar. Of dat past bij jouw netto winst van 70/m. kan ik niet beoordelen, ken de onttrekkingen niet. evenals de afschrijvingen.

 

Oh ja, afsluitprovisie ca 1,5 % van het te financieren bedrag, maar je moet zeker onderhandelen, als ze je graag willen hebben, is er altijd ruimte!

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Marco, bedankt voor je reactie!

Even wat antwoorden op een rij:

 

Rechtsvorm: Eenmanszaak

Solvabiliteit (volgens jouw formule): 39,3%

 

Als ik uitga van het huidige bedrijfsresultaat minus de extra kosten die nu ontstaan dan blijft er een alleszins redelijke salaris over. Het voordeel van een partner met een goed inkomen is dat ik zelf minder uit de zaak hoef op te nemen. Nadeel daarvan is dat mijn partner ook daadwerkelijk de helft van het huis betaald heeft en dat ik haar deel niet als zekerheid voor de bank kan en wil stellen.

 

Overigens hoop ik dat de bank wat verder wil gaan dan 70% EW want dat trek ik echt niet zonder de bedrijfsvoorraad te halveren of een paar debiteuren fysiek te bedreigen.

 

Voor wat betreft de rente die je noemt, die lijkt me erg laag, is dit echt de huidige te verwachten rente? Als ik op internet rondkijk dan kom ik eerder op 6% uit. De afsluitprovisie van 1,5% vind ik dan weer vrij hoog.

Link naar reactie
  • 0

@henkhenk

 

Jouw ervaring met ING is dat toch weer anders dan die van mij en dateert al van bijna een jaar terug eigenlijk:

 

Voorheen had ING het ondernemersteam: als je daar een plan in wilde dienen werd er gezegd: wij behandelen alleen plannen die voorzien zijn van een "accoutantsverklaring". Dit betekent eigenlijk dat de ING wil dat de accountant verklaart dat er geen onregelmatigheden in de opstelling van de begroting zitten. Dus als je bijv. in je plan schrijft dat je in het 2e halfjaar een kantoorruimte wilt huren, dan zou die accoutant moeten kijken of je daarvoor in je plan ook inrichting opneemt en afschrijving. daarnaast moet de accountant een oordeel geven of de begroting voldoet aan de boekhoudkundige regels. Helaas wordt je hiermee FORS op kosten gejaagd.

 

Vorig jaar maart heb ik contact gehad met ING inz. de verruimde regels inz. borgstellingskrediet (Heb er ook een bericht over geschreven destijds). Hier speelden 2 zaken waardoor ik zelfs geen plan in kon dienen:

* het plan moet een kredietvraag hebben van meer dan 250K (is in strijd met de wettelijke regeling; die vermeld nl. geen minimumbedrag. De "staatsbank "weigerde dus mee te werken aan de regeling zoals haar "broodheer"die heeft opgesteld door haar eigen regels te maken"

* ik had een accoutantsverklaring nodig; het liefst van een accountant die vergelijkbare projecten/bedrijven zoals het mijne in portefeuille had zodat er een referentiekader aanwezig was om mijn begrotingen te toetsten. Dit kostte mij teveel geld; minimaal 1500 euro en dan had ik nog geen garantie op krediet.

 

Ik heb eigenlijk meer het geval dat ING geen MKB wil financieren en dat wij gewoon maar van alles verzint...want bij jou geven ze weer een heel andere reaktie.

 

Mail je plan anders gewoon eens naar of sf.mkb.verkoopondersteuning AAP ing. n l

 

Ik denk dat je dan een heel andere reaktie krijgt :-) Ben benieuwd.

Maar ik heb het, net als jou, opgegeven bij deze bank.

 

Maar als je dan naar de Rabo of ABN gaat en zij aangeven dat ze afwijzen op grond van gebrek aan zekerheden, krijg je het advies: je hebt meer kans bij de bank waar ook je hypothheek loopt (ING!); als je nl. het krediet niet terug kunt betalen, hebben zij het 1e pandrecht op de hyptheek en dus halen zij daar de zekerheidsstelling uit.. Maar helaas...ING werkt niet bepaald mee en wilde niet in discussie over dat borgstellingskrediet.

 

Heb je trouwens bij ABN/RABO gevraagd of je die lening onder het borgstellingskrediet kon krijgen? Probeer dit anders nog eens bij diezelfde banken>

Link naar reactie
  • 0

Goedemiddag,

 

Ik heb daar in mijn topic "lastige financiering" al over geschreven, maar ik zal het nog variërend samenvatten.

ING is een prima bank. Voor Henk zijn er best mogelijkheden daar om aan tafel te komen.

 

Twee afdelingen

A) Business banking

B) MKB Banking

 

Henk, jij komt uit bij MKB. Business is voor de echte grote jongens.

Bij MKB worden je cijfers ingevoerd in een software systeem. Belangrijk daarbij zijn huidige solvabiliteit en rentabiliteit gelopen jaar en de prognose, secundair wordt er gekeken naar zekerheden. Dan zijn er nog je plannen, hoe realistisch die zijn.

Als het op papier overkomt als een indianenverhaal gaan ze in achteruit.

 

Je zegt nettowinst 70K, binnen een eenmanszaak. Ik neem aan dat dit na privéopnamen en brutering daarvan is. Zo niet dan heb je daar al je grootste probleem te pakken, dan namelijk 70K bij 500K omzet is er of iets mis met je brutomarge of je kostenstructuur is als een overjaarde kerstboom.

 

Je zekerheid aanbieden in de vorm van 50% van het eigen huis, is voor de bank geen zekerheid. Je kunt geen half huis verkopen. Dus in dat opzicht is het alles of niets. Bij het hele huis heb je wel een leuke zekerheid te bieden.

MAAR Banken hebben tegenwoordig meer dan ooit de zogenaamde zorgplicht.

Dus er wordt primair gekeken naar je mogelijkheden om vanuit je exploitatie aflossingen en rente te kunnen voldoen.

Kun je dit niet en is je prognose daarin niet sterk verbeterend, dan doen ze het niet. Vooraf aansturen op een probleemgeval mogen ze niet afdekken met "als het mis gaat, dan hebben we zijn huis, knallen maar!".

Op dezelfde wijze wordt er gekeken naar BBMKB.

 

Je hebt het over een bedrijfspand kopen. Hoe doe je het nu dan? Vanuit huis of huur je een pandje?

Als je vanuit huis werkt en je wilt naast je bestaande privéwoning een bedrijfspand kopen, moet uit je prognose heel duidelijk blijken dat je daardoor betere resultaten gaat krijgen. Bijvoorbeeld door een betere efficiency, of omdat je vanuit een bedrijfspand sterk kunt doorgroeien op relatief korte termijn.

De bank stelt namelijk ook de volgende vraag:

"Waar is het geld voor bedoeld?" Een pand zal jouw antwoord zijn. Vervolgens krijg je de verplaatsende vraag "waarom een pand?" Als jouw motivatie dan is:"nou, lijkt mij prettig, mijn vrouw is mij thuis zat, geeft wel lekker smoel in de markt", ik noem maar wat, dan mag je het allemaal lekker zelf betalen, doen ze niet aan mee.

Dus! Onderbouw duidelijk het waarom en laat zien dat je resultaat daardoor verbeterd.

 

Voorts.

Rabobank achterhalen. Niet bellen, maar naar de plaatselijke Rabo gaan, je melden bij de receptie en zeggen dat je een accountmanager wilt spreken. Binnen 3 dagen zit je aan tafel.

 

Bla bla over Graydon en andere controlemonsters? Heb je dat wel goed begrepen, of had jouw contactman net zijn happy hour achter de rug? Je bent een eenmanszaak dus als ze op voorhand al controleren dan is het bij de BKR, en die telt wel.

Ben je BKR "schoon" dan is er geen accountmanager die daarna nog eens allerlei andere Dbases gaat checken.

Weet je zeker dat je niet door een verdwaalde telefoonrekening een BKR hebt staan? Dit kan namelijk wel aanleiding zijn geweest voor hem om verder te graven.

 

Geloof me. Ik sta hier inmiddels bekend als de banker killer.

Er gaat heel veel mis in bankland, daar kun jij maar één ding aan doen: keihard dwars door de deuren blijven lopen en vooral altijd blijven glimlachen. Dus als je na de laatste HL informatie nog steeds denkt dat je ruim solvabal bent en dat jouw bedrijf substantieel gaat bijdragen aan de nieuwe gouden eeuw, zorg dan dat je aan tafel komt, dit werkt niet door de telefoon of via het internet.

 

Succes!

 

Groet,

Berend

Ondernemersbevlogenheid is passie vanuit realisme.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de nuttige reacties, altijd nuttig als er iemand meedenkt!

