Jump to content
PaulGo
Verberg

Werk bij eenmanszaak wordt niet uitgevoerd.

vraag

Een probleem waar ik de afgelopen jaren geregeld tegen aan ben gelopen, is dat als je een zelfstandig ondernemer een opdracht hebt gegeven voor bepaald werk, deze ondernemer uitvalt en zelfs niet meer bereikbaar is. Opdrachten bij eenmanszaken zijn altijd goedkoper dan bij grotere kantoren. Maar als die persoon wegvalt, zit je met een groot probleem. Voorbeelden van die ellende die ik de afgelopen jaren heb meegemaakt zijn:

 

1. Een vertegenwoordigster zou voor mij naar geinteresseerde klanten in het buitenland gaan maar was enige tijd geheel van de aardbodem verdwenen. De klanten belden waar zij bleef. Ik dacht er zelfs over de politie te informeren want ik dacht dat haar iets ergs was overkomen. Ze bleek achteraf zwaar overspannen te zijn.

 

2.Een webdesigner was niet meer bereikbaar en had nog niet alle fouten hersteld en de wachtwoorden overhandigd. De laatste betaling zou ik nog doen maar daar heeft hij nooit meer om gevraagd. Iemand anders vertelde mij dat hij gestopt was met zijn bedrijf.

 

3. Een voormalige octrooigemachtigde was niet meer bereikbaar vlak voor een belangrijke deadline. Niemand kon mij zeggen waar hij was ( de orde van octrooigemachtigden ook niet) en zijn kantoor was dicht . Later bleek dat hij met spoed in het ziekenhuis was opgenomen.

 

4. Een Cad tekenaar was opeens niet meer te bereiken. Een laatste aanpassing van het CAD bestand zat ik erg op te wachten. De telefoon/secretariaatsservice beloofde mij telkens weer dat ze de boodschap zouden doorgeven en dat hij mij terug zou bellen. Maar dat is tot nu niet gebeurd. Waarom bleek later pas. Op internet heb ik een schoolvriend van hem gevonden . Die heb ik maar ten einde raad gebeld en hij bleek met drugs in Zuid-Amerika opgepakt te zijn.

 

Door deze plotselinge uitval van de zelfstandig ondernemer, wordt je als klant gigantisch gedupeerd. Jouw zaken storten ook in of lopen vertraging op. Wat kan je er zelf aan doen?

De desbetreffende dienstverlener om een contactpersoon in geval van nood vragen. Dat zouden alle zelfstandig ondernemers moeten regelen. Vaak zit je te gissen wat er in hemelsnaam gebeurd is. Daar wordt je echt kwaad van . Zorg dat je altijd zo snel mogelijk de belangrijkste computerbestanden of geproduceerde spullen ontvangt. Vraag of hij verzekerd is tegen zulke toestanden en of er daardoor een vervangingsregeling mogelijk is.

 

Brancheverenigingen zouden ook zo'n collectieve vervangingsregeling moeten oprichten want voor de persoon in kwestie is het ook een ramp, met naast zijn lichamelijke ,sociale of psychische elllende nog het nodeloze faillissement tot gevolg. Hebben andere Higherlevel-leden ook soortgelijke ervaringen? En tips om zulke problemen op te lossen?

 

 

Paul

Link to post
Share on other sites

8 answers to this question

Recommended Posts

  • 0
  • Rate this answer

Opdrachten bij eenmanszaken zijn altijd goedkoper dan bij grotere kantoren. Maar als die persoon wegvalt, zit je met een groot probleem.

 

Volgens mij geef je hier je probleem al een eind aan. Grotere kantoren bieden deze garantie tegen een meerprijs die jij (blijkbaar) niet wilt betalen.

 

Alle regelingen zoals jij die beschrijft kosten geld om te organiseren en daardoor wordt een zelfstandige duurder dan dat hij zou kosten als hij/zij het volledig zelf kan oplossen. Dit prijsvoordeel is er blijkbaar dus niet voor niets.

 

Enkele tips die ik zelf nog kan geven:

Laat werk zoveel mogelijk op locatie uitvoeren. Trap niet in smoesjes als "Ik werk thuis veel sneller", "op locatie heb ik niet alle spullen bij de hand" of "ik heb thuis een computer staan waarop ik werk wat niet gaat op mijn laptop". Jammer dan, dan regel je maar een laptop of een grote tas en als het een dealbreaker is? Er zijn genoeg zzp-ers.

Het voordeel van iemand op enkele meters van je af hebben zitten is dat je gewoon kunt zien hoever het is en dat je een testversie of demo gewoon direct kunt vragen. Als iemand dan niet komt opdagen heb je meteen een indicatie dat er iets niet klopt. Zeker als je met iemand hebt afgesproken dat hij/zij bijvoorbeeld maandag en dinsdag langs zou komen en hij/zij verschijnt dinsdag niet meer, dan komt hij zijn afspraken al niet na, heb je meteen een reden om hem/haar aan te spreken.

 

Spreek een betalingsregeling af die fair is voor beide partijen. Een percentage vooraf is meestal niet meer dan fair, de zzp-er plant immers tijd in, daarvan moet je dus dan ook wel gebruik maken. Daarna is het wat mij betreft "boter bij de vis". Geen >30 dagen betalingstermijn en dan nog wachten op de aanmaning, maar op basis van de oplevering b.v. binnen 5 dagen het geld overmaken. Dus is de hoofdmoot opgeleverd dan ook meteen een redelijk bedrag overmaken. Om daarna afronding te stimuleren nog een percentage achteraf na de definitieve goedkeuring. Meestal is 25-50-25 of iets vergelijkbaars wel redelijk.

 

Verdiep je in de achtergrond en motieven van een zzp-er. Waarom wil een zzp-er jouw werk hebben en waar wil hij/zij heen. Vaak kun je daaraan al horen of je de juiste persoon voor je hebt. Als jij een eenmalige opdracht hebt en zij willen groeien in die richting is de match maar heel beperkt. Al het leergeld dat erin wordt gestopt is niet in jouw voordeel en daarnaast is het maar de vraag of zij hierna nog zo'n opdracht weten binnen te slepen. Pak dan een ervaren rot die hierin thuis is, zeker als je haast hebt, die paar extra euro's verdienen zich dan al snel terug.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Wat soms kan helpen is om bij de opdracht af te spreken dat je elke week een kort mailtje ontvangt met a) verrichte werkzaamheden afgelopen week, b) geplande werkzaamheden komende week en c) eventuele problemen. Het voorkomt niet dat mensen ziek worden etc., maar als je dan op vrijdag geen mailtje hebt gehad, weet je dat er iets mis is. Nu wacht je wellicht totdat er een deadline is gepasseerd en na zo'n gemiste rapportage kun je er eerder achteraan gaan.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Een probleem waar ik de afgelopen jaren geregeld tegen aan ben gelopen, is dat als je een zelfstandig ondernemer een opdracht hebt gegeven voor bepaald werk, deze ondernemer uitvalt en zelfs niet meer bereikbaar is. Opdrachten bij eenmanszaken zijn altijd goedkoper dan bij grotere kantoren.

Zou het niet kunnen zijn dat de oorzaak van het goedkoper zijn niet ligt in het eenmanszaak zijn maar in mindere kwaliteit van bereikbaarheid of beschikbaarheid?

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Wat betreft oplossing:

 

Toen ik nog ZZP-er was ben ik met een aantal andere ZZP-ers (die dat nu nog wel zijn) een samenwerkingsverband begonnen. We hebben al onze werkbestanden op een server gezet en naar een bepaald e-mail adres de gebruikersnaam en wachtwoorden gestuurd. Toen er iemand uitviel was het werk vrijwel direct en geheel over te nemen.

zie: www.swvecologie.nl

 

Ik raadt ALLE ZZP-ers aan zoiets te doen. Hoe simpel je werkzaamheden ook zijn, al betreft het alleen offertes: iemand anders kan je zaken zo veel beter overnemen.


Nieuwsgierig naar mijn kijk op organiseren? Lees: Organiseren als spreeuwen: www.terogroep.nl/organiseren

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

 

Volgens mij geef je hier je probleem al een eind aan. Grotere kantoren bieden deze garantie tegen een meerprijs die jij (blijkbaar) niet wilt betalen.

 

 

Grotere kantoren meer betalen is niet zo zeer het probleem. Soms bestaan er niet eens grotere kantoren, die het gespecialiseerde werk kunnen doen. De vertegenwoordigster was gespecialiseerd in het soort product van mij. Andere grotere bedrijven niet. Ook de CAD tekenaar had specifieke ervaring met het soort product. Die kan die helaas niet meer toepassen vanuit zijn ZuidAmerikaanse cel. Je bent al blij als je iemand hebt gevonden, die net die werkervaring heeft, die je zoekt. Verder gun ik eenmansbedrijven en ZZPers gewoon opdrachten ook omdat grote bedrijven het gemakkelijker hebben in de zakenwereld. Vaak is een éénpitter ook bereid om over te werken en snel aan de slag te gaan. Dat heb ik gezien bij een klein fijnmechanisch metaalbedrijf in Roermond. Die man heeft vakwerk geleverd en werkte zelfs de kerstdagen voor mij door om iets op tijd af te hebben voor de grote vakbeurzen in januari.

 

Paul

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer
1. Een vertegenwoordigster zou voor mij naar geinteresseerde klanten in het buitenland gaan maar was enige tijd geheel van de aardbodem verdwenen. De klanten belden waar zij bleef. Ik dacht er zelfs over de politie te informeren want ik dacht dat haar iets ergs was overkomen. Ze bleek achteraf zwaar overspannen te zijn.

 

2.Een webdesigner was niet meer bereikbaar en had nog niet alle fouten hersteld en de wachtwoorden overhandigd. De laatste betaling zou ik nog doen maar daar heeft hij nooit meer om gevraagd. Iemand anders vertelde mij dat hij gestopt was met zijn bedrijf.

 

3. Een voormalige octrooigemachtigde was niet meer bereikbaar vlak voor een belangrijke deadline. Niemand kon mij zeggen waar hij was ( de orde van octrooigemachtigden ook niet) en zijn kantoor was dicht . Later bleek dat hij met spoed in het ziekenhuis was opgenomen.

 

4. Een Cad tekenaar was opeens niet meer te bereiken. Een laatste aanpassing van het CAD bestand zat ik erg op te wachten. De telefoon/secretariaatsservice beloofde mij telkens weer dat ze de boodschap zouden doorgeven en dat hij mij terug zou bellen. Maar dat is tot nu niet gebeurd. Waarom bleek later pas. Op internet heb ik een schoolvriend van hem gevonden . Die heb ik maar ten einde raad gebeld en hij bleek met drugs in Zuid-Amerika opgepakt te zijn.

 

Hoeveel werk moet je wel niet uitbesteed hebben, als je dat al allemaal meegemaakt hebt? Of hoe los zijn je samenwerkingen? De verzekering kan ook zitten in al het overige werk wat wel naar behoren uitgevoerd is. De ziektegevallen zijn overmacht. De drugskoerier is een uitzonderlijk geval en de staker zou je (persoonlijk) aan kunnen spreken.

 

Groet,

 

Highio


"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Alles wat topicstarter omschrijft heb ik juist meegemaakt bij grotere bedrijven. Ook al hebben ze formeel een vervanger in de wacht staan, het overdragen levert vaak enorme vertragingen op. Een eenmanszaak heeft vaak, ook al is de persoon ziek, een enorme spirit om jou als klant te behouden. Hij stopt echt niet om vijf uur als het nog een paar uurtjes werk is. Ik besteed alles uit aan kleinere bedrijven waaronder veel eenmanszaken, en houd terdege rekening dat iedereen maar een mens van de dag is.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Inderdaad, het ligt toch allemaal wel iets genuanceerder.

Ik bekijk per opdracht of ik het als eenpitter kan waarmaken, zoniet geef ik het advies om het bij een grotere organisatie onder te brengen. Daarnaast heb ik bij uitval van mezelf een tweetal vervangers voorhanden, uiteraard zijn deze bij de opdrachtgevers bekend.

Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

  • Who's Online

    Er zijn 9 leden online en 173 gasten

    (See full list)    
  • Also interesting:

  • Ondernemersplein



EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept