• 0

Voorfinanciering BTW en Afschrijving verhuurartikelen

Hallo allen,

 

Ik heb nog sterk getwijfeld want het zou zomaar kunnen zijn dat deze beide onderwerpen niet in hetzelfde topic horen dus mocht dat zo zijn dan mijn excuses.

Ben momenteel in een vergevorderd stadium met m’n ondernemingsplan. Ik word IB ondernemer en ga per kwartaal BTW afrekenen.

 

Als absolute beginner zit ik nu toch even met de volgende vragen:

1.Voorfinanciering BTW terugvragen

Ik heb in m’n activa de aan te schaffen inventaris staan met apart de voorfinanciering BTW .

Wat ik gewoon even niet weet is hoe die terug te vorderen BTW nou in de liquiditeitsbegroting er uit moet komen te zien. Tot nu toe was ik in de veronderstelling dat je sowieso de omzet en kosten in de liquiditeitsbegroting moest zetten om zodoende de uiteindelijke BTW afdracht te kunnen bepalen.

Van alle posten inkomsten en uitgaven heb ik uiteraard al netjes de btw afdracht berekend.

Echter die inventaris staat op m’n balans en het hoort dus niet thuis in de kosten.

Ik heb over de gehele vaste activa (verbouwing en inventaris) als voorfinanciering btw € 25390 staan.

Kan ik dan gewoon dit hele btw-bedrag opvoeren in bv maand 6 van de liquiditeitsbegroting of maak ik een fout en trek ik daarmee mijn hele cashflow scheef?

 

2.Afschrijving van inventaris voor huurgebruik

Een groot deel -80%-van de inventaris (muziekinstrumenten, apparatuur, oefenstudio’s) is bedoeld voor kort gebruiksverhuur maar wel bestemt voor meerdere jaren dus een langlopend karakter.

Ik heb volgens mij (op basis van dit deel vd inventaris) ook gewoon recht op investeringsaftrek.

Naar mijn mening kan ik over de te verhuren muziekinventaris gewoon afschrijven zonder beperking ?(zoals bij verhuurd onroerend goed wel het geval kan zijn).

 

Hier en op de belastingsite is er wel het een en ander over te lezen. Maar wellicht kunnen jullie de twijfel bij mij wegnemen (of niet) :-\

 

Alvast dank,

 

Willem

 

www.goudastudios.nl

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Op je 2e punt moet ik het antwoord schuldig blijven, daar heb ik zelden mee te maken gehad.

 

Op je eerste punt.

Ja de voorfinanciering btw van activa mag in je liquiditeitsbegroting meenemen, net als dat de aanschafwaarde van die activa ook in die liquiditeitsbegroting hoort want je moet de activa echt betalen dus heeft (grote) impact op je liquiditeit.

Als jij in het 2e kwartaal investeringen doet dan zou ik de opbrengst van de teruggaaf btw niet in juni boeken maar in augustus. Want de aangifte btw 2e kwartaal moet 31 juli binnen zijn en de uitbetaling volgt 2-6 weken na indienen van de aangifte. Kortom augustus is veiliger om de inkomsten op te nemen.. (een maand duurt lang als je op 23k zit te wachten dus beter wat laat gepland.

 

Nog een tipje: Als je de mogelijkheid om het tijdstip (van facturatie) van de investering te plannen zorg dan dat je de factuur zo laat mogelijk in het kwartaal krijgt. dan hoef je de btw minder lang voor te financieren. Stel dat de factuur nog net op 31 maart staat en je mag na 30 dagen betalen. Dan heb je doe je de btw aangifte zo vroeg mogelijk zeg, half april dan heb heb je met een beetje mazzel de btw eind april al terug als je de factuur eind april gaat betalen.

Als je de factuur op 1 april krijgt moet de factuur 1 mei betaald worden maar de btw komt pas in eind juli / begin augustus terug. dus moet je die btw 3 maanden voorfinancieren.

 

Kortom als je invloed kan uitoefenen probeer het dan een beetje zo te plannen, maar je moet natuurlijk niet alles ervoor opzij zetten. Maar je kan ook de leverancier vragen in maart al een factuur te sturen als er in mei pas geleverd word. uiteraard met de afspraak dat je pas hoeft te betalen na levering. Dan kun je ook de btw al terug vragen en heb je de leverancier nog niet hoeven betalen. Dit kan zeker bij grote investeringen intressant zijn om met wat minder financiering toe te kunnen. Nogmaals, dit is alleen iets om te bekijken en te gebruiken als het past en niet om je hele planning op af te stemmen.

Link naar reactie
  • 0

2.Afschrijving van inventaris voor huurgebruik

Een groot deel -80%-van de inventaris (muziekinstrumenten, apparatuur, oefenstudio’s) is bedoeld voor kort gebruiksverhuur maar wel bestemt voor meerdere jaren dus een langlopend karakter.

Ik heb volgens mij (op basis van dit deel vd inventaris) ook gewoon recht op investeringsaftrek.

Naar mijn mening kan ik over de te verhuren muziekinventaris gewoon afschrijven zonder beperking ?(zoals bij verhuurd onroerend goed wel het geval kan zijn).

 

 

Dag Willem,

 

Afschrijven op verhuurde activa is geen probleem. De investeringsaftrek is echter niet toegestaan op activa die hoofdzakelijk bestemd zijn om verhuurd te worden.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

@Roel: Dank Roel voor je reactie en met name de praktijktips! Ik had zelf nog geen goed beeld bij het slim 'timen' van factureren en aangifte en dan wel binnen de grenzen van de gestelde mogelijkheden. Klinkt stom misschien maar ik vond dat voorgefinancierde BTW bedrag in mijn liquiditeitsbegroting zo onwaarschijnlijk uit verhouding dat ik een beetje de kriebels kreeg :-[ Thanks!

 

2.Afschrijving van inventaris voor huurgebruik

Een groot deel -80%-van de inventaris (muziekinstrumenten, apparatuur, oefenstudio’s) is bedoeld voor kort gebruiksverhuur maar wel bestemt voor meerdere jaren dus een langlopend karakter.

Ik heb volgens mij (op basis van dit deel vd inventaris) ook gewoon recht op investeringsaftrek.

Naar mijn mening kan ik over de te verhuren muziekinventaris gewoon afschrijven zonder beperking ?(zoals bij verhuurd onroerend goed wel het geval kan zijn).

 

 

Afschrijven op verhuurde activa is geen probleem. De investeringsaftrek is echter niet toegestaan op activa die hoofdzakelijk bestemd zijn om verhuurd te worden.

 

groet

Joost

 

@Joost: Ik heb er inderdaad ook van gehoord en gelezen maar voor mij toch steeds onduidelijk ??? Uiteraard ook op de belastingsite gespeurd. Het ligt voor de hand dat ik op verkeerde criteria heb gezocht maar kon nergens een concreet gegeven vinden waar staat dat de investeringsaftrek voor dit soort zaken niet van toepassing is. Kun jij me aangeven waar dit staat? Dank alvast.

 

www.goudastudios.nl

Link naar reactie
  • 0

 

Art 3.45 lid 2 letter a Wet op de inkomstenbelasting 2001:

 

Voor de kleinschaligheidsinvesteringsaftrek:

a. behoren tot de bedrijfsmiddelen mede niet bedrijfsmiddelen die zijn bestemd om – direct of indirect – hoofdzakelijk ter beschikking te worden gesteld aan derden.

 

Link naar reactie
  • 0

 

2.Afschrijving van inventaris voor huurgebruik

Een groot deel -80%-van de inventaris (muziekinstrumenten, apparatuur, oefenstudio’s) is bedoeld voor kort gebruiksverhuur maar wel bestemt voor meerdere jaren dus een langlopend karakter.

Ik heb volgens mij (op basis van dit deel vd inventaris) ook gewoon recht op investeringsaftrek.

Naar mijn mening kan ik over de te verhuren muziekinventaris gewoon afschrijven zonder beperking ?(zoals bij verhuurd onroerend goed wel het geval kan zijn).

 

 

Afschrijven op verhuurde activa is geen probleem. De investeringsaftrek is echter niet toegestaan op activa die hoofdzakelijk bestemd zijn om verhuurd te worden.

 

groet

Joost

 

@Joost: Ik heb er inderdaad ook van gehoord en gelezen maar voor mij toch steeds onduidelijk ??? Uiteraard ook op de belastingsite gespeurd. Het ligt voor de hand dat ik op verkeerde criteria heb gezocht maar kon nergens een concreet gegeven vinden waar staat dat de investeringsaftrek voor dit soort zaken niet van toepassing is. Kun jij me aangeven waar dit staat? Dank alvast.

 

 

@Odeon en Joost: Ik ben zelf uiteraard niet over één nacht ijs gegaan alvorens ik deze vraag op het forum heb geplaatst ;)

De reden van mijn twijfel was de tekst in het onderstaande besluit in de staatscourant van 2009

Het is duidelijk dat bedrijfsmiddelen die bedoeld zijn als verhuur aan derden niet in aanmerking komen voor investeringsaftrek. Echter, de tekst onder 3.1b kan mijns inziens van toepassing zijn op -een deel van- mijn te verhuren instrumenten. Ik wilde in mijn intro niet direct te breed uiteenzetten wat de constructie van het verhuren inhoud maar nu dan toch maar even: Een klant huurt bij ons een oefenruimte voor een zgn all-in prijs dwz incl backline (versterkers,pa,etc) maar ex instrumenten want die kunnen idn apart bijgehuurd worden.

Als je dit gegeven loslaat op de de tekst in punt 3.1b in het besluit dan zie ik wel raakvlakken of maak ik een denkfout?

Gezien de totale investering en het feit dat ik startende IB ondernemer wordt heb ik nog genoeg mogelijkheden om de winst te drukken. Maar voor een juiste 'afschrijvingsstrategie' (hé een nieuw woord :P..) in de exploitatie voor de komende jaren is het wel weer belangrijk. Wat is jullie mening?

 

Besluit van 15 september 2009, nr. CPP2009/1116M, Staatscourant 2009, 14052

 

3 Uitgesloten bedrijfsmiddelen

 

3.1 Ter beschikking stellen; algemeen

Bedrijfsmiddelen die zijn bestemd om - direct of indirect - hoofdzakelijk ter beschikking te worden gesteld aan derden, komen niet in aanmerking voor de KIA (artikel 3.45, tweede lid, Wet IB 2001).

Bij investeringen in bepaalde roerende zaken maak ik een onderscheid tussen enerzijds het rechtstreeks als zodanig ter beschikking stellen aan derden en anderzijds het binnen het kader van de eigen bedrijfsuitoefening gebruiken. Bij dit onderscheid kan naar mijn mening de hoofdwerkzaamheid van de onderneming van belang zijn.

a. de hoofdwerkzaamheid van de onderneming is gericht op het ter beschikking stellen

In het geval de hoofdwerkzaamheid van de onderneming is gericht op het ter beschikking stellen van roerende zaken, ook in het geval van een kortstondige periode, komen deze niet in aanmerking voor investeringsaftrek. In die situatie wordt een prijs betaald om gebruik te mogen maken van het desbetreffende bedrijfsmiddel als zodanig. Als voorbeelden valt hierbij te denken aan speciaal voor verhuur bestemde roerende zaken zoals videobanden, dvd’s, gereedschappen, stoelen, servies, steigers, tenten, fietsen, aanhangwagens, kano’s en dergelijke.

b. ter beschikking stellen van het desbetreffende bedrijfsmiddel niet het bedrijfsdoel

Ingeval het ter beschikking stellen van het desbetreffende bedrijfsmiddel geen bedrijfsdoel op zich zelf is, maar als ondergeschikte nevenprestatie uitsluitend deel uitmaakt van een meer omvattende dienstverlening waarvoor een all-in-prijs wordt berekend, en dit geheel van diensten de hoofdwerkzaamheid is van de onderneming, en deze dienstverlening op zichzelf niet is aan te merken als het verhuren of op andere wijze ter beschikking stellen van het bedrijfsmiddel als zodanig, kan de investering in principe in aanmerking komen voor investeringsaftrek. Hierbij kan worden gedacht aan het ter beschikking stellen van bestek in een restaurant, een pan bij het geven van kookles, een zadel bij het geven van paardrijles, een golfclub bij een midgetgolfspel, een bowlingbal bij een bowlingspel, een paintballgeweer bij een paintballspel.

 

www.goudastudios.nl

Link naar reactie
  • 0

dat klopt indien hetgeen je verhuurt onderdeel is van een totaaldienst. Vaak ben je dan ook zelf dienstverlener die gebruik van ondergeschikte middelen aanbiedt bij de hoofddienst.

 

Als je hier zekerheid over wilt hebben, leg dit dan voor aan de fiscus.

Op basis van je beperkte informatie zit je in een grijs gebied.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

dat klopt indien hetgeen je verhuurt onderdeel is van een totaaldienst. Vaak ben je dan ook zelf dienstverlener die gebruik van ondergeschikte middelen aanbiedt bij de hoofddienst.

 

Als je hier zekerheid over wilt hebben, leg dit dan voor aan de fiscus.

Op basis van je beperkte informatie zit je in een grijs gebied.

 

groet

Joost

 

Dank voor je snelle reactie Joost. Ik zal de vraag bij de fiscus neerleggen.

Wat bedoel je met de 'beperkte informatie' ? Zelf heb ik de indruk dat ik redelijk volledig en transparant ben.. of bedoel je dat niet zo >;(

groet,

 

Willem

www.goudastudios.nl

Link naar reactie
  • 0

Het gaat zeker niet over jou transparantie, wat Joost bedoelt is dat een forum advies altijd een algemeen richting gevend advies is, soms is dat genoeg. Maar bij complexere fiscale aangelegenheden waar je in een grijs gebied opereert. Dan kan elk detail de balans door laten slaan van wel mogelijk naar niet mogelijk. En juist die details is waar een fiscalist zijn geld/uurtarief echt waar maakt.

Link naar reactie
  • 0
maar als ondergeschikte nevenprestatie uitsluitend deel uitmaakt van een meer omvattende dienstverlening waarvoor een all-in-prijs wordt berekend
Het gaat over instrumenten toch? Het is toch een item wat je apart verhuurt? Dan lijkt het me absoluut niet van toepassing gezien je er ook apart voor afrekent?

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

En juist die details is waar een fiscalist zijn geld/uurtarief echt waar maakt.

 

Oohh het gaat weer om het uurtarief van de fiscalist, nee grapje Roel ;D

Maar ok was me al duidelijk. Alleen nu toch even een flauwe opmerking van mij:

Als ik voor iedere domme vraag van mij een fiscalist zou laten factureren dan hoef ik niet eens meer te starten hehe ;)

Daarvoor mijn dank voor jullie welkome adviezen! Ik heb echt heel veel aan dit forum.

 

@Joost: Ik heb net nog even een heel vriendelijke meneer van de belastingdienst gesproken en met hem het besluit in de staatscourant doorgenomen en hij vond het idd een goeie case! Hij kon er zelf geen directe uitspraak over doen en adviseerde mij dit schriftelijk neer te leggen bij het regiokantoor. Net op de bus gedaan dus afwachten.

www.goudastudios.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 199 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.