• 0

Verschil prive zakelijk verhuur

Beste,

 

Ik heb een vraag die misschien al wel vaker gesteld is.

Helaas kon ik zo snel het antwoord niet vinden dus bij deze stel ik hem.

Ik huur een stukje grond en deze grond verhuur ik weer aan derde.

Het stukje grond dat ik huur is van een ondernemer en daar moet ik dus btw betalen.

Ik verhuur het stukje grond aan een particulier die dus geen btw hoeft.

Wat is in dit geval voor mij voordeliger gewoon het stukje grond prive verhuren?

 

Daarnaast vroeg ik mij af moet er over inkomsten uit verhuur loonbelasting betaald worden?

 

Als fictief voorbeeld ik huur nu grond voor 20 euro inclusief btw per m2 en verhuur dit voor 50 euro exclusief btw per m2.

Ik hou dus 30 euro over mag ik deze zo in mijn zak steken of moet er ook nog een stukje naar de belastingdienst?

 

Nick

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Nóg een stukje grond? Of weer een ander plan?

 

Wat betreft btw: verhuur van grond is vrijgesteld. Je betaalt dus geen btw aan de verhuurder en je berekent ook geen btw aan jouw huurder. Tenzij jouw huurder de grond voor met btw belaste prestaties gebruikt, dus kun je gezamenlijk opteren voor belaste verhuur. Bij verhuur aan een particulier is dat uiteraard niet aan de orde. Het is dan ook niet toegestaan om met btw te huren van de ondernemer.

 

Wat betreft de IB: in beginsel valt de verhuur van de grond gewoon in box 3, tenzij het onderdeel van jouw onderneming of werkzaamheid uitmaakt. De werkelijke kosten en opbrengsten zijn niet relevant, en in box 3 kom je de grond niet tegen, omdat je niet de eigenaar bent: het is geen bezitting. In dit geval zou de belastingdienst kunnen betogen dat er sprake is van een werkzaamheid - dan zijn de opbrengsten -/- kosten belast in box 1. Daar is zo echter niet zoveel over te zeggen.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Min of meer - tenzij je zelf redelijkerwijs had kunnen weten dat het in box 1 thuishoort, dan loop je namelijk nog een boeterisico. In veel gevallen heb je een pleitbaar standpunt, maar als je al een onderneming hebt waar dit onderdeel van uit zou kunnen maken, wordt dat al lastiger. Hoe meer stukjes grond, hoe groter de kans op box 1.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 182 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.