• 0

bevoegd om te tekenen

Aanbevolen berichten

16 antwoorden op deze vraag

  • 0

Paul Matthijs,

 

Als het gaat om het sluiten van overeenkomsten dan raad ik je aan om te werken met volmachten. Bepalend is hetgeen in het Handelsregister is vermeld op het moment dat een overeenkomst wordt aangegaan. De wederpartij mag erop vertrouwen dat hetgeen in het register staat vermeld rechtens is.

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

Ok, maar stel je voor: ik ga een weekje op vakantie en in de tussentijd moet mijn compagnon tekenen voor een deal. Op de een of andere manier gebeurt ons dit elke keer (ook wel eens andersom hoor).

 

Tot nu was het bedrag altijd laag en was er geen volmacht nodig. In bepaalde gevallen is het bedrag hoger dan de grens die opgegeven is tijdens oprichting, waardoor we allebei moeten tekenen. In zo'n geval, volstaat het om een door mij ondertekend papiertje in ons archief te stoppen waarop staat dat ik aan m'n compagnon (eventueel met id-nummer erin ofzo) een volmacht geef voor deze specifieke deal (inclusief datum, bedrag, etcetera)? O fmoet ik deze volmacht expliciet bij het handelsregister droppen?

 

Alef

 

Link naar reactie
  • 0

Zal ik de thread dan maar weer helemaal on-topic brengen. Wat gebeurt er als je mede-vennoot heeft verzuimd om een volmacht aan jou te verlenen? In beginsel helemaal niets. Een probleem doet zich pas voor als iemand beroep doet op de derdenbescherming die het Handelsregister biedt. Stel, in een VoF zijn de vennoten gezamelijk bevoegd. Gedurende de vakantie van één van de partners moet een grote overeenkomst worden gesloten. Voor die overeenkomst heb je zekerheid of een lening van de bank nodig. De bank kan ineens erg lastig worden als de volmacht ontbreekt waaruit blijkt dat jij gedurende de afwezigheid van je mede-vennoot zelfstandig bevoegd bent. Het zou dan wel erg sneu zijn als de VoF daardoor die grote opdracht misloopt. Daarom is het beter om een volmacht af te geven.

 

Uiteraard kun je in een volmacht ook weer beperkingen opnemen, al is het alleen maar om te voorkomen dat je na terugkomst van een welverdiende vakantie ineens moet vaststellen dat je medevennoot het wagenpark heeft uitgebreid met twee nieuwe directiebolides.

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

thanks voor de antwoorden, maar ik wil het even een andere richting geven die voor mij relevant is. voor het registreren van een .nl-domein moet de eigenaar een formulier invullen en ondertekenen. in het geval van een bedrijf lijkt het me lastig om altijd de eigenaar te laten tekenen. wanneer is een medewerker bevoegd om dit uit naam van het bedrijf te doen? en wanneer is een derde (niet medewerker) bevoegd om dit te doen?

Link naar reactie
  • 0

Als je hij tekeningsbevoegd is voor deze handeling, dit kun je aangeven bij de KvK en de tekeningsbevoegdheid kun je ook precies afbakenen....

Eventueel kun je hem daarvoor eenmalig machtigen op de manier die we hiervoor al besproken hebben.

Maak hem via het handelsregister bijvoorbeeld tekeningsbevoegd voor het afsluiten van domeinregistraties en uitgaven tot bijvoorbeeld 1000 Euro ofzo....

 

 

Egbert Punter

Link naar reactie
  • 0
Maak hem via het handelsregister bijvoorbeeld tekeningsbevoegd voor het afsluiten van domeinregistraties en uitgaven tot bijvoorbeeld 1000 Euro ofzo....

 

dat zou betekenen dat wij voor elke registratie bij de kvk moeten navragen of de persoon die heeft getekend daarvoor wel gevolmachtigd is. niet werkbaar, helaas :)

 

is het legaal om bijvoorbeeld in het contract met een klant op te nemen dat wij gerechtigd zijn om uit naam van de klant voor hem registratiecontracten te ondertekenen?

Link naar reactie
  • 0

Checken bij de kvk doen de grotere bedrijven zowiezo bij elke nieuwe klant, ikzelf ook, (kost je 2.50 euro) als dat online doet en bespaart je een hoop ellende bij kleine BV'tjes/Vof'jes en eenmanszaken.

Ik heb kennis bij een importeur van tapijten en parket, en je zou eens moeten weten hoe vaak het is voorgekomen dat ze doordat een niet tekeningsbevoegd persoon een order plaatste ze de boot ingegaan zijn....

 

Maar ik snap 'm bij jullie niet helemaal....tekenen jullie nou voor de klant of voor jullie baas?

 

Egbert Punter

Link naar reactie
  • 0
Maar ik snap 'm bij jullie niet helemaal....tekenen jullie nou voor de klant of voor jullie baas?

 

het gaat niet om ons, maar om klanten van ons die vaak met die vraag komen: is het niet mogelijk dat zij uit naam van hun klant tekenen? als hun klant zelf moet tekenen, is dat een vertragening. dit willen ze graag uit de weg hebben, en daarom vragen ze vaak of zij misschien uit naam van de klant mogen tekenen. maar wanneer mag dat?

Link naar reactie
  • 0

Paul Matthijs,

 

Je maakt het ingewikkelder als het is. Zoalng jullie geen beroep doen op de onbevoegdheid in er weinig aan de hand. Problematisch wordt het pas als de klant jegens jou een beroep doet op de onbevoegdheid. Die kans bestaat natuurlijk. Formeel zal daarom intern bij jullie klant de tekenbevoegdheid geregeld moeten zijn, ook voor relatief kleine transacties. Dat betekent niet dat uitgebreid verslag daarvan hoeft te worden gedaan in het handelsregister. Intern kan worden volstaan met een tekenmandaat waaruit de bevoegdheid (en de omvang daarvan) blijkt. Bij twijfel kun jij altijd vragen of meneer of mevrouw X bevoegd is om de overeenkomst aan te gaan en of je een afschrift van het tekenmandaat kunt ontvangen. Dit is de normaalste zaak van de wereld. Bij de grote opdrachtgevers waar ik kom zijn dit soort zaken altijd geregeld.

 

Als het gaat om buitenstaanders dan zijn dit soort zaken ook middels een volmacht te regelen.

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 271 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.