• 0

geen bestuurder of toch wel ivm belasting achterstand

Een bizarre situatie,

 

1. 2 bv's bestaan al een aantal jaren, sinds begin 2010 word ik aandeelhouder van de 2tal bv's ik ben voor 1 van de b.v.'s aangesteld om de dagelijkse gang van zaken te regelen. De groot aandeelhouder heeft alle financiele middelen/verantwoordelijkheden. Ik heb zelfs geen pasje van de bank, geen inzicht in finance etc. etc. Bij de KVK alleen ingeschreven met bevoegdheid tot tekenen arbeidscontracten.

Na 1 jaar blijkt dat er al jaren een belasting achterstand is, deze loopt in de tonnen !

Helaas heeft mijn accountant en/of adviseurs dit nooit bekeken of uberhaupt over gesproken. Nu word er beslag gelegd...

Groot aandeelhouder geeft aan dat er op tijd betalingsonmacht is gemeld maar......het blijkt dat hij jaren geld vanuit de ondernemening aan andere bv.'s heeft geleend, hierdoor is o.a. de schuld ontstaan, naast tegenvallende resultaten.

De vraag is nu, word ik door de fiscus, wel/niet gezien als bestuurder, en/of loop ik enigzins risico prive (uiteraard werk ik vanuit een holding die met management en aandeelhoudersovereenkomsten is verbonden aan de 2 werkmaatschappijen)

 

graag jullie visie !

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Wellicht iemand al een idee hoe we hier over denken ?

 

Nu ja, ik wil wel een poging wagen...

 

2 bv's bestaan al een aantal jaren, sinds begin 2010 word ik aandeelhouder van de 2tal bv's ik ben voor 1 van de b.v.'s aangesteld om de dagelijkse gang van zaken te regelen. De groot aandeelhouder heeft alle financiele middelen/verantwoordelijkheden. Ik heb zelfs geen pasje van de bank, geen inzicht in finance etc. etc.

 

Ik lees hier:

 

- je wordt aandeelhouder van twee BV's (m.a.w. je hebt jezelf ingekocht) zonder dat je de boeken hebt kunnen bekijken. Je hebt feitelijk je geld in een zwart gat gestort.

- je bent aangesteld voor de dagelijkse leiding, maar hebt geen zicht op financiële middelen en de financiën - hoe kun jij in vredesnaam jouw taak (de dagelijkse leiding!) uitvoeren zonder deze managementinformatie!

- de grootaandeelhouder heeft alle financiële verantwoordelijkheden - waar haal je deze wijsheid vandaan?

 

 

Bij de KVK alleen ingeschreven met bevoegdheid tot tekenen arbeidscontracten.

 

 

En je hebt de algemene leiding? Je mag geen rechtshandelingen plegen voor de BV, met uitzonderingen het aangaan van arbeidsovereenkomsten. En juist die laatste groep zal dat echt niet gaan nakijken in het handelsregister. Hoe serieus wordt je dan genomen door de relaties van de BV?

 

 

Na 1 jaar blijkt dat er al jaren een belasting achterstand is, deze loopt in de tonnen !

 

 

Op basis waarvan ben jij in vredesnaam in dit wespennest gestapt?

 

 

Helaas heeft mijn accountant en/of adviseurs dit nooit bekeken of uberhaupt over gesproken.

 

 

Heb jij deze vraag ook bij hen neergelegd? Op basis van een simpele mededeling als: "Ik heb aandelen gekocht en ga daar werken" zal niet echt onderbouwd gereageerd (kunnen) worden. Het is dan een voldongen feit dat voor kennisgeving aangenomen wordt. En als jij al geen inzage hebt in de administratie hebben zij dat al helemaal niet.

 

 

Nu word er beslag gelegd...

Groot aandeelhouder geeft aan dat er op tijd betalingsonmacht is gemeld maar....

 

 

Beslag + melding betalingsonmacht = beslag wordt gelegd door de fiscus.

Melding betalingsonmacht bij de fiscus ontslaat je van bestuurlijke aansprakelijkheid op dat punt. Maar dat kan geen jaren voortduren. Melding betalingsonmacht is voor de fiscus juist aanleiding om de onderneming heel scherp in de gaten te gaan houden en aan te sturen op een betalingsregeling. Ik kan mij niet voorstellen dat dit het hele verhaal is.

 

 

het blijkt dat hij jaren geld vanuit de ondernemening aan andere bv.'s heeft geleend, hierdoor is o.a. de schuld ontstaan, naast tegenvallende resultaten.

 

 

Andere BV's van de grootaandeelhouder? Of BV's die niet van hem zijn?

Jij geeft aan dat de schuld hierdoor ontstaan is, maar er is dus ook een hele grote vordering (openstaande leningen). Hoe staat het daar mee?

 

 

De vraag is nu, word ik door de fiscus, wel/niet gezien als bestuurder, en/of loop ik enigzins risico prive

 

 

Ik citeer uit de folder aansprakelijkheid van bestuurders van de Belastingdienst:

 

"Een bestuurder kan alleen aansprakelijk worden gesteld als aannemelijk is dat het niet betalen van belastingen en premies het gevolg is van aan hem te wijten kennelijk onbehoorlijk bestuur. Bestuurders zijn overigens collectief verantwoordelijk voor het beleid binnen de onderneming; zij kunnen alleen aansprakelijk worden gesteld als door dat beleid belastingen en premies onbetaald blijven. Een bestuurder kan ook aansprakelijk worden gesteld als hem kan worden verweten dat hij niet op tijd heeft gemeld dat de belastingen en premies niet konden worden betaald."

 

Tja, lijkt mij voor zich spreken. Ik hoop dat het inderdaad klopt dat de grootaandeelhouder een melding van betalingsonmacht heeft gedaan...

 

 

(uiteraard werk ik vanuit een holding die met management en aandeelhoudersovereenkomsten is verbonden aan de 2 werkmaatschappijen)

 

 

Ik vraag mij echt af waarom, als je dit zo professioneel hebt ingekleed, je je nek in dit wespennest hebt gestoken. Blijkbaar weet je hoe het spel gespeeld wordt maar neem je onvoorstelbare risico's (gewoon niet kijken in de boeken is in mijn ogen verwijtbaar handelen, zeker als je weet wat je doet - sterken nog, het zal IMHO ook in de ogen van de rechter onvoorstelbaar zijn!).

 

Waar ik mij ook zorgen over maak is het punt of er sociale premies afgedragen worden over jouw inkomen. Ik vermoed dat jouw positie niet zo sterk is dat je een eventueel ontslag tegen kunt houden. Met andere woorden, er is feitelijk sprake van een gewoon dienstverband en moet er ergens premies ingehouden en afgedragen worden.

 

Praat ons bij aan de hand van mijn vragen, dan kunnen we wat gefundeerder reageren!

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Allereerst bedankt voor de reactie, ik ga proberen gestructureerd info te geven.

 

1. ik heb me niet ingekocht, maar heb de aandelen tegen nominale waarde overgenomen, ja er staat een kleine vordering in de werkmaatschappijen tenopzichte van mijn Holding

2. de dagelijkse leiding heb ik zo goed mogelijk gedaan op basis van gegevens die de accountant van mijn mede aandeelhouder verschafte, echter deze heeft in ieder geval niet altijd eerlijk alle info gegeven (ook van mijn eigen accountant inmiddels begrepen, kosten voor verliezen, financieringen geboekt die niet in de jaarrekeningen van het jaar ervoor zijn opgenomen, noem maar op)

3.ik ben in loondienst begonnen in de hoofd holding, vervolgens zijn er 2 werkmaatschappijen opgericht hiervan ben ik mede aandeelhouder geworden (onder de hoofdholding), ik had een boekhouder die mij adviseerde dit via een personal holding te doen, helaas ben ik hier gewoon vol vertrouwen in gestapt zonder verder iemand te vragen hoe dit geregeld moest worden, stom maar......dat is achteraf, zal deze fout noooooit meer maken

4.belastingdienst heeft beslag gelegd, echter we (de andere aandeelhouder) is in overleg mbt betalingsregeling, de betalingen van de afgelopen maanden hebben wel plaatsgevonden, dit was een eis van BD

5.er zijn betalingen verricht aan b.v.s die boven de netgenoemde structuur hangen, financieringskosten etc. het blijkt 1 fiscaal stelsel van diverse b.v.'s te zijn waarvan hij eigenaar is, gecombineerd met een bankschuld waarvan hij voor een deel borg staat prive

 

ik begrijp je response, achteraf sla je je tegen je kop, ik heb echter totaal geen ervaring met ondernemen en heb me laten ondersneeuwen door, wat achteraf blijkt, een doorgewinterde "oplichter" ...........

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 101 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.