• 0

Geen eigen inleg, toch kunnen starten? Agrarisch.

Hallo :)

 

Via via ben ik hier op deze site gewezen.

Ik zou graag meteen al de eerste vragen die ik heb naar binnen willen gooien.

 

Is het zonder eigen inleg mogelijk dat een bank je toch helpt aan geld om je bedrijf te starten?

 

Om in de agrarische sector te willen starten(paarden) heb je toch weinig keus in panden. Te huur is er zelden en te koop ligt zo rond het miljoen. Het liefst koop ik natuurlijk omdat ik dan mijn smaak kan zoeken, maar wil een bank daar uberhaupt wel iets van weten zonder eigen inleg?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

Whoohoo, iets kopen van een miljoen zonder eigen inleg lijkt me onmogelijk. Geen enkele bank dioe daar instapt denk ik!!

 

Is het niet verstandiger om te kijken of er op dit moment uitbaters zijn die met pensioen willen ofzo en die geen opvolger hebben. Zij willen je dan misschien wel helpen door nog in de zaak te blijven en je te begeleiden (zakelijk en financieel).

"Persoonlijk ben ik altijd bereid te leren, alleen vind ik het niet altijd leuk de les gelezen te worden."

- Winston Churchill -

Link naar reactie
  • 0

Er zijn in feite 2 opties, kopen of huren.

Kopen zouden wij heel graag willen omdat je dan toch net iets meer je eigen wensen zo kan uitvoeren en je met niemand rekening hoeft te houden of het wel mag.

Momenteel heb ik 3 aanbiedingen gehad om een pandje te kunnen huren, maar ja ook dat kost geld he. Een bedrag dat toch elk jaar weer terug komt. Plus nog eens de aanschafkosten om te kunnen beginnen.

Kom je toch weer tussen de 60.000 en 120.000 euro uit.

Link naar reactie
  • 0

wat wil je eigenlijk precies beginnen?

 

een paardenspeciaalzaak?

een pension?

een manage?

 

en ik verwacht inderdaad ook niet dat de bank een lening gaat verstrekken zonder eigen inbreng. maar een goed ondernemersplan helpt je wel een heel eind op weg.

 

wel leuk trouwens in de paardenbranche. m'n vriendin heeft ook een eigen paard. een pension runnen lijkt me wel heel erg leuk.

 

Link naar reactie
  • 0

Tuurlijk kost het huren van een pand ook heel veel geld, maar kopen ook. Je kan het niet zelf betalen, dus zul je rente moeten betalen. Zeker in het begin waarin je je als startende ondernemer nog moet bewijzen lijkt het me wijzer om eerst te huren.

 

Bovendien zijn de startup-kosten ook lager. Kopen = 1.000.000 of huren en dan heb je kosten zo rond de 120.000. Dat lijkt me een stuk realistischer om mee te beginnen.

 

Zorg wel voor een verdomd goed ondernemingsplan, want dat heb je wel nodig als je zulke bedragen wil lospeuteren. Heb je misschien een eigen huis dat als onderpand kan dienen!!

"Persoonlijk ben ik altijd bereid te leren, alleen vind ik het niet altijd leuk de les gelezen te worden."

- Winston Churchill -

Link naar reactie
  • 0

Zet eerst alles eens netjes voor jezelf op een rijtje! Ben ik op dit moment ook mee bezig ;D! En kijk dan of het financieel haalbaar is. Zijn er ook mogelijkheden voor subsidies? Misschien moet je daar eens naar kijken!!

"Persoonlijk ben ik altijd bereid te leren, alleen vind ik het niet altijd leuk de les gelezen te worden."

- Winston Churchill -

Link naar reactie
  • 0

Ik staar me suf op de cijfertjes hier ;)

Veel dingen staan duidelijk op papier.

Bij elke locatie die me angeboden word om te kunnen huren probeer ik gelijk een plaatje te maken van de cijfers die er bij horen. Het maakt dan ook weer veel verschil in huurprijs van de locatie. Daarnaast omdat je huurt kan de verhuurder zeggen dat wil ik wel en dat weer niet en dus weer aanpassingen en soms ook zo dat je inkomsten minder zijn op papier.

 

Dan zit ik meteen weer met de volgende vraag zoals hoeveel moet je inkomsten hoger zijn als je uitgaven per jaar. bv ik geef per jaar 90.000 euro uit aan de huur en onderhoud van de paarden, hoe hoog zou dan mijn inkomsten moeten zijn wil het zo zijn dat er van te leven valt. Zoiets berekenen vind ik toch wel iets moeilijks omdat dat in feite moet aantonen of je het haalt of niet.

