Gast joost_k Geplaatst: 9 maart 2004 Gast joost_k Geplaatst: 9 maart 2004 Wegens enorm succes en de vraag of ik het topic zou willen voortzetten: Deel II Guerrillamarketing. De discussie over hoe,wat en waarom Guerrillamarketing hebben we allemaal kunnen lezen in mijn vorige onderwerp. Ook de vraag of Guerrillamarketing wel een bestaansrecht heeft en of het wel zo "spectaculair" is als het woord doet geloven. Nu ben ik erg benieuwd naar jullie mening over Guerrillamarketing en haar bestaansrecht als "aparte marketingvorm" Wat is nu precies Guerrillamarketing en waar ligt de grens tussen "conventionele marketing" en Guerrillamarketing. Wat zijn duidelijke voorbeelden van Guerrillamarketing en kan iedereen Guerrillamarketing toepassen...of wordt het bij gebrek aan fantasie...al snel "gewone marketing" ? Link naar reactie https://www.higherlevel.nl/forums/topic/3058-wanneer-is-marketing-guerrillamarketing/
DODO Geplaatst: 9 maart 2004 DODO 27 0 Geplaatst: 9 maart 2004 Volgens de Van Dale: guer·ril·la 1 strijd tegen indringers of tegen de eigen overheid, gevoerd door ongeregelde troepen van gewapend volk, die geen gesloten frontlijn vormen Marketing Het maken van een plan om een produkt zo goed mogelijk te verkopen Als ik deze twee woorden samen neem kom ik uit op: Guerrilla-marketing Een chaotisch plan om de gevestigde concurrentie te verslaan en je eigen produkt zo ongecoordineerd mogelijk te verkopen. Wauw. Als je dit aan klanten kan verkopen, vindt ik het een reusje waard ;D Link naar reactie https://www.higherlevel.nl/forums/topic/3058-wanneer-is-marketing-guerrillamarketing/#findComment-27947
DODO Geplaatst: 9 maart 2004 DODO 27 0 Geplaatst: 9 maart 2004 Vergeet ik bijna de vraag: Het is marketing als de actie is doordacht het is guerrillamarketing als het ondoordacht is. Tot zover mijn bijdrage 8) Link naar reactie https://www.higherlevel.nl/forums/topic/3058-wanneer-is-marketing-guerrillamarketing/#findComment-27948
estestest Geplaatst: 11 maart 2004 estestest 29 0 Geplaatst: 11 maart 2004 Ik vindt de grondslag van gozomarketing en networkmarketing veel toepasbaarder. Guerrillamarketing klinkt leuk op papier maar in de praktijk zal het niet uit de verf komen. We worden overspoeld door commercials, spam en op iedere vierkante centimeter van de gemiddelde voetballer staat een sponsernaam. Het wordt teveel en als je dan ook nog eens in je vrije tijd door een legertje marketeers wordt gekidnapt voor hun strijd om op slinkse wijze een product te verkopen slaan de stoppen door. We geloven de bedrijven gewoon niet meer, doordat we al veel te vaak in de kleine lettertjes truc zijn getrapt, omdat ons door het bedrijfsleven in veel te dure relamecampagnes al veel te vaak dingen beloofd zijn die ze nooit hebben waargemaakt. Bovendien zijn er zoveel aanbieders dat we door de bomen het bos niet meer zien. De beste manier om je product aan de man te brengen is mijns inziens timing. Op het juiste moment de juiste dingen aanbieden. Wanneer is het het juiste moment? Het moment dat iemand op zoek is naar iets wat jij hebt. Hoe weet je dat iemand dat op dat moment zoekt? Door Gonzomarketing. Link naar reactie https://www.higherlevel.nl/forums/topic/3058-wanneer-is-marketing-guerrillamarketing/#findComment-28070
DODO Geplaatst: 11 maart 2004 DODO 27 0 Geplaatst: 11 maart 2004 Gonzomarketing. Muppetmarketing????? :P Link naar reactie https://www.higherlevel.nl/forums/topic/3058-wanneer-is-marketing-guerrillamarketing/#findComment-28072
