• 0

hanteren verschillende tarieven

Hoi,

 

Ik ben bezig met een nieuw project en ik vraag me het volgende af.

Het betreft een online dienst waar een (jaarlijks) abonnement voor nodig is.

Nu twijfel ik om voor deze dienst verschillende tarieven te hanteren, afhankelijk van ondernemingsvorm. Dit wil ik doen om met name bedrijven in het mkb tegemoet te komen.

Maar gaan de grotere bedrijven dit accepteren, want in principe betreft het dezelfde dienst.

 

Ik zou graag tips willen over of dit een verstandige aanpak is en hoe ik dit aan de grotere bedrijven ga verkopen.

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

20 antwoorden op deze vraag

  • 0

Je wilt de lagere tarieven compenseren met de hogere tarieven neem ik aan?

 

Vraag is dus, hoeveel laag en hoog ga je verkopen

En is de compensatie het waard?

 

En wat is een groter bedrijf en wat is mkb?

 

mkb is tot 100(CBS) personen en dat vindt ik toch wel een berhoorlijke toko.

Op me werk zitten we met 75 mensen maar wel een omzet van 15 miljoen?

 

En het hangt ook af van de dienst die je biedt

het prijskaartje dat hieraan hangt

en het verschil tussen laag en hoog tarief.

 

Als je je tarieven niet openbaar hoeft te maken, kan je natuurlijk altijd indivuduele tarieven aanhouden.

 

 

Link naar reactie
  • 0

onderscheid maak ik per ondernemingsvorm:

- eenmanszaak en vof voor een laag tarief

- BV en NV voor hoog tarief

 

We praten over tarieven van niet hoger dan 100 euro per jaar

verschil tussen hoog en laag zal rond de 25% liggen.

 

Link naar reactie
  • 0

Als je je tarieven niet openbaar hoeft te maken zie ik geen enkel probleem. Ingeval je dat wel van plan bent te gaan doen moet je oppassen.

 

Waarom wil je voor klein MKB een lager tarief hanteren. Ik neem aan om deze bedrijven ook bij je doelgroep te kunnen betrekken (je doet het toch niet echt uit liefdadigheid). Als dit het geval is, hanteer dan geen lagere tarieven, maar biedt een korting aan dit soort bedrijven, echter altijd gecompenseerd door iets (bijvoorbeeld een langere contractduur, drempels waarna de bedrijven toch het hogere tarief gaan betalen, bepaalde dienstverlening die ontbreekt, etcetera).

 

Mijn gedachte hierover: ga nooit zomaar lagere tarieven hanteren. Compenseer het altijd. Het is simpelweg niet uit te leggen aan de klanten die de hogere tarieven betalen. Het zelfde idee krijgt een klant als jeiets aanbiedt voo 1000 euro en de prijs naar 800 euro laat zakken omdat de klant het te duur vindt. Ik als klant zou ddan zeggen: oh, dus voor 800 euro is het ook nog interessant. Waaarom vroeg je dan eerst 1000 euro?

Link naar reactie
  • 0

Als het (redelijk) openbare tarieven zijn zou ik het niet doen. Iemand die onder het hoge tarief valt, voelt zich toch altijd belazerd als de dienst precies hetzelfde is.

 

Als je iets kunt aanbieden voor 75, maar je biedt het aan voor 100, dan weet de laatste klant dat hij tenminste 25 teveel betaald. Als je op die 75 verlies zou maken, zou je het uberhaupt niet aanbieden.

 

Link naar reactie
  • 0

Ja dat begrijp ik. Het tonen van de tarieven is dus eigenlijk geen optie bij prijsdiscriminatie.

 

Maar aan de andere kant worden er voor een pretpark ook verschillende tarieven gehanteerd (kinderen en 65+) voor hetzelfde product.

 

Het gaat er mij om dat ik het niet reeël vind om voor McDonalds hetzelfde tarief in rekening te brengen als de lokale snackbar (een fictief voorbeeld ;))

 

 

Link naar reactie
  • 0

Zolang we niet weten wat voor dienst het is, is het appels met peren vergelijken.

 

MCdonalds verkoopt immers geen bereklauwen :P

 

En als je denkt dat er meer gebruikers zijn voor je dienst, is een licentiesysteem dan niet handiger?

 

 

Link naar reactie
  • 0
Ik zou graag tips willen over of dit een verstandige aanpak is en hoe ik dit aan de grotere bedrijven ga verkopen.

 

ja, dat is verstandig als daarmee je omzet verhoogt. lijkt op yield management dat airlines doen. je dekt daarmee een groter deel van de prijselastiviteitscurve. de aanpak is: segmenteer je markt en differentieer je aanbod. segmenteren wil je blijkbaar doen op bedrijfsgrootte, maar je kunt wellicht ook aan andere indelingen denken. differentieren zou je kunnen doen door

  • bedrijfsgrootte, bijjvoorbeeld basic voor bedrijven met <10 werknemers, plus voor bedrijven met <25 werknemers enzovoort
  • diverse licentieovereenkomsten, bijvoorbeeld: 1 gebruiker, 2-10 gebruikers, 10 en meer. lijkt mij prima uitlegbaar want veel gebruikt.
  • toegang differentieren op momenten, bijvoorbeeld op kantooruren (grote bedrijven?) of buiten kantooruren (mkb-ers?)

Link naar reactie
  • 0

McBereklauw :P

 

Tja, wat voor dienst? Dat zeg ik hier toch echt niet. Ik weet dat het misschien wat vaag klinkt allemaal.

 

Laat ik het dan anders gaan stellen.

 

Wat vinden jullie van prijsdiscriminatie op een gelijk product of dienst?

En hoe verkoop je prijsdiscriminatie aan je klanten?

Link naar reactie
  • 0
En hoe verkoop je prijsdiscriminatie uit aan je klanten?

 

door te wijzen op het gedifferentieerde product. airlines vragen full-fare aan zakenreizigers maar zij kunnen daardoor tot het laatste moment hun reisplannen wijzigen. waar denk je dat de zaterdagnacht-regel (minimaal 1 nacht van zaterdag op zondag overblijven) vandaan komt? dat is om die zakenreizigers van de goedkope tarieven af te houden.

Link naar reactie
  • 0

We blijven nederlanders

dus prijsdicriminatie is niet te verdedigen.

 

Ons bent zunig.

En we willen het zo goedkoop mogelijk.

Voor hetzelfde product meer betalen. Is als water na de zee dragen.

Of geld in een bodemloze put storten.

 

:-\

Link naar reactie
  • 0

We blijven nederlanders

dus prijsdicriminatie is niet te verdedigen.

 

Ons bent zunig.

En we willen het zo goedkoop mogelijk.

Voor hetzelfde product meer betalen. Is als water na de zee dragen.

Of geld in een bodemloze put storten.

 

:-\

 

Maar toch doet niemand moeilijk als kinderen/studenten/65+ korting krijgen voor het zwembad, bioscoop, pretpark, enz.

Link naar reactie
  • 0
Maar toch doet niemand moeilijk als kinderen/studenten/65+ korting krijgen voor het zwembad, bioscoop, pretpark, enz.

 

Korting is iets anders dan een prijsverschil

 

Wel goed specificeren waarom een bepaalde groep korting krijgt en welke voorwaarden er aan vast zitten.

 

PS: ben student maar krijg geen korting bij de bios

 

 

Link naar reactie
  • 0

PS: ben student maar krijg geen korting bij de bios

 

Ow, als ik m'n ov-jaarkaart liet zien, kreeg ik doordeweeks altijd E1,50 korting.

Maar je hebt gelijk korting geven is niet hetzelfde als een prijsverschil hanteren, alhoewel het wel op hetzelfde neerkomt, want het is volgens mij ook een vorm van prijsdiscriminatie.

 

Link naar reactie
  • 0

Ben je weleens in Tsjechië geweest? Toen wij er waren (2 jaar geleden) hanteerden de meeste bedrijven / winkels / restaurants twee soorten prijzen. De prijs in cijfers was voor de toerist (dat kan iedereen lezen en begrijpen) en daarachter was het in het tsjechisch geschreven. Dat kan uiteraard alleen iemand lezen die de taal ook beheerst en dat leverde dus een flinke korting op. (Helaas moesten wij de toeristenprijs betalen).

 

Er was zelfs een parkeerplaats die hanteerde drie tarieven: auto / bus / tourist ;D

 

Je noemde een bedrag van 100 euro en een verschil van 25%, dus zou het uitkomen op 100 euro voor de grotere bedrijven en 75 euro voor het MKB. Zoals veel mensen hiervoor al adviseerden zou ik er ook een korting van maken (dus geen verschil in de prijs, maar voor bedrijven die <> een korting van 25%).

 

Probeer het laagdrempelig te houden en als het product goed is dan blijven de mensen toch wel hangen. Verschil in prijs is moeilijk uit te leggen en zeker niet geheim te houden... dus als je klanten belangrijk voor je zijn, zou ik voor een helder en duidelijk systeem kiezen.

 

Persoon

 

 

Leer alsof je eeuwig leeft, leef alsof het je laatste dag is!

Link naar reactie
  • 0

door te wijzen op het gedifferentieerde product. airlines vragen full-fare aan zakenreizigers maar zij kunnen daardoor tot het laatste moment hun reisplannen wijzigen. waar denk je dat de zaterdagnacht-regel (minimaal 1 nacht van zaterdag op zondag overblijven) vandaan komt? dat is om die zakenreizigers van de goedkope tarieven af te houden.

 

Dat werkt om 2 redenen:

 

- Het product is anders (wel/geen weekend moeten blijven is toch een verschil).

 

- De meerkosten worden vaak afgewenteld (op de werkgever oid).

 

Als iemand anders betaald, vlieg ik gerust voor $5000 op en neer naar londen, want wat zou het? Prive zou ik een ticket van $100 niet eens aanschaffen.

 

 

Overigens vind ik het vreemd BV's in de hogere tariefgroep te gooien. Lang niet alle BV's zijn grote bedrijven, er zijn er genoeg met maar 1 personeelslid/DGA. Bij een VOF zijn minimaal 2 mensen betrokken, maar het is ook mogelijk dat een vof of emz een gigantisch personeelsbestand heeft.

 

Misschien zou je ook korting kunnen geven aan startende bedrijven, dus 25% eraf als je in de laatste 2 jaar bent opgericht.. Dat is een redelijk objectief criterium (zelfs de belastingdienst denkt er zo over..), en zal veel overlap vertonen met je groot/klein scheiding.

Link naar reactie
  • 0

Wij maken ook gebruik van een gedifferensieerd prijsbeleid, maar een verklaring is noodzakelijk.

Bij ons kan een klant korting krijgen door bepaalde rapportages uit te schakelen. In prinicipe is het dus dezelfde dienst, de metingen vinden plaats en alle data wordt in de databaseopgeslagen. De toegang tot die data is echter beperkt.

 

Op die manier bereiken wij ook de onderkant van de markt.

 

Maar zoals eerder gezegd, het prijsverschil moet verdedigbaar zijn.

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie
  • 0

Daar komt bij, dat er hele arme BV's zijn en hele rijke eenmanszaken. Je hebt een aardig vooroordeel bij die bedrijfsvormen :)

En vergis je ook niet in een vrijdagmiddagborrel van de lokale middenstand (en netwerkmeetings enz.):

"Is trouwens helemaal niet duur, 75 euro voor dat abonnement bij Martijn.".

"Betaal jij 75? Ik betaal 100!?"

 

Of dat iemand met een 75 euro abonnement een ander aanraadt dat abonnement ook te nemen en die moet ineens 100 euro betalen.

Dan is 'bedrijfsvorm' een zwak argument. (Ook om: zie boven)

 

Groet,

Annedien

 

 

Link naar reactie
  • 0

Tja, nu je het zegt Annedien....

 

Maar ik ben er denk ik al uit. Het worden meerdere abonnementsvormen.

Een uitgebreid abonnement tegen een hoger tarief (uiteraard) is dan ook meer gericht op de grotere (en rijkere ;)) bedrijven.

 

Bedankt!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 288 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.