Ga naar inhoud
  • 0

What Not To Say in a Business Plan

  • Translate to English

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0
Retired Mod     7,8k 145
In my opinion, terminology, such as disintermediation, sweet spot, ASP, best of breed, and win-win should be outlawed for the next 100 years. For building a real business, these terms are meaningless.

 

Daar wil ik aan toevoegen: Deal Flow, Strategische Alliantie, First Mover Advantage, Synergetisch Voordeel, Clusterbeleid, Kenniseconomie, ??? weten jullie er nog een paar?

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

Iedere vrijdag in Utrecht, gratis uurtje "sparren" met ervaren ondernemers en investeerders. www.innosquad.nl

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0
Legend     752 33

Hoi mede-higherlevelaars,

 

Het stuk is een variatie op de bekende "Ten lies of entrepreneurs" van Guy Kawasaki (CEO van Garage Technology Ventures). Het is al weer een tijd geleden dat hij dit schreef maar ze zijn nog altijd actueel. Ik lees veel business plannen en in bijna allemaal zie ik een of meerdere van deze "leugens".

 

Als je via google zoekt op bovenstaande tekst vindt je veel verwijzingen. Onderstaand een link naar het hele artikel dat Kawasaki destijds schreef (ik meen in 2001):

 

http://bpa.arizona.edu/~ruscher/TopTenLiesEntrepreneurs.pdf

 

Met vriendelijke groet,

 

PS. HIj schreef ook over de "Ten lies of venture capitalists". Dit is eveneens een aanrader.

 

Ties

Link naar reactie
  • 0
Retired Mod     7,8k 145

Variant op het thema:

 

Ondernemers maken fouten, maar investeerders ook. Qoute uit de gids startkapitaal:

 

Zoals er nauwelijks rationele argumenten zijn om te kiezen voor het zelfstandig ondernemerschap, zijn er nauwelijks rationele argumenten om te investeren in jonge innovatieve bedrijven. Sterker nog: het is NIET verstandig om te investeren in jonge innovatieve bedrijven (het is alleen WEL erg leuk). Ik ken aardig wat lieden die van de koude kermis thuis kwamen toen ze dachten even snel rijk te worden aan een leuke start-up.

 

DOE HET DAN OOK NIET. Het zal zeker tegenvallen. Gemiddeld leveren investeringen in innovatieve start-ups nauwelijks rendement. Slechts als u bereid bent ook veel tijd in uw investering te steken, kunt u leuke resultaten behalen. Zou u de gemaakte uren weer in rekening brengen, dan bleef er van de winst niet veel over. Resultaten van een groot onderzoek over de werkwijze en de resultaten van Informal Investors vindt u hier.

 

Doet u het toch, houdt dan de volgende punten in de gaten.

Veel succes,

Beuk van de Vecht.

 

Ondernemers gaan de fout in

 

Ondernemers maken veel fouten. Op zich is dat normaal. Echter enkele fouten zijn zo fundamenteel van aard, dat u serieus moet twijfelen aan de kwaliteiten van de ondernemer als hij één van de onderstaande misstappen begaat.

 

ü   niet te weten wat ze willen

Een ondernemer die niet in 10 minuten kan uitleggen, wat hij gaat doen, waarom hij dat zo gaat doen en waarom het zo leuk is voor u om daar aan mee te doen, heeft niet goed nagedacht over zijn zaak.

 

ü   veel te eisen en weinig te delen

U ziet het al aan het businessplan. Leuk plannetje gemaakt, 5 mln nodig voor de uitvoer ervan en u mag blij zijn dat u 15 % van de aandelen krijgt. Als u al aandelen krijgt. Een ondernemer die uitsluitend in uw geld geïnteresseerd is, is uw aandacht niet waard. Zij hebben geen respect voor uw positie en u zult nooit een "vruchtbare relatie" met hen opbouwen

 

ü   de investeerder te verwarren met een opdrachtgever (overheads)

Een ondernemer die zichzelf voor een directeurssalaris in het businessplan zet, inclusief prachtig kantoor, dito secretaresse en auto van de zaak, snapt niet dat hij ondernemer is/wordt. Hij wil liever werknemer zijn en neemt zelf geen enkel risico. Hij ziet u als een soort opdrachtgever.

 

ü   (loze) rendementsbeloften te doen

Voor de ontwikkeling van een prille zakelijke relatie is het niet goed om beloften te doen die niet kunnen worden waargemaakt. Rendementsbeloften bij een startende onderneming zijn typisch beloften waar geen garanties voor (kunnen) worden gegeven en die dan ook niet gemaakt moeten worden. U moet er niet naar vragen en de ondernemer moet er niet mee komen. Er moeten natuurlijk wel allerlei rendementsscenario's doorlopen worden, maar die moeten nimmer de status van "belofte" krijgen. Dat verstoort geheid de relatie.

 

ü   aan te nemen dat het plan niet kan falen

Alle plannen kunnen mislukken. NIEMAND kan beoordelen of een plan succesvol zal zijn of niet. Succes moet gemaakt worden en is mede van een groot aantal externe factoren afhankelijk. Wie investeert in een startend of groeiend bedrijf loopt ALTIJD risico.

 

 

Investeerders gaan de fout in

 

Niet alleen ondernemers gaan de fout in, investeerders maken ook steevast fouten. Zelf raad ik ondernemers aan meteen te stoppen met de onderhandelingen als investeerders met één van de onderstaande eisen komen. Doen ze dat, dan kan de samenwerking onmogelijk iets worden. Dan mist die de noodzakelijke wederkerigheid. Ik raad u aan uzelf en anderen een plezier te doen, door onderstaande fouten te vermijden.

 

ü uitsluitend in rendement en fiscaliteit geïnteresseerd te zijn

Echte investeerders zijn geïnteresseerd in de ondernemer, zijn plan en zijn aanpak. Is het een goede ondernemer en doet hij verstandige investeringen, dan is rendement daarvan het gevolg. Rendement is NOOIT een doel op zich en fiscaliteit is een luxe probleem. Ik ken persoonlijk wel meer dan 100 particuliere investeerders en er woont er niet één in België.

 

ü   51% aandeel of zeggenschap “eisen”

De ondernemer is de baas. Het is een slechte zaak als de investeerder op de stoel van de ondernemer gaat zitten. Dat is niet zijn taak. Een goede investeerder helpt de ondernemer de baas te blijven over zijn eigen zaak. Als investeerders substantieel meer investeren dan ondernemers, worden er afspraken gemaakt, dat de investeerders kunnen ingrijpen als het mis gaat. Ingrijpen en misgaan zijn dan wel netje gedefinieerd.

 

ü fee, salaris of vaste vergoeding vragen

Investeerders investeren en zijn geen interim-manager of adviseur. Ze investeren niet alleen geld, maar ook tijd. Daarvoor zijn ze aandeelhouder. Geld onttrekken aan de onderneming is niet slim als je het er eerst zelf in moet stoppen. Soort sigaar uit eigen doos, die de overheads opjaagt en de levenskansen van de onderneming ernstig in gevaar brengt.

 

ü een andere agenda hebben

zoals exclusief goederen en diensten willen leveren, snel winst willen maken terwijl de ondernemers wil/moet investeren, andere toekomstplannen hebben voor de onderneming dan de ondernemer zelf, kortom: de investeerder en de ondernemer moeten BEIDEN dezelfde motivatie hebben om hun tijd en geld in de onderneming te steken, anders gaat het mis.

 

ü garanties vragen van de ondernemer zelf

Investeerders verstrekken risicodragend vermogen. Dat betekent dat het geld van de investeerder risico draagt. Daarvoor krijgt de investeerder ook een (winst)aandeel in de onderneming. Als de investeerder dat risico niet wil lopen, moet hij niet investeren. Het is uit den boze, dat een investeerder (privé)garanties vraagt of krijgt van de ondernemer voor als het mis gaat. Samen uit samen thuis, dat is het motto.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

Iedere vrijdag in Utrecht, gratis uurtje "sparren" met ervaren ondernemers en investeerders. www.innosquad.nl

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0
Legend     752 33

Hoi mede-higherlevelaars,

 

Nog een variatie op dit thema in RedHerring.com. Een artikel uit 2000 geschreven door Bill Reichert, wederom van Garage.com.

 

Ten myths and realities of VC

10: The Internet changes everything.

9: Venture capitalists fund startups.

8: I've got to perfect my business plan.

7: VCs back teams.

6: There is more money out there than good ideas.

5: Find a need and fill it.

4: If you build it, they will come.

3: Someone will steal my idea.

2: VCs don't get it.

1: Our projections are conservative.

 

Deel 1 vindt je @ http://www.redherring.com/Article.aspx?f=articles/archive/vc/2000/0614/vc-vcps061400.xml

 

Deel 2 @ http://www.redherring.com/Article.aspx?f=articles/archive/vc/2000/0621/vc-vcps062100.xml&hed=VC+P.S.%3a+Top+ten+VC+myths%2c+part+2

 

Je moet je nog wel even (gratis) registreren om beide artikelen te kunnen lezen.

 

Met vriendelijke groet,

 

Ties

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Verberg sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 274 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.