estestest Geplaatst: 11 maart 2004 estestest 29 0 Geplaatst: 11 maart 2004 http://weblog.bergersen.net/archives/000138.html zie hier voor uitleg van het begrip Gonzomarketing. Link naar reactie https://www.higherlevel.nl/forums/topic/3058-wanneer-is-marketing-guerrillamarketing/#findComment-28073
zrski Geplaatst: 15 maart 2004 zrski 4,5k 26 Geplaatst: 15 maart 2004 Mooie statement estestest, dat is nou precies waar ons product op gebasseerd is :D Qua guerilliamarketing, ik denk dat het gewoon staat voor "biggest bang for your buck". Of dat nou met guerillia taktieken te maken heeft of niet maakt mij eigenlijk geen hout uit. Wat moet ik doen om mijn klanten te inspireren om over te gaan in het aankopen van mijn product? Dat gaan we dan maar doen... Oh ja, en dat voor zo min mogelijk geld en een zo hoog mogelijk rendement... HL-er van het eerste uur (& proud of it) follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema fuk spelvouten Link naar reactie https://www.higherlevel.nl/forums/topic/3058-wanneer-is-marketing-guerrillamarketing/#findComment-28179
TwaBla Geplaatst: 15 maart 2004 TwaBla 22,7k 1426 Geplaatst: 15 maart 2004 Marketing is afstemming van aanbod op vraag. Helaas beperkt zich dat meestal tot de p van promotie. Marketeers zijn sterk in verpakking, maar laten het product doorgaans aan anderen over. Begrippen zoals guerrilla marketing zijn dan ook meestal een andere verpakking van reeds lang bestaande methoden. Ook Buzz en Gonzo zijn gebaseerd op eeuwenoude wijsheden. Is traditionele massamarketing erg gericht op massamedia en massadistributie; bij Buzz en Gonzo worden nieuwe media gebruikt om ouwe methoden nieuw leven in te blazen. Een welgemikte (en goedkope) fluistercampagne kan dankzij internet en mobiele communicatie veel sneller werken dan een ongedifferentieerde (en dure) actie via massamedia. Kijk bijvoorbeeld naar het succes van Senseo Crema. Heeft half Nederland zo'n apparaat aangeschaft op basis van die domme Belgische spotjes, of omdat gebruikers trots van hun nieuwe ontdekking kond deden? De vraag die elke marketeer zich dan ook zou moeten stellen is: hoe kan ik mijn klanten zo enthousiast maken dat zij mijn product gaan promoten? Hiep hiep hoera: honderd jaar A4 (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie) Link naar reactie https://www.higherlevel.nl/forums/topic/3058-wanneer-is-marketing-guerrillamarketing/#findComment-28185
msteer Geplaatst: 15 maart 2004 msteer 1,7k 97 Geplaatst: 15 maart 2004 Kijk bijvoorbeeld naar het succes van Senseo Crema. Heeft half Nederland zo'n apparaat aangeschaft op basis van die domme Belgische spotjes, of omdat gebruikers trots van hun nieuwe ontdekking kond deden de senseo vind ik nou net een voorbeeld waarbij de promotie niet echt belangrijker is geweest dan de andere marketing P's. het apparaat ziet er goed uit, distributie is enorm breed (gratis bij dsb lening), pricing is slim opgezet (apparaat goedkoop, pads duur). Routeplanner voor meerdere adressen Link naar reactie https://www.higherlevel.nl/forums/topic/3058-wanneer-is-marketing-guerrillamarketing/#findComment-28191
R.I.P. - Benm Geplaatst: 15 maart 2004 R.I.P. - Benm 7,7k 149 Geplaatst: 15 maart 2004 pricing is slim opgezet (apparaat goedkoop, pads duur). Dat model werkt slechts totdat iemand in staat is om een vervangend consumable te maken zonder je patentrechten te schenden. Dat verhaal is bekend van met name inkjetprinters, waarbij een nieuwe set cartridges ongeveer evenveel kost als een nieuwe printer. Ik vraag me echter wel af of dit model hier nou van toepassing is. Een senseo is helemaal niet zo goedkoop (50 a 100 euro voor een koffiezetter), maar wel een handig en innovatief ding. Bovendien, zoveel duurder zijn die pads niet vergeleken met A-merk gemalen koffie. Daarop voorbordurend (en offtopic, sorry), vraag ik me af hoe dit zit bij de BeerTender, waarbij het bier wel 2x zo duur is dan pijpjes van dezelfde fabrikant. Web Chemistry : Internet Ontwikkeling en Web design | HQ-Nieuws | Merghart.com Link naar reactie https://www.higherlevel.nl/forums/topic/3058-wanneer-is-marketing-guerrillamarketing/#findComment-28192
msteer Geplaatst: 15 maart 2004 msteer 1,7k 97 Geplaatst: 15 maart 2004 Ik vraag me echter wel af of dit model hier nou van toepassing is. Een senseo is helemaal niet zo goedkoop (50 a 100 euro voor een koffiezetter), maar wel een handig en innovatief ding. Bovendien, zoveel duurder zijn die pads niet vergeleken met A-merk gemalen koffie. nog even de prijzen gecheckt: 69 euro vind ik niet veel geld voor een espresso machine, en 1,39 euro vind ik wel prijzig voor 18 kopjes perla koffie. maar de marketing promotie is dus blijkbaar toch zwaar ingezet als de perceptie is dat een senseo goedkoop is. ;) Routeplanner voor meerdere adressen Link naar reactie https://www.higherlevel.nl/forums/topic/3058-wanneer-is-marketing-guerrillamarketing/#findComment-28193
Gast joost_k Geplaatst: 15 maart 2004 Gast joost_k Geplaatst: 15 maart 2004 Volgens mij is die senseo inderdaad in verhouding niet veel duurder...voor de alleenstaanden of de kleine gezinnen. Wat mij opvalt is dat mijn vriendin en ik in het verleden echt bijna altijd te veel koffie zetten. Als we dat jaren hadden volgehouden....waren we vast wel duurder uit geweest dan bij ons huidige senseo apparaat. Of het guerrillamarketing is? Kijk als een goed product zichzelf verkoopt is dat natuurlijk het allerbeste marketingmiddel wat er is en daar kan inderdaad geen gonzo, multilevel, viral of guerrillamarketing tegenop. Als er zometeen een gelijkwaardig of vervangend apparaat op de markt komt en er dus vergelijkbare concurrentie komt....wordt het misschien tijd voor een guerrillamarketing idee... Link naar reactie https://www.higherlevel.nl/forums/topic/3058-wanneer-is-marketing-guerrillamarketing/#findComment-28195
R.I.P. - Benm Geplaatst: 15 maart 2004 R.I.P. - Benm 7,7k 149 Geplaatst: 15 maart 2004 1,39 euro vind ik wel prijzig voor 18 kopjes perla koffie Valt toch wel mee, dat is een cent of 8 voor een bakkie. Nu heb ik werkelijk geen idee hoeveel een kop gewone filterkoffie kost, maar dat zal toch niet zoveel goedkoper zijn? Web Chemistry : Internet Ontwikkeling en Web design | HQ-Nieuws | Merghart.com Link naar reactie https://www.higherlevel.nl/forums/topic/3058-wanneer-is-marketing-guerrillamarketing/#findComment-28196
msteer Geplaatst: 15 maart 2004 msteer 1,7k 97 Geplaatst: 15 maart 2004 Nu heb ik werkelijk geen idee hoeveel een kop gewone filterkoffie kost, maar dat zal toch niet zoveel goedkoper zijn? [ot]een pond koffie is 1,99 euro. daar haal je 50 kopjes uit, dus 4 cent per kopje. de opslag is dus 100% voor senseo en daarmee voorbeeld hoeveel geld goede marketing oplevert.[/ot] Routeplanner voor meerdere adressen Link naar reactie https://www.higherlevel.nl/forums/topic/3058-wanneer-is-marketing-guerrillamarketing/#findComment-28197
Augusto Apracino Geplaatst: 15 maart 2004 Augusto Apracino 32 0 Geplaatst: 15 maart 2004 Dat model werkt slechts totdat iemand in staat is om een vervangend consumable te maken zonder je patentrechten te schenden In de koffiebranche is het al heel lang gebruikelijk dat de kleine expressomachines met pads geleverd worden. Als er zometeen een gelijkwaardig of vervangend apparaat op de markt komt en er dus vergelijkbare concurrentie komt. Is er al, meen ik, van Saeco en Tschibo. Ik denk dat inderdaad het belangrijkste verkoopmiddel bij de Senseo W.O.M. is geweest. Link naar reactie https://www.higherlevel.nl/forums/topic/3058-wanneer-is-marketing-guerrillamarketing/#findComment-28202
