• 0

Fiscale Eenheid en BTW-nummers

LS,

 

Ik heb een holding-BV met daaronder één werk-BV. Beide hebben aparte BTW-nummers; de FE heeft ook een eigen nummer. De vraag is als volgt:

 

Welk nummer moet ik gebruiken als ik vanuit mijn Holding-BV diensten en/of goederen afneem in Duitsland en een BTW-nummer op de factuur wil laten zetten? Die van de holding of FE? Ik denk holding, maar weet 't niet zeker.

 

Groet Stier

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 1

Voor het buitenland (zeker duitsland) geld dat je altijd het nummer gebruikt van de entiteit de de factuur ontvangt. Dus als de werk bv iets besteld/een contract sluit in Duitsland dan gebruik je het nummer van de werk bv. ook zo als de holding besteld dan de holding..

 

In het buitenland kunnen ze namelijk niet de fiscale hierarchie zien maar alleen 1 op 1 de relatie tussen het btwnr en de entiteit die daarbij hoort. Duitsland is erg kritisch op de juiste tenaamstelling

Link naar reactie
  • 0

Stier,

 

kijk ook nog ff hier:

http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/omzetbelasting/zakendoen_buitenland/import_uit_eu_landen/import_uit_eu_landen-05.html

 

Ik zou trouwens zowel het eigen nummer van de B.V. als het fiscale eenheid-nummer doorgeven voor de zekerheid.

Want als de fiscale eenheid één gecombineerde aangifte doet (is nl. niet altijd zo) dan staat dat eigen nummer van de B.V. op een inactieve code in het Europese Belastingsysteem.

 

Maar ik kom er op terug, want Roel's antwoord snijdt ook hout.

 

groet,

 

John

Link naar reactie
  • 0

Dag John,

 

Ik doe inderdaad een gecombineerde (FE) aangifte.

 

Ik heb je link bekeken. Daar wordt gesproken over 'intracommunautaire verwervingen en diensten'. In mijn geval gaat het hoofdzakelijk om diensten en levering in Duitsland. Ik wil daar een stukje grond aankopen, ontwikkelen en exploiteren. Voor direct aan een Grundstück en bouw gerelateerde kosten geldt geen verleggingsregeling (zie oa hier punt 4.1 en 5.1).

 

Zie ook mijn andere post. Weet jij een antwoord op de vraag over het registreren van bedrijf in Duitsland en het daar aanvragen van een MwSt-ID-nummer?

 

Groet Stier

 

Link naar reactie
  • 1

Het BTW nummer van de FE is een intern nummer voor de fiscus. Het wordt doorgaans alleen gebruikt om de aangiften mee te verwerken.

 

Extern zal het BTW nummer van de handelende BV (zie Roel) nodig zijn. Controleer voor de zekerheid je eigen BTW nummer op

http://www.btw-nummer-controle.nl/ en test dan ook het nummer van de FE even.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 227 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.