Ik heb een vraag over het waarderen van een voorraad afvalstoffen. Het ophalen van deze afvalstoffen is voor ons omzet (de klant moet betalen als wij het ophalen). De afvalstoffen slaan wij een poosje op en brengen het vervolgens naar de afvalverwerking (afval wordt verwerkt door en bij een ander bedrijf). Wij moet betalen voor het afleveren van de afvalstoffen, dus kosten voor ons.
Nu ben ik bezig met de eindejaarsverwerking. Hoe moet ik de "voorraad" afvalstoffen waarderen? Op een hele oude site uit Belgie heb ik wat informatie gevonden, maar ik weet niet of het in Nederland ook zo werkt (zie http://www.cnc-cbn.be/files/advice/link/NL_171-00.htm)
M.i. kan ik het op enkele manieren aanpakken.
Voorziening opnemen
Voor de kosten voor de afvalverwerking door derden een voorziening opnemen.
Voorraad opnemen
De omzet behaald door het ophalen van de afvalstoffen uit de omzet halen en als voorraad opnemen.
Per saldo is het verschil tussen de 2 bovenstaande manieren de brutomarge.
Persoonlijk zou ik voor de voorziening kiezen, maar de belgische commissie (zie bovenstaande link bij punt 2.2) gaat voor de voorraad.
Graag zie ik hoe jullie het zouden verwerken (graag ook onderbouwen) ;)
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
marcelvp
marcelvp
Beste leden,
Ik heb een vraag over het waarderen van een voorraad afvalstoffen. Het ophalen van deze afvalstoffen is voor ons omzet (de klant moet betalen als wij het ophalen). De afvalstoffen slaan wij een poosje op en brengen het vervolgens naar de afvalverwerking (afval wordt verwerkt door en bij een ander bedrijf). Wij moet betalen voor het afleveren van de afvalstoffen, dus kosten voor ons.
Nu ben ik bezig met de eindejaarsverwerking. Hoe moet ik de "voorraad" afvalstoffen waarderen? Op een hele oude site uit Belgie heb ik wat informatie gevonden, maar ik weet niet of het in Nederland ook zo werkt (zie http://www.cnc-cbn.be/files/advice/link/NL_171-00.htm)
M.i. kan ik het op enkele manieren aanpakken.
Voorziening opnemen
Voor de kosten voor de afvalverwerking door derden een voorziening opnemen.
Voorraad opnemen
De omzet behaald door het ophalen van de afvalstoffen uit de omzet halen en als voorraad opnemen.
Per saldo is het verschil tussen de 2 bovenstaande manieren de brutomarge.
Persoonlijk zou ik voor de voorziening kiezen, maar de belgische commissie (zie bovenstaande link bij punt 2.2) gaat voor de voorraad.
Graag zie ik hoe jullie het zouden verwerken (graag ook onderbouwen) ;)
Alvast bedankt!
Marcel
Link naar reactie
Aanbevolen berichten
2 antwoorden op deze vraag