• 0

Webwinkel en de winst vergroten welke manier het beste te bereiken?

Beste Higherlevel leden,

 

Ik hoop dat jullie mij waardevolle adviezen kunnen geven. Ook hoop ik graag van andere webwinkel eigenaren te weten te komen wat voor hun wel en niet werkt. Ik zit met het volgende:

Ik heb sinds anderhalf jaar een webwinkel in consumenten elektronica en accessoires. Als artikelen voor 16:00 uur besteld zijn zijn ze binnen 1 dag bezorgd en ik heb geen eigen voorraad omdat alles middels dropshipment wordt bezorgd. Ik heb dus geen eigen voorraad en dit is ook niet interessant omdat de meeste artikelen die ik verkoop maar 1 keer wordt verkocht ik heb dus geen artikelen die ik in grote aantallen in koop. Ik hanteer adviesprijzen en de winst is gemiddeld 35 procent van de consumenten adviesprijs. De gemiddelde order waarde zit ongeveer op 50 euro. ik heb gemiddeld 30 bestellingen per maand. Ik heb rond de 3000 unieke bezoekers per maand. Dit houd in dat 1 procent van de bezoekers een bestelling plaatst voor 50 euro waar ik 17,50 aan verdien.

 

Om 100 bezoekers te krijgen moest ik voorheen bij de prijsvergelijkingssites als Beslist, Ciao, Kelkoo etc. ongeveer 19 eurocent betalen. Ik betaal dan dus 19.- euro terwijl ik er maar 17,50 winst aan verdien (zie bovenstaande berekening). Ik moet er ook nog mijn hosting en andere kosten van betalen en uiteraard wil ik er ook nog wat aan overhouden.

 

Ik heb dus geprobeerd om te adverteren op vergelijkingssites als: Beslist, Ciao, Kelkoo etc. echter heb ik hier alleen maar verlies mee gemaakt en de kosten waren hoger als de winst die ik er mee genereerde. Dat is dus helaas nooit iets geworden en ik ben totaal gestopt met alle prijsvergelijkers.

 

Ik ben dus sinds 3 maanden volledig gestopt met het betaald reclame maken via prijsvergelijkers om bovenstaande reden.

 

Ook Google adwords heb ik geprobeerd met mijn gratis tegoed van 50 euro wat ik nog had. Ook dit is nooit wat geworden en ik heb er denk nog geen 10 euro winst mee binnengehaald. Gezien bovenstaande berekening van 1 op de 100 besteld waar ik 17,50 mee verdien zal Google adwords geen succes zijn. Omdat de klik prijs waarschijnlijk te hoog zal zijn om niet meer als 17,50 per order uit te geven (gebaseerd dan 1 op de 100 bezoekers daadwerkelijk besteld.

 

Ik maak ik nog wel gebruik van gratis prijsvergelijker Twenga echter krijg ik daar slechts 5% van mijn orders/inkomsten mee.

 

De andere 95% van de klanten en daarmee inkomsten komen binnen van betaalde Admarkt advertenties van Marktplaats. De kosten vallen relatief mee en gemiddeld kost het mij ongeveer 10 procent aan kosten van de advies verkoopprijs die ik hanteer. Dit houd dus in dat er 25% winst over blijft van de advies verkoopprijs om de overige kosten zoals de webhosting te betalen welke 70 euro per maand kost. Houdt hier echter wel rekening mee dat ik ongeveer 7 uur per maand bezig ben om de advertenties te plaatsen.

 

Let wel op: de cijfers die hier boven staan over het aantal bezoekers dat een aankoop doet en het gemiddelde aankoopbedrag dat ik heb berekend is vanaf mijn huidige situatie. Mijn huidige situatie is dat 95% van de klanten van Marktplaats komt die op Marktplaats een advertentie van een product goed heeft bekeken en een gedeelde van de mensen die de advertentie bekeken hebben (1 op de 5 advertiebekijkers) doorklikt naar mijn webwinkel. De klanten van prijsvergelijkers blijkt uit cijfers van het verleden bestelde gemiddeld bijna voor de helft lager in order waarde en ook was het aantal bezoekers dat daadwerkelijk iets bestelde ook meer als de helft lager. In praktijk werkt betaalde reclame op prijsvergelijkers en op Google dus nog slechter ik verdiende er zoon 9 euro mee terwijl ik ongeveer 19 euro aan marketing betaalde per order. Ik draaide daardoor ook enkele maanden verlies.

 

Omdat Marktplaats voor mij erg goed werkt ben ik nu tevreden over mijn resultaten. Ik wil alleen toch mijn winst verhogen en wil graag weten wat in mijn situatie verstandig is of aan te raden is om dat doel te behalen. Ik ga mijn advertenties op Marktplaats verdrievoudigen om zo meer omzet en daarmee winst te maken. Echter wil ik weten waar ik het moet zoeken. Moet ik het zoeken in het adverteren op andere plekken (zoja waar?), moet ik het zoeken in het optimaliseren/verbeteren van de webwinkel of is er een andere manier die in mijn situatie geschikt is om meer omzet/winst te behalen.

 

Ik ben bang om weer reclame te maken bij bedrijven die 0,19 cent per klik rekenen omdat ik dat er bijna nooit uit kan halen. Inkoopvoordeel kan ik ook moeilijk krijgen omdat ik geen eigen voorraad heb en dit ook niet interessant is gezien mijn situatie omdat alles middels dropshipment gaat. Ook andere verkoopprijzen gaan hanteren lijkt mij ook niet verstandig omdat ik denk dat er dan helemaal niks meer over blijft.

 

Wie weet er wat er verstandig is en hoe ik het het beste kan aanpakken. Moet ik op meer plekken adverteren? Moet ik andere prijzen gaan hanteren? Moet ik de webwinkel en opknap beurt geven of hebben jullie nog andere suggesties.

 

Alvast heel erg bedankt voor het meedenken en uiteraard ook ik ook heel graag wat voor manier van reclame of winstoptimalisatie voor andere webwinkel eigenaren werkt. Ik zou het namelijk ook graag willen weten als bovenstaande reclame zoals via prijsvergelijkers en Google adwords voor jullie wel werkt en waarom jullie wel tevreden zijn met de resultaten van dergelijke reclame.

When you're good for your customers, the customers will be good for you.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Ik ben het met de meeste HL-leden eens in dit geval.

 

Die marketing is leuk en aardig maar je moet eigenlijk eerst de boel 100% op orde hebben. De website is wat chaotisch en visueel onaantrekkelijk, ik vind het persoonlijk bijvoorbeeld jammer dat op de index pagina gewoon random wat producten heb staan. Maak er iets (visueel)aantrekkelijks van met een kopje 'Bestsellers' of 'Promotie'. De houding van 'niet willen investeren' omdat je eerder verlies hebt geleden vind ik onzin. Je maakt nu iedere maand winst dus als je die investering van 5 euro per maand doet om het verplicht registreren uit te schakelen dan maak je slechts 5 euro per maand minder winst (bij 0 extra bestellingen) maar vergroot je het gebruikersgemak met 10.000%

 

Verder zou ik overstappen, voor die 60 euro in de maand krijg je zo te horen alleen maar beperkingen.

 

Het aanbod is enorm en je geeft zelf aan dat de meeste artikelen maar 1 of 2 keer verkocht worden, dus geen specifieke categorie dat enorm populair is. Ik zou dan ook het aanbod niet inperken maar meer 'aandachttrekkers' zoals hierboven op de index-pagina vermelden. Het resultaat is dat het minder chaotisch oogt, nu lijkt het net een bazaar zoals iemand al aangaf (huidige voorpagina: drilboorset, fototas, USB nacht webcam en lamineerfilm).

 

De markt voor dit soort websites is eigenlijk al verzadigd, waarop differenteer jij je? Ik vind die 1 dag bezorging een sterke 'pro' en zou er dus meer uit moeten springen. Een groot aanbod hebben wel meer webwinkels in electronics. What else?

 

Als je met google adwords bezig bent dan moet je goed nadenken over waarop jij gevonden wilt worden, niemand zal zoeken op electronics in combinatie met '1 dag bezorgingservice'. De goedkope prijzen en ruim aanbod hebben de rest van de online stores ook die met google adwords werken.

Link naar reactie
  • 0

Wat betreft de reclame:

 

Je verkoopt geen 'probleemoplossende producten' waardoor jouw website niet gevonden wordt bij één specifieke zoekterm. Daarnaast is de markt verzadigd en concurrentie is er hevig. Het pay-per-click principe bij prijsvergelijkers zijn niet alleen kostbaar maar ook vrij nutteloos, er is al veel concurrentie op prijs in jouw branche. Kijk hoe je kan differentieren, ook op het gebied van marketing.

 

Het kan soms leerzaam zijn om te kijken naar andere branches. In restaurants worden menu-kaarten bijvoorbeeld samengesteld door producten te beoordeeld op 'winstmarge' en 'hoeveel mensen bestellen dit product', hieruit komen vier categorien naar voren:

 

Sterren Verkopen vaak en leveren een grote winstmarge;

Hardlopers: Verkopen vaak maar hebben geen grote winstmarge;

Slapers: Verkopen niet vaak maar hebben wel een grote winstmarge;

Verliezers: Verkopen niet vaak en hebben een kleine winstmarge.

 

Je wilt dus zo min mogelijk verliezers in je menukaart hebben. Hardlopers die heb jij niet, aangezien je nooit dezelfde producten verkoopt - kan ook te maken hebben met het (te) ruime aanbod.

 

In jouw geval zou de aandacht moeten gaan naar de sterren en de slapers. Helaas heb je door het enorme aanbod ook geen duidelijke sterren. Je zou wel kunnen nadenken over welke product(groep)en potentiele sterren zijn.

 

Een voorbeeld:

Een spaceshuttle heeft misschien een astronomische (woordgrap) winstmarge maar wordt slechts 1x per 10 jaar verkocht. (Slaper)

Een camerastandaard heeft misschien een iets minder astronomische doch zeer goede winstmarge en heeft de potentie om 100x per jaar verkocht te worden (Ster)

 

Denk na over welk product je potentieel veel kan afzetten en waar een leuke winstmarge op zit. 35% van een spaceshuttle is het leukst maar heeft geen potentieel, 35% van een 1-euro-sleutelhanger is leuk maar verkoopt misschien ook niet vaak. 35% van een camerastandaard is leuk en heeft een potentieel grote afzet.

 

Op die mannier kan je besluiten om voor de meest interessante producten gericht reclame te maken, dan ben je niet afhankelijk van pay-per-click vergelijkingswebsites. Voor die producten kan je vervolgens heel gericht en effectief reclame maken op bepaalde websites of fora.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo Ruben,

 

Toch maar even geregistreerd om je bestelproces te kunnen bekijken ...

 

Als ik een tikfout in mijn gegevens heb gemaakt, kan ik "adres wijzigen" kiezen. Maar een fout in mijn naam of in de straatnaam kan ik dan niet individueel wijzigen, dan moet ik al mijn gegevens opnieuw intikken.

 

Huisnummer, postcode en plaatsnaam kan ik wel individueel wijzigen, maar op het scherm dat daarna komt zijn deze gegevens vervolgens niet aangepast (!). En als ik dan toch maar besluit om alle gegevens opnieuw in te voeren, worden deze op het scherm daarna (stap 1) correct getoond, maar in stap 2 zie ik het foute adres weer terug (als factuuradres). Dan blijkt dus dat het adres niet wordt "gewijzigd", maar dat alleen een nieuw bezorgadres wordt aangemaakt. Verwarrend.

 

Volhardend als ik ben - ik wil per se iets bij je bestellen - vind ik helemaal rechts onderaan "Account wijziging". Maar als ik daarop klik, zie ik maar een beperkt aantal velden die ik kan aanpassen. Na "doorgaan" krijg ik een nieuw menu met een aantal keuzes, waarbij ik moet kiezen tussen "Bekijk of wijzig mijn account informatie" en "Bekijk of wijzig gegevens in mijn account informatie". Voor mij is dat hetzelfde, maar de eerste blijkt het scherm te zijn dat ik net al heb gehad, in het tweede kan ik eindelijk mijn adresgegevens aanpassen.

 

Als ik het oude adres dan wil verwijderen, wordt de "Verwijder" button niet getoond (rood kruisje).

 

Nu zal niet iedereen deze problemen tegenkomen (de meeste mensen tikken immers foutloos), maar er hoeft maar iets fout te gaan en je maakt het je bezoeker wel heel lastig ...

 

Ondertussen kom ik een aantal slordigheden tegen. Mijn producten worden "verzorgd" (i.p.v. bezorgd), onderaan in stap 1 ontbreekt een spatie (afrekenenom), uw bestelling "word" verpakt (i.p.v. wordt). En als ik een fout maak bij het wijzigen van mijn wachtwoord krijg ik een Engelstalige foutmelding.

 

Tot slot: leuk, zo'n Twitter rubriek aan de rechterkant. Maar je laatste bericht (gelukkig nieuwjaar) is inmiddels 39 dagen oud. Geeft toch een bepaalde indruk ...

 

Groet,

 

John

 

> Als ik een tikfout in mijn gegevens heb gemaakt, kan ik "adres wijzigen" kiezen. Maar een fout in mijn naam of in de straatnaam kan ik dan niet individueel wijzigen, dan moet ik al mijn gegevens opnieuw intikken.

- Dit is niet helemaal duidelijk, als u op "Adres wijzigen" klikt dan kan u gewoon uw gegevens wijzigen.

 

> Huisnummer, postcode en plaatsnaam kan ik wel individueel wijzigen, maar op het scherm dat daarna komt zijn deze gegevens vervolgens niet aangepast (!). En als ik dan toch maar besluit om alle gegevens opnieuw in te voeren, worden deze op het scherm daarna (stap 1) correct getoond, maar in stap 2 zie ik het foute adres weer terug (als factuuradres). Dan blijkt dus dat het adres niet wordt "gewijzigd", maar dat alleen een nieuw bezorgadres wordt aangemaakt. Verwarrend.

- Dit is omdat het adres bij stap 1 de bezorgadres geselecteerd is, en bij stap twee de factuur adres. Deze twee liggen los van elkaar, dus daarom word er automatisch de primair adres geselecteerd. Beide kunnen tijdens het bestelproces gewijzigd worden.

 

> Volhardend als ik ben - ik wil per se iets bij je bestellen - vind ik helemaal rechts onderaan "Account wijziging". Maar als ik daarop klik, zie ik maar een beperkt aantal velden die ik kan aanpassen. Na "doorgaan" krijg ik een nieuw menu met een aantal keuzes, waarbij ik moet kiezen tussen "Bekijk of wijzig mijn account informatie" en "Bekijk of wijzig gegevens in mijn account informatie". Voor mij is dat hetzelfde, maar de eerste blijkt het scherm te zijn dat ik net al heb gehad, in het tweede kan ik eindelijk mijn adresgegevens aanpassen.

- De eerste optie is voor het wijzigen van de account informatie, dus de contact gegevens (naam, mail en telefoon). De tweede optie zijn zijn echt de gegevens, dus verschillende adressen.

 

> Als ik het oude adres dan wil verwijderen, wordt de "Verwijder" button niet getoond (rood kruisje).

- De verwijder knop is teruggeplaatst.

 

Dat is het antwoord wat ik van mijn webwinkel leverancier heb gekregen.

When you're good for your customers, the customers will be good for you.

Link naar reactie
  • 0

Het gaat er alleen niet om wat logisch is voor jou of de webwinkel leverancier, maar wat logisch is voor de klant. Iets dat erg veel inzicht kan bieden is een paar mensen (die niet met je shop bekend zijn) vragen om eens iets te bestellen in jouw shop. Probeer dan goed op te letten hoe ze in jouw shop navigeren en geef vooral geen aanwijzingen.

Jij kent je shop vast door en door, maar hierdoor ga je dingen over het hoofd zien. Je zult je erover verbazen hoeveel dingen er zijn die jij heel logisch vindt, maar je klanten problemen mee hebben.

Link naar reactie
  • 0

Je hebt dezelfde host als ik zie ik.

 

Ze zijn best meegaand, hebben voor mij ook dingen aangepast in het registratie veld.

Even een ticket aanmaken en meestal binnen een dag antwoord.

 

Ik heb wel het verplicht een account aanmaken uitgezet. Dit kost dan 5 euro maar het heeft bij mij al 10 extra verkopen deze maand opgeleverd. Dus het geld is het zeker waard.

 

Probeer eens een tijdje klanten te volgen, ik zit dan in een andere branche maar bij mij haakte ze wel af bij create account. Dat kon ik dan zien omdat ze een volle winkelwagen hadden, maar op die pagina bleven steken.

 

Ik vind ook niet dat je zomaar mag zeggen van dat ze er niks aan doen. Voor mij hebben ze alles altijd keurig geregeld. Van het aanpassen van de velden tot aan "domme" vragen van mij over de achtergrond....

 

Als je geen website voor je wilt laten bouwen zit je naar mijn idee bij 1 van de betere "kant en klare" webshopmakers.

 

Veel succes verder ;)

Link naar reactie
  • 0

Ik ben het eens met de meeste mensen hier, dat je website er niet op en top uitziet. Er zitten idd foutjes in. Daarnaast zou je als ondernemer toch eens wat risico's moeten nemen. Immers ondernemen is risiso nemen. Soms gaat het mis en kost het je geld. Daar leer je hoop ik van om het vervolgens beter te doen zodat je daarna weer winst maakt. Wat mij ook handig lijkt voor jou is, verdiep je eens in klanten. Hoe reageren ze, wat willen ze, wat heb jij een klant meer te bieden dan een ander, enz... Een webwinkel is niet iets om mee te starten en dan maar achterover hangen tot het geld binnen komt. Het is hard werken en dan met name op het gebied van klanten werving. Heb je je wel eens afgevraagd welke doelstelling je hebt? En met welke strategie je deze wilt aanpakken?

 

 

www.stone-styleshop.nl

Link naar reactie
  • 0

Je hebt dezelfde host als ik zie ik.

 

Ze zijn best meegaand, hebben voor mij ook dingen aangepast in het registratie veld.

Even een ticket aanmaken en meestal binnen een dag antwoord.

 

Ik heb wel het verplicht een account aanmaken uitgezet. Dit kost dan 5 euro maar het heeft bij mij al 10 extra verkopen deze maand opgeleverd. Dus het geld is het zeker waard.

 

Probeer eens een tijdje klanten te volgen, ik zit dan in een andere branche maar bij mij haakte ze wel af bij create account. Dat kon ik dan zien omdat ze een volle winkelwagen hadden, maar op die pagina bleven steken.

 

Ik vind ook niet dat je zomaar mag zeggen van dat ze er niks aan doen. Voor mij hebben ze alles altijd keurig geregeld. Van het aanpassen van de velden tot aan "domme" vragen van mij over de achtergrond....

 

Als je geen website voor je wilt laten bouwen zit je naar mijn idee bij 1 van de betere "kant en klare" webshopmakers.

 

Veel succes verder ;)

 

Ik heb uw website bekeken er zijn een aantal goede punten die ik tegen kwam zoals de tekst afrekenen zonder account. Ook de tekst over uw telefonische bereikbaarheid vindt ik goed. Ik zal kijken of ik zoiets ook in mijn website kan verwerken als ik zo vrij mag zijn. Leuk om te horen dat voor jouw de afreken module zonder account werkt. Ik ga het serieus overnemen om toch mijn standpunt te herzien en het gewoon te proberen. Echter u zegt dat veel klanten een winkelwagen met artikelen achterlaten ik kan dat ook terug zien in mijn backoffice bij onverkochte orders. Echter daar zie ik ook de klant gegevens zoals adres, naam, e-mailadres etc. Dat houd dus in lijkt mij dat ze zich al geregistreerd hebben. Maar dan hebben ze de winkelwagen blijkbaar niet om die reden verlaten ze hebben namelijk op dat moment zich al geregistreerd (anders zou ik hun gegevens niet in kunnen zien).

 

Hopelijk weet je hoe het dan toch kan dat je meer klanten hebben gekregen omdat klanten zichzelf niet hoefde te registreren? En hoe weet jij dat je precies door die aanpassing meer klanten heb gekregen?

When you're good for your customers, the customers will be good for you.

Link naar reactie
  • 0

Dat komt omdat ik nu zie dat ik bijvoorbeeld een order moet sturen naar Piet Klaasje.

Maar Piet Klaasje staat niet bij mijn klanten.

Je ziet inderdaad alleen verkochte orders van mensen die al klant zijn. Niet van mensen die zich niet geregistreerd hebben. Maar ik volg ze wel eens via "wie is er online". Zo kwam ik erachter dat ze daar afhaakte.

Probeer er achter te komen waarom bestaande klanten afhaken.

 

Zo kwam ik er bijvoorbeeld achter dat mensen helemaal niet graag zomaar een telefoonnummer opgeven en dat het vakje bedrijfsnaam ook wel heel vreemd stond aangezien ik aan particulieren verkoop.

 

Maar ik ben gewoon een "je" hoor ;).

 

Iedereen geeft je echt goede adviezen. Probeer te kijken wat in jouw straatje en budget past, ik weet zeker dat je dan een heel eind verder komt!

Link naar reactie
  • 0

> Als ik een tikfout in mijn gegevens heb gemaakt, kan ik "adres wijzigen" kiezen. Maar een fout in mijn naam of in de straatnaam kan ik dan niet individueel wijzigen, dan moet ik al mijn gegevens opnieuw intikken.

- Dit is niet helemaal duidelijk, als u op "Adres wijzigen" klikt dan kan u gewoon uw gegevens wijzigen.

Mijn advies: probeer het zelf eens.

 

Ik heb een testklant aangemaakt. Bij het huisnummer heb ik per ongeluk "88" ingetikt. Op het scherm daarna zie ik de ingevoerde adresgegevens en kom erachter dat het "188" had moeten zijn. Ik klik op "Adres wijzigen" en voer bij huisnummer "188" in. Ik klik op "doorgaan" en kom op de volgende pagina waar nog steeds "88" staat. Nog een keer proberen (want ik zoek de fout in eerste instantie altijd bij mezelf) maar het resultaat is hetzelfde. Dat moet je een klant gewoon niet aan willen doen ...

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 168 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.