• 0

Vereniging starten: Inschrijven bij Belasting verplicht?

Ik heb een vraagje over het starten van een vereniging. Als je deze opricht bij notariële akte en dus inschrijft bij de KvK, ben je dan ook meteen verplicht om deze aan te melden bij de Belastingdienst?

Fantasie is belangrijker dan kennis - Albert Einstein

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Een vereniging is geen ondernemer, en hoeft voor zover ik weet zich niet te melden bij de Belastingdienst.

Tenzij er natuurlijk bedrijfsmatige handelingen verricht gaan worden zoals het groot exploiteren van een kantine ofzo....Dan kan het zelfs handig zijn bij de belastingdienst een btw nummer te hebben....maar dan spreek je niet meer over een vereniging...

Egbert Punter

Link naar reactie
  • 0

Ik heb een vraagje over het starten van een vereniging. Als je deze opricht bij notariële akte en dus inschrijft bij de KvK, ben je dan ook meteen verplicht om deze aan te melden bij de Belastingdienst?

Het enkele feit dat je een vereniging opricht bij notariële akte wil nog niet zeggen dat je verplicht bent om deze bij de KvK in te schrijven, laat staan dat er een verplichting bestaat tot aanmelding bij de Belastingdienst. Ga eerst bij de KvK na of er wel een verplichting bestaat tot inschrijving. Zie voor de rest het commentaar van 2thepoint. Succes!

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

Ben vijf jaar penningmeester van een vereniging geweest maar dat is alweer 10 jaar geleden. Als ik me het goed herinnner zijn de bestuursleden hoofdelijk aansprakelijk totdat je de vereniging inschrijft bij de KvK.

 

Inschrijven in het verenigingsregister van de KvK hoeft dus niet maar het is wel handig als je niet in privé aansprakelijk gesteld wilt worden voor de schulden van de vereniging.

 

Met vriendelijke groet,

 

Ties

 

Link naar reactie
  • 0

Ben vijf jaar penningmeester van een vereniging geweest maar dat is alweer 10 jaar geleden. Als ik me het goed herinnner zijn de bestuursleden hoofdelijk aansprakelijk totdat je de vereniging inschrijft bij de KvK.

 

Inschrijven in het verenigingsregister van de KvK hoeft dus niet maar het is wel handig als je niet in privé aansprakelijk gesteld wilt worden voor de schulden van de vereniging.

Klopt Ties. Ik struikelde alleen over het het causale verband dat werd gelegd door het woordje dus. Verder is een vereniging niet meer verplicht om zich in te schrijven. Sterker nog de KvK weigert soms zelfs vereningingen op te nemen in het register, bijvoorbeeld Verenigingen van eigenaars.

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

Dit staat op http://www.kvk.nl/artikel/artikel.asp?artikelID=35898

 

vereniging met volledige rechtsbevoegdheid: de vereniging is opgericht bij notariële akte, waarin de statuten zijn opgenomen. Deze vereniging moet worden ingeschreven in het handelsregister van de kamer van koophandel.

 

Als de vereniging geen onderneming drijft, kan of moet deze zich dan aanmelden bij de belastingdienst?

 

Want hoe zit dat bijvoorbeeld met het terugvragen van BTW?

Fantasie is belangrijker dan kennis - Albert Einstein

Link naar reactie
  • 0

vereniging met volledige rechtsbevoegdheid: de vereniging is opgericht bij notariële akte, waarin de statuten zijn opgenomen. Deze vereniging moet worden ingeschreven in het handelsregister van de kamer van koophandel.

 

Dat klopt dus niet. Een VvE heeft ook volledige rechtsbevoegdheid en is niet verplicht om zich in te schrijven in het Handelsregister.

 

Als de vereniging geen onderneming drijft, kan of moet deze zich dan aanmelden bij de belastingdienst? Want hoe zit dat bijvoorbeeld met het terugvragen van BTW?

 

Ik ben geen fiscalist, maar volgens mij is het zo dat indien de vereniging geen onderneming drijft deze zich ook niet hoeft aan te melden bij de Belastingdienst en kun je alleen BTW terugvragen als je ook tot afdracht verplicht bent. Maar voor de zekerheid kun je dit misschien beter navragen bij de belastingtelefoon voor ondernemers: 0800 0443 (gratis). Succes.

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

Ja Edward dat klopt. Een vereniging is aanvankelijk een vrijgestelde rechtsvorm van BTW. De vereniging kan echter opteren belastingplichtig te zijn voor de BTW. Dan moet je BTW afdragen en mag er terug gevorderd worden. LET WEL OP: Eenmaal gekozen is gekozen. Je kan niet meer terug. Eventueel wel door de vereniging te ontbinden, maar dat is natuurlijk niet de bedoeling :)

 

Er is een goedkeuring uitgevaardigd door de Staatssecretaris van Financien welke zegt, dat als dergelijke stichtingen en verenigingen onder de grens van 22.000 nog wat blijven automatisch niet belastingplichtig zijn (voor de BTW voornamelijk). Komt de stichting of vereniging daar wel boven zijn zij verplicht zich te melden bij de belastingdienst.

Link naar reactie
  • 0

Om bovengenoemde redenen zou ik een vereniging zeker inschrijven bij de Kamer van Koophandel, er is eigenlijk geen reden om dit niet te doen. Als je de verening hebt ingeschreven bij de KvK, krijg je binnen enkele weken een formulier van de belastingdienst. Dit formulier moet je invullen (enkele dingen zijn een beetje onduidelijk, dus daar moet je waarschijnlijk wel eerst even voor bellen) en dan opsturen naar de belastingdienst. Daarna krijg je waarschijnlijk een bevestiging dat je geen belasting hoeft te betalen. In de meeste gevallen heb je dan de eerst komende tijd niks meer met de belastingdienst te maken.

Link naar reactie
  • 0

Om bovengenoemde redenen zou ik een vereniging zeker inschrijven bij de Kamer van Koophandel, er is eigenlijk geen reden om dit niet te doen.

 

Die mening deel ik volledig. Als bestuurder van een vereniging, maar ook als lid, zou ik toch bij voorkeur zien dat deze is ingeschreven zodat alleen al voor derden duidelijk is wie bevoegd zijn om namens de vereniging op te treden. Echter, niet in iedere vereniging moet worden ingeschreven.

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 241 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.