• 0

BTW betalen? Dan van winst aftrekken?

Beste,

Ik ben door de Belastingdienst alleen aangemerkt als ondernemer voor de Omzetbelasting.

 

Stel dat ik 95 euro BTW moet betalen.

 

Ik moet bij mijn inkomstenbelasting (als particulier dus) mijn inkomsten melden, als Resultaat uit Overige Werkzaamheden.

 

Ik bepaal hiervoor mijn Winst =Omzet-Kosten

 

Stel Omzet (Ex BTW) =500

Kosten=100

Dan winst= 400

 

Maar mag ik de 95 euro welke ik BTW moet betalen, ook nog van de winst aftrekken?

 

Andere vraag. Ik betaal over de verzendkosten geen BTW.

Dan mag ik neem ik aan deze BTW ook niet als voorbelaste BTW meerekenen en terugvragen. Klopt dit zo?

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

23 antwoorden op deze vraag

  • 0

Peter,

Bedankt voor je antwoord.

Punt 2 is duidelijk.

 

Punt 1: Een belastingman vertelde me, dat als ik BTW terug krijg (dus meer voorbelasting heb betaald dan BTW die ik moet afdragen), ik dit wel bij mijn omzet moet optellen.

Klopt dit wel dan zo?

 

(toen had ik de lijn doorgetrokken dat als je BTW moet betalen dit kosten zijn, maar dit is dus niet het geval volgens jou)

 

Hierbij dus mijn vraag: Als ik BTW terugkrijg moet ik dit bij mijn omzet optellen? (het is me dus nog niet helemaal duidelijk)

Link naar reactie
  • 0

@Iknaton, bedankt. Was ik reeds van op de hoogte!

 

@Dungen,

 

Voor de duidelijkheid snap ik goed hoe je BTW moet berekenen en ook snap ik hoe je Winst moet berekenen.

 

Ik vraag me alleen af, of je met het resultaat van de BTW berekening (terugkrijgen of betalen), iets moet doen bij je winst berekening? Een belastindmedewerker zei dus dat als ik BTW geld terugkrijg ik dit bij de omzet moet tellen...

Link naar reactie
  • 0

Ik vraag me alleen af, of je met het resultaat van de BTW berekening (terugkrijgen of betalen), iets moet doen bij je winst berekening? Een belastindmedewerker zei dus dat als ik BTW geld terugkrijg ik dit bij de omzet moet tellen...

 

Nee, helemaal niets dus. Zoals gezegd het staat er helemaal los van.

Zelfstandige loonslaaf

Link naar reactie
  • 0

Ik vraag me alleen af, of je met het resultaat van de BTW berekening (terugkrijgen of betalen), iets moet doen bij je winst berekening? Een belastindmedewerker zei dus dat als ik BTW geld terugkrijg ik dit bij de omzet moet tellen...

 

Nee, helemaal niets dus. Zoals gezegd het staat er helemaal los van.

 

 

Met één uitzondering. Als je door middel van de KOR verschuldigde BTW niet hoeft af te dragen dien je de niet afgedragen BTW als winst te beschouwen. Dit wordt dan een baat (en kan dus nooit een last worden).

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

@2thepoint

Mijn omzet en kosten neem ik zeker ex BTW. Dit is me inderdaad bekend. (ik ben een starter dus zeker bedankt voor de tip! Dit is iets waar je inderdaad snel de fout in gaat.)

 

@Dennis van Dijk.

Dat was het inderdaad!

Ik heb dus net een startersgesprek gehad bij de Belastingdienst. Kon alles volgen, maar is toch best veel als alles nieuw voor je is (omzetbelasting, voorbelasting, KOR, ROW enz. enz.) Ik had het goed door mijns inziens.

Maar toen kwam de opmerking van de belastingdienstmedewerker dat ik geld van mijn BTW (als ik geld zou ontvangen) bij mijn winst moest optellen, tenminste zo had ik dit onthouden :-\ En toen begon ik te zwabberen en toen heb ik hier mijn vraag gesteld...

 

Maar nu je het zo zegt, was het inderdaad dat ik niet te betalen BTW, welke ontstaat omdat deze binnen de KOR valt, bij mijn winst moet optellen! Ik wist dus niet dat dit de enige situatie was wanneer je dit moet doen.

 

Ik had de lijn zelf doorgetrokken dat je dit ook moet doen als je BTW ontvangt, vanuit de situtie dat je meer voorbelasting hebt betaald dan dat je moet afdragen, je dit bij je winst moet optellen. En als je BTW moet betalen je het er af mag trekken.

Maar dit had ik dus onjuist. Als ik allemaal goed begrijp zo...

 

Zo heb ik de situatie toch goed neem ik aan?

Dennis weet je ergens waar ik de uitzonderingsregel die je beschrijft ergens officieel kan vinden?

(behalve hierboven in jou bericht :))

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Officieel staat het - volgens mij - hier in de Wet op de inkomstenbelasting:

 

Artikel 3.94. Resultaat uit een werkzaamheid

 

Resultaat uit een werkzaamheid (resultaat) is het bedrag van de gezamenlijke voordelen die, onder welke naam en in welke vorm ook, worden behaald met een werkzaamheid.

 

Dit geldt overigens ook als je werkzaamheden worden bestempeld als 'winst uit onderneming' (art. 3.8 uit dezelfde wet).

Goochel maar op Wet IB.

 

groet,

 

John

 

 

Link naar reactie
  • 1

Van de BD-ste:

Let op!

Wanneer u uw aangifte inkomstenbelasting invult, moet u uw voordeel als gevolg van de belastingvermindering voor kleine ondernemers bij uw winst optellen.

Te lezen op deze pagina:

http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/ondernemen_btw/ondernemen_btw-07.html#P80_7378

 

En dat zal ook vast in een wet staat ... (google'n ...)

Link naar reactie
  • 0

@Starterscoach. Aj dit had ik toch over het hoofd gezien :-[ Maar het staat er wel zeer duidelijk.

Waar het in de wet staat vind ik momenteel minder belangrijk.

 

@John Kode. Als ik de definitie lees van "Resultaat uit een werkzaamheid" dan gaat het om gezamenlijk voordeel dat ik heb behaalt.

Ik bepaal dit door:

-Winst=omzet-kosten. Stel dat uit dit sommetje een winst komt van 500 euro. Dit is dus een voordeel zoals in de definitie staat.

-Maar stel dat ik BTW terugkrijg van 100 euro (niet door KOR maar door "teveel" betaalde voorbelasting BTW).

Dan is dit toch ook een voordeel?

Dan wordt het gezamenlijk voordeel toch 600 euro?

 

Nogmaals ik heb al reacties gekregen dat het echt niet zo is, maar als je mijn logica (of niet? ;)) en de definitie van "Resultaat uit een werkzaamheid" erbij pakt dan denk ik nog steeds van wel. Kan iemand me uitleggen waarom die 100 euro er nu niet bij moet?

Link naar reactie
  • 0

@John Kode. Als ik de definitie lees van "Resultaat uit een werkzaamheid" dan gaat het om gezamenlijk voordeel dat ik heb behaalt.

Ik bepaal dit door:

-Winst=omzet-kosten. Stel dat uit dit sommetje een winst komt van 500 euro. Dit is dus een voordeel zoals in de definitie staat.

-Maar stel dat ik BTW terugkrijg van 100 euro (niet door KOR maar door "teveel" betaalde voorbelasting BTW).

Dan is dit toch ook een voordeel?

Dan wordt het gezamenlijk voordeel toch 600 euro?

 

 

Ha Jan,

 

Je moet BTW beschouwen als: niet relevant voor jouw bedrijfsvoering. Als ondernemer ben je voor de OB niets meer dan aan doorschuifluit voor de Belastingdienst. OB kost je nooit iets maar levert je hooguit iets op als je recht hebt op de KOR. Dit is heel belangrijk om te onthouden.

 

Nu terug naar jou voorbeeld. Stel je voor dat uit de aangifte OB blijkt dat je EUR 100,00 terugkrijgt. Dit betekent dat je ergens BTW over betaald hebt en deze BTW dus via de Belastingdienst, door middel van je aangifte, terugkrijgt. Nu is het makkelijker om met een groter voorbeeld te werken. Stel je voor:

 

- jouw omzet is EUR 10.000,00, daarover bereken je 19% BTW aan je klanten. Dit betekent dat je EUR 1.900,00 van je klanten hebt ontvangen die je moet afdragen aan de Belastingdienst.

- je hebt voor EUR 5.000,00 ingekocht, daar heb je ook 19% BTW over betaald aan jouw leveranciers. Dit betekent dat je EUR 950,00 als voorbelasting terug mag vorderen.

- jouw aangifte wordt dan ook (versimpeld): af te dragen OB - voorbelasting = EUR 1.900,00 - EUR 950,00 = EUR 950,00 te betalen.