Link naar reactie
  • 0

Ik denk eerlijk gezegd dat je nog niet te veel naar investeringen, kosten en overige financiële perikelen moet nadenken, maar over je bedrijf zelf.

Ik denk niet dat je ver komt met van alles wat. Je kunt je beter richten op 1 specifieke bezigheid.

Wil je bijvoorbeeld het liefst een pension starten, dan zou ik eerst kijken of er wel behoefte is aan een pension in jouw regio.

Volgens mij mag je niet zomaar een pensionstalling beginnen. En ik denk dat er bepaalde vergunningen nodig zijn (bijvoorbeeld het verwerken van de mest).

Probeer eens wat meer informatie in te winnen bij wat branche-organisaties (www.paarden.pagina.nl)

 

En als je vrienden en kennissen hebt met paarden, kun je alvast een potentiële klantenkring opbouwen en achterhalen wat zij van een pension verwachten.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0
hoog zou dan mijn inkomsten moeten zijn wil het zo zijn dat er van te leven valt.

Als je geen andere bron van inkomsten hebt moet je in ieder geval het bruto minimumloon per jaar meer binnenkrijgen dan je kosten zijn om er van te kunnen leven (Schot voor open doel ;D)

 

Ik wil niet al te pessimistisch overkomen maar uit ervaring weet ik dat het verloop in de paarden/manage/pension-sector zeer hoog is en de slagingskans ongeveer 5-10 % is. Dit is een cijfer uit de regio Rotterdam en Drechtsteden. Vooral de gemeentes doen nogal moeilijk met milieuvergunningen vanwege de overlast van paarden en stank...

En zonder een eigen inbreng zal de kans dat een financier hierin stapt ook superklein zijn (lees nihil).

 

Ik ben het met Wouter eens dat je de grootste kans maakt bij een reeds gevestigde pensionhouder die er mee wil/gaat stoppen.

Praat eens met een paar, dan kun je tegelijk eens uitvogelen hoe de kosten/opbrengsten bij hun liggen en kun je vaak gebruikmaken van hun vergunningen...

 

Sterkte en suc6

Egbert Punter

Link naar reactie
  • 0

Ik denk eerlijk gezegd dat je nog niet te veel naar investeringen, kosten en overige financiële perikelen moet nadenken, maar over je bedrijf zelf.

Ik denk niet dat je ver komt met van alles wat. Je kunt je beter richten op 1 specifieke bezigheid.

En als je vrienden en kennissen hebt met paarden, kun je alvast een potentiële klantenkring opbouwen en achterhalen wat zij van een pension verwachten.

 

Ten eerste wil ik even kwijt dat ik het ontzettend fijn vind om zoveel reacties te krijgen, dat geeft toch een hoop steun.

 

*Wat ik eigenlijk op papier heb is de kosten per stal, dus wat kost een paard aan zaagsel, voer en hooi. Dat is zoiezo iets wat je uit moet geven.

Andere dingen hangen toch af van de accomodatie en dat ben ik nog aan het uitzoeken door afspraken te maken en eens langs te gaan om te kijken wat het precies is.

 

* waarom van alles wat. Het is niet zozeer dat ik vanalles wat wil, maar een zekere inkomst wel en daarvoor heb je de pensionklant nodig.

Daarnaast ben ik zelf een dressuurruiter. Heb dat altijd gedaan als hobby en als werk en nu met mijn eigen paarden en daardoor wil ik me op handel gaan richten. Beide geven niet voldoende inkomsten om een start goed te kunnen maken, dus ben ik druk bezig met het onderzoeken wat andere mensen nu ook graag zouden willen vinden op een stal. Zelf dacht ik aan spaanse paarden om de mensen de mogelijkheid te bieden om deze te komen verzorgen en rijden. Dit komt eigenlijk bijna niet voor dat dat kan hier. Nouja deze kosten zijn nog niet tiptop maar ik ben er wel een plaatje bij aan het maken.

 

* Natuurlijk overleg ik veel met andere. Even polshoogte nemen naar waar er vraag naar is. Ik wil echt goed weten wat men zoekt en wat ik wil kunnen bieden zodat er ook vraag naar is.

Link naar reactie
  • 0

hoog zou dan mijn inkomsten moeten zijn wil het zo zijn dat er van te leven valt.

Als je geen andere bron van inkomsten hebt moet je in ieder geval het bruto minimumloon per jaar meer binnenkrijgen dan je kosten zijn om er van te kunnen leven (Schot voor open doel ;D)

 

Ik ben het met Wouter eens dat je de grootste kans maakt bij een reeds gevestigde pensionhouder die er mee wil/gaat stoppen.

Praat eens met een paar, dan kun je tegelijk eens uitvogelen hoe de kosten/opbrengsten bij hun liggen en kun je vaak gebruikmaken van hun vergunningen...

 

Sterkte en suc6

 

Op het moment heb ik 1 spiksplinter nieuwe accomodatie aangeboden gekregen. En daarnaast een paar aanbiedingen van mensen die ruimte over hebben en dat graag willen verhuren, deze mensen zijn zelf kleinschalig met paarden bezig.

Ik kijk idd naar vergunningen want dat is ook belangrijk en verder kijk ik naar wat deze mensen mij bieden en of het ook mogelijk/handig is voor mij om op hun terein te starten. Het is niet zo dat ik mezelf zomaar ergens instort. Ik doe eerst zoveel mogelijk onderzoek en denk overal 20 keer overna of ik mezelf er wel bij kan vinden.

Link naar reactie
  • 0

Hoi paardje,

 

Uit je (licht) geïrriteerde reactie begrijp ik dat je je aangevallen voelt. Doe dat alsjeblieft niet, iedereen hier op higherlevel probeert je te helpen en vooral ook te waarschuwen. Nog steeds gaan er in Nederland (en daar buiten) erg veel (startende) ondernemers te snel failliet.

 

Feit is dat je je probleem iets te veel benadert vanuit de uitgaven en de financiering van die uitgaven, tenminste zo kom je hier op higherlevel over door de formulering van je vraag. Uit ervaring weet ik dat erg veel (startende) ondernemers eerst vanuit financiering denken. Ervaren ondernemers en financiers (zowel banken als investeerders) weten dat je (nieuwe) ondernemingen eerst vooral vanuit de inkomsten moet benaderen. Hoe krijg je klanten, liefst zo snel en zoveel mogelijk want dat bepaalt uiteindelijk je succes. Daarom moet je je in eerste instantie vooral richten op je markt en je marketing. Pas als je dat 100% sluitend hebt, kan je gaan denken over financiering.

 

Wees creatief: probeer je businesscase eerst rond te krijgen met de aanname dat je geen geld van een bank (of van een investeerder) krijgt. Als je dat lukt en je bewijst dat je het kunt dan pas kun je gaan denken aan een financiering van bijvoorbeeld een bank. Dit is bijvoorbeeld de reden dat je beter kunt huren dan kopen. Kopen kost erg veel geld ineens, de huur kun je maandelijks dekken met inkomsten.

 

Schrijf eens een businessplan om je ideeën op een rijtje te zetten en goed doordacht. Voor enige aanwijzingen kun je mijn column over businessplanning gebruiken, hier op higherlevel. Onderstaand een link naar het eerste deel van in totaal 9 columns.

 

https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=25;action=display;threadid=2261

 

Succes ermee!

 

Ties

 

NB. Vrienden van mij zijn ook helemaal gek van paarden. Zij hebben een eigen omgebouwde boerderij met enkele paarden. Zij vertelden mij dat het erg moeilijk is om met paarden geld te verdienen. Maar ik wil je niet bang maken maar besef goed waaraan begint en vooral, bereidt je erg goed voor, voordat je in het echt begint.

 

Link naar reactie
  • 0

Hoi paardje,

 

Uit je (licht) geïrriteerde reactie begrijp ik dat je je aangevallen voelt. Doe dat alsjeblieft niet, iedereen hier op higherlevel probeert je te helpen en vooral ook te waarschuwen. Nog steeds gaan er in Nederland (en daar buiten) erg veel (startende) ondernemers te snel failliet.

 

Sorry Ties, zo is het niet mijn bedoeling geweest hoor. En ik denk dat je het ook zo niet moet lezen eigenlijk.

Ik leg heel graag uit wat ik in mijn hoofd heb tot nu toe, veel staat er op papier en veel moet ook nog aan geschaaft worden. Ik kan zeggen dat het geen gemakkelijke opgaaf is en ik ben dan ook ontzettend blij dat ik deze plek heb gevonden. Ik heel veel aan de reacties. Dus bekijk het niet van de negatieve kant, want zo bedoel ik het niet. Misschien dat ik zo overkwam,sorry daarvoor.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 149 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.