Wanneer is Marketing Guerrillamarketing?

Aanbevolen berichten

Wegens enorm succes en de vraag of ik het topic zou willen voortzetten: Deel II Guerrillamarketing.

 

De discussie over hoe,wat en waarom Guerrillamarketing hebben we allemaal kunnen lezen in mijn vorige onderwerp. Ook de vraag of Guerrillamarketing wel een bestaansrecht heeft en of het wel zo "spectaculair" is als het woord doet geloven.

 

Nu ben ik erg benieuwd naar jullie mening over Guerrillamarketing en haar bestaansrecht als "aparte marketingvorm"

 

Wat is nu precies Guerrillamarketing en waar ligt de grens tussen "conventionele marketing" en Guerrillamarketing. Wat zijn duidelijke voorbeelden van Guerrillamarketing en kan iedereen Guerrillamarketing toepassen...of wordt het bij gebrek aan fantasie...al snel "gewone marketing" ?

Link naar reactie

Volgens de Van Dale:

 

guer·ril·la

1 strijd tegen indringers of tegen de eigen overheid, gevoerd door ongeregelde troepen van gewapend volk, die geen gesloten frontlijn vormen

 

Marketing

Het maken van een plan om een produkt zo goed mogelijk te verkopen

 

Als ik deze twee woorden samen neem kom ik uit op:

 

Guerrilla-marketing

Een chaotisch plan om de gevestigde concurrentie te verslaan en je eigen produkt zo ongecoordineerd mogelijk te verkopen.

 

Wauw.

Als je dit aan klanten kan verkopen, vindt ik het een reusje waard ;D

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie

Ik vindt de grondslag van gozomarketing en networkmarketing veel toepasbaarder. Guerrillamarketing klinkt leuk op papier maar in de praktijk zal het niet uit de verf komen. We worden overspoeld door commercials, spam en op iedere vierkante centimeter van de gemiddelde voetballer staat een sponsernaam. Het wordt teveel en als je dan ook nog eens in je vrije tijd door een legertje marketeers wordt gekidnapt voor hun strijd om op slinkse wijze een product te verkopen slaan de stoppen door. We geloven de bedrijven gewoon niet meer, doordat we al veel te vaak in de kleine lettertjes truc zijn getrapt, omdat ons door het bedrijfsleven in veel te dure relamecampagnes al veel te vaak dingen beloofd zijn die ze nooit hebben waargemaakt. Bovendien zijn er zoveel aanbieders dat we door de bomen het bos niet meer zien.

De beste manier om je product aan de man te brengen is mijns inziens timing. Op het juiste moment de juiste dingen aanbieden. Wanneer is het het juiste moment? Het moment dat iemand op zoek is naar iets wat jij hebt. Hoe weet je dat iemand dat op dat moment zoekt? Door Gonzomarketing.

Link naar reactie

Mooie statement estestest, dat is nou precies waar ons product op gebasseerd is :D

 

Qua guerilliamarketing, ik denk dat het gewoon staat voor "biggest bang for your buck". Of dat nou met guerillia taktieken te maken heeft of niet maakt mij eigenlijk geen hout uit.

 

Wat moet ik doen om mijn klanten te inspireren om over te gaan in het aankopen van mijn product? Dat gaan we dan maar doen... Oh ja, en dat voor zo min mogelijk geld en een zo hoog mogelijk rendement...

HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link naar reactie

 

Marketing is afstemming van aanbod op vraag. Helaas beperkt zich dat meestal tot de p van promotie. Marketeers zijn sterk in verpakking, maar laten het product doorgaans aan anderen over. Begrippen zoals guerrilla marketing zijn dan ook meestal een andere verpakking van reeds lang bestaande methoden. Ook Buzz en Gonzo zijn gebaseerd op eeuwenoude wijsheden. Is traditionele massamarketing erg gericht op massamedia en massadistributie; bij Buzz en Gonzo worden nieuwe media gebruikt om ouwe methoden nieuw leven in te blazen. Een welgemikte (en goedkope) fluistercampagne kan dankzij internet en mobiele communicatie veel sneller werken dan een ongedifferentieerde (en dure) actie via massamedia. Kijk bijvoorbeeld naar het succes van Senseo Crema. Heeft half Nederland zo'n apparaat aangeschaft op basis van die domme Belgische spotjes, of omdat gebruikers trots van hun nieuwe ontdekking kond deden? De vraag die elke marketeer zich dan ook zou moeten stellen is: hoe kan ik mijn klanten zo enthousiast maken dat zij mijn product gaan promoten?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Kijk bijvoorbeeld naar het succes van Senseo Crema. Heeft half Nederland zo'n apparaat aangeschaft op basis van die domme Belgische spotjes, of omdat gebruikers trots van hun nieuwe ontdekking kond deden

 

de senseo vind ik nou net een voorbeeld waarbij de promotie niet echt belangrijker is geweest dan de andere marketing P's. het apparaat ziet er goed uit, distributie is enorm breed (gratis bij dsb lening), pricing is slim opgezet (apparaat goedkoop, pads duur).

Link naar reactie

pricing is slim opgezet (apparaat goedkoop, pads duur).

 

Dat model werkt slechts totdat iemand in staat is om een vervangend consumable te maken zonder je patentrechten te schenden. Dat verhaal is bekend van met name inkjetprinters, waarbij een nieuwe set cartridges ongeveer evenveel kost als een nieuwe printer.

 

Ik vraag me echter wel af of dit model hier nou van toepassing is. Een senseo is helemaal niet zo goedkoop (50 a 100 euro voor een koffiezetter), maar wel een handig en innovatief ding. Bovendien, zoveel duurder zijn die pads niet vergeleken met A-merk gemalen koffie.

 

Daarop voorbordurend (en offtopic, sorry), vraag ik me af hoe dit zit bij de BeerTender, waarbij het bier wel 2x zo duur is dan pijpjes van dezelfde fabrikant.

 

Link naar reactie
Ik vraag me echter wel af of dit model hier nou van toepassing is. Een senseo is helemaal niet zo goedkoop (50 a 100 euro voor een koffiezetter), maar wel een handig en innovatief ding. Bovendien, zoveel duurder zijn die pads niet vergeleken met A-merk gemalen koffie.

 

nog even de prijzen gecheckt: 69 euro vind ik niet veel geld voor een espresso machine, en 1,39 euro vind ik wel prijzig voor 18 kopjes perla koffie. maar de marketing promotie is dus blijkbaar toch zwaar ingezet als de perceptie is dat een senseo goedkoop is.

;)

Link naar reactie

Volgens mij is die senseo inderdaad in verhouding niet veel duurder...voor de alleenstaanden of de kleine gezinnen. Wat mij opvalt is dat mijn vriendin en ik in het verleden echt bijna altijd te veel koffie zetten.

Als we dat jaren hadden volgehouden....waren we vast wel duurder uit geweest dan bij ons huidige senseo apparaat.

 

Of het guerrillamarketing is? Kijk als een goed product zichzelf verkoopt is dat natuurlijk het allerbeste marketingmiddel wat er is en daar kan inderdaad geen gonzo, multilevel, viral of guerrillamarketing tegenop.

 

Als er zometeen een gelijkwaardig of vervangend apparaat op de markt komt en er dus vergelijkbare concurrentie komt....wordt het misschien tijd voor een guerrillamarketing idee...

Link naar reactie
Dat model werkt slechts totdat iemand in staat is om een vervangend consumable te maken zonder je patentrechten te schenden

 

In de koffiebranche is het al heel lang gebruikelijk dat de kleine expressomachines met pads geleverd worden.

 

 

Als er zometeen een gelijkwaardig of vervangend apparaat op de markt komt en er dus vergelijkbare concurrentie komt.

Is er al, meen ik, van Saeco en Tschibo.

 

Ik denk dat inderdaad het belangrijkste verkoopmiddel bij de Senseo W.O.M. is geweest.

 

Link naar reactie

de senseo vind ik nou net een voorbeeld waarbij de promotie niet echt belangrijker is geweest dan de andere marketing P's.

 

Blijkbaar was die bijdrage onduidelijk. ;)

 

Marketing omvat niet alleen de p van promotie, maar daar is wel de nadruk op komen liggen. Bij Senseo zijn al die zaken (de klassieke pees van product, prijs, plaats en promotie) echter in samenhang behandeld, zodanig zelfs dat DE schijnbaar een kleine vergoeding geeft aan Philips voor de vullingen die verkocht worden. Daardoor zou dat apparaat voor een wat lagere prijs verkocht worden. Een methode die aan Gillette toegeschreven wordt (goedkope houders, dure mesjes) en door de printerfabrikanten gepervertioneerd is.

 

Of de marketing van Senseo guerrilla, buzz of gonzo is, zal mij eerlijk gezegd worst wezen. Marketing is marketing, welk etiketje je daar ook op wil plakken. En pas op voor adviseurs die zich onder de vlag van zo'n buzz-woord beperken tot de p van promotie. Met slimme promotie van een dom product voor een domme prijs via een domme plaats bereik je ook niet veel. Neemt niet weg dat het best interessant is om over zulke buzz-begrippen van gedachten te wisselen.

 

Maar de les van Senseo (en het was een toevalstreffer voor DE, dus risico is een factor) is dat de koffiebrander erin geslaagd is de prijs van koffie aanmerkelijk te verhogen. Daar zou je als kleine ondernemer iets mee moeten kunnen doen. Hoe krijg je de markt zover dat ze twee keer zoveel betaalt voor jouw product?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie

Je kan het ook omdraaien, hoe zorg je ervoor dat een klant meer van mijn spul verbruikt. bv de gaatjes in de strooibus Vim vergroten. Ook slimme marketing!

 

Dat noem ik geen marketing: het verhoogt de marktwaarde van het produkt immers niet.

eBase - Portal voor de internetbranche

• nieuws • internetbureaus • opdrachtgevers • branches • nieuwe websites • gratis vacaturebank •

Link naar reactie

:-[

Ja uhm ik wil nog effe iets heel doms zeggen.

 

Die Senseo koffie is goddelijk!

In de schaduw van een vers kopje Dark Roast is zelf een bakje goeie snelfiltermaling een slap aftreksel, sokkenwater!

Om die reden wilde ik uiteindelijk een Senseo.

Als ik nu het geburl (geen typefout doch een echt Veluws begrip, zij die wel eens geburl hebben gehoord weten wat ik bedoel) uit de keuken hoor opstijgen verheug ik me al op dat heerlijke bakkie...

 

Zucht.

 

Het is gewoon echt een goed product, 'toevalstreffer' of niet.

 

Annedien

 

Link naar reactie

Daarop voorbordurend (en offtopic, sorry), vraag ik me af hoe dit zit bij de BeerTender, waarbij het bier wel 2x zo duur is dan pijpjes van dezelfde fabrikant.

De BeerTender is gericht op voornamelijk Yuppie's, een segment dat niet zo erg op de prijs let. Zeg nou zelf, wie wil er nu niet een eigen biertap in huis hebben staan?

 

Overigens zou ik niet zo snel zeggen dat de Senseo een toevalstreffer was, want dan kun je elke geslaagde productintroductie wel een toevalstreffer noemen.

Link naar reactie

:-[

Die Senseo koffie is goddelijk!

Geef mij boekhoudertje toch maar mijn eigen koffie, want ik vind zelfs die Dark-Roast slappe hap...met mijn eigen snelfiltertje kan ik tenminste een ECHT sterke bak zetten....

 

maar ik begin een beetje moe te worden van al die senseo, expresso en andere automaat koffie...en de verheerlijking hiervan.. Nergens meer een echte sterke Pruttelbak.... :-\

Egbert Punter

Link naar reactie

 

Als we dan toch van het topiekje afgaan: hier staan twee Bodum Santossen, eentje op elektriek en eentje op spiritus. Senseo komt er nooit in, ik zoek graag mijn eigen koffie uit. Dat aanbod wordt immers steeds spannender, net als wijn. Hier in België verkopen ze nu al Cuba Blue Mountain-coffee. Heerlijke geurilla komt daarvan af.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie

Sense-yourself! Heeft een Nederlandse coffee-hacker bedacht hoe je dat apparaat kan kraken. Zijn handleiding wordt klaarblijkelijk zelfs al verkocht op ebay.de! En er is een Duitser die uitlegt hoe je je eigen pads in mekaar kan strijken. Nog effe en er meldt zich een techneut die helpt Senseo-apparaten om te bouwen voor gewone koffie. Dat is toch ook guerrilla, de consument die zich verzet tegen opgelegde toepassingen. Leuke link!

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 184 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.