• 0

Overheid start proef met Fraudehelpdesk (Fraudemelddesk)

 

Die naam kan je verkeerd opvatten. Het betreft geen hulp aan fraudeurs en malafide acquisiteurs maar aan gedupeerden. Eind februari gaat de desk open voor particulieren en kleine zelfstandigen. En bij SAF zoeken ze twee studenten die de communicatie kunnen begeleiden:

 

...de praktische uitwerking en -uitvoering van een communicatieplan voor de lancering van een nieuwe, landelijke fraudehelpdesk (openstelling 26 februari) waar particulier en kleine zelfstandige met klachten, ervaringen en vragen terecht kunnen. Tevens het inhoudelijke beheer van de bijbehorende website en de lopende website www.fraudemeldpunt.nl. Het betreft een proefproject van het Ministerie van Veiligheid en Justitie dat begint eind februari en loopt tot eind 2011. Samenwerking met vele overheidsinstanties en de private sector.

 

Noem het dan meteen FraudeMeldDesk en link door naar HL (die graag wat extra juridische backup krijgt in de omgang met dubieuze advertentiewervers en hun advocaten).

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Staat genoteerd. Ik zal contact met hen opnemen en navraag doen met name gericht op:

 

a) ondernemers die hier in ons forum "slachtoffer" zijn van dit soort praktijken

b) meldingen die zij ontvangen te delen met ons, zodat anderen gewaarschuwd worden/zijn.

 

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0

 

Suggestie is een apart deel van het forum open te stellen voor een beperkt (en dus duidelijk afgebakend) aantal fraudegevoelige onderwerpen die voor ondernemers relevant zijn, onder juridische hoede van en met moderatiebegeleiding door die helpdesk.

 

Welke onderwerpen?

 

* dubieuze advertentiewerving

* dubieus ondernemersadvies

* dubieuze financiers

* dubieuze leveranciers

 

En dan alleen wanneer er geen bestaande conflict- of klachtenstructuur is. Want die fraudemelddesk gaat vanzelf merken dat er ook kaf in de klachtenkoren zit.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

 

De fraudehelpdesk is geopend onder de naam fraudehelpdesk.

 

Opening landelijke fraudehelpdesk

26-02-2011

 

Pogingen tot fraude en oplichting zijn voor burgers en kleine ondernemers vaak lastig te herkennen. Tot nu toe konden zij moeilijk informatie krijgen over allerlei vormen van fraude en oplichting. De helpdesk is een landelijke vraagbaak, die via de website en telefonisch informatie geeft over de verschillende vormen van fraude en oplichting. Ook krijgen mensen tips hoe zij kunnen voorkomen dat zij slachtoffer worden. Met de oprichting van de Fraudehelpdesk komt de minister tegemoet aan de wens van de Tweede Kamer om aan burgers en kleine ondernemers praktische hulp te bieden.

 

Minister Opstelten: ‘De Helpdesk is een praktische vraagbaak, waardoor mensen kunnen voorkomen dat ze de dupe worden van oplichters en fraudeurs. En wie al slachtoffer is, krijgt advies welke instantie hen het beste kan helpen.’ Voor slachtoffers van fraude is het soms lastig te bepalen waar zij zich het beste kunnen melden. De Fraudehelpdesk neemt nauwkeurig op hoe iemand slachtoffer is geworden en begeleidt de gedupeerde vervolgens bij het melden van hun zaak bij de juiste instantie, zoals de AFM, ConsuWijzer, het Centraal Meldpunt Identiteitsfraude of de politie

 

De helpdesk neemt zelf geen meldingen in behandeling, maar krijgt via de vragen en doorverwijzingen wel belangrijke informatie over de omvang van fraude en oplichting in Nederland. Die informatie geeft de helpdesk door aan het ministerie van Veiligheid en Justitie. Bovendien zullen de medewerkers van de helpdesk scherp in de gaten houden of er nieuwe oplichtingspraktijken opduiken in Nederland, zodat daar meteen voor gewaarschuwd kan worden.

 

De Fraudehelpdesk is op werkdagen tussen 10.00 en 16.00 uur bereikbaar via het telefoonnummer 088-7867372 en via de website www.fraudehelpdesk.nl.

 

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wie is er online?
    2 leden, 217 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.