• 0

Kan ik prive aan mijn B.V. i.o. lenen? Moet ik rente hanteren en een leenovereen

Als ik als DGA investeer in de B.V. i.o. wil ik hier op termijn als de BV lekker gaat natuurlijk de investering terug zien. Ik denk dan ook om de investeringen om te zetten in een lening. Hierbij heeft de B.V. gelijk een schuld wat mij belasting technisch ook niet verkeerd. Wie heeft adviezen?

 

Met vriendelijke groet,

 

Afvoer en Riool Techniek Noord BV

Winfred Haan

Roer 50

9733 AG Groningen

tel.: 050 - 549 88 29

fax.: 050 - 549 19 41

mob.: 06 - 14 45 55 85

mail: info@artn.nl

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hallo Winfred,

 

Welkom op HL!

 

Een BV i.o. heeft nog niet de status van een rechtspersoon, zolang het een i.o. is ben je dat dus nog zelf.

Strikt gezien ben je dus nog aan het investeren in jezelf, daar gaat de fiscus je nu nog niet in helpen.

 

Op het moment dat de BV definitief wordt geformaliseerd kun je een rekening courant positie laten opnemen op de balans, dan benoem je bij de BV de schuld waar jij het over hebt.

 

Op het moment van formaliseen moet je echter ook voldoen aan de wettelijke eis van 18K vermogen in de BV.

Je huidige investeringen, als het bijvoorbeeld activa betreft, kun je dan aanwenden om aan die eis te voldoen. Zo stort je de aandelen vol waardoor je dus de (enige) aandeelhouder wordt en door middel van dividend bij winstgevendheid je inbreng laat renderen. Al het eventueel meerdere boven die 18K kun je gebruiken om de balans te versterken of het rekening courant vorm te geven.

 

En of je fiscaal er nu zoveel voordeel mee doet, ik denk het niet.

Wat je enerzijds bij de vennootschapsbelasting als schuld en dus rentelast opvoert(voordeel op basis van 20%), moet je aan de andere kant via je IB weer als inkomen opgeven in Box 1, terwijl het als vermogen en dus dividend afgerekend kan worden in box 2. Kan mijns inziens nooit echt spannend worden allemaal.

 

RC posities op jonge BV balansen geeft troebel beeld.

En eerlijk gezegd zou ik bij een startende BV niet te veel uithalen, en zeker niet als je enig aandeelhouder bent. Hou het zuiver en investeer in de BV, dat is tenslotte je bedrijf. .

 

 

Succes!

 

Groet,

Berend

Ondernemersbevlogenheid is passie vanuit realisme.

Link naar reactie
  • 0

Dag winfred

 

Gaat het wel om een BV waar jij de aandeelhouder van bent? En zo ja, welk percentage bezit je?

Wanneer verwacht je dat de i.o. status eindigt (oftewel, wanneer de BV bij de notaris 'perfect' gemaakt wordt)?

Ik neem aan dat je weet dat 18K storten verplicht is en dat dat dus nooit een lening van jou aan de BV is.

 

Hoeveel meer dan die 18K wil je in de BV investeren/aan de BV lenen en met welk doel?

 

groet

Joost

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 115 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.