• 0

Onttrokken eigendom VOF

Korte situatie schets:

 

1. Nieuwe vennoot vervangt oude vennoot VOF (zonder VOF overeenkomst - 50/50)

2. We werken meer als een half jaar gezamelijk full time aan een product launch (hij programmeerd)

3. Er ontstaat een conflict rondom de samenwerkingsvorm met een potentiele partner

4. Vennoot ontrekt en stopt 80% van zijn verrichte werk zonder overleg in een nieuwe BV i.o. met de potentiele partner en lanceert het product.

 

Hoe sta ik in mijn recht? Hoe kan ik mijn positie versterken? Welke stappen zou ik nemen?

 

Het is nogal vervelend als je jaren lang werkt en geld leent voor een visie en dit voor de start gebeurd... Maargoed, les is geleerd.. Maar nu?

 

mod-edit:typo in titel gewijzigd

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Niet leuk, dat is duidelijk.

 

Maar ik denk dat je eerst iets meer moet vertellen, want je zegt:

“We werken meer als een half jaar gezamelijk full time..”.

 

Je (ex-) vennoot heeft dus 6 maanden voltijd een stuk software gemaakt? Dat is dan een flinke applicatie. Of heeft hij/zij ook iets anders gedaan in die tijd?

 

En wat heb je zelf dan voor de VOF gedaan in die 6 maanden?

 

Dit zijn natuurlijk heel belangrijke antwoorden, voordat iemand je verder kan helpen volgens mij. Vooral omdat jullie kennelijk geen overeenkomst omtrent de samenwerking hadden.

 

En ook niet onbelangrijk:

Bestond de VOF formeel eigenlijk (ingeschreven bij de KvK dus)? Of was er gewoon een informele samenwerking in de “snuffelfase", waarbij ieder zijn eigen 'ding' deed.

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo Peter,

 

Hartelijk dank voor het meedenken..!

 

Het gaat om een formele samenwerking; VOF was en is nogsteeds ingeschreven in de KVK. Hij heeft voltijd geprogrammeerd/gedesignt inderdaad, waarvan 4 maanden aan één concept waarvan het werk nu definitief ontrokken is van de VOF. Ik was in dezelfde periode met de commerciele kant van het project bezig en heb daar ook diverse stukken; presentaties/afspraken van etc.

 

Wellicht ook belangrijk om te weten:

- We hebben geen werkuren bijgehouden

- Ik ben niet in het bezit van volledige code

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dan dat je behoorlijk sterk staat in deze (maar ik ben geen jurist!):

 

- Er was dus overduidelijk een samenwerking (VOF).

- Dan is de helft van de software volgens mij jouw eigendom.

- Misschien is het lastig om aan te tonen wat ‘de software’ precies is, want je “ex-“ zegt misschien dat het bijna niets was en jij zegt dat daar 6 manmaanden ontwikkeling in is gaan zitten. Maar je hebt kennelijk een stuk van de code en als je kan laten zien dat jullie werkelijk zo lang bezig zijn geweest, dan lijkt mij dat heel aannemelijk.

- En dan is het misschien lastig om aan te tonen wat de waarde hiervan dan is. Het lijkt mij een pittige applicatie. 6 manmaanden ontwikkeling is niet niks – behalve als de programmeur eerst 5 maanden boeken moet zitten lezen om te proberen te begrijpen wat programmeren nou precies is. Dat zou natuurlijk ook kunnen.

 

Als je de waarde van de applicatie op een behoorlijk bedrag inschat, dan denk ik dat je een advocaat in de arm moet nemen om een claim te bespreken.

Misschien hebben andere HL’ers meningen hierover?

 

Link naar reactie
  • 0

Peter,

 

Je positie versterken kun je in ieder geval door de mondelinge overeenkomst die jullie hadden zoveel als mogelijk te reconstrueren aan de hand van schriftelijke (of email) correspondentie. Dus uitspraken waaruit blijkt hoe jullie afspraken onderling waren.

 

Met name je uitspraak dat de vennoot 80% heeft meegenomen doet bij mij wat alarmbellen rinkelen. Misschien kan hij wel bewijzen recht op dit aandeel te hebben.

 

Succes, en denk eens na over professionele ondersteuning, dit is echt geen gemakkelijke kwestie! Zelfs niet voor een jurist.

 

Groet,

Anne

Anne --- VLA - Rechtstichting

http://rechtstichting.nl

Link naar reactie
  • 0

Peter,

 

Je positie versterken kun je in ieder geval door de mondelinge overeenkomst die jullie hadden zoveel als mogelijk te reconstrueren aan de hand van schriftelijke (of email) correspondentie. Dus uitspraken waaruit blijkt hoe jullie afspraken onderling waren.

 

Met name je uitspraak dat de vennoot 80% heeft meegenomen doet bij mij wat alarmbellen rinkelen. Misschien kan hij wel bewijzen recht op dit aandeel te hebben.

 

Succes, en denk eens na over professionele ondersteuning, dit is echt geen gemakkelijke kwestie! Zelfs niet voor een jurist.

 

Groet,

Anne

 

Hoi Anne,

 

Even voor de duidelijkheid (en ‘Peter’ is nou geen unieke naam natuurlijk, maar toch...):

Ik (Peter) ben niet diegene met een probleem. Dat is Petro89.

 

Groetjes,

Peter

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 205 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.