• 0

Door de bomen het bos niet meer zien.

Hallo allemaal,

 

Ik ben een jonge onderneemster van 22 jaar oud. Ik ben anderhalf jaar geleden een café begonnen. De omzet is vanaf het begin al erg laag geweest, maar ik heb de afgelopen vier maanden mijn dieptepunt bereikt. Mijn man heeft een fulltime baan, dus we kunnen verder nog wel rondkomen, maar de bedrijfsrekeningen zijn niet meer te betalen.

 

De openstaande schulden zijn nu opgelopen tot 56.000,- en ik heb in totaal 400,- op de bank staan. Het gaat dus niet lukken om de schulden af te betalen. Wij zijn al ruim 9 maanden bezig, ook met adviseurs, om de omzet te verhogen. Ook de gasten is gevraagd wat ze het liefst zouden zien gebeuren bij ons (waarbij niet vermeld is dat het financieel slecht gaat). Telkens als de gasten met een idee komen, en ik voer het uit, komt er vervolgens niemand. Zo hebben we eens een après-ski feestje gehouden met een totale opkomst van 6 personen, een 70's party met een opkomst van 4 personen en house-feestje met als opkomst 10 personen.

 

Mijn gezondheid gaat de laatste tijd ook erg achteruit. Ik ben veel ziek, moet volgende week naar een internist voor onderzoeken en ik heb sinds vorige maand de puf niet meer om me in te zetten voor de zaak. Mijn ouders, die zelf een goedlopende horecazaak hebben, proberen me vaak te helpen waar ze kunnen, maar ook die zien door de bomen het bos niet meer en het lijkt zelfs hun verstandiger om te stoppen.

 

Ik zou dolgraag willen stoppen en de schulden gewoon af willen betalen met een full-time baan, maar ik zit nog 3,5 jaar vast aan mijn huurcontract. Ik zou niet weten hoe ik hier onderuit moet komen. Mijn huurprijs ligt tussen de 2000 en de 2300 euro en mijn omzet zat afgelopen maand op een dieptepunt van 1500,-. Ik heb het gevoel dat ik alles heb gedaan wat in mijn macht ligt om de zaak op poten te krijgen, maar het wil gewoon niet werken in dit 'stugge' dorp.

 

Moet ik mezelf failliet laten verklaren, moet ik in de WSNP of kan het ook via betaalafspraken met de schuldeisers?

 

Nog een probleempje: Wij wonen boven onze bedrijfsruimte. We huren een bedrijf met een woon/winkel/horeca-bestemming en als we de huur opzeggen, zeggen we ook meteen de huur van onze woonruimte op. Is er misschien een soort regeling waardoor je sneller aan een huurhuis komt? Particulier huren is vaak duur en dat bevordert de afbetaling van de schulden natuurlijk niet...

 

Ik hoop dat iemand mij kan helpen of een advies kan geven. Ik weet namelijk echt niet meer wat ik moet doen.

 

Mvg,

Anoniempje.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0
Gast Verwijderd account

Even wat vragen voor ik kan antwoorden.

 

Je praat over je man. Ben je in gemeenschap van goederen of HV getrouwd?

 

Is het een eenmanszaak?

 

op wie staat het huurcontract?

 

Is de boekhouding op orde?

 

Danny

Link naar reactie
  • 0

We zijn in gemeenschap van goederen getrouwd. Het is een eenmanzaak en alles staat op mijn naam, ook het huurcontract. De boekhouding is op orde t/m 1 jan. Ben toevallig gisteren bezig geweest voor de maand januari en vandaag moet ik die maand inleveren bij de boekhouder. Dus na vandaag is de boekhouding volledig op orde.

Link naar reactie
  • 0

Nog een paar vragen voor de beeldvorming,

Waarom noem je het een stug dorp.

Hoe is cafe gevestigd, winkelstraat, uitgaanscentrum, nabij ?.

Zijn er directe concurenten vlak bij je.

Welk publiek trek je nu.

Welk publiek loopt je cafe voorbij?

 

Link naar reactie
  • 0

Nu komen hier vooral jongeren binnen en dat zal denk ik ook niet veranderen. In het begin hebben we ons heel erg op beiden gericht. Op vrijdag iets voor de jongeren organiseren en op zaterdag of op zondag wat voor de ouderen. De eerste twee weken ging dat goed (de nieuwsgierigheid van een dorp). Op de opening zat het hier bomvol (gratis drank) en mensen komen nooit meer terug.

 

Het probleem is gewoon dat het halve dorp denkt dat ik 'het verwende meisje dat een café van pappie en mammie gekregen heeft' ben. Dat is niet zo. Ik heb zelf geld geïnvesteerd en een gedeeltelijke lening (gaat over 10.000 waar al 2.500 van afbetaald is) afgesloten. Mijn ouders hebben zelf een goed lopende zaak in hetzelfde dorp.

 

We zitten in het centrum van een klein dorp met nog twee andere café's. Waar het overigens ook niet druk is, alleen als er wat georganiseerd wordt. Hier is het nooit druk. Ook niet als er wat georganiseerd wordt. Mensen die hun vaste cafétje gevonden hebben (dat is niet hier), die gaan daar niet snel weg. Ook de jeugd niet. Stug noem ik dat.

 

Maar verder gaan zie ik op dit moment niet als een optie. Sowieso ook vanwege mijn gezondheid. Ik ga er helemaal aan onder door op deze manier. Niet alleen fysiek, ook mentaal. Gisteren is er bijvoorbeeld maar 1 iemand geweest in het café. ééntje! Daar ben je dan heel de dag voor open. Zucht..

 

Link naar reactie
  • 0

Hai Anoniempje,

 

Dit klinkt niet goed.

Wij kunnen hier op HL wel bejubelen dat het allemaal vast linksom of rechtsom beter zal gaan, maar hier vraagt de realiteit om uitspraken. Ik zal je mijn inzicht geven, gebruik dat als een referentiepunt en hopelijk krijg je er meerdere van andere HL'ers of mogelijk mensen in je omgeving. Uiteindelijk zul je zelf samen met je man een besluit moeten nemen. Hoe dan ook, doe dat snel. Stel een deadline voor de beslissing en handhaaf die.

 

Verder gaan in dee setting is niet verstandig, je achterstand is te groot. Niet alleen je financiële situatie maar zeker ook je gezondheid. En het zou mij niets verbazen als je gezondheid wordt beïnvloed door de huidige stress.

 

Je bent nog jong, dat is op dit moment je beste wapen, ook al zegt je lijf nu anders.

Er zijn twee dingen die je nu boven alles moet stellen, pioriteit 1a en 1b, je eigen gezondheid en welzijn en je huwelijk.

 

Optie A, toch doorgaan

Je zult per direct je schuldeisers op de hoogte moeten stellen (als dat al niet zo is) van je problemen en dat je onderzoekt waar de oplossing zit voor iedereen. Als je doorgaat zit je met een schuld van 56K, die groeit terwijl ik dit type en jij dit leest.

Je huurlasten alleen zijn 2K. Stel dat je een crediteurenregeling zou kunnen treffen dan is het knap als je die kunt uitsmeren over 2 jaar. Dit betekent dat je on top of je huidige last er nog eens 2300 bij krijgt per maand. Een verdubbeling van je lasten. Nu heb je al van alles geprobeerd, dus kennelijk zit je in een verkeerd marktgebied. Dus je zult een verrot goed marketingplan uit de kast moeten halen om binnen een paar maanden (meertijd heb je niet) de omzet van gemiddeld 1500 per maand naar minimaal 6000 per maand te laten groeien. Reken maar mee: 2000 huur, 2300 aflossing en 1700 directe overige kosten.

Die laatste post heb ik even snel over de duim berekend, kan iets anders zijn, maar is eigenlijk al niet zo van belang.

 

Wat je dus doet is de huidige molensteen vezwaren met 1,5 keer zijn eigen gewicht. Met je huidige fysieke situatie ga je dat niet redden.

 

Optie B, stoppen

De schade is al behoorlijk, maar met jouw leeftijd kun je dit nog goed rechttrekken.

Ga naar een curator en vraag je faillissement aan. Hij zal je in eerste instantie helpen om te zien of er ergens nog een escape is waarop je door kunt gaan. Wat ik nu zeg klinkt vreemd, maar de curator is de warmste deken die je in jaren hebt gevoeld. Vanaf dat moment staat hij tussen jou en al die boze en of geirriteerde schuldeisers in. Je bent even vrij van ellende.

 

Ik ga ervan uit dat een doorstart niet lukt. Stuur samen met de curator aan op een crediteurenakkoord. Dat werkt als volgt. Je bepaalt samen met je man een bedrag dat je beschikbaar kunt maken. Dit kan met behulp van een persoonlijke lening op basis van zijn salaris, misschien willen je ouders nog wat geld bijleggen en maak deze rekensom voor de toekomstige boekhouding met inbegrip van jouw nieuwe baan met salaris, maar schat jouw toekomstige inkomen laag in. Het bedrag dat je dan bij elkaar hebt is bijvoorbeeld 15.000 euro. De curator zal willen zien dat dit geld er ook daadwerkelijk kan komen. Vervolgens wordt aan de schuldeisers een percentage van de vorering aangeboden als betaling tegen finale kwijting

In het geval dat de 15000 euro beschikbaar, kun je ze 25% aanbieden. Let op: als je ook schuld hebt aan de fiscus wordt het aanbod lager, want die willen het dubbele van dat wat je de concurrente(gewone) crediteuren aanbiedt.

Dus gewone crediteur 25%,dan wil de fiscus 50%

 

Omdat je verder niets hebt en kale kippen zich toch niet laten plukken, zullen de meeste crediteuren akkoord gaan met je voorstel. Dit hoeven ze niet allemaal te doen, maar wel de meerderheid en de fiscus moet ook mee willen doen. De fiscus is veelal de moeilijkste. De curator weet je daar wel doorheen te slepen. Eind van de rit komt er een zogenaamde verificatievergadering en wordt het voorstel geformaliseerd. Crediteuren krijgen hun deel van het geld, jij bent schoon en schuldenvrij, behalve dan dat je nog enkele jaren een afbetaling zult moeten doen op de lening(en). Maar dat is te overzien.

 

Wordt een zware tijd. Op dit moment kun je niet meer slapen en ben je 24/7 bezig met je molensteen en wordt het gat waar je in loopt steeds zwarter. Stop met die martelgang, verlos jezelf en maak samen met je man een nieuwe start

 

Het leven is te mooi om het kapot te laten gaan voor een verkeerde kroeg.

 

Succes en heel veel sterkte!

 

Groet,

Berend

 

 

 

 

 

Ondernemersbevlogenheid is passie vanuit realisme.

Link naar reactie
  • 0

Dank je wel.

 

Ik ben nu een aantal instanties aan het bellen om informatie in te winnen. Ben maar gewoon ergens begonnen. De ene weet hier wat vanaf, de andere weet daar weer wat van. Zoals ik het nu begrijp uit de telefoongesprekken die ik heb gevoerd bestaat er een kleine kans dat ik onder de huur uit kom als ik mezelf niet failliet laat verklaren. Ook de WSNP krijgt het niet voor elkaar en het is ook maar even afwegen wat je het liefst wilt. WSNP of faillissement.

 

Op internet staat overal: failissement is de laatste stap, maar hoe meer ik erover lees hoe meer ik richting het faillissement wil en hoe minder graag ik richting de WSNP wil. Ik zal waarschijnlijk toch eerst een faillissement aan moeten vragen (dat is wat ik nu begrijp) en daarna kan ik beslissen of ik een WSNP wil ja of nee.

 

Ik weet ook niet wat de minimale eissen zijn om in aanmerking te komen voor een faillissement. Op dit moment heb ik de schulden zo verspreidt weten te houden dat alleen de brouwerij écht zeurt om zijn geld. Ik kan nu ook niet meer achteraf betalen. Alles wat ik bestel aan dranken moet ik vooraf betalen, anders leveren ze niet. Dat is haast onmogelijk.

 

Bij de huurbaas heb ik nu 4 maanden schuld staan, maar die begrijpt het allemaal wel eigenlijk. Er is twee maanden geleden ingebroken en ook daar is veel geld in gaan zitten. Er was 'maar' 500 euro weg. Niet voor geld verzekerd, dus geen vergoeding. Verder was er ook schade, voor ongeveer 450 euro, maar ik had een eigen risico van 550 euro.

 

Ach ja, ik ga nog even verder bellen. Ik wil vandaag eigenlijk alles weten wat er te weten valt. Vanavond met mijn man overleggen.. vanavond zijn ouders (die weten nog niet dat het slecht gaat) inlichten. Mijn ouders even meer informatie geven (die weten het al wel, maar ze weten net als ik niet wat het allemaal inhoud) en dan een weekje nadenken over wat te doen.

 

Volgende week wil ik wel knopen door gaan hakken. De Carnaval neem ik sowieso nog even mee, want daar heb ik al voor geadverteerd en alles is al regeld.. Zou zonde van het werk zijn.

Link naar reactie
  • 0

Jeetje ik krijg hier 100 verschillende verhalen van die mensen aan de telefoon.

De laatste die ik belde zei dat een faillissement geen optie is.

 

Het kan wel, maar dan word ik eerst failliet verklaard en daarna zullen ze al snel het faillissement stopzetten wegens gebrek aan baten (oftewijl: ik heb geen geld, niet veel spullen, etc..), waarna ik alsnog in de schuldsanering of WSNP moet.

Die man die ik aan de telefoon had zei dat het niet verstandig was, omdat je dan dus eerst een factuur moet betalen aan de curator (faillissement) en daarna dus nog die bewindnogiets (ben het woord kwijt) van de schuldsanering moet betalen. Omdat ik al geen geld heb, vond hij dat niet echt een optie.

 

Ik ben dat wel met hem eens :P

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Hai Anoniempje,

 

 

 

Optie B, stoppen

De schade is al behoorlijk, maar met jouw leeftijd kun je dit nog goed rechttrekken.

Ga naar een curator en vraag je faillissement aan. Hij zal je in eerste instantie helpen om te zien of er ergens nog een escape is waarop je door kunt gaan. Wat ik nu zeg klinkt vreemd, maar de curator is de warmste deken die je in jaren hebt gevoeld. Vanaf dat moment staat hij tussen jou en al die boze en of geirriteerde schuldeisers in. Je bent even vrij van ellende.

 

Ik ga ervan uit dat een doorstart niet lukt. Stuur samen met de curator aan op een crediteurenakkoord. Dat werkt als volgt. Je bepaalt samen met je man een bedrag dat je beschikbaar kunt maken. Dit kan met behulp van een persoonlijke lening op basis van zijn salaris, misschien willen je ouders nog wat geld bijleggen en maak deze rekensom voor de toekomstige boekhouding met inbegrip van jouw nieuwe baan met salaris, maar schat jouw toekomstige inkomen laag in. Het bedrag dat je dan bij elkaar hebt is bijvoorbeeld 15.000 euro. De curator zal willen zien dat dit geld er ook daadwerkelijk kan komen. Vervolgens wordt aan de schuldeisers een percentage van de vorering aangeboden als betaling tegen finale kwijting

In het geval dat de 15000 euro beschikbaar, kun je ze 25% aanbieden. Let op: als je ook schuld hebt aan de fiscus wordt het aanbod lager, want die willen het dubbele van dat wat je de concurrente(gewone) crediteuren aanbiedt.

Dus gewone crediteur 25%,dan wil de fiscus 50%

 

Omdat je verder niets hebt en kale kippen zich toch niet laten plukken, zullen de meeste crediteuren akkoord gaan met je voorstel. Dit hoeven ze niet allemaal te doen, maar wel de meerderheid en de fiscus moet ook mee willen doen. De fiscus is veelal de moeilijkste. De curator weet je daar wel doorheen te slepen. Eind van de rit komt er een zogenaamde verificatievergadering en wordt het voorstel geformaliseerd. Crediteuren krijgen hun deel van het geld, jij bent schoon en schuldenvrij, behalve dan dat je nog enkele jaren een afbetaling zult moeten doen op de lening(en). Maar dat is te overzien.

 

Wordt een zware tijd. Op dit moment kun je niet meer slapen en ben je 24/7 bezig met je molensteen en wordt het gat waar je in loopt steeds zwarter. Stop met die martelgang, verlos jezelf en maak samen met je man een nieuwe start

 

Het leven is te mooi om het kapot te laten gaan voor een verkeerde kroeg.

 

Succes en heel veel sterkte!

 

Groet,

Berend

 

 

 

 

 

 

Echt weer zo verbaasd over deze reactie.. Hou je aub bij je eigen expertise. Met deze kortzinnige reactie kan je iemand de goot in helpen zonder dat je alle opties heb bekeken...Hoe kan je haar nou in godsnaam adviseren faillissement aan te vragen...

 

 

Ik reageer zo,eerst een gesprek hier afronden..

 

Danny

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Jeetje ik krijg hier 100 verschillende verhalen van die mensen aan de telefoon.

De laatste die ik belde zei dat een faillissement geen optie is.

 

Het kan wel, maar dan word ik eerst failliet verklaard en daarna zullen ze al snel het faillissement stopzetten wegens gebrek aan baten (oftewijl: ik heb geen geld, niet veel spullen, etc..), waarna ik alsnog in de schuldsanering of WSNP moet.

Die man die ik aan de telefoon had zei dat het niet verstandig was, omdat je dan dus eerst een factuur moet betalen aan de curator (faillissement) en daarna dus nog die bewindnogiets (ben het woord kwijt) van de schuldsanering moet betalen. Omdat ik al geen geld heb, vond hij dat niet echt een optie.

 

Ik ben dat wel met hem eens :P

 

Bel mij aub maar even. Ik zal je te woord staan. Ik stuur je het nr van mijn kantoor per PM.

 

en ja,helemaal kosteloos zonder verdere bedoelingen...

 

Als ik lees dat je te horen krijgt dat zelfs wsnp je niet van het huurcontract kan helpen, je de curator een factuur moet betalen( mochten ze willen!!!) ej je ook de bewindvoerder moet gaan betalen...waar halen ze het vandaan...Ik hoop niet dat je teveel marktplaats helpers hebt gebeld...

 

oh mijn god, wie heb je gebeld? toch niet de kaasboer op de hoek.. :)

 

 

Danny

Link naar reactie
  • 0

Beste Danny,

 

Hou het zuiver, zeker als je gaat gooien met expertises.

Lees dan ook eerst eens goed wat ik schrijf. Ik geef aan dat ik `slechts`een referentie ben en dat ze zich door ook anderen moet laten informeren. Ik schets de situatie en de mogelijkheden waar ze bij een faillissement mee te maken krijgt. Goed management is schetsen van een totaal landschap en daarop beslissen.

 

Beste Anoniempje,

 

Je hoort in dit soort situaties altijd van iedereen de beste verhalen. Wellicht helpt het je wat ik nu zeg, ik ben daar al geweest waar jij nu bent. Dus als het gaat om expertise, ik ben ervaringsdeskundig.

 

Je moet altijd keihard knokken voor je tent, doorgaan tot je niet meer kunt. Maar de realiteit mag je nooit uit het oog verliezen.

En alle goede adviezen ten spijt, jij moet beslissen.

 

Je kosten liggen hoog, je omzet is te laag, je schuld is fiks.

Ik hoop dat Danny je aan een businessplan gaat helpen waarmee hij je de zkeerheid kan bieden dat je binnen 3 maanden weer up and running bent. Wellicht heeft hij daar de juiste expertise voor. Ik hoop het echt.

 

Maar hou bovenal die deadline datum in gedachten. Doortobben is echt te duur en helpt je steeds verder in de ellende.

En voor de volledigheid van mijn advies, ik heb je huidige gezondheid meegewogen in mijn advies.

 

Faillissement aanvragen kun je altijd zelf doen. Informeer er anders eens naar bij de KvK.

Een feestje is het niet, maar kan wel de start zijn van een beter en nieuw begin.

En ophef bij gebrek aanbaten kost altijd minimaal 4 weken, in die tijd kun jij ook in overleg met de curator een verificatievergadering voorbereiden. WSNP trekt 3 jaar lang het gezinsinkomen volledig naar zich toe tot op het bijstandsniveau. Na 3 jaar ben je wel verlost en schoon. Met een crediteurenakkoord kun je veel meer zelf in de hand houden en met meer eigenwaarde verder leven.

 

Succes!

 

Groet,

Berend

Ondernemersbevlogenheid is passie vanuit realisme.

Link naar reactie
  • 0

Lezers,

 

Wil hier even wat aan toevoegen.

 

Een ondernemer in de put, zoals Anoniempje, leeft in en verschrikkelijk zwart gat. Waar je op dat moment niets aan hebt is tientallen mensen die hard schreeuwend vanaf de kant roepen hoe het allemaal wel niet zou moeten. Niemand, maar dan ook niemand kan zich exact voorstellen hoe de ondernemer in kwestie er op dat moment precies in staat.

 

Die schreeuwende mensen staan er toch, altijd. De bekende stuurlui aan wal, vaak met wel de beste bedoelingen. En tussen die meningen zit ook wel altijd een gedeelde waarheid.

 

Mijns inziens is dit forum een plek waar we (medeondernemers) constructief verder willen helpen op vele gebieden. In het geval van ellende als die van Anoniempje moeten we niet zonder meer elkaar hier als `prutser` o.i.d. betitelen, zonder daar juiste gronden voor te hebben. Niet dat ik wakker lig van de mening van Dany ten aanzien van mijn persoon, maar voor de betrokkene is het des te verwarrender, en zijn of haar belang moet volgens mij voorop staan.

 

Dus in het geval van Danny, geef aan dat je mijn inzicht niet deelt omdat jij denkt dat er nog betere mogelijkheden zijn, prima. Maar wek niet de indruk dat mijn advies feitelijk onzin zou zijn, dat is het namelijk niet. Of je moet feitelijk zaken kunnen weerleggen, en doe dat dan ook.

 

Een ondernemer in de situatie van Anoniempje moet wel degelijk op de hoogte zijn van wat er achter een faillissement schuil gaat en waar in dat spectrum de mogelijkheden liggen.

 

Ik ben en wil geen moraalridder zijn, maar we moeten ons wel bewust zijn van de verantwoordelijkheden die we nemen met onze adviezen. Tenslotte gaat het niet altijd alleen maar om getallen, maar ook om mensen, onderlinge relaties en emoties.

Dwars door alle linies roepen dat jij het wel even gaat regelen omdat je meent de ultieme wijsheid in pacht te hebben, vind ik een opstelling en manifestatie die niet past op een digitaal forum.

 

Als ik dit verkeerd zie, wees vrij mij dan te pareren, wel constructief graag.

 

Groet,

Berend

Ondernemersbevlogenheid is passie vanuit realisme.

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Lezers,

 

Wil hier even wat aan toevoegen.

 

Een ondernemer in de put, zoals Anoniempje, leeft in en verschrikkelijk zwart gat. Waar je op dat moment niets aan hebt is tientallen mensen die hard schreeuwend vanaf de kant roepen hoe het allemaal wel niet zou moeten. Niemand, maar dan ook niemand kan zich exact voorstellen hoe de ondernemer in kwestie er op dat moment precies in staat.

 

Die schreeuwende mensen staan er toch, altijd. De bekende stuurlui aan wal, vaak met wel de beste bedoelingen. En tussen die meningen zit ook wel altijd een gedeelde waarheid.

 

Mijns inziens is dit forum een plek waar we (medeondernemers) constructief verder willen helpen op vele gebieden. In het geval van ellende als die van Anoniempje moeten we niet zonder meer elkaar hier als `prutser` o.i.d. betitelen, zonder daar juiste gronden voor te hebben. Niet dat ik wakker lig van de mening van Dany ten aanzien van mijn persoon, maar voor de betrokkene is het des te verwarrender, en zijn of haar belang moet volgens mij voorop staan.

 

Dus in het geval van Danny, geef aan dat je mijn inzicht niet deelt omdat jij denkt dat er nog betere mogelijkheden zijn, prima. Maar wek niet de indruk dat mijn advies feitelijk onzin zou zijn, dat is het namelijk niet. Of je moet feitelijk zaken kunnen weerleggen, en doe dat dan ook.

 

Een ondernemer in de situatie van Anoniempje moet wel degelijk op de hoogte zijn van wat er achter een faillissement schuil gaat en waar in dat spectrum de mogelijkheden liggen.

 

Ik ben en wil geen moraalridder zijn, maar we moeten ons wel bewust zijn van de verantwoordelijkheden die we nemen met onze adviezen. Tenslotte gaat het niet altijd alleen maar om getallen, maar ook om mensen, onderlinge relaties en emoties.

Dwars door alle linies roepen dat jij het wel even gaat regelen omdat je meent de ultieme wijsheid in pacht te hebben, vind ik een opstelling en manifestatie die niet past op een digitaal forum.

 

Als ik dit verkeerd zie, wees vrij mij dan te pareren, wel constructief graag.

 

Groet,

Berend

 

Je geeft aan dat optie a niet goed zou zijn en jij haar zou laten kiezen voor optie B.

Je zegt letterlijk : Ga naar een curator en vraag je faillissement aan.

 

Heel knap zonder verdere info of de andere opties aan te geven. In later stadium edit je je verricht en voegt daar iets heel kort over de wsnp toe.

 

Je zegt dat ze alles moet weten wat er achter een faillissement schuil gaat..klopt helemaal,maar dan moet je ook wel alles ventileren en niet alleen jouw ''mening en ervaring'' .

 

Verder zeg je over mij:

 

Dwars door alle linies roepen dat jij het wel even gaat regelen omdat je meent de ultieme wijsheid in pacht te hebben, vind ik een opstelling en manifestatie die niet past op een digitaal forum.

Ik zeg nergens dat ik het wel even ga regelen. Geef een aanbod haar te voorzien van de juiste informatie.Heb inderdaad veel wijsheid in pacht over deze materie(heerlijk die arrogantie op maandagochtend.. :) )

 

En als je het niet vind passen op een digitaal forum ...ja wat dan...zucht...

 

Verder laat ik mijn reactie aan jouw in dit topic achterwegen,open een nieuw topic voor discussie hierover zodat dit topic geen strijd gaat worden. Heeft TS niets aan..

 

 

 

Nogmaals aan TS. Check je PM voor mijn info. Ik wil je met alle liefde alle facetten,voordelen en nadelen van de mogelijkheden die je hebt uitleggen..(nogmaals vermeld ik erbij dat dit geen werving van een nieuwe klant is... :) )

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Dank je wel Danny,

 

Kijk gaat al een stuk genuanceerder nu.

Je hebt gelijk waar het gaat om mijn uitgesproken voorkeur voor mijn optie B.

 

Maar er gaat iets van groot belang vooraf aan al die tekst, nl.

`Hai Anoniempje,

 

Dit klinkt niet goed.

Wij kunnen hier op HL wel bejubelen dat het allemaal vast linksom of rechtsom beter zal gaan, maar hier vraagt de realiteit om uitspraken. Ik zal je mijn inzicht geven, gebruik dat als een referentiepunt en hopelijk krijg je er meerdere van andere HL'ers of mogelijk mensen in je omgeving. Uiteindelijk zul je zelf samen met je man een besluit moeten nemen. Hoe dan ook, doe dat snel. Stel een deadline voor de beslissing en handhaaf die.

 

Hiermee maak ik duidelijk dat het mijn inzicht betreft en adviseer haar ook te luisteren naar anderen, hier op HL en elders.

 

Maar je hebt ook wel een ander punt waar ik dan weer wat mee doe.

Ik zal voortaan nog iets meer nadruk leggen op de hypothese van mijn mening, want meer is het niet en mag het niet zijn voor de betrokkene.

 

Maar nu even ter meerdere lering. Kun je wat voor TS doen bij het voortzetten?

Jij hebt immers meer info nu.

 

Groet,

Berend

Zie je hoe versterkend contructief kritiek uiten kan werken?

Ondernemersbevlogenheid is passie vanuit realisme.

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Uiteraard ben ik ook blij met je hulp,alleen heb ik een bepaalde mening over mensen die direct over faillissement beginnen. Zal er voortaan wat milder op reageren. :)

 

Ik kan wat betreft het stoppen haar van alle info voorzien omtrent faillissement en WSNP. Voordelen en nadelen. Zodat ze uiteraard haar eigen keus kan maken.

 

 

Jouw vraag over voortzetten:

 

Voortzetten zou een optie kunnen zijn. Onder andere met een BBZ regeling. Maar aangezien er in 1,5 een flinke schuld is opgebouwd(hoeft geen probleem te zijn), de omzet ver achterblijft(zal een struikelblok zijn bij aanvraag BBZ) en er ook nog is over gezondheid gesproken wordt, is het wellicht beter te stoppen. Horeca heeft al een streepje tegen bij de aanvraag bbz helaas...

 

Maar nogmaals,hiervoor is veel meer info nodig. Een kantoor die daarin is gespecialiseerd kan de ondernemer daarin bijstaan. De begeleiding bij de bbz aanvraag,het inventariseren van de schuldenlast alsmede de contacten met de schuldeisers kunnen deze kantoren verzorgen.

 

PAS OP! Er zijn veel kantoren die dit aanbieden maar waar ik niet mee samen zou willen werken...Mocht TS willen kan ik haar 2 kantoren aanbevelen.

 

Mijn kantoor kan dit ook maar ik wil geen klanten via HL.

Link naar reactie
  • 0

Thanks!

 

Ik begrijp je verwijzing naar het BBZ.

Alleen mijn ervaring (!) is dat dit soms verschrikkelijk slepende trajecten kunnen worden. Zal ok wel afhagen van het kantoor in kwestie natuurlijk. Jouw verwijzing naar kantoren met een goed track record is dan wel weer heel waardevol.

 

Het zelf aanvragen van een faillissement, door middel van een curator, zet je vaak op een voorstand omdat je zelf het inmitiatief neemt. En curatoren zijn ook, omdat ze declareren in een lege boedel, sneller in handelen. Bovendien wordt eerst gekeken naar eventueel kwader trouw handelen en als daar geen sprake van is kan een goede curator veel doen. Wanneer TS kans ziet om een X bedrag vrij te maken (op welke manier dan ook) waarmee ze een verificatievergadering kan financieren, is de oplossing in tijd ook sneller aangeboden. En is ze daarna vrij om te gaan en te staan waar ze wil, zonder allerlei vormen van onder curatele stelling.

 

Groet,

Berend

Ondernemersbevlogenheid is passie vanuit realisme.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb eerst het WSNP zelf gebeld, die zeiden dat ze waarschijnlijk niets met mijn huurcontract konden en ze lieten me bellen naar zuidweg en partners in Den Bosch. Toen ik die aan de lijn had zeiden ze dat ik beter hun kantoor in Utrecht kon bellen en dat heb ik toen uiteindelijk gedaan.

 

Ik heb als laatste nog mijn financieel adviseur (die alleen maar verzekeringen en hypotheken doet, dus hij heeft geen verstand van faillissementen) gebeld en hij zei dat ik het beste de Kvk even kon bellen. En toen viel hier in heel de straat de stroom uit en kon ik niet meer op de pc en niet meer bellen :P

 

Ben even met de hond het bos in geweest en nu weer terug.

Ik snap er verder niet echt iets meer van op dit moment.

Denk dat ik morgen (ga nu maar eens aan mijn administratie, want die moet morgen ingeleverd worden) even ga bellen naar de Kvk en naar de gemeente waar ik woon. Misschien dat die me een stukje verder kunnen helpen.

 

Ik ga sowieso stoppen. Ik belde mijn man met het nieuws dat ik echt wilde stoppen en hij was helemaal enthousiast (ja, enthousiast worden van schulden :P), maar er valt een soort van druk van ons af. Het is gek, maar waar. We leven nu ook al anderhalf jaar heel erg zuinig en knopen alle eindjes aan elkaar. Als we stoppen en de schulden af kunnen betalen dan kunnen we misschien met een schone lei beginnen. We zijn allebei nog jong, dus kunnen daarna nog doen en laten wat we willen..

 

Ik ga jullie reacties straks of morgen even rustig doorlezen, maar moet nu echt aan mijn administratie, want van uitstel komt afstel.. En ik zie er al zo tegen op. Heel erg bedankt en ik zal reageren zodra ik het gelezen heb!! :)

Link naar reactie
  • 0

Voor WSNP heb ik zelf een kantoor opgezocht via http://www.wsnp.rvr.org/ . Op deze site : http://www.wsnp.rvr.org/registers/Databank%20Bewindvoerders/index.cfm?section=burger vond ik een bedrijf, wat mij betrouwbaar deed overkomen ( indruk via de website ). Na een (gratis) adviesgesprek ben ik met hen in zee gegaan. Uiteindelijk bleek dat - zowel persoonlijk ervaren als bij andere oud-ondernemers in de wsnp in de omgeving - een uitstekende keus. In mijn geval: het bureau heeft alles in kaart gebracht en mij van advies voorzien. Dan hoef je zelf niet rond te bellen en keuzes te maken. Mijn advies: men moet veel handelingen verrichten tegen een geringe vergoeding. Door snelheid kunnen fouten ontstaan. Zorg zelf dat je grip houdt op de hele situatie. Heel veel sterkte !!

 

( dit is mijn persoonlijke ervaring )

IT specialist || LinkedIn: http://linkedin.pieterreitsma.com

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

 

Ik heb eerst het WSNP zelf gebeld, die zeiden dat ze waarschijnlijk niets met mijn huurcontract konden en ze lieten me bellen naar zuidweg en partners in Den Bosch. Toen ik die aan de lijn had zeiden ze dat ik beter hun kantoor in Utrecht kon bellen en dat heb ik toen uiteindelijk gedaan.

 

 

 

Hoe kan je de WSNP zelf bellen? Ben erg benieuwd wie je daarvoor gebeld heb. Je zal de raad voor rechtsbijstand wel aan de lijn hebben gehad,die staan namelijk op de wsnp site van de overheid. Helaas niet de juiste plek voor jouw vragen. Hoe kunnen ze in een kort telefoontje bepalen dat ze niets met je huurcontract kunnen?

 

Zuidweg is wel een kantoor die ik je kan aanbevelen. Uiteraard zijn wij beter( :) ),maar nemen geen HL klanten aan.(grapje dat we beter zijn,bieden dezelfde dienstverlening en je wordt er uitstekend geholpen)

 

 

 

Ik heb als laatste nog mijn financieel adviseur (die alleen maar verzekeringen en hypotheken doet, dus hij heeft geen verstand van faillissementen) gebeld en hij zei dat ik het beste de Kvk even kon bellen. En toen viel hier in heel de straat de stroom uit en kon ik niet meer op de pc en niet meer bellen :P

 

 

 

De kvk is nou net een instantie die erg weinig kan vertellen over de WSNP en keuzes tussen faillissement en WSNP. Tijdverspilling naar mijn mening.

 

 

 

Ben even met de hond het bos in geweest en nu weer terug.

Ik snap er verder niet echt iets meer van op dit moment.

Denk dat ik morgen (ga nu maar eens aan mijn administratie, want die moet morgen ingeleverd worden) even ga bellen naar de Kvk en naar de gemeente waar ik woon. Misschien dat die me een stukje verder kunnen helpen.

 

 

 

 

Hier een overzicht van de nvvk leden die de schuldhulpverlening verzorgen voor de meeste gemeenten. Jouw gemeente zal er vast bijstaan.

 

GL!

 

Danny

Link naar reactie
  • 0

Ik begrijp ook niet hoe je WSNP "eventjes" kunt bellen. Ik heb er een uitgebreid adviesgesprek voor nodig gehad met alle papieren op tafel, wat berekeningen in een Excel sheet en een persoonlijk verhaal ( incl. de persoonlijke situatie ) om e.e.a. helder te krijgen.

 

Hoe dan ook, neem geen overhaaste beslissingen, ook niet als die "opgedrongen" worden. Probeer alles goed op een rijtje te krijgen. Ik meende te lezen dat jullie in gemeenschap van goederen getrouwd zijn. Dat betekent dat als je niet tot een akkoord met je schuldeiser komt, en je raakt in de WSNP, dat dit directe consequenties voor je partner heeft. Zelfs al zou je op dit moment een bliksemscheiding doen, dan zou - is mij verteld - niets aan de situatie veranderen, omdat jullie getrouwd in deze situatie terecht zijn gekomen.

IT specialist || LinkedIn: http://linkedin.pieterreitsma.com

Link naar reactie
  • 0

Beste Anoniempje,

 

Omdat je aangeeft er nog eens rustig voor te gaan zitten en definitief besloten hebt om te stoppen, zal ik nog één keer kort en duidelijk uiit de doeken hoe ik het gedaan heb, met succes. De uitspraak van de rechter destijds na het uitsrpeken van het akkoord was, `zo zouden meer ondernemers moet afronden, is beter voor alle partijen.`

 

Zie overigens ook.

 

Je gaat zelf naar de rechtbank om je faillissement aan te vragen. Dit is winstpunt 1 en 2, eigen initiatief zet veel mensen in het systeem naar je hand. Kort daarop meldt zich een curator, die je mededeelt dat je niet meer zelf rechtshandelingen mag verrichten namens het bedrijf. Je staat als het ware tijdelijk `onder curatele`, niet van schrikken. Dat is juist je echte bevrijding. Je overhandigt de administratie en de curator gaat aan de slag. Iedere crediteur die belt of bezoekt verwijs je vanaf dat momenbt door naar de curator, jij bent er even vanaf.

 

Je krijgt 1 of 2 gesprekken met de curator waarin hij allerlei vragen stelt over het hoe het toch zo kwam en waarom. Dit is ook om vast te stellen dat je niet te kwader trouw hebt gehandeld. Ik neem aan dat dat bij jou echt niet het geval is. Geef zo snel mogelijk aan dat je een crediteurenakkoord wilt opzetten, een zogenaamde verificatievergadering. 99 van de 100 en de curator werkt hier aan mee. Het bedrag dat je nodig hebt om de vergadering te financieren is het bedrag dat staat voor het percentgae van de vorderingen dat je aanbiedt. Een erg geaccepteerd getal is ergens tussen de 15 en 30%, afhankleijk van veel omstandigheden, de curator kan je hierover meer inlichtingen geven. In jouw geval even uitgaande van 60K heb je bij een 20% aanbod 12K nodig, tel daar wel de kosten van de curator bij op. Als ie snel en goed is zal dat ergens rond de 1,5 / 2,5K uitkomen.

 

Jij kunt daar waarschijnlijk nog wel aankomen. Je vriend heeft een inkomen en kan daarmee mogelijk nog een PL afsluiten bij de bank. Tevens hebben je ouders misschien nog wel mogelijkheden voor je. 15K financieren kost je ongeveer 1K rente per jaar, en je lost het in 60 maanden af. Dus totaal legt dat een beslag van 325 / 375 euro per maand. Dat is goed te overzien. Bovendien kun jij straks weer gaan werken, en jawel, voor geld!

 

De vergadering gaat onder eindregie van de rechter op de rechtbank. De curator zorgt voor alle spullen en dat crediteuren zijn ingelicht over jouw voorstel. Je kunt ook vooraf al de stemming meten door (zelf) een brief op te stellen waarin je zaken uitlegt en je voorstel doet. Voeg een simpele akkoordverkalring toe en laat ze die bij akkoord vooraf ondertekenen en per post retourneren. Zo weet je als heel snel waar je aan toe bent. Niet iedereen hoeft mee te doen, maar er moeten zoveel crediteuren akkoord geven dat die tezamen meer dan helft van de totale vordering(30K) vertegenwoordigen. Crediteuren die absoluut niet mee willen, worden dan verplicht toch ook mee te gaan. Je krijgt direct na de vergadering een bewijs van finale kwijting en de zo gewilde schone lei. Je bent per direct weer zelfbevoegd en kunt verder met je leven.

 

Dit alles kun je binnen 2 maanden rond hebben.

 

Let wel op de fiscus,als die ook schuldeiser is krijgt deze altijd het dubbele van het bedrag dat de "gewone=concurrente" crediteuren krijgen. Dus bij bovenstaand voorbeeld en een fiscale schuld van 5K, krijgt de fiscus 2K en niet 1K.

De fiscus kan soms wel wat dwarser zijn bij verificativergaderingen, hangt af van de hoogte van de vordering dei ze hebben en hou oud die zijn. Vraag vooraf hoe je curator hierover denkt.

 

 

Bij de BBZ en-of WSNP regelingen duurt sowieso alles wat langer. Je bent 3 jaar onder de vleugels van, onder curatele en samen met je man zul je moeten leven op bijstandsniveau. Bovendien is de rit naar de status van aflossing en bereikte resultaten tergend lang, vooral omdat je altijd afhankelijk bent van ambtelijke molens die niet snel reageren.

 

Bij de curator bepaal de voor een groot deel zelf het tempo.

 

Maak een zorgvuldige overweging en bespreek het met je ouders en je man en doe dat dan wel voordat je naar de rechtbank gaat. Mogelijk kun je ook even toetsen welk bedrag je man kan lenen bij een bank. Zo heb je je huiswerk af voordat je aan de deurbel van het gerechtsgebouw trekt.

 

Heel veel succes!

 

Groet,

Berend

Ondernemersbevlogenheid is passie vanuit realisme.

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Beste Anoniempje,

 

Omdat je aangeeft er nog eens rustig voor te gaan zitten en definitief besloten hebt om te stoppen, zal ik nog één keer kort en duidelijk uiit de doeken hoe ik het gedaan heb, met succes. De uitspraak van de rechter destijds na het uitsrpeken van het akkoord was, `zo zouden meer ondernemers moet afronden, is beter voor alle partijen.`

 

Zie overigens ook.

 

Je gaat zelf naar de rechtbank om je faillissement aan te vragen. Dit is winstpunt 1 en 2, eigen initiatief zet veel mensen in het systeem naar je hand. Kort daarop meldt zich een curator, die je mededeelt dat je niet meer zelf rechtshandelingen mag verrichten namens het bedrijf. Je staat als het ware tijdelijk `onder curatele`, niet van schrikken. Dat is juist je echte bevrijding. Je overhandigt de administratie en de curator gaat aan de slag. Iedere crediteur die belt of bezoekt verwijs je vanaf dat momenbt door naar de curator, jij bent er even vanaf.

 

Je krijgt 1 of 2 gesprekken met de curator waarin hij allerlei vragen stelt over het hoe het toch zo kwam en waarom. Dit is ook om vast te stellen dat je niet te kwader trouw hebt gehandeld. Ik neem aan dat dat bij echt niet het geval is. Geef zo snel mogeklijk aan dat je een crediteurenakkoord wilt opzetten, een zogenaamde verificatievergadering. 99 van de 100 en de curator werkt hier aan mee. Het bedrag dat je nodig hebt om de vergadering te financieren is het bedrag dat staat voor het percentgae van de vorderingen dat je aanbiedt. Een erg geaccepteerd getal is ergens tussen de 15 en 30%, afhankleijk van veel omstandigheden, de curator kan je hierover meer inlichtingen geven. In jouw geval even uitgaande van 60K heb je bij een 20% aanbod 12K nodig, tel daar wel de kosten van de curator bij op. Als ie snel en goed is zal dat ergens rond de 1,5 / 2,5K uitkomen.

 

Jij kunt daar waarschijnlijk nog wel aankomen. Je vriend heeft een inkomen en kan daarmee mogelijk nog een PL afsluiten bij de bank. Tevens hebben je ouders misschien nog wel mogelijkheden voor je. 15K financieren kost je ongeveer 1K rente per jaar, en je lost het in 60 maanden af. Dus totaal legt dat een beslag van 325 / 375 euro per maand. Dat is goed te overzien. Bovendien kun jij straks weer gaan werken, en jawel, voor geld!

 

De vergadering gaat onder eindregie van de rechter op de rechtbank. De curator zorgt voor alle spullen en dat crediteuren zijn ingelicht over jouw voorstel. Je kunt ook vooraf al de stemming meten door (zelf) een brief op te stellen waarin je zaken uitlegt en je voorstel doet. Voeg een simpele akkoordverkalring toe en laat ze die bij akkoord vooraf ondertekenen en per post retourneren. Zo weet je als heel snel waar je aan toe bent. Niet iedereen hoeft mee te doen, maar er moeten zoveel crediteuren akkoord geven dat die tezamen meer dan helft van de totale vordering(30K) vertegenwoordigen. Crediteuren die absoluut niet mee willen, worden verplicht toch ook mee te gaan. Je krijgt direct na de vergadering een bewijs van finale kwijting en de zo gewilde schone lei. Je bent per direct weer zelfbevoegd en kunt verder met je leven.

 

Dit alles kun je binnen 2 maanden rond hebben.

 

Let wel op de fiscus,als die ook schuldeiser is krijgt deze altijd het dubbele van het bedrag dat de "gewone=concurrente" crediteuren krijgen. Dus bij bovenstaand voorbeeld en een fiscale schuld van 5K, krijgt de fiscus 2K en niet 1K.

De fiscus kan soms wel wat dwarser zijn bij verificativergaderingen, hangt af van de hoogte van de vordering dei ze hebben en hou oud die zijn. Vraag vooraf hoe je curator hierover denkt.

 

 

Bij de BBZ en-of WSNP regelingen duurt sowieso alles wat langer. Je bent 3 jaar onder de vleugels van, onder curatele en samen met je man zul je moeten leven op bijstandsniveau. Bovendien is de rit naar de status van aflossing en bereikte resultaten tergend lang, vooral omdat je altijd afhankelijk bent van ambtelijke molens die niet snel reageren.

 

Bij de curator bepaal de voor een groot deel zelf het tempo.

 

Maak een zorgvuldige overweging en bespreek het met je ouders en je man en doe dat dan wel voordat je naar de rechtbank gaat. Mogelijk kun je ook even toetsen welk bedrag je man kan lenen bij een bank. Zo heb je je huiswerk af voordat je aan de deurbel van het gerechtsgebouw trekt.

 

Heel veel succes!

 

Groet,

Berend

 

Ik heb niet eens meer de motivatie om weer te reageren hierop....... Er is echt maar 1 optie he in uw gedachtengang!!!! onvoorstelbaar... >:(

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij is er een groot verschil tussen een faillisement van de zaak, en een persoonlijk faillisement. Was al duidelijk welke rechtsvorm Anoniempje hanteerd ? Als het een persoonlijke rechtsvorm is, ben je verantwoordelijk voor de schulden van de zaak. En een persoonlijk faillisement is, voor zover mij bekend is, geen oplossing als je 22 jaar bent. Je kunt beter 3 jaar in WSNP en met een schone lei beginnen, dan in een persoonlijk faillisement geraken. Of klopt het niet wat ik nu zeg ?

 

P.S. Zelf naar de rechtbank gaan, kan ik niet goed inschatten, want ik weet niet wat jouw zakelijk instinct en communicatieve vaardigheden zijn. Het lijkt mij onverstandig. Zoals ik in mijn vorige post heb aangegeven: ga voor een (gratis) adviesgesprek naar een bedrijf dat gespecialiseerd is in dit soort gevallen. Zelf schiet kennis en kunde te kort om hierover te beslissen. Er zijn wellicht mogelijkheden waarvan jij nu niet het bestaan weet. Er worden allerlei adviezen hier gegeven, terwijl er geen goed inzicht in je situatie is met alles erop en eraan.

IT specialist || LinkedIn: http://linkedin.pieterreitsma.com

Link naar reactie
  • 0

Lees toch eens goed en regaeer wat minder ad hoc!

 

Dit scenario is bejubeld door de rechter destijds. Ik geloof het of niet, bij mij heeft dit heel goed gewerkt.

Er zijn meer wegen naar Rome, is toch niet zo vreemd om aan te nemen?

 

TS heeft nog finacieringsbronnen waar ze een beroep op kan doen. Ouders en man om maar even te noemen, dat biedt mogelijkheden, en goede, voor een akkoord. Met een dergelijk akkoord is ze binnen 2 - 3 maanden van de ellende af en gezien haar gezondheidstoestand kan dat zomaar iets ten goede komen.

 

Is echt geen hocus pocus allemaal.

 

Of ben ik hier nu een valse concurrent? Ik hoop het toch niet zeg!

 

En stop met hard roepen dat ik onzin vertel, pareer op feiten, niet op suggesties.

 

Met respect en waardering voor wat je hier allemaal doet, echt.

Maar blijf ook als expert wel alert op andere successcenario's, zeker als die bewezen zijn.

 

 

Groet,

Berend

 

PS: Ik stop nu met dit topic, ik heb mijn punt gemaakt. TS moet het toch allemaal zelf doen verder.

Ondernemersbevlogenheid is passie vanuit realisme.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    13 leden, 232 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.