TwaBla Geplaatst: 15 maart 2004 TwaBla 22,7k 1426 Geplaatst: 15 maart 2004 de senseo vind ik nou net een voorbeeld waarbij de promotie niet echt belangrijker is geweest dan de andere marketing P's. Blijkbaar was die bijdrage onduidelijk. ;) Marketing omvat niet alleen de p van promotie, maar daar is wel de nadruk op komen liggen. Bij Senseo zijn al die zaken (de klassieke pees van product, prijs, plaats en promotie) echter in samenhang behandeld, zodanig zelfs dat DE schijnbaar een kleine vergoeding geeft aan Philips voor de vullingen die verkocht worden. Daardoor zou dat apparaat voor een wat lagere prijs verkocht worden. Een methode die aan Gillette toegeschreven wordt (goedkope houders, dure mesjes) en door de printerfabrikanten gepervertioneerd is. Of de marketing van Senseo guerrilla, buzz of gonzo is, zal mij eerlijk gezegd worst wezen. Marketing is marketing, welk etiketje je daar ook op wil plakken. En pas op voor adviseurs die zich onder de vlag van zo'n buzz-woord beperken tot de p van promotie. Met slimme promotie van een dom product voor een domme prijs via een domme plaats bereik je ook niet veel. Neemt niet weg dat het best interessant is om over zulke buzz-begrippen van gedachten te wisselen. Maar de les van Senseo (en het was een toevalstreffer voor DE, dus risico is een factor) is dat de koffiebrander erin geslaagd is de prijs van koffie aanmerkelijk te verhogen. Daar zou je als kleine ondernemer iets mee moeten kunnen doen. Hoe krijg je de markt zover dat ze twee keer zoveel betaalt voor jouw product? Hiep hiep hoera: honderd jaar A4 (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie) Link naar reactie https://www.higherlevel.nl/forums/topic/3058-wanneer-is-marketing-guerrillamarketing/#findComment-28203
estestest Geplaatst: 15 maart 2004 estestest 29 0 Geplaatst: 15 maart 2004 Je kan het ook omdraaien, hoe zorg je ervoor dat een klant meer van mijn spul verbruikt. bv de gaatjes in de strooibus Vim vergroten. Ook slimme marketing! Link naar reactie https://www.higherlevel.nl/forums/topic/3058-wanneer-is-marketing-guerrillamarketing/#findComment-28222
Anders Floor Geplaatst: 15 maart 2004 Anders Floor 492 3 Geplaatst: 15 maart 2004 Je kan het ook omdraaien, hoe zorg je ervoor dat een klant meer van mijn spul verbruikt. bv de gaatjes in de strooibus Vim vergroten. Ook slimme marketing! Dat noem ik geen marketing: het verhoogt de marktwaarde van het produkt immers niet. eBase - Portal voor de internetbranche • nieuws • internetbureaus • opdrachtgevers • branches • nieuwe websites • gratis vacaturebank • Link naar reactie https://www.higherlevel.nl/forums/topic/3058-wanneer-is-marketing-guerrillamarketing/#findComment-28223
Annedien Hoen Geplaatst: 15 maart 2004 Annedien Hoen 3,2k 287 Geplaatst: 15 maart 2004 :-[ Ja uhm ik wil nog effe iets heel doms zeggen. Die Senseo koffie is goddelijk! In de schaduw van een vers kopje Dark Roast is zelf een bakje goeie snelfiltermaling een slap aftreksel, sokkenwater! Om die reden wilde ik uiteindelijk een Senseo. Als ik nu het geburl (geen typefout doch een echt Veluws begrip, zij die wel eens geburl hebben gehoord weten wat ik bedoel) uit de keuken hoor opstijgen verheug ik me al op dat heerlijke bakkie... Zucht. Het is gewoon echt een goed product, 'toevalstreffer' of niet. Annedien Link naar reactie https://www.higherlevel.nl/forums/topic/3058-wanneer-is-marketing-guerrillamarketing/#findComment-28224
