• 0

Financiering: 1 of 2 investeerders, wat zijn de voor- en nadelen?

Voor een nieuw online concept ben ik inmiddels aanbeland bij de financieringsvraag. Voor de website die moet worden gebouwd, ben ik 30.000 euro nodig. Ik heb hierin twee opties:

- Mijn vermogende vriend wil in mijn bedrijf investeren.

- Na een pitch heb ik een webbureau gevonden die in mijn bedrijf wil mee participeren. Ik zou een constructie 20.000 (kapitaal vriend), 10.000 kunnen aanhouden. Waarbij ik meerderheid behoud. In ruil willen de aandeelhouders van het bedrijf aandelen in mijn bedrijf.

Voordeel van de laatste constructie is dat het bedrijf gebaad is de site (wat voor 90% corebusiness is) tot een succes te maken (kennisdeling). Daarnaast heeft het bedrijf een flinke vinger in de pap bij een grote uitgever. Met oog op eventueel doorverkopen, interessant. Nadeel is dat ik een BV moet starten. Wat gelijk zo groots klinkt. De opstartkosten zijn ook vele malen hoger dan wanneer ik een eenmanszaak start. Bij het laatste heb ik op dit moment een beter gevoel. Mijn vragen:

1. Voor welke optie zouden jullie kiezen? Welke is mogelijkerwijs (wellicht belastingtechnisch) interessanter?

2. Zijn er andere vormen van 'participatie' waarbij ik een eenmanszaak kan starten? Ik las iets over Royalty based finance?

3. Wat is reeel, als we het hebben over het uitgeven van aandelen als een bedrijf voor 10.000 mee investeert, er van uitgaande dat omzet eerste jaar rond de 75k gaat liggen.

4. Ander puntje, mijn vriend woont in het buitenland en wil eigenlijk wel bij hem wonen. We hebben een huis in NL die we gewoon kunnen blijven aanhouden, volgens de wet kan ik dus gewoon hier mijn bedrijf inschrijven? Mijn concept zit zo in elkaar dat ik deze in feite overal ter wereld kan uitvoeren.

Ik hoop op antwoord.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

• 0

Hai Noukels,

Welkom op HL!

In dit soort gevallen is het lastig een goed advies te geven omdat het voor ons alleen maar jou betreft.

Jij spreekt over 3 partijen, die willen alle 3 iets, daarover zal dus vooral onderling consensus bereikt moeten worden.

Je zegt dat een BV gelijk zo groots klinkt. Dat valt wel mee, het is maar een rechtsvorm en maakt je onderneming echt niet grootser of geweldiger. Tevens geef je aan na te denken over verhuizen naar het buitenland, aanhouden van de woning in Nederland en world wide control, jij bent dus gewend te werken met majeure beslissingen.

Royalty based finance (RBF) is leuk, vooral lief zijn voor elkaar. De manier om zo veel mogelijk disputen en ellende buiten de deur houden in de toekomst. Maar dan moet je wel eerst een heel groot ei leggen, dat van RBF.

Het begint met een heel goed inzicht in wat jouw bedrijf in de toekomst gaat doen. Je doet iets op het internet, dus zonder inhoudelijk kennis te hebben van jouw produkt mag ik generiek bepalen dat het groot en heel groot kan worden. Dit kan kort of lang duren, daarvoor kan ik echt niet zo oordelen. Bij RBF bepaal je al op dag 1 wat de exitwaarde wordt voor jouw aandeelhouders die voor hun totale inbreng maar een deel storten als aandeel en het restant als achtergestelde lening. Het Royalty deel heeft betrekking op het afrekenen op basis van gerealiseerde omzetten, en dat is vaak een heel "lief" percentage, zodat jij als ondernemer zo veel mogelijk lucht en ruimte krijgt om te groeien.

Tot zover even in een notedop.

Je vriend gaat zich hier wel in vinden, jullie vinden elkaar tenslotte al lief.

Je prof investeerder kan dit allemaal wat te soft vinden en gewoon aandelen willen voor zijn inbreng. Vervolgens je tent promoten (je zegt het zelf al, contacten met uitgevers, en die zijn niet om de voetbaluitslagen iedere zondag met elkaar door te nemen), snel groeien, oppompen en neerzetten, korte consolidatie aan het einde van het groeiplan en cashen, vooral cashen! That's the way it goes and how it is supposed to be. RBF is meer toepasbaar bij (semi) ideële doelstellingen met laag genormeerde winstdoelstellingen, vaak ook met maatschappelijk verantwoord karakter.

Werken vanuit een eenmanszaak is ook niet zo'n goed plan. Kan wel, maar beperk het dan tot de inbreng van je vriend in de vorm van een Agaath-constructie of als commanditair vennoot en maak een goede fee-deal met de andere partij, gebaseerd op gebruiken van verkoopkanalen i.o.d.

In ieder ander geval wordt het toch gewoon een BV, verdeel je aandelen, formaliseer goed je eigen positie en gaan met die banaan.

Paar dingen van algemeen belang.

Je wilt in buitenland gaan wonen. Waar je je bedrijf uitoefent is niet zo spannend, je kunt gewoon eenvoudig KvK Nederland ingeschreven staan, zeker als je de Nederlandse nationaliteit behoudt en je bedrijf een geregistreerd Nederlands adres kent, dat niet van je oma's nieuwe vriend is ;) Je prof aandeelhouder zal hier mogelijk iets minder enthousiast van worden. Ik ga er dan even vanuit dat het geen multinational betreft met tig verkoopkantoren all over the world. Maar dat het een poldertent is met veel ambitie die ergens kantoor houdt in Klazienveen of Surhuisterveen. Wanneer jij ergens ver weg je bedrijf gaat runnen en er gemakshalve ook woont, betekent dat voor hen een ver van het bed show waar gezien de verhouding inbreng vermogen en rendement op dit moment, weinig of geen ruimte is voor hoge reis- en verblijfkosten. Want ook al heb je een internet (world wide web) bedrijf, persoonlijk contact vinden de meeste investeerders erg prettig.

Jij en je vriend vinden elkaar nu erg lief. TOP, gelukkig blijven en oud worden samen.

Maar hou in dit geval rekening met het onberekenbare van de liefde. Scheiden doet lijden en als je (grote) zakelijke belangen hebt, kan dat erg frustreren en kan je op enig moment met een aandeelhouder zitten die je het liefst voor altijd eenzaam en alleen een boswandeling op de maan ziet maken. Je kan geforceerd worden hem uit te kopen en 90% kans dat dat nu juist gebeurt op een moment dat je het even niet kan. Maak hoe dan ook hele goede afspraken hierover en klinkt belabberd, maar leg deze afspraken additioneel vast in een side letter. Best mogelijk dat je prof investeerder hier ook eisen voor zal stellen.

Heel veel succes!

Groet,

Berend

Ondernemersbevlogenheid is passie vanuit realisme.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar