• 0

Leveranciers zoeken

Hallo mensen,

 

ik ben al een tijdje bezig met het aanschrijven van verschillende groothandels en producenten,

maar tot op heden levert het weinig op.

Nu wil ik ze via de telefoon gaan benaderen, maar waar moet ik op letten en wat moet ik vragen.

En ook belangrijk welke vragen kan zelf vanaf hun zijde verwachten.

 

Ik wil eerst een leverancier vinden voordat ik alles op poten ga zetten voor mijn onderneming, maar dat blijkt dus best lastig te zijn.

 

Vragen die ik zelf heb bedacht zijn o.a.;

 

- Is uw bedrijf ook bereidt te leveren aan webshops

- Wat is de minimale afname hoeveelheid/bedrag

- Wat doet uw bedrijf om uw zakelijke partners te beschermen tegen concurrentie onderling, ik moet natuurlijk wel kunnen concurreren.

- Hoe snel kan er na de bestelling geleverd worden

- Hoe zit het met garanties/retourzendingen/defecten

- Wat zijn de betalingsvoorwaarden (ik wil graag de mogelijkheid bekijken om bv. te betalen na 60 dagen, mits mogelijk.)

- Hanteert het bedrijf concurrende prijzen? (wederom, ik moet wel kunnen concurreren anders schiet het niet op.

 

 

Maar ik moet ze natuurlijk overtuigen om aan mij te leveren, de grote merken zullen dit niet zo snel doen, maar een groothandel bijvoorbeeld wel. Maar dan is het weer de vraag of ik wel tegen de prijzen op kan die bijvoorbeeld bij de grotere winkel ketens gehanteerd worden.

 

Hoe krijg ik bijvoorbeeld een prijslijst in handen, leveranciers geven deze ook niet snel af. Uiteraard zal dit per afnemer verschillen. Al is het maar een gemiddelde prijs, zo weet ik of het überhaupt zin heeft om met die leverancier in zee te gaan.

 

Graag hoor ik jullie reacties.

Alvast bedankt!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

In welke markt wil je actief worden?

 

De gemiddelde groothandel zit niet te wachten op iemand die net komt kijken. Hun naam zegt het al, groot -> omvang/schaal & handel -> als jij het wil hebben is het handel. Als jij 3 doosjes per week wil, worden zij daar niet wild van.

De beste methode is vaak een bezoek regelen. Of een vertegenwoordiger komt bij jou langs, of jij gaat bij hun op bezoek. Hierdoor weet jij en zij wat voor vlees ze in de kuip hebben. Daarbij moet jij ook vragen van hun beantwoorden, zoals segmentatie/doelgroep, verwachte omzet, etc.

 

Vergeet daarbij niet dat jij hun geld kost totdat ze een order binnenkrijgen. Jij moet hun overtuigen dat leveren aan jou iets oplevert.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je reactie.

 

Goed ik snap dat de meeste daar niet op zit te wachtten, maar men moet ergens beginnen toch?

Tuurlijk is het de bedoeling dat ik groot ga afnemen, dat is wel de intentie aangezien je dan de meest scherpe prijzen zal krijgen.

Voordat ik kan bepalen hoe mijn omzet in elkaar zit en hoe het financiële plaatje eruit zal gaan zien, zal ik eerst wat prijzen moeten zien voordat ik berekeningen kan maken.

Ik richt me op de consument in het middensegment. Nadeel is dat deze markt erg groot is, voordeel is dat de markt die er is zich niet goed genoeg (mijn inziens) exploiteert via internet. De intentie is om de grootste aanbieder te worden via internet,

sterke punt hiervoor zal de marketing zijn. Veel kan ik hierover niet zeggen.

 

Het rare aan groothandels is dat ze op inhoudelijke vragen vaak niet reageren, maar zodra ik alleen maar "ik zou graag 5000 stuks van dit en dit artikel willen kopen," dat ze dan ineens wel direct reageren. Maar ik wil natuurlijk van alles weten over kwaliteit, leveringsvoorwaarden, kwaliteit, prijzen enz. enz. Dan haken ze vaak ineens af. Waarom dat is begrijp ik niet helemaal.

 

 

De markt waarin ik me begeef is niet zo belangrijk, voor mij is belangrijk hoe benader je leveranciers en hoe haal ik die over om met mij in zee te gaan, ook al ben ik een starter op de markt.

 

Grt.

Link naar reactie
  • 0

De markt waarin ik me begeef is niet zo belangrijk, voor mij is belangrijk hoe benader je leveranciers en hoe haal ik die over om met mij in zee te gaan, ook al ben ik een starter op de markt.

Het makkelijkste is een keer een afspraak met een accountmanager maken, dan kun je alles doorspreken en voorleggen.

Link naar reactie
  • 0

Hallo mensen,

 

ik ben al een tijdje bezig met het aanschrijven van verschillende groothandels en producenten,

maar tot op heden levert het weinig op.

Heb je al professioneel briefpapier, een briefje uit de printer zonder logo of bedrijfsgegevens wordt niet zo serieus genomen bij een groothandel.

 

Nu wil ik ze via de telefoon gaan benaderen, maar waar moet ik op letten en wat moet ik vragen.

Wat dacht je van een boute vraag, "Ik wil klant bij jullie worden, kunnen we een gesprek voeren face tot face."

 

En ook belangrijk welke vragen kan zelf vanaf hun zijde verwachten.

Heb je al klanten.

Wat is je verwachte jaarafname.

Inschrijvingsformulier KvK.

Zakelijk bankrekeningnummer.

 

Ik wil eerst een leverancier vinden voordat ik alles op poten ga zetten voor mijn onderneming, maar dat blijkt dus best lastig te zijn.

 

Mag niet zo moeilijk zijn.

 

- Is uw bedrijf ook bereidt te leveren aan webshops

Webshop of winkel in een winkelstraat, wat is het verschil voor de groothandel.

 

- Wat is de minimale afname hoeveelheid/bedrag

Goeie vraag.

 

- Wat doet uw bedrijf om uw zakelijke partners te beschermen tegen concurrentie onderling, ik moet natuurlijk wel kunnen concurreren.

Je bent niet meteen een partner, maar gewoon een afnemer, en de groothandel zal daar niet veel tegen kunnen doen.

Je moet je eigen producten zien te verkopen.

 

- Hoe snel kan er na de bestelling geleverd worden

- Hoe zit het met garanties/retourzendingen/defecten

Normale vragen, retourzendingen zitten ze vaak niet op te wachten, garanties, defecten valt ook deels onder jou verantwoordelijkheid, B2B is anders als B2C.

Je kan niet alles meer terugschuiven naar jouw groothandel.

 

- Wat zijn de betalingsvoorwaarden (ik wil graag de mogelijkheid bekijken om bv. te betalen na 60 dagen, mits mogelijk.)

Reken op 7 of 14 dagen, misschien 30 dagen met een machtiging, hou daarbij rekening met het maximale krediet wat je kunt krijgen.

Als er nog 10.000 euro open aan onbetaalde rekeningen open staat, wat al vrij hoog is voor een beginner, zullen ze niet nog eens voor 10.000 euro aan je leveren in dezelfde week of maand.

- Hanteert het bedrijf concurrende prijzen? (wederom, ik moet wel kunnen concurreren anders schiet het niet op.

Het zijn over het algemeen bruto prijzen, de korting die je krijgt bepaalt jouw marge en verkoopprijs.

Natuurlijk zit er een prijsverschil in producten, maar dat heeft ook vaak te maken met een b.v. kwaliteitsverschil.

Maar ik moet ze natuurlijk overtuigen om aan mij te leveren, de grote merken zullen dit niet zo snel doen, maar een groothandel bijvoorbeeld wel. Maar dan is het weer de vraag of ik wel tegen de prijzen op kan die bijvoorbeeld bij de grotere winkel ketens gehanteerd worden.

Afname bepaalt mede je kortingspercentage, je moet je afvragen of je als nieuwkomer tegen die prijzen op wil boksen.

 

Hoe krijg ik bijvoorbeeld een prijslijst in handen, leveranciers geven deze ook niet snel af. Uiteraard zal dit per afnemer verschillen. Al is het maar een gemiddelde prijs, zo weet ik of het überhaupt zin heeft om met die leverancier in zee te gaan.

Brutoprijzen zijn vrij verkrijgbaar, wederom de verstrekte korting bepaalt je marge en verkoopprijs.

