Jump to content
elco
Verberg

duizelig van de keuze voor auto op de zaak of privé....

vraag

Hallo,

 

Het duizelt me van alle informatie die te vinden is over het wel of niet een auto zakelijk of prive aan te schaffen.

Ik hen nu 3 jaar een eenmanszaak. Op dit moment rijdt ik een VW Transporter die ik prive gekocht heb en trek ik alle kosten af omdat ik er veel zakelijk mee rijdt.

 

Nu is de Transporter aan vervanging toe en wil ik eigenlijk wel wat knappers gaan rijden, lees nieuwer en dus duurder.

 

Ik hoorde van een collega ondernemer dat er een mogelijkheid is waarbij je een auto koopt, de btw kunt aftrekken, maar dan wel prive de auto rijdt. Klopt dit?

 

En hoe kom ik erachter wat de voordeligste oplossing is voor mij?

Ik wil er zowieso prive ook mee rijden en dit komt al gauw boven de 500 km uit.

Dus wat is wijsheid, prive aanschaffen, zakelijk aanschaffen of leasen?

 

Alvast bedankt voor elk antwoord!

 

 

Link to post
Share on other sites

18 answers to this question

Recommended Posts

  • 0
  • Rate this answer

Op dit moment rijdt ik een VW Transporter die ik prive gekocht heb en trek ik alle kosten af omdat ik er veel zakelijk mee rijdt.

 

 

Dat kan nog leuk worden bij een boekencontrole >;( Je mag jezelf belastingvrij € 0,19/km vergoeden (dit drukt dus je winst), maar alle kosten aftrekken leidt geheid tot een interessante discussie met de inspecteur. Je wordt geacht van die € 0,19 alle kosten te betalen. Wat je wel mag doen is 75% van de OB over de autokosten terugvorderen. Tenzij je de auto zakelijk hebt gemaakt, maar dat lees ik niet terug.

 

 

Ik hoorde van een collega ondernemer dat er een mogelijkheid is waarbij je een auto koopt, de btw kunt aftrekken, maar dan wel prive de auto rijdt. Klopt dit?

 

 

Ja, dat klopt! Je mag de auto zakelijke etiketteren, dit betekent dat deze wel meetelt voor de OB maar niet voor de IB. Dus geen bijtelling van de auto, maar wel een correctie OB voor het privegebruik (12% van het bedrag dat jij bijgeteld zou hebben als het een zakelijke auto zou zijn geworden). Zie hiervoor het volgende draadje waarin de eerste post van Joost een geweldig overzicht van de mogelijkheid geeft (laatste bladzijde): https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=49;action=display;threadid=26696 (document is van 2009 maar er is niet veel spannends veranderd in die tijd).

 

 

En hoe kom ik erachter wat de voordeligste oplossing is voor mij?

 

 

Dit is eigenlijk maatwerk dat door een specialist uitgerekend zou moeten worden. Maar je kunt wel een grove indicatie krijgen. Dank zij Roel (alle credits naar hem!) ben ik nu bekend met de volgende link: http://www.berekenhet.nl/ondernemen/auto-van-de-zaak-of-in-prive.html Nogmaals, het geeft een indicatie, laat je hierin alsjeblieft goed adviseren!

 

Succes!


Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Mag ik er nog een optie bijvoegen ;D

 

Ik zat net even wat proefberekeningtjes te doen op bovengenoemde website en te kijken wat nu de privé bijdrage wordt, maar bij een beetje auto loopt de bijtelling nog redelijk door. Je hebt toch al gauw een €800-1300 aan belasting die je moet betalen voor een standaard VW Transporter. Voor zo'n bedrag kan je overwegen een privé auto erbij te pakken (zeker als er nog meer mensen van gebruik maken)

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Oh ja, ik ga er hierboven wel vanuit dat je een een eenmanszaak hebt...


Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Super bedankt voor jullie antwoorden alvast!

 

Met 'alles' aftrekken bedoelde ik wel, alles dat je mág aftrekken, dus met die inspecteur komt het wel goed.... :)

 

Ik ga de linkjes ook even bekijken!

 

 

Link to post
Share on other sites
  • 1
  • Rate this answer

Dag Elco

 

Het vraagstuk auto van de zaak kent erg veel facetten. Het begint met de keuzes:

 

1 zakelijk of privé voor de inkomstenbelasting (zet ik de auto op de balans)

2 zakelijk of privé voor de BTW (welke optie is voordeliger)

3 operational lease, financial lease of gewoon uit eigen geld kopen.

 

En recent in mijn praktijk: moet ik een 14% bijtelling auto nieuw kopen voor 16.000 of een 2e hands VW polo van 6.000 euro?

 

Je ziet: hoe concreter de vraag hoe beter een antwoord mogelijk is. De vraag leasen of kopen vereist dat sowieso alle informatie over de leasekosten duidelijk is.

 

Het valt in elk geval onmogelijk te beantwoorden als jouw voorkeuren niet exact duidelijk zijn.

 

Je collega ondernemer doelt op het onderscheid: voor de IB de auto privé houden en voor de BTW de auto zakelijk aanmerken. Dat kan interessant zijn, maar zoals gezegd lukt dat niet op basis van deze informatie.

 

En de link naar berekenhet.nl heeft geen enkele zin omdat het geen antwoord kan geven op jouw vraag. Daar zitten te veel variabelen in die de module op die website niet kent (verschil in BTW zakelijk of privé, leasen of kopen kent die site niet).

 

Investeer eens (gokje) 300 euro in een volledig doorgerekend advies van een fiscalist. Dan weet je in elk geval zeker dat de uitkomst klopt en dat je je niet vergist hebt met een halfslachtige berekening via een website die je mogelijk duizenden euro's kost over de komende 5 jaar.

 

Overigens is de situatie mbt de huidige bus ook zeer relevant (eventuele boekwinst en/of correctie BTW).

 

groet

Joost

 


Denariusadvies.nl : Fiscaal-juridisch adviseur: rechtsvormkeuze/-wijziging, samenwerkingsverbanden, bedrijfsoverdracht en exit-strategie: legal and tax

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Investeer eens (gokje) 300 euro in een volledig doorgerekend advies van een fiscalist. Dan weet je in elk geval zeker dat de uitkomst klopt en dat je je niet vergist hebt met een halfslachtige berekening via een website die je mogelijk duizenden euro's kost over de komende 5 jaar.

 

 

Dit is eigenlijk maatwerk dat door een specialist uitgerekend zou moeten worden. Maar je kunt wel een grove indicatie krijgen. Dank zij Roel (alle credits naar hem!) ben ik nu bekend met de volgende link: http://www.berekenhet.nl/ondernemen/auto-van-de-zaak-of-in-prive.html Nogmaals, het geeft een indicatie, laat je hierin alsjeblieft goed adviseren!

 

 

Dus wat is wijsheid, prive aanschaffen, zakelijk aanschaffen of leasen?

 

 

Elco,

 

Het lijkt mij helder wat mij (ons?) wijsheid lijkt ;D

 

Joost heeft gelijk dat de link naar de site geen antwoord kan geven op jouw vraag - heb ik ook aangegeven. Het geeft volgens mij wel een grove indicatie over het verschil tussen een auto zakelijk houden of privé rijden - dit kan al duizenden euro's schelen. Het gaat inderdaad geheel voorbij aan de zakelijke etikettering voor de OB, Maar ik hoop dat het je in ieder geval laat zien hoe complex deze materie is en hoe verstandig het dus is om hier niet te gaan DHZ-en ;)

 

Laat je weten hoe het uitgepakt heeft?


Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Ik haak even in op dit topic.......

Stel, auto op de zaak (emz).

Betaal je als ondernemer dan bijtelling (25%) én een correctie voor privégebruik (12%)?

 

Vergis ik me, of is dat dubbel-op?


Beter een kleine baas dan een grote chef.......

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Nee dat is niet dubbelop , het zijn beide forfaitaire bijtellingen (kijken dus niet naar de feitelijk prive gebruikte aandelen) dus ze zijn niet al te laag gesteld.

 

maar je betaald binnen belasting over de IB 25% over de catalogus waarde, gemaximeerd op de werkelijke kosten

Binnen de ob moet je een btw correctie toepassen van 12% over 25% van de catalogus waarde. en dat verhoogt je kosten omdat niet de volle btw kan worden afgetrokken. het beïnvloed elkaar dus wel maar je betaald niet dubbel.

 

en deze regeling geld niet alleen voor ondernemers, ook over de auto's die aan medewerkers ter beschikking worden gesteld en waarvoor de privebijtelling word ingehouden bij medewerkers moet de btw correctie worden toegepast.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

 

maar je betaald binnen belasting over de IB 25% over de catalogus waarde, gemaximeerd op de werkelijke kosten

 

 

Welke kosten reken je dan tot werkelijke kosten...

a) bij auto in eigendom

b) bij financial lease


Beter een kleine baas dan een grote chef.......

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Over het algemeen is financial lease vrijwel gelijk aan de auto in eigendom, financial lease is meestal niet meer als een wijze van financieren van de auto.

 

De auto zal dus gewoon op de balans staan en er zal over worden afgeschreven, ook verzekering, wegenbelasting, onderhoud en brandstof betaal je vaak gewoon zelf. maar mochten verzekering en onderhoud ook meegefinancierd zijn dan zullen ze wel apart vermeld worden in de polis en kun (moet) je die kosten ook vermelden als autokosten.

 

Ik moet zeggen dat ik al in geen jaren een financial lease contract heb gezien dus weet niet meer precies hoe ze opgebouwd zijn. Ik weet wel dat degene die ik gezien heb meestal beperkt waren tot de financiering van de auto zonder de andere elementen.

 

Kortom het zal mekaar niet veel ontlopen wat de werkelijke autokosten zijn in de onderneming.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

@Roel: bedankt voor je bijdrage maar uit je antwoord kan ik niet afleiden wat nu gerekend wordt tot de werkelijke kosten (mischien was de vraag onduidelijk?)


Beter een kleine baas dan een grote chef.......

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Welke kosten reken je dan tot werkelijke kosten...

a) bij auto in eigendom

b) bij financial lease

 

Bij financial lease betaal je rente. Dat is het enige verschil.


Denariusadvies.nl : Fiscaal-juridisch adviseur: rechtsvormkeuze/-wijziging, samenwerkingsverbanden, bedrijfsoverdracht en exit-strategie: legal and tax

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

en we hebben op HL al dit topic over de keuze zakelijk versus prive met een mooi overzicht van BTW specialisten van Van Driel Fruijtier. I.c.m. mijn column over de samenloop van BTW en IB zal menigeen hopelijk meer duidelijkheid kunnen verkerijgen:

 

Auto en BTW: https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=49;action=display;threadid=26696

Column: https://www.higherlevel.nl/extra/columns/view/169

 

groet

Joost


Denariusadvies.nl : Fiscaal-juridisch adviseur: rechtsvormkeuze/-wijziging, samenwerkingsverbanden, bedrijfsoverdracht en exit-strategie: legal and tax

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Welke kosten reken je dan tot werkelijke kosten...

a) bij auto in eigendom

b) bij financial lease

 

Bij financial lease betaal je rente. Dat is het enige verschil.

 

Maar welke kosten zou je dan mee moeten tellen als werkelijke kosten?

Die betaalde rente of de maandelijkse betaling (indien financial lease).


Beter een kleine baas dan een grote chef.......

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Super bedankt voor jullie antwoorden alvast!

 

Met 'alles' aftrekken bedoelde ik wel, alles dat je mág aftrekken, dus met die inspecteur komt het wel goed.... :)

 

Ik ga de linkjes ook even bekijken!

 

 

 

Zoals je al merkt zijn er twee soorten "auto van de zaak". Bij aanschaf/inbrengen wordt er een keuze gemaakt voor zowel de BTW als voor de inkomstenbelasting. Voor beide moet er uiteraard een rekensom worden gemaakt op basis van privé kilometers, zakelijke kilometers, afschrijving en overige kosten.

Als de auto voor de inkomstenbelasting tot het privé vermogen wordt gerekend zijn ALLE kosten aan de auto een privé aangelegenheid en mag je de aantoonbare kilometers tegen euro 0,19 op de winst in mindering brengen. Let op dat in deze 0,19 alle kosten die met de auto te maken hebben, zoals parkeren, voorzieningen t.b.v. een aanhanger, etc. zijn begrepen.

Voor de omzetbelasting kan apart worden gekozen. Auto v.d. zaak voor de BTW, dan alle BTW zakelijk boeken en vervolgens aan het eind van het jaar de BTW correctie, tenzij aangetoond kan worden dat er minder dan 500 km op jaarbasis is gereden.

Het is dus belangrijk om voor zowel de inkomstenbelasting als voor de omzetbelasting (BTW) losse berekeningen te maken.

Veel Succes


Administratiekantoor Frelo

Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

  • Who's Online

    Er zijn 0 leden online en 43 gasten

    There are no registered users currently online

    (See full list)    
  • Also interesting:

  • Ondernemersplein



EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept