• 0

(On)terechte incasso importzending

Ik lees al een tijdje mee op dit forum, maar nu zit ik zelf dus met een probleem waar ik niet uitkom, en ik voel mij daar niet gelukkig bij.

 

In 2004 ben ik naast mijn studie met een eigen bedrijf begonnen, en heb sindsdien ook sporadisch wat spullen geïmporteerd vanuit China. Nu heb ik in november 2010 uit China weer een machine laten komen, welke ook prima afgeleverd is. Echter is de rekening voor de invoerrechten niet bij mij aangekomen (derhalve ook niet betaald).

 

Nu heb ik eind januari een prachtige aanmaning gekregen van incassobureau V.: een hoofdsom van een kleine €250 met een verhoging van ~€69. Ik heb direct na het ontvangen van deze aanmaning het incassobureau opgebeld om een kopie van de factuur te vragen en deze ook gekregen. De hoofdsom heb ik overgemaakt.

 

Wat blijkt? Vervoerder D. heeft de factuur naar een adres gestuurd waar ik al sinds halverwege 2006 niet meer ben. Dit was mijn woonadres destijds, en nu zit ik enkele jaren een dikke honderd kilometer ergens anders. Nu heb ik wel eens vaker voorgehad dat een factuur niet gestuurd was of verkeerd, en normaal gesproken doen incassobureaus er niet moeilijk over om genoegen te nemen met de hoofdsom, omdat ik niet in de fout ben. Maar deze keer niet: het incassobureau vindt dat ik nalatig ben geweest doordat ik geen adreswijziging heb doorgegeven aan D.

 

Ik heb geprobeerd om contact op te nemen met D. om inhoudelijk deze kwestie te bespreken echter hebben die mijn account gesloten omdat het is overgedragen aan het incassobureau.

 

Wat moet ik hier mee doen? Is het terecht wat vervoerder cq. incassobureau beweren?

 

 

Even een aantal korte feiten op een rijtje:

1. Zending DDU afgeleverd op een recent adres.

2. Factuur voor invoerrechten is naar een (heel) oud adres gestuurd.

3. Het juiste adres is zowel te vinden op mijn website en bij de kvk.

4. Ik ben omstreeks de afleverdatum door de vervoerder gebeld, echter zat ik in bespreking en kon niet opnemen. Teruggebeld en toen wist men niet waar het over ging. Gemeld dat ik deze zending verwachtte en ze wilden weten of het afleveradres goed was. Dat was prima, meer is er niet gevraagd.

5. Ik ontvang veel vaker binnenlandse zendingen op hetzelfde adres/bedrijfsnaam en dat gaat wel altijd goed.

6. Mijn leverancier heeft naar mijn huidige bedrijfsnaam en adres verzonden, zonder mijn account nummer.

7. Er wordt nu beweerd dat ik nalatig ben door het niet-doorgeven van een adreswijziging, en daarom de kosten moet betalen.

8. Volgens mij heb ik nooit een account bij vervoerder D. aangevraagd. Echter dit kan ik niet verifiëren om dat vervoerder mij geen info meer wil geven.

 

Mijn verhaal doen bij vervoerder gaat dus niet, en jullie weten zelf hoe incassobureau`s reageren op inhoudelijke vragen.

 

What to do?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0
In 2004 ben ik naast mijn studie met een eigen bedrijf begonnen, en heb sindsdien ook sporadisch wat spullen geïmporteerd vanuit China. Nu heb ik in november 2010 uit China weer een machine laten komen, welke ook prima afgeleverd is. Echter is de rekening voor de invoerrechten niet bij mij aangekomen (derhalve ook niet betaald).

 

Nu heb ik eind januari een prachtige aanmaning gekregen van incassobureau V.: een hoofdsom van een kleine €250 met een verhoging van ~€69. Ik heb direct na het ontvangen van deze aanmaning het incassobureau opgebeld om een kopie van de factuur te vragen en deze ook gekregen. De hoofdsom heb ik overgemaakt.

 

 

Dus je wist dat je moest betalen en na inkasso aanklopt vraag je of het redelijk is om enkel de hoofdsom te betalen?

 

Als je geen factuur ontvangt maar deze wel verwacht had je dat met 1 telefoontje toendertijd toch kunnen oplossen..

 

Niet ontvangen en derhalve niet betaald is te kort door de bocht, je hebt denk ik zelf ook een verantwoording alles goed bij te houden. Het is niet de taak van een ander om adressen te controleren lijkt me.

 

69 euro. Dat moet je gewoon als leergeld zien denk ik dan maar, volgende keer beter.

Link naar reactie
  • 0

Los van het feit dat de € 69,00 incassokosten niet in verhouding staat met de hoofdsom + rente (< € 250,00 = € 37,00 conform Rapport Voorwerk II redelijk). RVII is een handwijzer voor rechters om redelijke incassokosten te bepalen zodat incassokosten in verhouding staan met de werkzaamheden uitgevoerd door het incassobureau en de hoofdsom + rente.

 

Een factuuradres staat los van het afleveradres. Je kunt de machine immers ook laten afleveren op het adres van je klant. Dat kan je de vervoerder dus niet kwalijk nemen. Ik vind dat zowel jij als de vervoerder slordig te werk zijn gegaan. Jij had je factuuradres kunnen actualiseren en de vervoerder had op zijn minst even een telefoontje of mailtje richting jou kunnen laten gaan. De vervoerder heeft buiten de afleverdatum geen (telefonisch) contact met je opgenomen om te vragen waar de betaling blijft? Je telefoonnummer is nog wel dezelfde als bekend bij de vervoerder?

 

Even helemaal los hiervan. Ging er bij jou geen belletje rinkelen toen je geen factuur van de vervoerder ontving?

 

en jullie weten zelf hoe incassobureau`s reageren op inhoudelijke vragen.
Nou niet ieder incassobureau over een kam scheren he :)
Incasso kan persoonlijker & effectiever - Incassobureau Luuc.Eu - Bezoekt uw slecht betalende debiteuren
Link naar reactie
  • 0

Ik heb zeker de factuur van de vervoerder wel verwacht. En ik denk wel dat jullie gelijk hebben dat ik erachteraan had kunnen bellen, maar nadat de zending en het telefonisch contact goed afgelopen waren heb ik er niet bij stil gestaan dat de factuur wel eens verkeerd gestuurd zou kunnen zijn.

 

Tijdens het contact met het incassobureau kwam ik er pas achter dat de vervoerder zelf klantnummers aanmaakt bij dit soort zendingen, en dat ik bij dezelfde vervoerder ook meerdere klantnummers zou kunnen hebben vanwege de verschillende services.

 

Derhalve heb ik dus ook nooit een adreswijziging naar de vervoerder gestuurd.

 

Ik zal de overige afwikkeling posten zodra ik meer weet.

 

(Oké, misschien ben ik wat sceptisch over incassobureau`s. Ik zal me beperken tot incassobureau V.)

Link naar reactie
  • 0

EJE, ik ben het helemaal niet mee eens met de onder genomen stappen van de incassobureau.

Zij hebben de fouten zelf gemaakt door de factuur op een verkeerde adres te verzenden.

En als het klopt komen je zendingen van China gewoon op de juiste adres.

Misschien kun je hierover op internet nog meer informatie vinden.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 111 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.