Het rare aan groothandels is dat ze op inhoudelijke vragen vaak niet reageren, maar zodra ik alleen maar "ik zou graag 5000 stuks van dit en dit artikel willen kopen," dat ze dan ineens wel direct reageren. Maar ik wil natuurlijk van alles weten over kwaliteit, leveringsvoorwaarden, kwaliteit, prijzen enz. enz. Dan haken ze vaak ineens af. Waarom dat is begrijp ik niet helemaal.

Een vraag van 5000 stuks is concreet, dat willen ze verkopen, een briefje met vragen over kwaliteit etc. is niet concreet.

Een gesprek face tot face is daarentegen wel weer concreet. er zit een persoon die heel misschien uit kan groeien tot hun grootste klant.

 

 

 

Je komt erg onervaren over, ik weet niet in welke markt je je gaat begeven, maar hou er rekening mee, dat als je deze vragen stelt zoals hierboven, dat je niet erg serieus wordt genomen. Ik wens je veel succes.

:)

Link naar reactie
  • 0

Ik wil eerst een leverancier vinden voordat ik alles op poten ga zetten voor mijn onderneming, maar dat blijkt dus best lastig te zijn.

 

 

Ik had niet gelezen dat je eerst alles wilde onderzoeken, voor je begint.

 

Realiseer je wel, dat je groothandel niet verantwoordelijk voor het slagen van je onderneming.

 

Deskresearch is het eerste, wat zijn de verkoopprijzen bij je concurenten.

Dat zullen dan ca. ook jouw verkoopprijzen behoren te zijn.

 

Dan nog een eerste gesprek bij een groothandel, pak het brutaal telefonisch op en ga voor een gesprek.

 

Zeg ook eerlijk dat je gaat beginnen, maar dat je wel inkoopsprijzen nodig hebt, leveringsvoorwaarden, minimaal bestelbedrag, etc.

 

Dan ontwikkelt er zich wel een gesprek, krijg je misschien nog wel goeie tips, ze willen echt wel aan je verkopen.

 

Link naar reactie
  • 0

Je draait het een beetje om. Meestal ga je eerst je hele ondernemingsplan schrijven, en als onderdeel daarvan ga je ook kijken naar wie je leveranciers zouden kunnen gaan zijn.

 

EDIT gister of misschien zelfs vanmorgen precies dezelfde vraag gezien van iemand anders op dit forum. Waarom denkt iedereen dat je moet beginnen met het vinden van een leverancier voor je spullen, voordat je überhaupt iets anders op papier of zelfs maar in je hoofd heb over de rest van je onderneming? Of ben ik nou gek en is het juist de bedoeling dat je eerst een leverancier zoekt voordat je andere details uitgewerkt hebt ???

 

EDIT zie ook wat ik hier zei. Schrijf of bedenk in elk geval eerst eens wat je wilt doen en op wat voor manier. Dan komen de leveranciers vanzelf als je het plaatje verder aan vult :)

Link naar reactie
  • 0

Beste Yatsuba,

 

Ik vind dat je al een goede start hebt gemaakt om vragen op te stellen waar je een leverancier mee uitvraagt. Het is enorm belangrijk voor je onderneming om direct vanaf het begin met de juiste leverancier(s) in zee te gaan.

 

Maar je geeft ook aan dat ze niet echt op een startende webwinkelier zitten te wachten. Logisch, die hebben ze waarschijnlijk de afgelopen jaren al in grote getalen zien komen en gaan!

 

Dus... Verplaats je eens in de leverancier. Waarom wil die leverancier nou zaken met iemand doen? Wat kan je hem bieden? Nu weet ik wel dat je bij hem gaat kopen, dat zou toch genoeg moeten zijn? Maar een leverancier verdient helemaal niets aan iemand die 1 of 2 bestellingen doet en daarna niets meer... Dus overtuig hem/haar van je plan, deel die ook met hem! Vraag naar hun ervaringen, vraag naar aanvullingen op je plan... Overtuig diegene dat je een ondernemer bent waar ze niet omheen kunnen. Als je dat doet, zul je zien dat ze jou ook meer gaan vertellen, bijvoorbeeld over inkoopprijzen en voorwaarden. Dit heeft overigens wel 1 voorwaarde. Schrijf je in bij de KvK, anders neemt niemand je serieus...

 

En doe dat het liefste face to face. Ik deed mijn eerste gesprekken in een café-restaurant bij mij om de hoek.. ;)

www.TijdvoorChampagne.nl/relatiegeschenken | www.TijdvoorAlcoholvrij.nl | www.uglyxmas.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 190 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.