 

Goed, voor zover de normale situatie. Nu besluit je om een auto aan te gaan schaffen. Leuke investering, ding kost EUR 20.000,00 excl. BTW. De door jou betaalde BTW bedraagt dus EUR 3.800,00 (immers, 19% van EUR 20.000,00). Omdat het een investering is, dus een zakelijke aanschaf, mag je deze BTW dus terugvorderen. Immers, je hebt als ondernemer feitelijk niets te maken met de BTW.

 

De bovengenoemde aangifte komt er dan zo uit te zien:

 

- jouw omzet is EUR 10.000,00, daarover bereken je 19% BTW aan je klanten. Dit betekent dat je EUR 1.900,00 van je klanten hebt ontvangen die je moet afdragen aan de Belastingdienst.

- je hebt voor EUR 25.000,00 ingekocht (normale inkoop + de auto), daar heb je ook 19% BTW over betaald aan jouw leveranciers. Dit betekent dat je EUR 4.750,00 als voorbelasting terug mag vorderen.

- jouw aangifte wordt dan ook (versimpeld): af te dragen OB - voorbelasting = EUR 1.900,00 - EUR 4.750,00 = -/- EUR 2.850,00 te vorderen, dus terug te krijgen!

 

Nu is jouw vraag: ik krijg dit geld terug, waarom is dat geen voordeel? Simpel gezegd, het is geen voordeel omdat je deze BTW ook al betaald hebt, aan je dealer. Omdat je als ondernemer niets met de BTW te maken hebt krijg je dit bedrag gewoon terug.

 

Ik hoop dat het zo iets duidelijker is. Anders hoor ik het graag!

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Dennis en anderen, zeer bedankt voor de antwoorden en het geduld.

Bij mijn laatste vraag dacht ik, nou ik zou wel geen (of wat naardere) reacties krijgen -niet dat ik me daar iets van aantrek :)- maar gelukkig snap ik het nu!

Ik heb mijn excel sheet helemaal in orde nu! (misschien wat ouderwets een eigen opgezette sheet, ik weet dat er zeker wel standaard dingen zullen zijn, maar hier heb ik bewust niet voor gekozen)

Vanmiddag eerste bestelling gehad en gehoord dat er nog drie komen(hopen dat het zo goorgaat..), dus fijn dat ik het belastingtechnisch nu ook helemaal goed begrijp! (ik heb overigens gewoon een vaste dienstbetrekking dus er hangt niets van af, maar zou wel leuk zijn natuurlijk!)

 

Nogmaals dank en groet!

Link naar reactie
  • 0

Jan,

je maakt het wel erg leuk op deze manier, maar ik doe mee: als je voorbelasting teveel hebt betaald en je krijgt die terug, dan verandert je BTW-aangifte toch ook en daarmee de toegepaste KOR-aftrek? Dus heeft dat dan toch weer invloed op je IB-bijtelling.

Of begrijp ik je nu niet goed ...?

 

groet,

 

John

Link naar reactie
  • 0

John, ga je mij nu dingen vragen? Haha.

 

Je hebt 3 situaties:

1) Je krijgt BTW geld terug, omdat je meer voorbelasting hebt betaald dan dat je zelf moet betalen. Dit heeft geen invloed op je winst.

2) Je moet BTW betalen omdat je minder voorbelasting hebt betaald dan dat je zelf moet afdragen. Dit heeft geen invloed op je winst.

3) Je hoeft geen BTW te betalen omdat je onder het KOR bedrag blijft. Je bedrag wat je zonder KOR zou moeten betalen, moet je bij je winst optellen.

 

Volgens mij zijn dit alle smaken. Wat je in jou vraag aan elkaar knoopt snap ik niet, maar in de basis zou het 1 van bovenstaand geschetste situaties moeten zijn....

Link naar reactie
  • 0

Hoi Jan,

 

ik vroeg alleen of ik je goed begreep, toch?

 

Maar wat je nu allemaal neerzet, daar kan ik geen chocola meer van maken. Sorry! Houd je maar vast aan het antwoord van Dennis, want dat was je duidelijk.

 

Ik kan het toch niet laten:

Je zei: Maar stel dat ik BTW terugkrijg van 100 euro (niet door KOR maar door "teveel" betaalde voorbelasting BTW

 

Als je een kruiwagen koopt voor 500 euries + 95 euro aan belasting, dan is die 95 jouw voorbelasting. Stel nou dat die boer geen 95 maar 195 in rekening brengt. Dan heb jij dus aan die boer teveel belasting betaald en die belasting op je aangifte als voorbelasting afgetrokken. Ineens kom je daar achter en vraagt aan die boer 100 euro terug. Dan moet je je oorspronkelijke aftrek op je aangifte van 195 corrigeren naar 95. Dan verandert toch ook de KOR-aftrek.

Andersom geldt hetzelfde.

 

Het is al eerder gezegd, in je ondernemingswinst is de BTW neutraal; jij bent slechts het doorgeefluik van de fiscus; wat jij ontvangt draag je af, wat je aan BTW betaalt, vraag je terug. Dat verandert alleen soms bij de KOR. That's it!

 

groet,

 

John

groet,

 

John

Link naar reactie
  • 0

Dag John, ik heb nergens bewust iets naars bedoeld in mijn antwoord...

 

Maar goed inhoudelijk.

 

De KOR gaat met grenzen.

Eenvoudig gezegd: blijf je onder grens A aan te betalen BTW, dan behoef je niet te betalen, ga je erover dan wel.

(in echt iets anders, maar goed voor voorbeeld zo)

 

Nu is jou voorbeeld wel afhankelijk van hoe je al zat tov deze grens.

 

In jou situatie ga je van voorbelasting van 195 naar 95 welke je corrigeerd. Als je onder de A grens zit, dan heb je in je voorbeeld minder voorbelasting betaald. Nu zul je zelf meer BTW moeten betalen. (Welke vervalt door de KOR.)

En dit heeft inderdaad dan ook weer invloed op je omzet, want dit moet je doorgeven!!! Deze moet je mijns inziens dan inderdaad ook corrigeren.. Dus wel interessant gevalletje wat je hier hebt :)

 

Zat je al boven deze A grens dan zul je ook minder BTW moeten betalen, alleen behoef je dan je IB niet te corrigeren.

 

Het zou ook kunnen dat je door deze correctie ook net de grens overgaat, van recht op geen BTW naar BTW betalen :)

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hoi Jan,

 

Zo was het ook niet opgevat ;)

 

Nog ff een andere invalshoek: de aftrek KOR is gewoon een subsidie van de fiscus, ooit in het leven geroepen om kleine ondernemers in staat te stellen een boekhouder in te huren. Geen verplichting overigens.

 

Subsidie? Ja want de BTW die je in rekening hebt gebracht hoef je (deels) niet af te dragen. Dat voordeel is onderdeel van het bedrag van de gezamenlijke voordelen die, onder welke naam en in welke vorm ook, worden behaald met een werkzaamheid.

 

Vervalt het voordeel omdat je boven de grens uitkomt van € 1.883 per jaar, dan hoef je dus niets bij te tellen bij de IB.

Blijf je onder die grens en zelfs onder de € 1.345 dan moet je de hele KOR-aftrek op de IB-aangifte bijtellen. Zit je tussen de

€ 1.345 en de € 1.883 dan is de KOR-subsidie lager en tel je dus minder bij.

 

groet,

 

John

Link naar reactie
  • 0

Beste,

Ik ben door de Belastingdienst alleen aangemerkt als ondernemer voor de Omzetbelasting.

Stel dat ik 95 euro BTW moet betalen.

Ik moet bij mijn inkomstenbelasting (als particulier dus) mijn inkomsten melden, als Resultaat uit Overige Werkzaamheden.

Ik bepaal hiervoor mijn Winst =Omzet-Kosten

Stel Omzet (Ex BTW) =500

Kosten=100

Dan winst= 400

Maar mag ik de 95 euro welke ik BTW moet betalen, ook nog van de winst aftrekken?

 

Andere vraag. Ik betaal over de verzendkosten geen BTW.

Dan mag ik neem ik aan deze BTW ook niet als voorbelaste BTW meerekenen en terugvragen. Klopt dit zo?

 

 

Ik wil even simpel reageren op deze vragen:

 

A. Ja de betaalde BTW is ook een vermindering van het resultaat en dus op het inkomen.

B. Er is geen BTW betaald en er valt niets te verrekenen.

 

Met vriendelijke groet,

 

Jan van Nistelrooij.

Link naar reactie
  • 0

@ VNIS:

 

Voordat de hele discussie opnieuw van start gaat.

 

Sorry maar het A-antwoord luidt: Nee! BTW heb je bij de klant in rekening gebracht en die sluis je door naar de fiscus. Heeft geen enkele invloed op het resultaat, tenzij het KOR-verhaal dus gaat meedoen. Enfin, lees ff terug.

 

groet,

 

John

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 61 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.