• 0

Aankoop aandelen van winst af?

Heb een vraag over de geval dat mijn management BV van mij (prive) de aandelen van de werk BV overneemt.

Gaat om 35% van aandelen in werk BV met een waarde van 35k€.

 

Management Bv heeft nu nog weinig geld in kas, daarom leent de man BV van mij (prive) 35k€ tegen bepaald rentetarief.

Moet ik dan rentetarief zo hoog mogelijk of zo laag mogelijk kiezen. (minimaal 4%?)

 

Als de man Bv aan het eind van het jaar winst (voor vpb) heeft gemaakt (omzet-kosten-salaris-pensioen) gaat het aflossen van de lening aan prive dan ook nog van de winst (voor vpb) af als kosten?

 

Op het moment dat ik de aandelen verkoop aan de man BV maak ik 20k winst omdat ik de 35% ooit voor minder dan 35k heb gekocht. Hier betaal ik dan 25% belasting over. Dus binnenkort moet ik 25%*20k=5k belasting betalen, en zodra de man BV het kan betalen lossen ze de lening van 35k af. Gaat dat inderdaad zo?

 

En dan ook nog:

Ik heb 18k gestort bij oprichting man BV, wil ik binnenkort 15k weer van terug in de vorm van lening (renteloos is OK begrijp ik want <17.5k) Kan ik dan die lening van man BV aan prive (15k) deels wegstrepen tegen 35k lening van prive aan man BV?

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Misschien is het handig om de vragen die je hebt die over hetzelfde onderwerp gaan in 1 topic te houden. Op die manier kan er in de beantwoording ook rekening worden gehouden met andere feiten en omstandigheden die een rol spelen.

 

Als je geld leent aan je eigen BV, dan valt die geldlening in box 1 als ter beschikking gesteld vermogen. De rente is dan belast tegen max 52% (door de TBS-vrijstelling effectief ca 46%). Bij de BV is de rente in principe aftrekbaar, maar daarbij moet je wel even opletten: zou de rente bij jou niet belast zijn, dan kun je namelijk bij de BV tegen een aftrekbeperking aanlopen. Dat verwacht ik hier niet, maar je weet het nooit.

 

De rente moet in ieder geval zakelijk zijn, je kunt niet zomaar zelf een rente kiezen. De rente moet een weerspiegeling zijn van bijvoorbeeld risico, geboden zekerheden, etc. Aflossing gaat nooit van de winst af, je hoeft immers ook geen belasting te betalen als je de lening aangaat.

 

Hoe is de waarde van de BV vastgesteld? Ook daarvoor geldt immers dat een zakelijke prijs moet worden betaald en je niet zomaar een waarde mag schatten.

 

Ik neem aan dat de BV die 18k gebruikt om de aandelen in de werkmij mee te betalen. Hoe wil je daar dan ook nog een lening van verstrekken? Naast het feit dat <17,5k niet standaard betekent dat je geen rente hoeft te berekenen, dat is namelijk een goedkeuring die geldt voor wisselende RC-verhoudingen. Bovendien betekent consequent geld lenen van de BV dat onder omstandigheden de belastingdienst het standpunt in zou kunnen nemen dat er geen sprake is van een lening, maar van verkapt divdend. Bij dit soort bedragen zal dat niet heel snel het geval zijn, maar mocht je ooit onenigheid krijgen met de fiscus en ze toch aan het corrigeren gaan, dan nemen ze dat wellicht gelijk mee.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Ronaldhino, bedankt voor de reactie en inderdaad beter om zaken in 1 topic te houden. Bij deze.

 

De man BV heeft inderdaad maar 18k in kas, terwijl aandelenpakket dat man BV wil aanschaffen 35% is en 35k kost.

(waarde van 35% aandelen gaat inderdaad nog bepaald worden door accountant van werk BV, ik weet alleen dat er 100k op de bank van de werk bv staat en er geen schulden of vorderingen zijn en nihil bezittingen/voorraden, daarom reken ik voor hte gemak voorlopig even met 35k)

 

Ik weet niet in hoeverre de werk Bv de 18k mag aanwenden om aandelen van te kopen? Maar de man bv zal dus aanvullend 17k of 35k ergens vandaan moeten halen om die aandelen te kopen, lijkt me. Ik ben zelf waarschijnlijk de meest aangewezen persoon om die 17/35k te verstrekken aan de man BV, ik neem aan in de vorm van een lening. Tegen een zakelijke rente.

 

Ik begrijp uit jou antwoord dat de aanschafkosten van het aandelenpakket, niet van de winst (voor vpb) afgetrokken wordt. Kan ik me ergens voorstellen, want het zijn geen kosten, er staat tenslotte een zelfde bedrag aan eigendom tegenover.

 

Over het onttrekken van een deel van de 18k in de vorm van een lening van man BV aan prive: Ik heb begrepen dat dat tot 17,5k niet problematisch is mits er een leenovereenkomst is en dat er aflost wordt. In mijn geval wil ik 15k er nu uithalen en dit in de loop van het jaar aflossen aan de man BV. Jammer dat dit aflossen gebeurd met netto prive geld. Maar ik begrijp dat het kopen van 100% aandelen in de man BV voor 18k meestal netto prive geld is. Of doe ik hier dan iets onrechtmatigs of minder handig?

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

De management BV is vrij in de wijze waarop die 18k aandelenkapitaal wordt aangewend. Het is immers geld van die BV zelf.

 

Het restant van het benodigde geld kun je aan de management BV lenen (terbeschikkingstellingsregeling) of als kapitaal storten (box 2). Of de management BV leent het bij iemand anders (de verkoper van de aandelen of de bank, bijvoorbeeld). In alle gevallen moet die rente zakelijk zijn - als je bij de bank leent, dan is die rente in ieder geval zakelijk. Wellicht heeft de BV verder ook nog wat werkkapitaal nodig?

 

De aanschafkosten van het aandelenpakket zijn overigens de kosten van het aanschaffen, zoals notariskosten, accountantskosten, etc. Niet de prijs die de management BV voor de aandelen aan de verkoper betaalt, want dat zijn geen kosten. Niet dat het heel veel uit maakt, want beide zijn niet aftrekbaar, maar vormen samen de kostprijs van de deelneming. Maar voor de perceptie is het wel goed het onderscheid even duidelijk te hebben.

 

Van je laatste alinea kan ik weinig chocola maken. Je wilt geld lenen van je management BV, maar die heeft geen geld om uit te lenen. Die management BV heeft immers net al haar geld gebruikt om aandelen van te kopen. Wat wil je dan gebruiken om uit te lenen? Bovendien is dat wat apart, omdat je eerst zelf 17k aan de management BV uit moet lenen, omdat de management BV anders te weinig geld heeft om de aandelen überhaupt te kunnen kopen. Het is niet zo zinvol om geld uit te lenen aan de BV en tegelijkertijd geld te lenen van de BV.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Alweer bedankt voor de heldere uitleg over dat er kosten zijn en de prijs van de aandelen.

 

En de laatste alinea is inderdaad wat vreemd. Ik ga een poging doen de situatie te verduidelijken. Heeft denk met de volgorde te maken die ik niet duidelijk heb vermeld. De 18k storting die ik bij de oprichting heb gedaan, was 3k eigen geld en 15k geleend een bevriende geldschieter. Die 15k heb ik inmiddels weer van man BV overgemaakt naar mijn priverekening en vervolgens naar de geldschieter. Deze 15k heb ik dus feitelijk geleend uit de man BV (incl. leningsovereenkomst, rente, aflossingsafspraak). Ik lees veelvuldig hier op het forum dat omdat het maar om 15k gaat dat onder bepaalde voorwaarden renteloos mag (R/C), maar dat stelt dan wellicht specifieke eisen aan de tekst van de leningsovereenkomst. Hoe zorg ik dat deie 15k onder die R/C voorwaarden vallen?

 

Resultaat is nu dat de man BV dus nog 3k op de rekening staan en een vordering op mij prive van 15k. Totaal dus nog steeds 18k "bezit".

 

In maart gaat de man BV aandelen kopen in de werk BV en zal daar 35k + kosten voor uit moeten trekken. Dat geld heeft de man BV niet. Verkopende partij is bereid een lening te verstrekken aan de man BV van 35k. Bijkomende kosten kan de man BV zelf betalen. (Verkopende partij van de aandelen ben ik zelf).

 

Dus heeft de man BV nu al een vordering op mijzelf van 15k, en vanaf maart heb ik een tegenvordering op de man BV van 35k. Het leek mij handig om die 15k dan af te lossen aan de man BV, en dat de man BV vervolgens weer aflost aan mijzelf. Dan blijft er nog maar een lening over: van mijzelf aan de man BV ter hoogte van 20k.

 

Doe ik hier dan rare dingen (naast dat ik ervoor moet zorgen dat 15k binnen R/C toestemming valt), of is dit wel zo'n beetje de weg.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik had even over het hoofd gezien dat je zelf de eigenaar van de werk BV bent. Dan mag je toch even iets meer uitleg geven over het doel van deze transactie, en waarom je het niet andersom doet - van de huidige werk BV de management BV maken? Wat wil je bereiken?

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 195 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.