• 0

Waarderen voorraad afvalstoffen

Beste leden,

Ik heb een vraag over het waarderen van een voorraad afvalstoffen. Het ophalen van deze afvalstoffen is voor ons omzet (de klant moet betalen als wij het ophalen). De afvalstoffen slaan wij een poosje op en brengen het vervolgens naar de afvalverwerking (afval wordt verwerkt door en bij een ander bedrijf). Wij moet betalen voor het afleveren van de afvalstoffen, dus kosten voor ons.

Nu ben ik bezig met de eindejaarsverwerking. Hoe moet ik de "voorraad" afvalstoffen waarderen? Op een hele oude site uit Belgie heb ik wat informatie gevonden, maar ik weet niet of het in Nederland ook zo werkt (zie http://www.cnc-cbn.be/files/advice/link/NL_171-00.htm)

M.i. kan ik het op enkele manieren aanpakken.

Voorziening opnemen

Voor de kosten voor de afvalverwerking door derden een voorziening opnemen.

Voorraad opnemen

De omzet behaald door het ophalen van de afvalstoffen uit de omzet halen en als voorraad opnemen.

Per saldo is het verschil tussen de 2 bovenstaande manieren de brutomarge.

Persoonlijk zou ik voor de voorziening kiezen, maar de belgische commissie (zie bovenstaande link bij punt 2.2) gaat voor de voorraad.

Graag zie ik hoe jullie het zouden verwerken (graag ook onderbouwen) ;)

Alvast bedankt!

Marcel

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

• 0

Iets op de balans opnemen als voorraad suggereert dat je die voorraad aanhoudt met de intentie te verkopen of

in een product te verwerken (dat vervolgens weer verkocht wordt).

Dit laatste is niet het geval, de afvalstoffen dienen nog afgevoerd te worden en niet verkocht te worden dus kwalificeert

dit niet als voorraad.

Ik zou je adviseren een voorziening op te nemen of een soort kostenreservering voor de nog te maken kosten voor de afvalverwerking. Deze kostenpost dient te drukken op de periode waarin diezelfde afvalstoffen zijn opgehaald.

Op die manier match je de opbrengsten met de bijbehorende kosten.

Groet,

Alex

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar