• 0

Niet-Europese holding boven Nederlandse BV

Mijn familie in Azie kan een gedeelte van werkkapitaal leveren voor activiteiten in Nederland.

Nu zijn er 2 mogelijkheden lijkt me. Een onderhandse lening of wellicht een vorm van holding-structuur.

Is dit tweede mogelijk?

Zou het zinvol kunnen zijn op kleinschalig niveau? Het buitenlands kapitaal zal ongeveer 20.000 EURO bedragen.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

• 0

De Coöp fungeert als een vereniging en dus zal er jaarlijks een ledenvergadering moeten plaatsvinden (ok, kan via Skype). Het bestuur telt minstens twee personen (grops en ?? in Azië) en de leden die actief zijn voor de Coop vallen in beginsel onder de gebruikelijk loonregeling van de fiscus.

Begrijp me goed, ik heb zelf een klant die een wereldwijde coop heeft, maar die wordt volledig bestuurd vanuit NL.

Laat ik het omdraaien: ik zie de voordelen er ook niet van in:

Welk gezamenlijk belang dient de coop dan en waarom zou dat aan te bevelen zijn boven een simpele lening? Coop oprichten die wereldwijd kan fungeren is ook geen kwestie van 400 euro immers.

Ben benieuwd naar je visie.

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Afgezien van het feit dat een lening veel eenvoudiger te realiseren is dan een Holding-structuur, vraag ik me af of TS wel nagedacht heeft over de consequenties van een Holding-structuur. Dit betekent dat de familie in Azië mede-eigenaar wordt van zijn onderneming en gerechtigd is in toekomstige winsten. Een heel verschil met een simpele lening waarop alleen rente en aflossing wordt betaald.

Link naar reactie
  • 0

met buitenlandse aandeelhouders heeft een cooperatie meer voordelen dan een BV, denk aan dividend.

of je een vergadering van een bv hebt of van een cooperatie, maakt niet veel uit.

ik kan niet oordelen wat ts bedoeling precies is, het enige wat ik zeg is dat wellicht een coop interessanter kan zijn dan een BV. lening kan ook interessant zijn (en makkelijker), maar ik weet niet hoe dit aldaar belast gaat worden.

Met vriendelijke groet,

Hermes Ratgers

Link naar reactie
  • 0

In the current Dutch fiscal environment the Cooperative (in Dutch “Coöperatie”) is a commonly used legal form for a holding company. The primary reason for this popularity is that profit distributions by a Cooperative are by virtue of law not subject to Dutch dividend withholding tax. Under certain circumstances however the participants in a Cooperative can become subject to Dutch income tax, which can disqualify the use of a Cooperative in a specific situation.

Met vriendelijke groet,

Hermes Ratgers

Link naar reactie
  • 0

In the current Dutch fiscal environment the Cooperative (in Dutch “Coöperatie”) is a commonly used legal form for a holding company. The primary reason for this popularity is that profit distributions by a Cooperative are by virtue of law not subject to Dutch dividend withholding tax. Under certain circumstances however the participants in a Cooperative can become subject to Dutch income tax, which can disqualify the use of a Cooperative in a specific situation.

Als ik het goed begrijp wordt hiermee bedoeld een co-operatie gevestigd in Nederland. TS overweegt echter een Holding gevestigd in een Aziatisch land. Het is de vraag of dit onbekende Aziatische land de Nederlandse co-operatie erkent als rechtsvorm. Zo ja, dan is het belastingregime van het desbetreffende land van toepassing en niet het Nederlandse belastingregime.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar