• 0

Eenmanszaak, aansprakelijkheid bij een koopwoning

Ik ben bezig met het schrijven van een ondernemingsplan voor een eenmanszaak. Hierin wil ik graag het risico met betrekking tot de aansprakelijkheid toelichten. Alleen ik kom er niet uit als het gaat over het feit dat de startende ondernemer samenwoont.

Ik wil graag weten hoe de aansprakelijkheid is op het moment:

- dat de startende ondernemer samenwoont zonder samenlevingscontract. Er is sprake van een gezamenlijk koophuis.

- dat de startende ondernemer samenwoont met een samenlevingscontract. Er is sprake van een gezamenlijk koophuis.

Hoe gaat het in zijn werk als de eenmanszaak schulden maakt? Is het mogelijk dit dan nog op de partner te verhalen?

Ik heb op diverse sites gekeken, maar ik kom eigenlijk alleen uit wat er gebeurd op het moment dat de ondernemer getrouwd is of een geregistreerd partnerschap heeft en dat is juist niet aan de orde bij mijn vraag.

Alvast bedankt!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

• 0

In de tussentijd kun je misschien de HL zoekfunctie gebruiken en een van de 15 topics over samenlevingsovereenkomsten lezen.

Daar kun je overigens - als ik het zo bekijk - ook het antwoord al lezen: de SLO is niet het zelfde als een geregisteerd partnersschap of huwelijk, er onstaat in een SLO sowieso geen gemeenschap van goederen.

Hoe gaat het in zijn werk als de eenmanszaak schulden maakt? Is het mogelijk dit dan nog op de partner te verhalen?

Nee, er is geen gemeenschap van goederen

Desalniettemin kun je wel beiden je huis kwijtraken als de bank in geval van faillisement jouw deel van de hypotheek wil executeren en jouw partner jouw deel niet kan of mag overnemen, maar de SLO lijkt hierop - de bestaande topics vluchtig doorlezende - geen enkele invloed op te hebben.

Wacht nog even op de reactie van 1 of meerdere experts.....

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar