Wanneer is Marketing Guerrillamarketing?

Aanbevolen berichten

Ik (levensmiddelentechnoloog) kan het afraden om inkt te drinken!!!

Zelf beschilderen dus die pads met natuurlijke kleurstoffen, dat kan wel, bv bietensap, safraansap etc

Huur een armlastige kunstenaar in of geef al uw personeel een penseel en maak er een creatieve teambuildings-dag van. ;D

 

Link naar reactie

Als koffie liefhebber toch maar een off-topic reaktie:

 

De Senseo is absoluut geen Espresso machine. Lekkere koffie, dat wel. Maar geen espresso. Ik heb naast de Senseo een Espresso apparaat (Saeco) en het verschil proef je. Je wordt misleid door het feit dat de Senseo een crema laagje produceerd bij het koffie zetten. Daardoor zou je denken dat het espresso is.

 

Echte espresso wordt gezet onder een pompdruk van bijvoorbeeld 15 Bar. De koffie wordt (Bij Piston machines) in de Piston gedaan, waarna je eventueel de koffie aandrukt. Bij sommigen hoeft dat niet, maar bij duurdere machines wel. Bij die machines maak je gebruik van een 'tamper' om de koffie zo samen te persen dat het water er zonder weerstand niet doorheen zou kunnen lopen.

 

Overigens is de kwaliteit van Espresso en Cappuccino bij de horeca slecht. Melkschuim moet schenkbaar blijven, als je een willekeurig kopje Cappuccino besteld, krijg je een slechte automaat espresso, met een hap scheerschuim erbovenop. Wordt ook wel een kopje lawaaisaus genoemd. ;)

Sommigen (en ik probeer het ook maar het lukt me nog niet :() maken ook Latte Art op de cappuccino, dat is een techniek om met een kan de melkschuim zo op te schenken dat je een eikenblad (rosetta), een hartje, een tulp, of een appeltje krijgt. Is echt moeilijk... :-\

 

Met de Senseo kan je de cremalaag extra mooi krijgen door de koffie tijdens het doorlopen langs de rand te laten lopen van je kopje en tegen het einde het kopje te 'walsen'.

Bij de koffiewinkel Simon Levelt hebben ze nu ook een soort van filter voor losse koffie ontwikkeld:

http://www.simonlevelt.nl/pages/home/aanbiedingen.asp Maar of het werkt, ik heb er (nog) geen ervaringen mee.

 

Goed, ik ga nog maar een Cappuccino maken. ;D

 

Groet, Victor. 8)

YourCom // alles voor internet

NIEUW!! Yourhello // doorzichtig kunststof visitekaartjes!

Link naar reactie

Bij de koffiewinkel Simon Levelt hebben ze nu ook een soort van filter voor losse koffie ontwikkeld.

 

Prachtig! Is dat geen goed voorbeeld van guerrilla marketing op productniveau? Kleine leverancier Simon Levelt slurpt Douwe Egberts de crema van de koffie! Over drie maanden ligt zo'n filter bij Blokker en de Hema!

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie

zouden jullie zo'n ding kopen voor 250 euro terwijl die vaatjes even duur zijn als een krat beir maar er zit maar de helft of iets meer in

 

Nee, maar ik ben dan ook soort van hollander natuurlijk.

 

Eigenlijk vind ik het erg jammer van de dure vaatjes, want het apparaat zelf heeft -denk ik- best potentie. Altijd een koud pilsje on demand, minder gezeul met kratten... althans, zo'n vaatje weegt vast een stuk minder dan een krat met 24 flesjes.

 

Overigens bestaat er wel een apparaat waarin je de voordeligere 5 liter 'mega-blikken' bier op eenzelfde manier kunt gebruiken. Geloof wel dat het ding 400 a 500 euro kost, maar vervolgens betaal je per pilsje net zoveel of minder als bij kratverbruik.

 

--

ps: zullen we deze thread maar naar off-topic moven?

Link naar reactie

Volgens mij is de koffieindustrie een van de meest succesvolle guerrillamarketeers. Het is een doodsimpel zwart, bitter drankje ... en ze maken er zwart verheerlijkt en verrijkt goud van door hun reclames, advertenties en verpakkingen. Typisch voorbeeld van goed nadenken en het gebruik van memes.

De enige (keiharde Guerrilla?) die er tegenin gaat is Kanis en Gunnink.

Dus we zitten absoluut niet OFF topic! ;-)

Link naar reactie

Je kunt de koffie-industrie toch onmogelijk een voorbeeld noemen van succesvolle guerilla-marketing, Joost? Wat zij doen, is standaarder dan standaard. Pleur maar honderden spotjes op TV en in de bladen en klaar is Klara. Succesvol, zeker, maar niet origineel en zeker niet te bestempelen als "maximaal resultaat met minimale middelen".

 

De reclame van Kanis & Gunnink is wat tegendraads, maar ook weer niet opzienbarend onconventioneel, laat staan dat je kunt zeggen dat ze met minimale middelen een maximaal resultaat behalen. Ik geloof niet dat de K&G-campagne minder kost dan andere koffie-campagnes.

eBase - Portal voor de internetbranche

• nieuws • internetbureaus • opdrachtgevers • branches • nieuwe websites • gratis vacaturebank •

Link naar reactie

Ik ben het met je eens dat ze er bergen geld tegenaan hebben gegooid. Maar het lukt bijv. Ariel, Dash, sisi, cola, 7up, bolletje, croky, lays en de Witte Ruis met ten minste zoveel geld NIET een zelfde "beleving" te creeren als de koffiemerken.

 

Het is Guerrillamarketing in de zin dat ze absoluut een gevoel hebben weten over te brengen en de mensen weten te laten geloven dat ze: "troost drinken", "gezelligheid drinken", en dat lukt vele vele vele andere grote merken absoluut niet.

 

Lees allen eens een boek over guerrillamarketing, of neem een cursus, dan weet je waarover je het hebt.

Link naar reactie

Ik ben het met je eens dat ze er bergen geld tegenaan hebben gegooid. Maar het lukt bijv. Ariel, Dash, sisi, cola, 7up, bolletje, croky, lays en de Witte Ruis met ten minste zoveel geld NIET een zelfde "beleving" te creeren als de koffiemerken.

 

Denk je dat wasmiddelen gebaat zouden zijn bij een "beleving"? Koffie is een genotsmiddel, dat is toch iets heel anders dan vuile sokken in de wasmachine stoppen.

 

Het is Guerrillamarketing in de zin dat ze absoluut een gevoel hebben weten over te brengen en de mensen weten te laten geloven dat ze: "troost drinken", "gezelligheid drinken", en dat lukt vele vele vele andere grote merken absoluut niet.

 

Volgens mij haal je "merken" en "branches" door elkaar. En hoe kom je er nou toch bij dat elk product en/of elke branche gebaat zou zijn bij dezelfde "gezelligheids-beleving"? Er is een hele branche die je doet geloven dat de hele wereld je bewonderend nakijkt als je een cremepje gebruikt. Is dat dan ook succesvolle guerilla marketing geweest?

 

Lees allen eens een boek over guerrillamarketing, of neem een cursus, dan weet je waarover je het hebt.

 

Da's een lekkere dooddoener in discussies, zeg.

 

Maar nou ken ik toevallig een site van een bedrijf die aan Guerilla Comminicatie doet. Dat bedrijf zegt dat de volgende eigenschappen typerend zijn voor guerilla-communicatie:

 

- lowbudget

- agressief

- creatief

- constant

 

Nou kun je veel zeggen van de reclames van de koffie-industrie, maar ze zijn allesbehalve low-budget. Als je een pak DE of K&G koopt, betaal je je blauw aan de marketingafdelingen van die merken.

En creatief.... daar heeft de koffieindustrie een broertje dood aan. De boodschap is al decennialang hetzelfde: genieten van een gezellig bakkie doet je goed.

 

 

Een definitie van guerilla marketing die je vaak tegenkomt, is:

 

Unconventional marketing intended to get maximum results from minimal resources.

 

.. maar net wat ik zeg, de koffieïndustrie is allesbehalve unconventional en het geeft bakken met geld uit aan reclame. Twee van de drie factoren uit deze definitie vallen dus al af, en dan kun je m.i. onmogelijk spreken van guerilla marketing.

eBase - Portal voor de internetbranche

• nieuws • internetbureaus • opdrachtgevers • branches • nieuwe websites • gratis vacaturebank •

Link naar reactie
Denk je dat wasmiddelen gebaat zouden zijn bij een "beleving"? Koffie is een genotsmiddel, dat is toch iets heel anders dan vuile sokken in de wasmachine stoppen.

 

Volgens mij koppelen die wasmiddelefabrikanten wel degelijk beleving aan het merk. Alle reclames op dit moment die ik zie gaan over de binding van de moeder met de kinderen. Door de vlekken weten ze precies wat de kinderen doen, of ze beseffen precies hoe belangrijk het behoud van kleur is. Moeders hebben alles over voor een goede relatie met een kind en het wasmiddel helpt hen daarbij, dat is de boodschap, beleving.

 

Maar dat is allerminst een vorm van guerilla marketing, net zo min als ik Kanis en Gunnik een organisatie vindt die gebruik maakt van guerilla marketing.

 

Unconventional marketing intended to get maximum results from minimal resources.

Overigens kan ik me in sommige gevallen wel voorstellen dat je tv reclame kan inzetten als een instrument van guerilla marketing.

 

Een voorbeeld dat ik ooit eens heb gehoord. Coco cola sponsor van groot sportevenement, maar Pepsi kocht vrijwel alle reclameblokken rond de uitzending van dat evenement op waardoor in de ogen van de kijken Pepsi de sponsor was. Reken maar dat die tv reclame minder heeft gekost dan het sponsorcontract. Dus maximum results from minimal resources, het is namelijk relatief.

 

Maar Joost, probeer wel de discussie aan te houden en idd niet van die dooddoeners erin te gooien. Ik vind dat je creatieve ideeën hebt, maar je moet wel reeël blijven. ;-)

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie

Ik probeer de discussie een beetje op gang te helpen met guerrilla-technieken. Gelukkig is de consument aardig gevoelig voor Guerrillatechnieken en is deze discussie weer hevig op gang gekomen.

Low-Budget is inderdaad EEN eigenschap van Guerrillamarketing. Dat wil niet zeggen dat alle "high-budget" campagnes geen Guerrillamarketing meer zijn.

Link naar reactie

Overigens zijn er maar 2 soorten waspoeder: Met en zonder (chloor)bleekmiddel. Alle andere eigenschappen die worden toegedicht zijn zondermeer marketingpraat en hebben met de prestaties van het product niets van doen.

 

Wat dat betreft moet je dus IETS verzinnen om je product te onderscheiden van de andere merken... en dan komen die 'feelgood' concepten om de hoek kijken.

 

Bij een product als koffie zit het verhaal toch net anders - koffie heb je in vele kwaliteiten, en het is mogelijk talloze verschillende smaken mee te geven door selectie van grondstoffen en het productieproces.

 

Voor iets als pilsener zit het er een beetje tussenin: Er is eigenlijk niet zoveel verschil, de meeste mensen onderscheiden blind geen heineken van amstel, bavaria of AH huismerk - ook al zijn er wel kleine verschillen. Hier speel echter een het imago van zo'n merk weer een grote rol.

 

Al met al vraag ik me vaak af wat het nut is van het hele gebeuren. Iedereen weet dat er niets is dat je met Ariel wel kan, maar niet met omo, dash of euroshopper... waarom mensen dan toch de hoofdprijs betalen? Joost mag het weten ;)

Link naar reactie

Ik probeer de discussie een beetje op gang te helpen met guerrilla-technieken. Gelukkig is de consument aardig gevoelig voor Guerrillatechnieken en is deze discussie weer hevig op gang gekomen.

 

Als je nou eens iets interessants te melden hebt, open dan een nieuwe discussie. Wil je daarentegen vooral reclame maken voor jezelf, doe dat dan in je eigen nieuwsbrief. Daar gaat het erg goed mee, heb ik begrepen, dus hoef je hier geen promotie meer te maken.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie

Als je nou eens iets interessants te melden hebt, open dan een nieuwe discussie. Wil je daarentegen vooral reclame maken voor jezelf, doe dat dan in je eigen nieuwsbrief. Daar gaat het erg goed mee, heb ik begrepen, dus hoef je hier geen promotie meer te maken.

 

Nou nou rustig, laten we nou niet gaan ruzieën. :(

Neem een kopje koffie, daar klaart ieders humeur weer van op. ;D

 

Victor. 8)

YourCom // alles voor internet

NIEUW!! Yourhello // doorzichtig kunststof visitekaartjes!

Link naar reactie

TwaLevel het was niet mijn bedoeling reclame te maken voor mijn eigen diensten...maar ben blij dat je mijn nieuwsbrief nog even onder de aandacht brengt ;D

 

Link naar reactie

afzetvergroting lijkt me trouwens een doelstelling van marketing en geen kernactiviteit.

 

verder...

zijn de reclame filmpjes die alleen via youtube worden verspreid geruilla marketing?. die vind ik namelijk wel goed.. en goedkoop, en effectief.. en leuk...

 

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 179 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.