Eerst even wat zaken rechtzetten:

 

1. Mijn aanvraag voor een hypotheek is nog niet afgewezen, alleen ING gaf aan dat ze de aanvraag niet eens in behandeling wilden nemen. Mijn gevoel was inderdaad ook dat ze überhaupt niet wilden financieren en dat ze daarbij een reden hebben gezocht. Mijn hypotheek loopt bij de Rabo dus ik denk dat ik daar maar eens aanklop zodra ik mijn bedrijfsplan helemaal rond heb. Dat plan is nu grotendeels klaar, ik wil hem alleen nog even laten doorlezen door twee bekenden (een RA en een lerares) op inhoud en spelling.

 

Mail je plan anders gewoon eens naar of sf.mkb.verkoopondersteuning AAP ing. n l

 

Bedankt voor het mailadres! Is er nog een naam aan wie ik de mail moet richten of is het een algemeen mailadres?

 

Dan zijn er nog je plannen, hoe realistisch die zijn.

Als het op papier overkomt als een indianenverhaal gaan ze in achteruit.

 

Daar ben ik het helemaal mee eens, wishfull thinking is valkuil nummer 1. In mijn bedrijfsplan heb ik het omgedraaid. Ik had voor mezelf een realistische prognose gemaakt op basis van de huidige marktsituatie en de ontwikkelingen daarin. De stijging in omzet en brutowinst die daaruit resulteerde vond ik voor een buitenstaander niet echt geloofwaardig overkomen, dus heb ik de omzetstijging in de prognose gehalveerd. Het resultaat blijft op basis van de prognose ongeveer gelijk aan dat van vorig jaar, ondanks de gestegen kosten. Alles is onderbouwd op basis van de cijfers van voorgaande jaren en een duidelijke marktontwikkeling, knappe vent die daar in een persoonlijk gesprek nog doorheen prikt.

 

Je zegt nettowinst 70K, binnen een eenmanszaak. Ik neem aan dat dit na privéopnamen en brutering daarvan is. Zo niet dan heb je daar al je grootste probleem te pakken, dan namelijk 70K bij 500K omzet is er of iets mis met je brutomarge of je kostenstructuur is als een overjaarde kerstboom.

 

70k is het bedrijfsresulaat, voor IB en prive opnamen. Toch ben ik het niet met je eens dat een bedrijfsresultaat van 70k ongezond is. We zijn een groothandel, 60% van de omzet gaat op aan inkopen, 4% is transportkosten. Daalt de omzet dan dalen deze "kosten" evenredig. Verder investeren we ieder jaar in groei, wat het bedrijfsresultaat drukt.

 

Je zekerheid aanbieden in de vorm van 50% van het eigen huis, is voor de bank geen zekerheid. Je kunt geen half huis verkopen. Dus in dat opzicht is het alles of niets. Bij het hele huis heb je wel een leuke zekerheid te bieden.

MAAR Banken hebben tegenwoordig meer dan ooit de zogenaamde zorgplicht.

Dus er wordt primair gekeken naar je mogelijkheden om vanuit je exploitatie aflossingen en rente te kunnen voldoen.

Kun je dit niet en is je prognose daarin niet sterk verbeterend, dan doen ze het niet. Vooraf aansturen op een probleemgeval mogen ze niet afdekken met "als het mis gaat, dan hebben we zijn huis, knallen maar!".

Op dezelfde wijze wordt er gekeken naar BBMKB.

 

Helder! An sich geen verkeerde gedachtengang, hadden ze eerder moeten doen, die banken ;D

 

Je hebt het over een bedrijfspand kopen. Hoe doe je het nu dan? Vanuit huis of huur je een pandje?

Als je vanuit huis werkt en je wilt naast je bestaande privéwoning een bedrijfspand kopen, moet uit je prognose heel duidelijk blijken dat je daardoor betere resultaten gaat krijgen. Bijvoorbeeld door een betere efficiency, of omdat je vanuit een bedrijfspand sterk kunt doorgroeien op relatief korte termijn.

De bank stelt namelijk ook de volgende vraag:

"Waar is het geld voor bedoeld?" Een pand zal jouw antwoord zijn. Vervolgens krijg je de verplaatsende vraag "waarom een pand?" Als jouw motivatie dan is:"nou, lijkt mij prettig, mijn vrouw is mij thuis zat, geeft wel lekker smoel in de markt", ik noem maar wat, dan mag je het allemaal lekker zelf betalen, doen ze niet aan mee.

Dus! Onderbouw duidelijk het waarom en laat zien dat je resultaat daardoor verbeterd.

 

Goed dat je dit aanhaalt. Voor mij is dit absoluut helder, ik heb alleen nog niet duidelijk in mijn plan verwerkt hoe de huisvesting tot op heden geregeld was. Stom!

 

Bla bla over Graydon en andere controlemonsters? Heb je dat wel goed begrepen, of had jouw contactman net zijn happy hour achter de rug? Je bent een eenmanszaak dus als ze op voorhand al controleren dan is het bij de BKR, en die telt wel.

Ben je BKR "schoon" dan is er geen accountmanager die daarna nog eens allerlei andere Dbases gaat checken.

Weet je zeker dat je niet door een verdwaalde telefoonrekening een BKR hebt staan? Dit kan namelijk wel aanleiding zijn geweest voor hem om verder te graven.

 

Het gesprek met de ING man was bijzonder helder en duidelijk, ik ben er zeker van dat ik hem goed begrepen heb. BKR heb ik zelf niet gecheckt, maar die moet clean zijn. Zelfs als puber had ik mijn geldzaken al op orde!

 

Geloof me. Ik sta hier inmiddels bekend als de banker killer.

Er gaat heel veel mis in bankland, daar kun jij maar één ding aan doen: keihard dwars door de deuren blijven lopen en vooral altijd blijven glimlachen. Dus als je na de laatste HL informatie nog steeds denkt dat je ruim solvabal bent en dat jouw bedrijf substantieel gaat bijdragen aan de nieuwe gouden eeuw, zorg dan dat je aan tafel komt, dit werkt niet door de telefoon of via het internet.

 

Ik denk dat we er een beetje hetzelfde over denken. Ik ben er van overtuigd dat ik die hypotheek rond krijg, de vraag is alleen hoeveel van mijn kostbare tijd ik er aan kwijt ga zijn... 8)

Link naar reactie
  • 0

Hai Henk,

 

Goede motivaties!

 

Heikel punt blijft toch wel die 70K.

Op zich is dat idd een mooi resultaat, voldoende voor een ondernemer, eens, je zult het zeker ook niet allemaal verteren.

je uitleg van de opbouw verklaart het optisch scheve effect.

Maar hier gaat het huidige huis en het pand dus wel een grote rol spelen. Ik zal het toelichten.

 

Banken stellen een gewenst gezinsinkomen. Iedere bank hanteert daar weer een andere benadering voor, maar over het algemeen komt het op hetzelfde neer. Wanneer bijvoorbeeld je momenteel een privéhypotheek hebt van 350, dan stelt men dat daar een gezinsinkomen van 75 - 80 K voor moet staan. Dan zit je krap met jouw 70, althans(!) als je partner geen eigen inkomen heeft, wanneer dat wel zo is, dan mag je dat bedrag van het wensbedrag aftrekken en zit je goed.

 

Dan is het van belang hoe je de bedrijfshuisvesting nu hebt geregeld,

Huurpandje? Wat zijn dan de lasten nu? In hoeverre heeft de hypotheek een verhogend effect op je huisvestingskosten ten opzichte van de huurlasten?

Geen huurpandje, dus bedrijf aan huis? Dan komt de volle mep kosten van de bedrijfshypotheek on top of je begroting en keldert je bedrijfsresultaat hard. Bovendien moet je er lineair op gaan aflossen, en heb je die capaciteit? Drukt dus ook op je liquiditeit/bedrijfsresultaat.

 

Kortom, ik ken de specs natuurlijk niet van jouw plan, maar wat je wilt gaan doen kan dus behoorlijk belastend zijn voor jouw huidige bedrijfsresultaat. En dat heeft de gemiddelde banksnor al snel op het snotje en beland je in het grijze archief.

Dan wordt dus je onderbouwing voor het waarom en de effecten van de aankoop/verhuizing erg van belang. En zal je prognose heel duidelijk gelinkt moeten kunnen worden aan de reden van verhuizing.

 

Als het spannend blijft en uitzicht op een goed resultaat van de hypo uitblijft, overweeg dan de optie van een woon/werk object. Hier staan banken vaak iets flexibeler in, zeker in jouw geval, omdat je dan vanuit de verkoop van je huidige woning keihard 140K(100+15+25) kunt inleggen (cash is altijd harder dan borg/zekerheid). Omdat de combi van woon/werk vaak veel goedkoper is in aanschaf dan separaat aangekochte objecten, kun je ook hoger in de markt zoeken of kun je met een lager investeringsbedrag (400K?) hetzelfde woon/werk genot of mogelijk zelfs meer realiseren dan met twee separate objecten. Bij een solvabiliteit van 25% na investering,minimum binnen bankwezen en moet er wel een goed businessplan op tafel liggen, kun je de huizenmarkt op tot 500 - 600K. Ook wel afhankelijk van de regio waar je woont, biedt dat perspectieven denk ik?