Annedien Hoen Geplaatst: 15 maart 2004 Annedien Hoen 3,2k 287 Geplaatst: 15 maart 2004 Dat noem ik geen marketing: het verhoogt de marktwaarde van het produkt immers niet. Nee, maar het verhoogt wel de afzet, en dat lijkt me toch een "kernactiviteit" van marketing? Link naar reactie https://www.higherlevel.nl/forums/topic/3058-wanneer-is-marketing-guerrillamarketing/#findComment-28225
Hans S Geplaatst: 15 maart 2004 Hans S 401 2 Geplaatst: 15 maart 2004 Daarop voorbordurend (en offtopic, sorry), vraag ik me af hoe dit zit bij de BeerTender, waarbij het bier wel 2x zo duur is dan pijpjes van dezelfde fabrikant. De BeerTender is gericht op voornamelijk Yuppie's, een segment dat niet zo erg op de prijs let. Zeg nou zelf, wie wil er nu niet een eigen biertap in huis hebben staan? Overigens zou ik niet zo snel zeggen dat de Senseo een toevalstreffer was, want dan kun je elke geslaagde productintroductie wel een toevalstreffer noemen. Link naar reactie https://www.higherlevel.nl/forums/topic/3058-wanneer-is-marketing-guerrillamarketing/#findComment-28228
2thePoint Geplaatst: 15 maart 2004 2thePoint 1,1k 8 Geplaatst: 15 maart 2004 :-[ Die Senseo koffie is goddelijk! Geef mij boekhoudertje toch maar mijn eigen koffie, want ik vind zelfs die Dark-Roast slappe hap...met mijn eigen snelfiltertje kan ik tenminste een ECHT sterke bak zetten.... maar ik begin een beetje moe te worden van al die senseo, expresso en andere automaat koffie...en de verheerlijking hiervan.. Nergens meer een echte sterke Pruttelbak.... :-\ Egbert Punter Link naar reactie https://www.higherlevel.nl/forums/topic/3058-wanneer-is-marketing-guerrillamarketing/#findComment-28229
TwaBla Geplaatst: 15 maart 2004 TwaBla 22,7k 1426 Geplaatst: 15 maart 2004 Als we dan toch van het topiekje afgaan: hier staan twee Bodum Santossen, eentje op elektriek en eentje op spiritus. Senseo komt er nooit in, ik zoek graag mijn eigen koffie uit. Dat aanbod wordt immers steeds spannender, net als wijn. Hier in België verkopen ze nu al Cuba Blue Mountain-coffee. Heerlijke geurilla komt daarvan af. Hiep hiep hoera: honderd jaar A4 (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie) Link naar reactie https://www.higherlevel.nl/forums/topic/3058-wanneer-is-marketing-guerrillamarketing/#findComment-28230
msteer Geplaatst: 15 maart 2004 msteer 1,7k 97 Geplaatst: 15 maart 2004 Als we dan toch van het topiekje afgaan deze link kwam ik tegen maar vond ik zelfs tè off-topic. maar nu we over de top zijn durf ik wel. voor de echte senseo fanaten: zelf je senseo pads maken, dat kan! experimenteer nu met je eigen cuba kweek. zie http://members.lycos.nl/niekschroten/ Routeplanner voor meerdere adressen Link naar reactie https://www.higherlevel.nl/forums/topic/3058-wanneer-is-marketing-guerrillamarketing/#findComment-28232
TwaBla Geplaatst: 15 maart 2004 TwaBla 22,7k 1426 Geplaatst: 15 maart 2004 Sense-yourself! Heeft een Nederlandse coffee-hacker bedacht hoe je dat apparaat kan kraken. Zijn handleiding wordt klaarblijkelijk zelfs al verkocht op ebay.de! En er is een Duitser die uitlegt hoe je je eigen pads in mekaar kan strijken. Nog effe en er meldt zich een techneut die helpt Senseo-apparaten om te bouwen voor gewone koffie. Dat is toch ook guerrilla, de consument die zich verzet tegen opgelegde toepassingen. Leuke link! Hiep hiep hoera: honderd jaar A4 (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie) Link naar reactie https://www.higherlevel.nl/forums/topic/3058-wanneer-is-marketing-guerrillamarketing/#findComment-28233
Aanbevolen berichten