• 0

(Il)legale uitzendbureau's

Hoe zit dat nou precies met legale en illegale uitzendbureau's en waarom zou er een register moeten komen, terwijl we al de KVK hebben?

 

Het lijkt mij dat de Belastingdienst toch wel moet zien dat er zwart geld wordt betaald, dut dat lijkt me niet het probleem. Hooguit wat meer controleurs in dienst nemen.

 

Als het gaat om illegale werknemers kan men toch gewoon meer mensen aannemen bij de arboinspectie (die controleren dit toch?)

 

Andere problemen zie ik niet echt, maar misschien zie ik het probleem verkeerd.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Jasper,

 

Ik zat gisteravond met verbijzing te kijken naar Nieuwsuur. Naar een minister die zegt dat een uitzendbureau zich zou moeten inschrijven in het KvK. Dat moet toch iedere onderneming? Een uitzendbureau is een normale onderneming zoals ieder andere en moet ook ingeschreven staan in het KVK. Als je een uitzendbureau wilt runnen en het allemaal volgens de regeltjes wilt doen dan is het best een complexe zaak. Jammer dat het zo moet. Blijkbaar is het nodig.

 

Het probleem ligt bij de controle. De zgn. CAO- politie controleert wel en treedt wel op maar dat is pas als er melding is gemaakt van wantoestanden. Ze gaan dus niet preventief te werk.

Tevens moeten veel uitzendbureaus aangesloten zijn bij de SNA. Deze zorgt voor periodieke controles van de aangesloten uitzendbureaus op naleving van de regels (afdrachten, betaling salarissen, betaling reserveringen). De controles worden uitgevoerd door oa CROP en VRO. Als je wilt uitzenden in de vleesverwerkende industrie of bijvoorbeeld in de transport (TLN) dan "mogen" ondernemingen alleen maar zaken doen met gecertificeerde uitzendbureaus. Dat staat al in een aantal CAO's omschreven.

 

Een groot probleem is dat veel ondernemers zich niet bewust zijn van de risico's die zij lopen als ze niet met een gecertificeerd uitzendbureau zaken doen. Stel dat bij een controle blijkt dat het uitzendbureau zijn zaakjes niet op orde heeft dat gaat de inlener net zo nat. De boetes zijn niet mals. Maar, zoals gezegt, dat gebeurt pas nadat er melding is gemaakt van wantoestanden.

 

Huisvesting is ook een probleem. Ik ken ook de voorbeelden van buitenlandse krachten die in een oude kippestal liggen. Het gebeurt echt. Maar ook daar schort het aan controle. De branchorganisaties ABU

en NBBU hebben ook het certificaat Certified Flexhome bedacht om ook op deze manier aan opdrachtgevers te laten zien dat het uitzendbureau zijn zaakjes op orde heeft.

 

Je geeft aan dat er meer controleurs aangesteld moeten worden. Helaas, helaas, is al gebleken dat sommige auditers het ook niet zo nauw nemen en gevoelig kunnen zijn voor een presentje. Zover ik weet is dit een uitzondering maar wel een nare constatering.

 

Het probleem ligt niet alleen bij uitzendbureaus maar ook bij de inleners. Mijn mening is dat een inlener alleen maar zaken zou willen doen met een gecertificeerd uitzendbureau. Zolang de vraag bestaat naar goedkope werknemers zal er altijd uitschot blijven bestaan. Ik hoor vaak de prijzen waarvoor die werknemers uitgeleend worden. Dat kan gewoonweg niet. Die "uitzendbureaus" geven het zelfs toe! Ja, wij "verdienen" het alleen met de verhuur van woningen/ slaapplekken.

 

Onlangs heeft de ABU een reclamecampagne gehouden om inleners te wijzen op de risico's die zij lopen.

Zoals je ziet doen de bonafide uitzendbureaus er alles aan om de kwaliteit van de dienst hoog te houden door zichzelf allerlei normen en certificaten op te leggen. Juist omdat de controle niet voldoende is. De omgekeerde wereld, zeg maar.

 

Controle, controle, controle het kan niet goed genoeg en vaak genoeg gebeuren. Maar die controleurs van de belastingdienst of arboinspectie zijn van de overheid en er moet ergens op bezuinigd worden. :-\

 

Door de crisis is er al een redelijke kaalslag geweest onder de uitzendbureaus. De markt trekt nu weer aan en ik las gisteren dat er een nieuwe top in 2014 wordt verwacht voor de uitzendbranche. Nu is het dus de tijd om die veranderslag te maken en iedereen (uitzender, inlener, uitzendkracht) te wijzen op hun (morele) plicht om zaken te doen met kundige uitzenders. Ook zouden sommige uitzenders het lef moeten hebben om "nee" te verkopen aan inleners als het gaat om arbeidsomstandigheden en tarieven.

 

Een mooi streven lijkt me!

 

Hopelijk heb je nu een beetje een beeld van uitzendland.

 

Geluk!

 

Ferry

 

 

 

 

 

 

Altijd opzoek naar het "That's it!"- moment.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je uitleg. Ik gebruik zelf geen uitzendbureau's, ooit zelf wel bij de grote jongens gewerkt. Maar de manier waarop men daar om ging met uitzendkrachten en opdrachtgever weerhoudt mij er nu van om ze ooit in te huren. Maar dat ter zijde.

 

MEn wil nu dus weer nieuwe extra controle systemen gaan invoeren, omdat het oude systeem niet werkt. Lijkt mij dat het goedkoper is om de oude te verbeteren. Maraja dan kan de minister er neit zijn naam aan hangen en daar doen ze het over het algemeen voor.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 232 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.