• 0

Aangifte ondernemers IB

Goedendag,

 

Ik ben zojuist bij een administratiekantoor geweest met de vraag of ik de ondernemersaangifte goed heb ingevuld.

Ben namelijk een beetje aan het knuntselen geweest met de gegevens van boekjaar 2010 die heb ingevoerd in het programma van 2009. Met als doel om tezien of het ging lukken.

 

Toen ik de balans en winst/verliesrekening liet zien zei hij het volgende:

 

Bij zo weining winst (€1000) kan je het ook opvoeren bij resultaat uit overige werkzaamheden in de particuliere aangifte.

 

Klopt dit ?

 

Er staat dadelijk wel een aangifte voor ons klaar in het ondernemersgedeelte van de belastingdienst.

 

Hierop antwoorde hij dat ik gewoon de particuliere aangifte kan invullen.

 

Klopt dit?

 

Bedankt voor de moeite

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik weet inderdaad dat er diverse aftrekposten zijn. Maar ik voldoe niet aan het urencriterium.

 

Is het wel mogelijk dat ik de MKB winstvrijstelling van 12% toepas in de particuliere aangifte?

 

Dus

Winst €1000

 

€1000 * 12 % € 120

 

Saldo € 880 (resultaat overige werkzaamheden)

 

 

Link naar reactie
  • 0

 

Er staat dadelijk wel een aangifte voor ons klaar in het ondernemersgedeelte van de belastingdienst.

 

 

Dan heeft je boekhouder het bij het verkeerde eind. De klaargezette aangifte moet je sowieso indienen. En daarbij de 12% MKB winstvrijstelling meepakken is natuurlijk prettig, hoewel niet gegarandeerd is dat de fiscus jou ook als ondernemer zal blijven zien nadat je deze aangifte ingediend hebt.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Bedankt Joost,

 

Het duidelijk, maar ik er weinig zin om de aangifte in te vullen voor ondernemers als ik alleen de MKB winstvrijstelling toepas.

 

Het voordeel wat ik hiermee bereik weegt niet op tegen de kosten die ik moet maken bij een boekhouder voor het opstellen van een jaarrekening.

 

Als ik een brief naar mijn belastingkantoor stuur met het verzoek/vraag of ik vanaf dit jaar mijn winst mag opgeven bij resultaat overige werkzaamheden IB particulier moet dit toch voldoende zijn?

 

Bedankt

Link naar reactie
  • 0

Ok ik bedoelde eigenlijk het invullen van de aangifte.

Ik denk dat ik het wel kan maar ben niet helemaal zeker of het goed is.

 

Dus dan heb ik wel een boekhouder nodig die de aangifte invuld en die hanteert natuurlijk een leuk bedragje dat niet opweegt tegen de vrijstelling MKB.

 

Conclusie lijkt mij het beste om te vragen of ik de IB particuliere aangifte mag gebruiken

 

 

Link naar reactie
  • 0

Dus dan heb ik wel een boekhouder nodig die de aangifte invuld en die hanteert natuurlijk een leuk bedragje dat niet opweegt tegen de vrijstelling MKB.

 

Als het uitsluitend neerkomt op het "klakkeloos" overnemen van de gegevens in een aangifteprogramma dan zijn er best boekhouders die dit voor een acceptabel bedrag uitvoeren.

 

Enkel indien de aanlevering niet compleet is, komt er wat meer bij kijken.

 

Ik deel dan ook niet de "vrees" om de aangifte uit te besteden.

 

Met vriendelijke groet,

 

Jan van Nistelrooij.

 

Link naar reactie
  • 0

Ok ik bedoelde eigenlijk het invullen van de aangifte.

Ik denk dat ik het wel kan maar ben niet helemaal zeker of het goed is.

 

 

Als ik dit lees dan ga ik ervan uit dat je voor zowel een privé aangifte als voor een aangifte als ondernemer "niet helemaal zeker bent". In mijn praktijk is het verschil tussen deze twee aangiften geen € 48,00.

Voor een volledige aangifte als ondernemer komt het totaalbedrag inderdaad uit op genoemde € 100,00.

 

Met vriendelijke groet,

 

Jan van Nistelrooij.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 176 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.