 

Succes!

 

Groet,

Berend

Ondernemersbevlogenheid is passie vanuit realisme.

Link naar reactie
  • 0

Hoi Berend,

 

Nogmaals dank voor je reactie. Een bedrijfswoning zou voor mij ideaal zijn, echter wonen we momenteel in Duitsland en dat levert dan weer zoveel voordelen op dat ik hier voorlopig niet weg wil. Bedrijfswoning in Duyitsland heb ik al bekeken en is geen optie.

 

Hypotheek op het huis bedraagt € 245k, waarvan € 195k door een Nederlandse hypotheek en nog eens 50k verdeeld over de ouders van beide kanten. Partner heeft een bruto inkomen uit loondienst van ca. € 60k. Gezamenlijk inkomen op dit moment dus € 130k. De huisvestingskosten zouden inderdaad als extra kostenpost op het resultaat drukken, hoewel ik echt verwacht dat we dit al in 2011 volledig kunnen compenseren. De "kosten" bedragen ca. 21k per jaar inclusief aflossing.

Link naar reactie
  • 0

Hai Henk,

 

Voor zover ik het dus nu kan zien heb je dus een privépand van 350K met een hypotheek van 195 op eigen titel en 2 X 25K op ieders ouders titel. Je zegt 100K eigen geld te hebben ingebracht bij de bouw en 15K inmiddels te hebben afgelost, op de eigen hypo neem ik aan.

 

Je bedrijf (eenmanszaak) heeft een bedrijfsresultaat van 70K, je hebt een liquide eigen verrmogen van 25K, je partner heeft een vaste job met 60K inkomen. Jullie zijn beide BKR-schoon.

 

Beste Henk, als je een goed businessplan(!!!) hebt en je manifesteert je in een redelijk stabiele en OK-markt, (krimpend weliswaar) en je krijgt de steun van je vrouw doordat ze bereid is mee tekenen (jullie woning zit dan wel ook in de boedel) dan kan ik maar een ding zeggen.

 

Daar stapt iedere bankier met twee vingers in de neus in mee.

 

Zorg dat je aan tafel komt, presenteer de man bij het plan, als dat plaatje ook klopt, ga dan vandaag maar vast de champagne halen.

 

MAAR: als je het alleen wilt doen, zonder de support van je vrouw (dus ook geen overwaarde woning beschikbaar), is het nog geen gelopen race en zul je erg overtuigend moeten zijn.

 

Groet!

Berend

Ondernemersbevlogenheid is passie vanuit realisme.

Link naar reactie
  • 0

Nou de kogel is -eindelijk- door de kerk. Amateurisme van de hoogste plank bij de ABN Amro, ik hoorde maar niks van mijn huisbankier en na diverse telefoontjes maar eens wat lawaai gemaakt op de lokale vestiging. Eerst bleek dat mijn contactpersoon zat te wachten op informatie die ik al 10 dagen eerder had doorgestuurd en waarvan de ontvangst ook was bevestigd. Later bleek dat er binnen de ABN nóg iemand met mijn aanvraag bezig was en die had daar gewoon niet heel veel haast mee.

 

Deze tweede persoon deelde mij telefonisch mee dat er te weinig zekerheden e.d. waren en dat de hoogte van de financiering een probleem was. Vervolgens ging ik op gesprek bij contactpersoon 1 en die vertelde doodleuk dat hij de financiering met € 10k had verhoogd omdat hij dacht dat dat wel handig zou zijn ???

 

Ondertussen ook een positief gesprek gehad met de Rabo en ook daar in eerste instantie beperkingen m.b.t. de hoogte v/d financiering. Vervolgens ouderwets handjeklap gedaan m.b.t. de voorwaarden en uitgekomen op een rentepercentage van 5,1% voor 5 jaar vast. Door het amateuristische gedoe bij de ABN en ervaringen uit het verleden had ik er niet heel veel behoefte aan om de financiering daar af te sluiten, daarom heb ik bij de Rabo laten doorschemeren dat e.e.a. door kon gaan als ze de financieringsruimte van de ABN wilden matchen en dat deden ze uiteindelijk zonder morren.

 

Overigens gaven alle contactpersonen die ik gesproken heb aan dat het bedrijfsplan van bovengemiddelde kwaliteit was en daarmee doorslaggevend voor de goedkeuring van de financiering. Achteraf ben ik dus érg blij dat ik daar zoveel tijd en energie in heb gestoken.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 226 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.